Met deze self-paced online cursus bouw je een eerste, eigen Retro Game speelkast. Je krijgt de basiscomponenten voor je eerste proto-type, waarna je verder je eigen versie kunt ontwerpen.

Cursusblad – Junior IOT Retro Game Arcade kast met de Arduino Nano

De voorbereiding is onderdeel van deze cursus: je volgt straks eerst de introductie electronica en Arduino Nano. Zo ontdek je de Arduino Nano en wat je hier zelf mee kunt bouwen. Voor de labs gebruik je daarbij de Arduino Bag of Fun van Junior IOT, welke voor deze cursus wordt aangevuld met een passende uitbreiding.

Nadat je op deze manier een stevige basis hebt opgebouwd, ga je verder met de vervolg set. Daarmee bouw je zelf de electronica en software voor een arcade spel. Voor de kast van de speelmachine ontvang je een prototype om jouw eerste versie te bouwen; we dagen je uit om zelf een eigen variatie te engineeren.

De modules die jou ondersteunen bij deze cursus:

Samen technologie ontdekken met Junior IOT en ROCvF

Hoe werkt deze lessenserie? Een online Junior IOT cursus geeft je vakgerichte lessen en labs om zelfstandig of samen technologie te ontdekken. Een docent of coach helpt je de informatie en de spullen te vinden, en de vaktechnische informatie haal je zelf uit onze online beschrijvingen.

Een overzicht van de onderwerpen voor ROCvF bij Junior IOT: https://junioriot.nl/author/rocvf/

Voor de samenwerking met Junior IOT en ROCvF hebben we enkele afspraken gemaakt: https://junioriot.nl/rocvf-cursusmateriaal/

Doelen voor deze cursus

Als student bij de opleiding bij ROCvF wil je met deze cursus voortgang realiseren voor een aantal doelen of KD aspecten:

(wordt nog ingevuld in overleg met ROC)

Uitleg en uitdaging aangepast aan wat jij wilt!

Op je eigen snelheid maak je kennis met elk onderdeel waar je mee zult gaan werken. Bij de labs, de uitvoerende opdrachten, kan je alle spullen meer dan één keer gebruiken. Sommige opdrachten helpen je met een duidelijke uitleg, en andere opdrachten geven wat meer uitdaging. Jouw opleiding heeft al een serie opdrachten voor je klaargezet in de keuzes geel, oranje en paars.

We vertellen meer over deze kleuren op: https://junioriot.nl/rocvf-cursusmateriaal/#uitdaging

De rol van jouw docent/coach

Jouw docent of coach helpt jouw de spullen te vinden. Hij of zij weet uit ervaring hoe jij als leerling comfortabel door de vaktechnische informatie in deze cursus kunt navigeren. Jouw studiekeuze en je gekozen kleur/niveau bepaalt welke ondersteuning je nodig hebt van jouw docent/coach.

Jouw docent/coach helpt je ook om zelf je voortgang in de gaten te houden. En hij/zij speelt een belangrijke rol in de beoordeling.

Bij het eindproject kan de docent/coach de rol van opdrachtgever op zich nemen. De opdrachtgever heeft een wisselend humeur. Koffie, koekjes en tijdige en beknopte informatie over het project helpen om te sturen op een goed humeur. Als je de opdrachtgever laat of onvolledig informeert, dan kan je ook vervelende verrassingen verwachten. De docent/coach zal op gezette tijden met de opdrachtgever overleggen en zal in redelijkheid bijsturen.

Sessie 0. De cursus verkennen en je eigen planning opstellen

Deze lessenserie bestaat uit meerdere labs/activiteiten en een aantal aparte informatie momenten. In de beschrijving die je nu leest zie je dat alle activiteiten zijn gesorteerd en gebundeld in een aantal sessies. Je kunt zelf kiezen hoeveel van deze sessies je per week wilt voltooien. De volgorde van de lessen en de labs is zo gekozen dat je iedere keer iets nieuws tegenkomt.

De meeste onderdelen in de onderdelenset zal je meer dan één keer gebruiken: eerst volgens een stap-voor-stap toelichting, en dan vaak nog een keer om een eigen variatie te maken. In deze eerste sessie verken je in het kort welke onderdelen je hebt.

Ondersteuning en andere trainingen?

Bij een cursus worden vaak één of meer ondersteuning trainingen aangegeven. De sessies van deze ondersteuning volg je voordat je begint aan de rest van de cursus, tenzij anders wordt vermeld.

Planning maken

Voordat je begint met de eerste sessie van de cursus is het belangrijk om jouw eigen planning te maken.

  • Lees de titels van de verschillende sessies van de cursus, en ook van de bijbehorende ondersteuning en trainingen. Vorm een beeld van de inhoud van de cursus. Bepaal hoeveel weken je hier over wilt doen, en hoeveel sessies je per week wilt inplannen.

Eerst: introductietraining Arduino Nano, sessies 1 t/m 10

Als voorbereiding volg je eerst sessies 1 t/m 10 van de introductiecursus voor electronica en de Arduino Nano. Het is daarbij belangrijk om extra te letten op programmeerstructuren. Besteed vooral aandacht aan de labs waarbij meer uitdaging is voor het programmeren.

(titels overnemen zodra introductietraining stabiel is)

Je kunt daarnaast ook deze sessies nog bekijken:

Sessie 1. Onderzoek en verkenning van het matrix display.

Controleer nog een keer extra of je deze labs goed beheerst:

Bekijk de dappere avonturen van je voorgangers. Dit zijn verslagen van projecten die nog niet helemaal af waren. Als je tijd hebt, dan kan je deze labs proberen na te spelen.

Bedenk bij elk avontuur welke vaardigheden jij nog nodig hebt om verder te komen dan je voorgangers.

Sessie 2. Pixels die doen wat jij wilt

Je vertelt elke pixel wat die voor jou moet doen.

In het lab van de ledmatrix van Ties zie je dat de afbeelding ‘hardcoded’ is. Daarmee blijft de code in dat voorbeeld lekker beknopt, maar voor ons speelveld is het handiger om een array te gebruiken. Herken je deze opmerking in de code?

De code in het voorbeeld van Maarten geeft aan hoe je een speelveld kunt opbouwen met variabelen in het geheugen.

  • Lab, met variabelen zelf een pixel ‘in een rondje’ over het scherm laten bewegen. De pixel stapt over het scherm in 12 stappen volgens de wijzers van de klok. Voeg hier dan ook een secondenwijzer aan toe: (nog te beschrijven)

Sessie 3. Spel ontwerpen en beschrijven

Je hebt nu zelf een aantal oefeningen uitgevoerd. Nu kun je zelf een spel bouwen, want je kunt nu best goed toveren met de matrix. Dit betekent dat je een eigen ontwerp kunt maken, waarbij je niet het gehele spel hoeft te ‘googelen’.

  • Bedenk welk spel je wilt maken. Deze stap doe je echt zonder te programmeren. Gebruik vooral schetsen op papier.
  • Welke losse (software) onderdelen herken je in je spel ontwerp? Denk eena aan:
    • Score of puntentelling
    • Speelveld
    • Action figure
    • Interactie van de gebruiker (joystick)
  • Voor elk van deze spel onderdelen telt dat je deze acties wilt: in memory houden, aanpassen, afbeelden.
  • De spel onderdelen hebben ook een interactie met elkaar, bijvoorbeeld: de joystick beweegt het mannetje op het scherm, of het mannetje loopt tegen de bal aan. Welke interacties horen bij het spel?

Welke hardware wil je gebruiken in je spel? Misschien je joystick, buttons, ledmatrix, flippers van de servo, je NeoPixel ledstrip?

Sessie 4. Proof-of-concept per spel onderdeel

Door de meest onzekere dingen te behandelen aan het begin van het ontwikkeltraject kunnen we nu nog handige keuzes maken.

Voor elk los (software) onderdeel in je spel ontwerp maak je een proof-of-concept: Je laat hiermee zien dat de software zou kunnen werken. De verschillende onderdelen hoeven niet samen te werken.

Voor elk hardware onderdeel maak je een proof-of-concept: Hiermee laat je zien dat de samenwerking tussen je hardware onderdeel en de Arduino werkt.

Sessie 5. Kan het eenvoudiger?

Het realiseren van de losse proof-of-concept onderdelen duurt vaak langer dan je verwacht. Het bouwen van nieuwe dingen levert bovendien vaak onverwachte problemen op.

Bedenk hoe je verder gaat. Welke delen werken wel, en welke zijn wat lastiger? Kan je externe deskundigheid vinden om je te helpen bij de uitdagingen? Kan je het spel ontwerp aanpassen om de lastige dingen weg te laten, en vind je opdrachtgever dat goed?

In deze sessie voltooi je de proof-of-concept voor elk van de software- en hardware onderdelen.

Sessie 6. Alle electronica samen

  • Bouw alle hardware componenten samen tot één systeem
  • Combineer je software onderdelen tot één systeem

Je ontdekt nu hardware- en software uitdagingen. Niet alles past in één keer bij elkaar. Als je veel problemen tegen komt, maak dan een overzicht en kies samen met je opdrachtgever welke problemen belangrijk zijn, en welke problemen niet hinderlijk zijn voor de hoofdfunctie van het spel.

Extra sessie: maaktechnieken

Wellicht wil je een mooiere behuizing ontwerpen. Wat is er eigenlijk mogelijk? Laat je inspireren:

Sessie 7. Alle software samen. Maak een inbouwkast?

Het concept voor de hardware is nu redelijk compleet. De spelsoftware begint ook ergens op te lijken.

  • Bespreek wat voor soort behuizing past bij jouw spel. Denk daarbij ook welke maak-machines jullie hebben staan, en welke machine je eventueel nog kunt aanvragen. Kies voor een haalbare uitdaging.
  • Werk verder aan de software van je spel
  • Bouw ondertussen een concept voor de behuizing.

Sessie 8. Bouw en afbouw

Het einde is in zicht. Alle noodzakelijke onderdelen zijn in concept compleet en werken goed samen. Staan er nog dingen op de wensenlijst, dan is dit een goed moment om ze voorzichtig toe te voegen.

Oeps, is er toch nog overleg nodig met de opdrachtgever?

Sessie 9. Afronden en genieten van je resultaat.

Bedenk nu ook wat je nodig hebt om je resultaten te presenteren. Zijn er dingen die nog niet werken, maak deze dan nu af. Vaak zal je nog last-minute veranderingen willen verwerken: Let op dat je geen aanpassingen introduceert die risicovol zijn voor je resultaat. Zijn er andere teams die hulp nodig hebben – als je tijd kunt vrijmaken dan is het super sportief om ze even te helpen.

Je opdrachtgever is onverwacht een weekje op vakantie. Lekker handig, zo pas voor de oplevering. Gelukkig had je jouw zaakjes goed op orde en zal de oplevering geen verassingen geven voor de opdrachtgever.

Sessie 10. Presentatie.

De opdrachtgever is benieuwd wat je gaat presenteren, je stuurt een kort overzicht van het resultaat. Opdrachtgever is dan wel of niet verrast en kan feedback geven als je toch met onverwachte verrassingen komt – misschien is zelfs een aanpassing nodig omdat je iets hebt gemaakt zonder overleg met de opdrachtgever!

Vaak zal je zelf nog last-minute veranderingen willen verwerken. Let op dat je geen aanpassingen introduceert die risicovol zijn voor je resultaat.

  • Laatste poets acties
  • Presentatie en verantwoording

Ik ben benieuwd wat jullie hebben gemaakt!