In het gebouw van de NDC media groep wordt het Junior IOT programma ingezet als invulling van het MBO keuzedeel ‘Programmeren met Microcontrollers’. Vanuit NDC wordt een blijvend IOT-lab nagestreefd met aanknopingspunten voor ICT security onderwerpen. Hands-on ervaring is belangrijk, want:

Hoe kan je jezelf ontwikkelen door zelf dingen te ontwerpen

Junior IOT ontwikkelt een aansprekende lessenserie. Cijfervorming mag via theorie toetsen of middels lab opdrachten. We streven naar een voltooiing met een eindproject. De leerlingen zijn verplicht het keuzevak te voltooien, al telt het niet mee als examen cijfer.

Materialen

Materialen en soldeergereedschap wordt door Junior IOT geregeld, in overeenstemming met de gekozen labs.

Eindproject

Voor dit keuzedeel wordt aan het eindproject een aantal criteria gesteld.

Per persoon (eveentueel duo) project te bedenken, uitwerken tot een product of prototype, criteria:

  • redelijke complexiteit
  • drie sensoren, of meer
  • drie aangestuurde onderdelen/data elementen, of meer
  • eventueel remote bediend of uitgelezen
  • interactie cq meet-conclusie
  • software (of delen hiervan) aantoonbaar zelf bedacht, geprogrammeerd
  • als er sprake is van een prototype dan moet aantoonbaar worden gemaakt dat het werkt, of zou kunnen werken

Tevens

  • journaal van activiteiten, cq serie labtoetsen/pitches
  • overdrachtsdocument van project

Afronding met criteria gericht interview = presentatie incl check portfolio aanwezig

Locatie

NDC Mediagroep, Sixmastraat 15 in Leeuwarden

Deelname

Naar verwachting sluiten circa 15 leerlingen zich aan vanuit twee scholen:

  • Friesland College
  • ROC Friese Poort

Weekindeling voor de studenten

De tijden zijn: 13:00 verzamelen (ontvangst door Hacklab, IOT programma begint 13:15, doch uiterlijk 13:30). Theorie 13:30-14:15, lab 14:30-16:00.

Dinsdag 11 februari, NDC gebouw, start van keuzedelen – Kickoff, school organiseert een sensoring tour.

Aan de balie van NDC vraag je naar Jelly. Ontvangst door Jelly van MKB Cybercampus. Kennismaking met NDC Mediagroep met een kijkje in de keuken hoe een krant gemaakt wordt.

Dinsdag 18 februari, vakantie – geen lab, vakantie

Dinsdag 25 februari, NDC gebouw / directie zaaltje – Introductie en eerste lab
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w01

  • 5 min Check-in, iedereen aanwezig check, agenda voor deze les
  • Welkom, wat hebben jullie hiervoor gedaan, hoe was dat
  • Wat willen wij met dit vak, hoe kunnen we dit samen regelen
  • Om dit voor elkaar te krijgen – hoe houden we dan rekening met elkaar –> leerkracht als coach of teamleider, of toch liever als directeur? Hoe centrale aandacht vragen, goede spirit maakt meer dingen mogelijk
  • dit slaan we over: Stukjes Cisco, introductie, controllers, sensors en actuators
  • 5 min Check-out naar pauze

 

  • 5 min Check-in, iedereen aanwezig check, agenda voor deze les
  • Lab, hoe werkt dat – samenwerken, hoe vragen we om centrale aandacht in het lab
  • Lab inrichten met spullen
  • Eerste lab activiteit
  • 5 min afbouwen
  • 5 min Check-out naar volgende week

Dinsdag 3 maart, NDC IOT lab ruimte – Circuits en een eerste schakeling
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w02

Dinsdag 10 maart, NDC IOT lab ruimte – Hoe werkt programmeren op de Arduino Nano, en eigen PCB
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w03
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w04

Skip wegens corona: 17 maart, 24 maart

 

Dinsdag 31 maart, Online lab: Gastcollege/workshop IoT – Security door Erik Rutkens. Furby!

We hebben afgesproken dat we vanaf nu ons lab online organiseren. Jullie ontvangen allemaal een doosje met onderdelen in de post, waar twee Arduino’s, twee breadboards en wat andere goodies in zitten. Je betaalt hier niet extra voor, en je hoeft niet te solderen. Ik wacht nog even om er een paar extra onderdelen bij te doen: https://junioriot.nl/arduino-bag-of-fun/

Komende dinsdag moeten we waarschijnlijk even overleven zonder dat je de spulletjes hebt. We zullen dan gaan kijken naar jullie lablogs. Dit doen we gewoon live, online, met iedereen erbij. Je aanwezigheid telt dus wel!
Om ook buiten het vergadermoment elkaar te vinden maken we een whatsapp groep.

Dinsdag 7 april, Online Lab:

Wat we gaan doen:
– Groep. Hoe sta jij ervoor in deze rare tijden, en kan ik van jullie leren hoe je deze lessen graag zou willen hebben. We kunnen ons aanpassen.
– Lablogs. Jullie hebben nu verschillende circuits gemaakt met fijne electronica. Je bent allemaal een persoonlijk lablog begonnen. We gaan kijken of jullie deze online aan elkaar kunnen showen, en dan kletsen we daar even over. Let op, hou het lekker losjes, gezellig en vooral ook lekker kort! Als je nog geen lablog hebt, dan zie je bij de anderen hoe je dit kunt organiseren.
– Arduino walktrough. De laatste keer heb ik jullie de Arduino Nano laten zien. Komende weken kunnen jullie een aantal verschillende oefeningen opbouwen met de verschillende spullen. Morgen laat ik zien wat er allemaal in zit, en wat we er mee gaan doen. Je kan mij er dan nog van overtuigen om een handje extra spullen uit te delen.
– Extra uitdaging. Voor sommige mensen heb ik een extra uitdaging in gedachten. Dat kan verschillend zijn, net hoe het uitkomt. Het is handig daarbij te zijn (a) voor de extra spulletjes en (b) om te zien wie zo cool is dat je die in je team wilt.
De onderdelen van de werkset hebben we bekeken, ook om alvast wat ideeën en discussie op te roepen over de mogelijkheden. Daarbij heb ik ontdekt wat er nog handig is om toe te voegen… Jullie krijgen er daarom nog de RGB leds en de gewone leds bij, want die lagen nog in het lab. Ook komt er een LDR bij, daar hadden jullie wel zin in.
Tussen de regels door hoor ik dat iedereen verschillend is –> gelukkig maar! Sommige mensen hebben behoefte aan een precieze beschrijving van wat we moeten maken. En anderen zoeken juist de extra uitdaging. Dit is precies waarom we een lab hebben! We moeten wel even door het beginnetje heen waar iedereen dezelfde uitleg krijgt, maar ook hier zie ik verdieping en verbreding ontstaan. Ik heb wat extra spulletjes verloot aan mensen die de extra uitdaging waarderen. Let op, ik verstuur maar één keer, dus nu is het moment om je vinger nog op te steken (via whatsapp)
We hebben naar de lablogs gekeken bij de mensen die al wat hadden gemaakt, en die zien er allemaal goed uit! De anderen hebben in een kort interview iets verteld over de technische dingen die we vandaag hebben gezien, en hierin scoren jullie ook goed. Gefeliciteerd!
Daarna hebben we nog gekeken aan wie ik al een doosje kan sturen  –> er ontbreken nog steeds enkele adressen.
Tot de volgende keer, dan gaan we samen ons eerste Arduino breadboard projectje bouwen.

Dinsdag 14 april, Online Lab:

Het online lab van vandaag ging volgens mij heel erg goed. Soms moest er nog even Arduino of een driver worden geïnstalleerd. Dit deden we vanaf de links die hier staan: https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w02
We hebben samen de Arduino blink gemaakt met de RGB led op het breadbord. https://junioriot.nl/blink-extreme-breadboard/
Jullie hebben het elkaar uitgelegd en voorgedaan. Toen jullie merkten dat ook echt iedereen aan de beurt komt om ‘iets’ te laten zien merkten we nog wel dat niet iedereen was begonnen. Online meedoen is toch lastiger dan online toekijken! Je mag gerust om hulp vragen, en dat kan ook in de chat. Ik ben blij dat we elkaar op deze manier toch best hebben kunnen helpen, de meesten hebben hun arduino werkend.
Onze 9 jarige Ties kwam nog even binnen om uit te leggen hoe hij de joystick matrix heeft gemaakt. Hij heeft zelf de plaatjes bedacht. Dat kunnen jullie later ook proberen. Zijn voorbeeld staat hier: https://junioriot.nl/ledmatrix-ties/
Daarna kwam de vraag of de Blink alles is wat we vandaag doen. Oh, we doen gerust nog meer uitdagingen… We hebben samen de Neopixel gedaan, waarbij we een demo kregen hoe je een library toevoegt: https://junioriot.nl/arduino-neopixel/
En al snel was er ook een Arduino Sweep gemaakt met de servo, dat is een mooie om later even met zijn allen na te doen: https://junioriot.nl/arduino-sweep/ –> de pagina heeft nog geen foto, wie stuurt er even één?
Nadat bijna iedereen uitlogde zag ik toch nog even een https://junioriot.nl/lab-joystick-servo/ en met de laatste twee geïnteresseerden heb ik nog nagekletst over mogelijkheden voor het volgende blok.
Het is mijn doel dat we volgende keer allemaal nog een paar oefeningen doen die hier genoemd staan. Dan hebben we W06 voltooid in de reeks van https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/

Dinsdag 21 april, Online Lab:

Dinsdag 31 maart –W06 Sweep, joystick servo; W07

Dit was weer een heerlijke les!
Allereerst de vraag over de vakantie: vakantie is 28/4, duurt 2 weken. T/m 11 mei zo’n beetje. In de stemming vonden vier en een halve deelnemer het leuk om de eerste week wel een lab te doen, en vrijblijvend de tweede week aan je log werken. We plannen dus vrijblijvend een extra les, op 28 april, zelfde tijd en zelfde plaats. Doe je mee? De eerstvolgende les daarna is dan 12 mei. In de tussenliggende week mag je gerust de meeting link proberen.
Jullie hebben elkaar deze week nog meer les gegeven dan de vorige keer. Er zijn nog een paar mensen die vast zitten in één van de eerste oefeningen, en jullie hebben daarbij vandaag goed geholpen. Ook als de verdere oefeningen niet helemaal lukken dan helpen jullie elkaar. Mensen, jullie zien het misschien niet, maar dit is echt heel bijzonder!
Ondertussen zijn er ook een aantal met de verdere oefeningen aan de slag gegaan, en daar heb ik tussendoor mee kunnen helpen. Stan heeft zelfs een nieuwe oefening voor jullie ontwikkeld. https://junioriot.nl/arduino-afstand-smiley/  –> super!
Nadat de les was afgelopen hebben we verder gedacht om ik het volgende blok meer uitdaging toe te voegen, voor de paar mensen die echt een pijnlijk moeilijk project ambiëren. Ik denk dat we een aantal mooie opties hebben bedacht, dat heeft te maken met een verzoek vanuit Seeed (en inmiddels ook vanuit TechniScience) om met nieuwe programmeerbare lesmaterialen te experimenteren. Voor de rest denk ik aan een project met wat robotica uitdaging “voor op de keukentafel”, maar daar moeten we het over hebben.
Maar eerst kunnen de mensen met een extra onderdelen uit het extra pakket aan de slag. Ondertussen zijn er nog een aantal bezig met de ESP32 met camera uit dat pakket.
Dinsdag 28 april, optioneel Online Lab in de vakantie: Daan van der Werf als gastspreker over Q-strip vochtmeting over Lora.
Vanmiddag hadden we een soort vakantie meeting. Met daarbij een soort spontane excursie van Daan van der Werf die vertelde over de ontwikkeling van zijn Q-strip. https://www.linkedin.com/in/daanvanderwerf/
Hoewel dit meer tijd weghaalde dan ik had verwacht van ons hands-on gedeelte was het toch wel een interessant onderwerp. Eigenlijk is het een manier om een vochtgehalte te detecteren, twee carbon draden die op een handige manier aan een papieren strip zijn gemaakt. Je kan met zoiets detecteren of je kattenbak bijna verschoond moet worden, of je kunt hem op je matras leggen.
Het blijkt dat in het laatste geval een meetapparaat ontstaat waarmee je eigenschappen van je slaapritme kunt registreren, met een nauwkeurigheid die de experts verbaast. En dit komt allemaal vanuit een eenvoudig projectje van de keukentafel van iemand zoals jij en ik. Dat er dan een houten doosje omheen gaat, dat is productontwikkeling.
We hebben gezien dat we data kunnen vangen in een grafiek. Daan gebruikt daarvoor ook Lora, iets wat we niet echt helemaal voor iedereen thuis kunnen regelen. Maar niets is onmogelijk. Volgens mij was er wel interesse om hiermee te werken.
Ondertussen hebben de deelnemers van vanmiddag de oefening geprobeerd die Erik heeft uitgewerkt. En dat lukte volgens mij aardig: https://junioriot.nl/regenboog-fade/
Voor het volgende blok zou ik jullie willen vragen welke (eenvoudige) dingetjes, projectjes, etcetera je leuk vind om te doen. Dit kan bijvoorbeeld met onderdelen van de bouwset van de arduino zoals je die hebt liggen. Tel daar bij de ‘luxe’ onderdeelen van het extra pakket die sommigen van jullie hebben. En ik denk dat de speciale sensor van Daan ook wel te regelen is.
Waar zou je project aan kunnen voldoen? Het is handig als  het te maken heeft met een geprogrammeerd ding, en dat het op een of andere manier iets doet. Of een interactie hebben. Interactie is joystick–> servo; maar ook meten–> grafiek, of wat je zelf denkt. Maakt allemaal niet uit. Het helpt als je er een verhaal bij hebt over toepasbaarheid of over amusement waarde.
We hebben niet voor alle ideeën de onderdelen liggen. Maar het is ook nog niet vastgesteld welke onderdelen jullie voor het volgende blok zouden krijgen, dus wellicht zijn een aantal leuke ideeën nog mogelijk te maken. Wanneer begint het derde blok?

Dinsdag 5 mei, gesloten wegens vakantie en bevrijdingsdag.

Dinsdag 12 mei Online Lab.

vervangt: Dinsdag 7 april – Battle Lab, presentaties, elevator pitches; Dinsdag 14 april -W08, W09

Dit wordt een rare dag. We zitten nog vol in het afstand leren, maar ik raak een beetje kwijt welke week dit is, en welke maand, welk jaar? Gelukkig lijkt het online lab voor de meesten van jullie goed te werken. Een paar van jullie zijn een paar keer afwezig geweest, maar de meesten heb ik online gezien.

De officiële kant van het leren wordt belangrijker, want volgens mij is inmiddels volgens de officiële jaarplanning nu het tweede blok begonnen. We zijn er alleen nog niet helemaal klaar voor.

Het eerste blok afronden zal voor de meesten geen probleem zijn. Iedere online sessie lukt het om de aanwezigen een cijfer te geven voor een techniek prestatie, dus daarin gaan we best goed. Een enkele leerling is nog helemaal nooit aanwezig geweest, ik verwacht dat die zelf goed op de hoogte is dat er dan ook geen cijfer zal worden gescoord. Nogmaals, voor de meesten van jullie is dat geen issue.

Het doel van deze dag is verder af te stemmen hoe we het eerste blok afsluiten en het tweede blok gaan beginnen. Verder is het mijn bedoeling dat iedereen alle voorgaande labs afrondt, en voor vandaag hebben we de extra labs van

 

Dinsdag 19 mei –

We hebben de opdrachten besproken die jullie aan jezelf hebben gegeven, en we hebben daar een onderdelen lijst bij bedacht.
Ondertussen doen jullie nog even dit lab als afsluiting van het eerste blok: https://junioriot.nl/bits-bytes-ledmatrix/ –> lab van Maarten

Met jullie input stel ik een aantal werksets samen, met een bijpassende opdracht:

Dinsdag 26 mei –

Deze les hebben we alle werksetjes besproken die jullie hebben ontvangen. Wie dat al kan is begonnen aan het eigen project, en de anderen doen ondertussen de oefening van de led matrix lichtkrant die Erik net heeft beschreven: https://junioriot.nl/arduino-ledmatrix-lichtkrant/

Bij het bespreken van de onderdelen in jullie werksetjes merk ik dat er nog veel verschil bestaat tussen de verschillende deelnemers. Bij een aantal van jullie is het ambitie niveau heel hoog, en daar hoor ik plannen om Pong en Snake te programmeren op de Arduino. En de meesten van jullie kunnen elkaar de onderdelen goed uitleggen die je al eerder hebt gebruikt en hoe alles werkt – hiermee scoor je extra punten! Helaas is er ook nog een groepje die elkaar niet kan vertellen hoe je Arduino installeert en een eerste Blink maakt. Van deze leerlingen ben ik wel benieuwd of ze nog kunnen aantonen dat ze voldoende hebben geleerd uit onze lessen.

In de week na deze les hoor ik van enkele leerlingen dat ze de komende weken bezig zijn met examens. Als deze zijn ingeroosterd op de dagen dat we lab hebben, dan zal je zelf moeten inplannen wanneer je aan jouw eindopdracht werkt. Vertel dit ook aan mij, en hou mij dan wekelijks op de hoogte van de voortgang. Immers, jij moet er wel voor zorgen dat ik je een cijfer kan geven.

Een aantal leerlingen kunnen helaas geen cijfer meer halen voor dit vak. We hebben vanaf het allereerste begin in de lessen en in de emails benadrukt hoe je een cijfer krijgt, dus dit kan geen verrassing meer zijn. Het Friesland College zal daarover met drie leerlingen contact opnemen. Twee andere leerlingen staan bij mij op ‘in overleg’.

Het schooljaar loopt bijna op z’n einde. We maken nu een planning om dit blok af te ronden:

    • 2 juni  –> werk aan je project, pitches voor een cijfer
    • 9 juni  –> werk aan je project, pitches voor een cijfer
    • 16 juni –> werk aan je project, pitch en presentaties, eerste serie eindcijfers, voorbespreken eindcijfer
    • 23 juni  –> bespreken, laatste pitches en presentaties, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren
    • 30 juni  –> extra reservedag, alleen in streng overleg met de school

Dinsdag 2 juni – werk aan je project, pitches voor een cijfer

Ik heb niets gehoord over het heropenen van het NDC Lab, we blijven daarom deze week nog even online. De planning voor je eigen projecten wordt nu best wel spannend.

Ik hoop dat jullie allemaal voldoende voortgang hebben gerealiseerd in je eigen projecten. Ik denk namelijk dat je project nu in grote lijnen de definitieve vorm moet gaan krijgen.

Dinsdag 9 juni – werk aan je project, pitches voor een cijfer

Hai allemaal,
Vanmiddag zijn we weer aan de slag geweest, het was een interessante en uitdagende les. Een aantal van jullie tonen nu al met gemak aan dat je alle stof in de praktijk beheerst.  Het schooljaar loopt bijna op z’n einde, we kijken dus iedere week vooruit naar de komende weken, om te zien hoe we het keuzevak gaan afronden.
Hieronder geef ik ook nog even aan hoe je eventueel een cijfer scoort voor dit keuzevak. Helaas weet ik nog niet van iedereen of ze het kunnen afronden, lees daarom de details over de cijfers en het inhalen. Dit geldt vooral voor:  (voornamen worden genoemd in de email)
Vandaag zag ik drie dingen:
    • Zelf werken met passie voor eigen project en voor elkaar: Gelukkig zie ik bij de meeste deelnemers een enorme passie, met een project inzet die duidelijk verder gaat als vervolg op ons eerste blok. Hiermee toon je aan dat je het eerste blok beheerst, en zelf verder bouwt op de materie. Extra plusjes worden makkelijk verdiend als je aantoont dat je elkaar helpt, vooral met hulp aan de mede lab deelnemers die nog wat achterstand hebben.
    • Soms een spannende inhaalslag: Een aantal aanwezigen is nog bezig met een inhaalslag. Vanuit de rest van de groep ontstaat nu extra steun voor deze mensen om ze te helpen alsnog de stof van het eerste blok te beheersen. Dat is belangrijk, want volgende week moet je een resultaat laten zien waarmee je overtuigen kan dat je zelf verder bent gegaan dan wat je in het eerste blok hebt geleerd.
    • Niet aanwezig? Het valt mij op dat zelfs in deze laatste weken van je opleiding er nog een aantal deelnemers niet aanwezig zijn. Nogmaals, als je er niet bent dan gaat het je niet lukken om mij te overtuigen van een goede score. Als je niet aanwezig was, maar alsnog een inhaalslag wilt maken, roep dan zsm om hulp bij je mede deelnemers via de whatsapp groep!
De planning om dit blok af te ronden:
      • 9 juni  –> dat was vandaag, we hebben vanuit je pitches en techniek verhalen nieuwe cijfers genoteerd om je cijferreeks compleet te maken
      • 16 juni –>
        • Wie geen sterk cijfer heeft Proef ‘presentatie’ voor je eindproject. Het is jouw verantwoordelijkheid om daar voldoende klaar voor te zijn.
        • Voor overige deelnemers:: ruimte voor ‘presentatie’ van eindproject, zodat je daar alvast maar vanaf bent.
        • Als ik dat aandurf: Voorbespreken van julle eindcijfers?
        • Werken aan je project.
        • Wie geen cijfer heeft voor blok 1 kan in deze les op eigen initiatief zelf aantoonbaar maken alle labs van blok 1 te beheersen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
        • Wie in blok 2 al twee cijfers heeft gemist, loopt de kans geen cijfer te kunnen scoren voor blok 2. Dat is niet de bedoeling, lees de details verder hieronder. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
        • Wie in blok 2 méér dan 2 cijfers heeft gemist scoort geen cijfer voor het tweede blok. Je zal op eigen initiatief hiervoor iets moeten regelen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
      • 23 juni  –> Definitieve ‘presentatie’ van het eindproject voor wie de week ervoor niet aan de beurt was of wie onvoldoende was. Bespreken eindcijfers, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren.
      • 30 juni  –> extra reservedag, schoolhoofden overleg over voortzetting. inhalen gemiste kansen kan alleen in streng overleg met de school.
Je wekelijkse cijfer wordt nu steeds belangrijker voor het behalen van dit keuzevak. Voor de duidelijkheid geef ik aan hoe je scoort en welke ruimte er is voor eventueel inhalen:
    • Cijfer voor blok 1: Aan het einde van blok 1 heb ik je een cijfer toegekend aan de hand van de voortgangs cijfers in de losse lab momenten. Er was veel coulance voor afwezigheid en ziekte. We hebben je cijfer van het eerste blok besproken, en je hebt kunnen aangeven of het je ambitie is om nog hoger te scoren. Bij teveel missers heb je geen cijfer, dit is geen verrassing. Als je geen cijfer hebt voor het eerste blok dan zal je geen cijfer kunnen krijgen voor dit keuzevak.
    • Inhaal cijfer voor blok 1? Een aantal leerlingen schrokken van het idee dat ze dit keuzevak niet zouden scoren, en dat ze mede daardoor hun opleiding dit jaar niet kunnen afronden. Ik heb voorgesteld deze deelnemers zelf de regie kunnen pakken om alsnog overtuigend aan te tonen dat ze blok 1 beheersen. Dit gaat echter nog niet zo hard. Op 16 juni kan je zelf op eigen initiatief aantoonbaar maken dat je alle labs beheerst, dat is gezien de rest van de planning echt het uiterste. Dit inhaal cijfer is een extra gunst die je echt zelf moet verdienen. Je moet aantonen dat je ‘programmeren van microprocessors’ écht beheerst, above and beyond het eerste blok; een knipperlichtje is onvoldoende. We hebben dit vandaag besproken.
    • Cijfer voor blok 2: We naderen het einde van het tweede blok. Volgende week is de laatste kans dat ik je nog een pitch cijfer kan geven, en daarmee komen we in blok 2 op 5 cijfer momenten. Helaas zie ik al erg veel missers, dus ik moet de ruimte geven om twee van deze cijfers te missen.  Bij teveel missers heb je geen cijfer, dit is geen verrassing. Als je geen cijfer hebt voor het tweede blok dan zal je geen cijfer kunnen krijgen voor dit keuzevak.
    • Inhaal cijfer voor blok 2? Gelijk aan blok 1 moet ik nu al een kans geven om een gemist blok 2 te herstellen. Je zult op één van de resterende momenten op eigen initiatief moeten aantonen dat je blok 1 meer dan beheerst, en tevens een uitdagend project hebt gerealiseerd wat méér dan overtuigend voldoet aan de doelstellingen van dit keuzevak. Hierbij kijken we ook naar je volledig lablog voor blok 1 + 2 en/of een volwaardige lab instructie over jouw project.
    • Cijfer voor eind opdracht: Je hebt zelf een eindproject gekozen. Voor de mensen die reeds overtuigend hun voortgang hebben laten zien: jullie weten al dat er weinig mis kan gaan met je cijfer. Op 16 juni kan je je cijfer scoren. En als dat niet goed gaat kunnen we op 23 juni dat nogmaals doen. We lopen dan op de gebruikelijke manier door jouw activiteiten in je project en je krijgt een oordeel voor: techniek, beknopt, volledig, passie+teamwork, resultaat. Als dit netjes gaat is een lablog is niet nodig.
    • Inhaal cijfer eindopdracht? Als je eindopdracht niet wordt gescoord op 16 en 23 juni, dan is er voor de aller aller uiterste gevallen een kleine mogelijkheid om op eigen verzoek cc schooldirecties, tijd te reserveren in de vergadering met schoolleiders op 30 juni.
    • Eindcijfer: De cijfers voor de drie onderdelen bepalen je eindcijfer. Je hebt alle drie de onderdelen nodig om een cijfer te scoren voor dit keuzevak, en dat is geen verrassing. Per item zijn de inhaal mogelijkheden hierboven genoemd. Elk gemist onderdeel is daarmee dus alsnog in te halen.
    • Gemist eindcijfer? Geen eindcijfer betekent volgens mij dat je het keuzevak niet hebt gehaald. Lukt het niet, overleg dan met je school over de consequenties.
Korte versie over inhalen van gemiste cijfers: Als je iets gemist hebt dan moet je op eigen initiatief overleggen, een afspraak maken en zorgen dat je het gemiste aantoonbaar méér dan voldoende beheerst. Je resultaat moet dan écht above en beyond de gegeven leerstof staan.
Voor volgende week: Ik heb nu al zin in de sessie waarin jullie je projectresultaten laten zien. bedenk nog even, het is belangrijker om goed te kunnen vertellen over de voortgang en de techniek, je eindresultaat vormt maar een klein deel van je score.
Tot volgende week!
Groet,
Marco

Dinsdag 16 juni – werk aan je project, pitch en presentaties, eerste serie eindcijfers, voorbespreken eindcijfer

Hoi allemaal,
Vanmiddag gaan we weer aan de slag. Het is een belangrijkste dag voor je cijfers van dit vak. Voor wie geen cijfer heeft voor blok 1 (zie de grote email) is dit de dag om alsnog zelf aan te tonen dat je de labs uit blok 1 meer dan goed beheerst. Voor wie nog niet genoeg cijfers in blok 2 hebben gescoord (dat zijn nog best veel mensen) dan moet je ook vooral deze les niet missen.
We kijken vooruit om te zien wie wel en geen eindcijfer gaat scoren. Als dat over jou gaat, zorg dan dat je dat deel van de mail goed doorleest.
Details staan ook bij het verslag van 9 juni op https://junioriot.nl/programma-ndc-2020/
En je werkt natuurlijk verder aan je eigen project.

Ingezonden verslagen:

Het is belangrijk dat je er zelf voor zorgt dat ik voor jouw werk een eindcijfer kan geven. Dat gebeurt in principe alleen in de les. Volgens nog te maken afspraken houden we een criteria gericht interview; eventueel met een beoordelingscommissie.

    • Wie in blok 2 nog geen sterk cijfer heeft: Proef ‘presentatie’ voor je eindproject. Het is jouw verantwoordelijkheid om daar voldoende klaar voor te zijn.
    • Voor overige deelnemers: ruimte voor ‘presentatie’ van eindproject, zodat je daar alvast maar vanaf bent.
    • Als ik dat aandurf: Voorbespreken van julle eindcijfers?
    • Werken aan je project.

en:

    • Wie geen cijfer heeft voor blok 1 kan in deze les op eigen initiatief zelf aantoonbaar maken alle labs van blok 1 te beheersen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)

en dan ook nog:

    • Wie in blok 2 al twee cijfers heeft gemist, loopt de kans geen cijfer te kunnen scoren voor blok 2. Dat is niet de bedoeling, lees de details verder hieronder. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
    • Wie in blok 2 méér dan 2 cijfers heeft gemist scoort geen cijfer voor het tweede blok. Je zal op eigen initiatief hiervoor iets moeten regelen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)

Dinsdag 23 juni – bespreken, laatste pitches en presentaties, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren

Definitieve ‘presentatie’ van het eindproject voor wie de week ervoor niet aan de beurt was of wie onvoldoende was. Bespreken eindcijfers, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren.

Dinsdag 30 juni – extra reservedag, alleen in streng overleg met de school

extra reservedag, schoolhoofden overleg over voortzetting. inhalen gemiste kansen kan alleen in streng overleg met de school.