In het gebouw van de NDC media groep wordt het Junior IOT programma ingezet als invulling van het MBO keuzedeel ‘Programmeren met Microcontrollers’. Vanuit NDC wordt een blijvend IOT-lab nagestreefd met aanknopingspunten voor ICT security onderwerpen. Hands-on ervaring is belangrijk, want:
Hoe kan je jezelf ontwikkelen door zelf dingen te ontwerpen
Junior IOT ontwikkelt een aansprekende lessenserie. Cijfervorming mag via theorie toetsen of middels lab opdrachten. We streven naar een voltooiing met een eindproject. De leerlingen zijn verplicht het keuzevak te voltooien, al telt het niet mee als examen cijfer.
Materialen
Materialen en soldeergereedschap wordt door Junior IOT geregeld, in overeenstemming met de gekozen labs.
Eindproject
Voor dit keuzedeel wordt aan het eindproject een aantal criteria gesteld.
Per persoon (eveentueel duo) project te bedenken, uitwerken tot een product of prototype, criteria:
- redelijke complexiteit
- drie sensoren, of meer
- drie aangestuurde onderdelen/data elementen, of meer
- eventueel remote bediend of uitgelezen
- interactie cq meet-conclusie
- software (of delen hiervan) aantoonbaar zelf bedacht, geprogrammeerd
- als er sprake is van een prototype dan moet aantoonbaar worden gemaakt dat het werkt, of zou kunnen werken
Tevens
- journaal van activiteiten, cq serie labtoetsen/pitches
- overdrachtsdocument van project
Afronding met criteria gericht interview = presentatie incl check portfolio aanwezig
Locatie
NDC Mediagroep, Sixmastraat 15 in Leeuwarden
Deelname
Naar verwachting sluiten circa 15 leerlingen zich aan vanuit twee scholen:
- Friesland College
- ROC Friese Poort
Weekindeling voor de studenten
De tijden zijn: 13:00 verzamelen (ontvangst door Hacklab, IOT programma begint 13:15, doch uiterlijk 13:30). Theorie 13:30-14:15, lab 14:30-16:00.
Dinsdag 11 februari, NDC gebouw, start van keuzedelen – Kickoff, school organiseert een sensoring tour.
Aan de balie van NDC vraag je naar Jelly. Ontvangst door Jelly van MKB Cybercampus. Kennismaking met NDC Mediagroep met een kijkje in de keuken hoe een krant gemaakt wordt.
Dinsdag 18 februari, vakantie – geen lab, vakantie
Dinsdag 25 februari, NDC gebouw / directie zaaltje – Introductie en eerste lab
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w01
- 5 min Check-in, iedereen aanwezig check, agenda voor deze les
- Welkom, wat hebben jullie hiervoor gedaan, hoe was dat
- Wat willen wij met dit vak, hoe kunnen we dit samen regelen
- Om dit voor elkaar te krijgen – hoe houden we dan rekening met elkaar –> leerkracht als coach of teamleider, of toch liever als directeur? Hoe centrale aandacht vragen, goede spirit maakt meer dingen mogelijk
- dit slaan we over: Stukjes Cisco, introductie, controllers, sensors en actuators
- 5 min Check-out naar pauze
- 5 min Check-in, iedereen aanwezig check, agenda voor deze les
- Lab, hoe werkt dat – samenwerken, hoe vragen we om centrale aandacht in het lab
- Lab inrichten met spullen
- Eerste lab activiteit
- 5 min afbouwen
- 5 min Check-out naar volgende week
Dinsdag 3 maart, NDC IOT lab ruimte – Circuits en een eerste schakeling
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w02
Dinsdag 10 maart, NDC IOT lab ruimte – Hoe werkt programmeren op de Arduino Nano, en eigen PCB
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w03
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w04
Skip wegens corona: 17 maart, 24 maart
Dinsdag 31 maart, Online lab: Gastcollege/workshop IoT – Security door Erik Rutkens. Furby!
We hebben afgesproken dat we vanaf nu ons lab online organiseren. Jullie ontvangen allemaal een doosje met onderdelen in de post, waar twee Arduino’s, twee breadboards en wat andere goodies in zitten. Je betaalt hier niet extra voor, en je hoeft niet te solderen. Ik wacht nog even om er een paar extra onderdelen bij te doen: https://junioriot.nl/
Dinsdag 7 april, Online Lab:
Dinsdag 14 april, Online Lab:
Dinsdag 21 april, Online Lab:
Dinsdag 31 maart –W06 Sweep, joystick servo; W07
Dinsdag 5 mei, gesloten wegens vakantie en bevrijdingsdag.
Dinsdag 12 mei Online Lab.
vervangt: Dinsdag 7 april – Battle Lab, presentaties, elevator pitches; Dinsdag 14 april -W08, W09
Dit wordt een rare dag. We zitten nog vol in het afstand leren, maar ik raak een beetje kwijt welke week dit is, en welke maand, welk jaar? Gelukkig lijkt het online lab voor de meesten van jullie goed te werken. Een paar van jullie zijn een paar keer afwezig geweest, maar de meesten heb ik online gezien.
De officiële kant van het leren wordt belangrijker, want volgens mij is inmiddels volgens de officiële jaarplanning nu het tweede blok begonnen. We zijn er alleen nog niet helemaal klaar voor.
Het eerste blok afronden zal voor de meesten geen probleem zijn. Iedere online sessie lukt het om de aanwezigen een cijfer te geven voor een techniek prestatie, dus daarin gaan we best goed. Een enkele leerling is nog helemaal nooit aanwezig geweest, ik verwacht dat die zelf goed op de hoogte is dat er dan ook geen cijfer zal worden gescoord. Nogmaals, voor de meesten van jullie is dat geen issue.
Het doel van deze dag is verder af te stemmen hoe we het eerste blok afsluiten en het tweede blok gaan beginnen. Verder is het mijn bedoeling dat iedereen alle voorgaande labs afrondt, en voor vandaag hebben we de extra labs van
-
- https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w08
- https://junioriot.nl/binair/ –> leeslab met uitleg over binaire getallen
- https://junioriot.nl/bits-bytes-ledmatrix/ –> lab van Maarten
- https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w09
- https://junioriot.nl/lab-ontdek-de-makeblock-neuron-inventor-kit/ –> alleen bekijken! Dijon verkent de neuron kit
- https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w08
Dinsdag 19 mei –
We hebben de opdrachten besproken die jullie aan jezelf hebben gegeven, en we hebben daar een onderdelen lijst bij bedacht.
Ondertussen doen jullie nog even dit lab als afsluiting van het eerste blok: https://junioriot.nl/bits-bytes-ledmatrix/ –> lab van Maarten
Met jullie input stel ik een aantal werksets samen, met een bijpassende opdracht:
-
- Aina, Stefanie, Andries: https://junioriot.nl/arduino-fun-extender-challenge/
- Simon: https://junioriot.nl/arduino-modelbouw-challenge/
- Michiel: https://junioriot.nl/arduino-thermo-switch-challenge/
- Stan: https://junioriot.nl/lab-esp32-cam-tracker-robot-challenge/
- Erik: https://junioriot.nl/arduino-warm-koud-challenge/
- Maikel, Darren, Mia, Rico: https://junioriot.nl/arduino-joystick-robotarm-challenge/
- Albert, Khai, Corné: https://junioriot.nl/arduino-handenklap-challenge/
Dinsdag 26 mei –
Deze les hebben we alle werksetjes besproken die jullie hebben ontvangen. Wie dat al kan is begonnen aan het eigen project, en de anderen doen ondertussen de oefening van de led matrix lichtkrant die Erik net heeft beschreven: https://junioriot.nl/arduino-ledmatrix-lichtkrant/
Bij het bespreken van de onderdelen in jullie werksetjes merk ik dat er nog veel verschil bestaat tussen de verschillende deelnemers. Bij een aantal van jullie is het ambitie niveau heel hoog, en daar hoor ik plannen om Pong en Snake te programmeren op de Arduino. En de meesten van jullie kunnen elkaar de onderdelen goed uitleggen die je al eerder hebt gebruikt en hoe alles werkt – hiermee scoor je extra punten! Helaas is er ook nog een groepje die elkaar niet kan vertellen hoe je Arduino installeert en een eerste Blink maakt. Van deze leerlingen ben ik wel benieuwd of ze nog kunnen aantonen dat ze voldoende hebben geleerd uit onze lessen.
In de week na deze les hoor ik van enkele leerlingen dat ze de komende weken bezig zijn met examens. Als deze zijn ingeroosterd op de dagen dat we lab hebben, dan zal je zelf moeten inplannen wanneer je aan jouw eindopdracht werkt. Vertel dit ook aan mij, en hou mij dan wekelijks op de hoogte van de voortgang. Immers, jij moet er wel voor zorgen dat ik je een cijfer kan geven.
Een aantal leerlingen kunnen helaas geen cijfer meer halen voor dit vak. We hebben vanaf het allereerste begin in de lessen en in de emails benadrukt hoe je een cijfer krijgt, dus dit kan geen verrassing meer zijn. Het Friesland College zal daarover met drie leerlingen contact opnemen. Twee andere leerlingen staan bij mij op ‘in overleg’.
Het schooljaar loopt bijna op z’n einde. We maken nu een planning om dit blok af te ronden:
-
- 2 juni –> werk aan je project, pitches voor een cijfer
- 9 juni –> werk aan je project, pitches voor een cijfer
- 16 juni –> werk aan je project, pitch en presentaties, eerste serie eindcijfers, voorbespreken eindcijfer
- 23 juni –> bespreken, laatste pitches en presentaties, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren
- 30 juni –> extra reservedag, alleen in streng overleg met de school
Dinsdag 2 juni – werk aan je project, pitches voor een cijfer
Ik heb niets gehoord over het heropenen van het NDC Lab, we blijven daarom deze week nog even online. De planning voor je eigen projecten wordt nu best wel spannend.
Ik hoop dat jullie allemaal voldoende voortgang hebben gerealiseerd in je eigen projecten. Ik denk namelijk dat je project nu in grote lijnen de definitieve vorm moet gaan krijgen.
Dinsdag 9 juni – werk aan je project, pitches voor een cijfer
-
- Zelf werken met passie voor eigen project en voor elkaar: Gelukkig zie ik bij de meeste deelnemers een enorme passie, met een project inzet die duidelijk verder gaat als vervolg op ons eerste blok. Hiermee toon je aan dat je het eerste blok beheerst, en zelf verder bouwt op de materie. Extra plusjes worden makkelijk verdiend als je aantoont dat je elkaar helpt, vooral met hulp aan de mede lab deelnemers die nog wat achterstand hebben.
- Soms een spannende inhaalslag: Een aantal aanwezigen is nog bezig met een inhaalslag. Vanuit de rest van de groep ontstaat nu extra steun voor deze mensen om ze te helpen alsnog de stof van het eerste blok te beheersen. Dat is belangrijk, want volgende week moet je een resultaat laten zien waarmee je overtuigen kan dat je zelf verder bent gegaan dan wat je in het eerste blok hebt geleerd.
- Niet aanwezig? Het valt mij op dat zelfs in deze laatste weken van je opleiding er nog een aantal deelnemers niet aanwezig zijn. Nogmaals, als je er niet bent dan gaat het je niet lukken om mij te overtuigen van een goede score. Als je niet aanwezig was, maar alsnog een inhaalslag wilt maken, roep dan zsm om hulp bij je mede deelnemers via de whatsapp groep!
-
-
- 9 juni –> dat was vandaag, we hebben vanuit je pitches en techniek verhalen nieuwe cijfers genoteerd om je cijferreeks compleet te maken
- 16 juni –>
- Wie geen sterk cijfer heeft Proef ‘presentatie’ voor je eindproject. Het is jouw verantwoordelijkheid om daar voldoende klaar voor te zijn.
- Voor overige deelnemers:: ruimte voor ‘presentatie’ van eindproject, zodat je daar alvast maar vanaf bent.
- Als ik dat aandurf: Voorbespreken van julle eindcijfers?
- Werken aan je project.
- Wie geen cijfer heeft voor blok 1 kan in deze les op eigen initiatief zelf aantoonbaar maken alle labs van blok 1 te beheersen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
- Wie in blok 2 al twee cijfers heeft gemist, loopt de kans geen cijfer te kunnen scoren voor blok 2. Dat is niet de bedoeling, lees de details verder hieronder. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
- Wie in blok 2 méér dan 2 cijfers heeft gemist scoort geen cijfer voor het tweede blok. Je zal op eigen initiatief hiervoor iets moeten regelen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
- 23 juni –> Definitieve ‘presentatie’ van het eindproject voor wie de week ervoor niet aan de beurt was of wie onvoldoende was. Bespreken eindcijfers, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren.
- 30 juni –> extra reservedag, schoolhoofden overleg over voortzetting. inhalen gemiste kansen kan alleen in streng overleg met de school.
-
-
- Cijfer voor blok 1: Aan het einde van blok 1 heb ik je een cijfer toegekend aan de hand van de voortgangs cijfers in de losse lab momenten. Er was veel coulance voor afwezigheid en ziekte. We hebben je cijfer van het eerste blok besproken, en je hebt kunnen aangeven of het je ambitie is om nog hoger te scoren. Bij teveel missers heb je geen cijfer, dit is geen verrassing. Als je geen cijfer hebt voor het eerste blok dan zal je geen cijfer kunnen krijgen voor dit keuzevak.
- Inhaal cijfer voor blok 1? Een aantal leerlingen schrokken van het idee dat ze dit keuzevak niet zouden scoren, en dat ze mede daardoor hun opleiding dit jaar niet kunnen afronden. Ik heb voorgesteld deze deelnemers zelf de regie kunnen pakken om alsnog overtuigend aan te tonen dat ze blok 1 beheersen. Dit gaat echter nog niet zo hard. Op 16 juni kan je zelf op eigen initiatief aantoonbaar maken dat je alle labs beheerst, dat is gezien de rest van de planning echt het uiterste. Dit inhaal cijfer is een extra gunst die je echt zelf moet verdienen. Je moet aantonen dat je ‘programmeren van microprocessors’ écht beheerst, above and beyond het eerste blok; een knipperlichtje is onvoldoende. We hebben dit vandaag besproken.
- Cijfer voor blok 2: We naderen het einde van het tweede blok. Volgende week is de laatste kans dat ik je nog een pitch cijfer kan geven, en daarmee komen we in blok 2 op 5 cijfer momenten. Helaas zie ik al erg veel missers, dus ik moet de ruimte geven om twee van deze cijfers te missen. Bij teveel missers heb je geen cijfer, dit is geen verrassing. Als je geen cijfer hebt voor het tweede blok dan zal je geen cijfer kunnen krijgen voor dit keuzevak.
- Inhaal cijfer voor blok 2? Gelijk aan blok 1 moet ik nu al een kans geven om een gemist blok 2 te herstellen. Je zult op één van de resterende momenten op eigen initiatief moeten aantonen dat je blok 1 meer dan beheerst, en tevens een uitdagend project hebt gerealiseerd wat méér dan overtuigend voldoet aan de doelstellingen van dit keuzevak. Hierbij kijken we ook naar je volledig lablog voor blok 1 + 2 en/of een volwaardige lab instructie over jouw project.
- Cijfer voor eind opdracht: Je hebt zelf een eindproject gekozen. Voor de mensen die reeds overtuigend hun voortgang hebben laten zien: jullie weten al dat er weinig mis kan gaan met je cijfer. Op 16 juni kan je je cijfer scoren. En als dat niet goed gaat kunnen we op 23 juni dat nogmaals doen. We lopen dan op de gebruikelijke manier door jouw activiteiten in je project en je krijgt een oordeel voor: techniek, beknopt, volledig, passie+teamwork, resultaat. Als dit netjes gaat is een lablog is niet nodig.
- Inhaal cijfer eindopdracht? Als je eindopdracht niet wordt gescoord op 16 en 23 juni, dan is er voor de aller aller uiterste gevallen een kleine mogelijkheid om op eigen verzoek cc schooldirecties, tijd te reserveren in de vergadering met schoolleiders op 30 juni.
- Eindcijfer: De cijfers voor de drie onderdelen bepalen je eindcijfer. Je hebt alle drie de onderdelen nodig om een cijfer te scoren voor dit keuzevak, en dat is geen verrassing. Per item zijn de inhaal mogelijkheden hierboven genoemd. Elk gemist onderdeel is daarmee dus alsnog in te halen.
- Gemist eindcijfer? Geen eindcijfer betekent volgens mij dat je het keuzevak niet hebt gehaald. Lukt het niet, overleg dan met je school over de consequenties.
Dinsdag 16 juni – werk aan je project, pitch en presentaties, eerste serie eindcijfers, voorbespreken eindcijfer
Hoi allemaal,
Vanmiddag gaan we weer aan de slag. Het is een belangrijkste dag voor je cijfers van dit vak. Voor wie geen cijfer heeft voor blok 1 (zie de grote email) is dit de dag om alsnog zelf aan te tonen dat je de labs uit blok 1 meer dan goed beheerst. Voor wie nog niet genoeg cijfers in blok 2 hebben gescoord (dat zijn nog best veel mensen) dan moet je ook vooral deze les niet missen.
We kijken vooruit om te zien wie wel en geen eindcijfer gaat scoren. Als dat over jou gaat, zorg dan dat je dat deel van de mail goed doorleest.
Details staan ook bij het verslag van 9 juni op https://junioriot.nl/programma-ndc-2020/
En je werkt natuurlijk verder aan je eigen project.
—
Ingezonden verslagen:
-
- Anna: https://junioriot.nl/arduino-dodge-led-game/
- Andries: https://junioriot.nl/arduino-pong-met-een-oled/
- Mia: https://junioriot.nl/verslag-arduino-joystick-robotarm-door-mia/
- Erik: verslag heb ik ontvangen maar ik heb het nog niet online gezet
—
Het is belangrijk dat je er zelf voor zorgt dat ik voor jouw werk een eindcijfer kan geven. Dat gebeurt in principe alleen in de les. Volgens nog te maken afspraken houden we een criteria gericht interview; eventueel met een beoordelingscommissie.
-
- Wie in blok 2 nog geen sterk cijfer heeft: Proef ‘presentatie’ voor je eindproject. Het is jouw verantwoordelijkheid om daar voldoende klaar voor te zijn.
- Voor overige deelnemers: ruimte voor ‘presentatie’ van eindproject, zodat je daar alvast maar vanaf bent.
- Als ik dat aandurf: Voorbespreken van julle eindcijfers?
- Werken aan je project.
en:
-
- Wie geen cijfer heeft voor blok 1 kan in deze les op eigen initiatief zelf aantoonbaar maken alle labs van blok 1 te beheersen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
en dan ook nog:
-
- Wie in blok 2 al twee cijfers heeft gemist, loopt de kans geen cijfer te kunnen scoren voor blok 2. Dat is niet de bedoeling, lees de details verder hieronder. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
- Wie in blok 2 méér dan 2 cijfers heeft gemist scoort geen cijfer voor het tweede blok. Je zal op eigen initiatief hiervoor iets moeten regelen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
Dinsdag 23 juni – bespreken, laatste pitches en presentaties, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren
Definitieve ‘presentatie’ van het eindproject voor wie de week ervoor niet aan de beurt was of wie onvoldoende was. Bespreken eindcijfers, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren.
Dinsdag 30 juni – extra reservedag, alleen in streng overleg met de school
extra reservedag, schoolhoofden overleg over voortzetting. inhalen gemiste kansen kan alleen in streng overleg met de school.