Skip to main content
search
0

In dit voorbeeld gebruik je PictoBlox web, met de keuze voor Blocks. Als het goed is heb je de eerste stappen al onderzocht: https://junioriot.nl/juniorblocks/

Blocks Web

Met Blocks kan je nog veel meer dan met Junior Blocks. De blokjes zijn een beetje anders en je kunt nog mooiere programma’s maken.

Deze programma’s kan je ook gebruiken voor de externe boards, zoals de Junior IOT Arduino Nano. Deze gebruiken we graag binnen Junior IOT!

Je komt nu in de Blocks werkomgeving van PictoBlox.

 

Het valt je misschien al op dat je rechtsboven de taal kunt veranderen naar Nederlands. Verander dit gerust naar jouw voorkeur! In de uitleg bij onze voorbeelden hieronder houden we de taal nog even op Engels.

De eerste keer: Blocks uitleg op je scherm

  • Ga in jouw internet browser naar https://pictoblox.ai/
  • Klik op ‘Blocks’
  • Rechtsboven klik je op het tandwiel, en kies je de eerste menu optie ‘Getting started with PictoBlox’.

De uitleg neemt je via het scherm mee langs de verschillende onderdelen in het scherm. Om de uitleg het beste te laten werken gebruik je jouw touchpad of muis om de onderdelen aan te wijzen.

    • Stage. Hier worden de opdrachten uitgevoerd. Jouw sprite poppetje staat al op je te wachten.
    • Sprite. Dit poppetje voert straks jouw opdrachten uit. Hier is het een beertje met de naam ‘Tobi’.
    • Blocks. De puzzelstukjes zijn de opdrachten waarmee je een programma maakt.
    • Scripting Area. Hier zet je de blocks om je programma te maken.
    • Proberen: De uitleg vraagt nu om een programma blokje neer te zetten. Nadat je dit doet gaat de uitleg verder.
    • Pallettes. Blauwe blokjes laten je sprite bewegen. Een pallette van een andere kleur heeft weer andere soorten blokjes. Deze helpen je om andere dingen te doen.
    • Events. Het gele pallette heeft ‘events’ blokjes. Dit zijn gebeurtenissen. Je hebt een gebeurtenis nodig om het bijbehorende deel van het programma te starten.

Tip: Als het even niet werkt, dan kan je de pagina in je browser herladen.

Blocks oefening, schuivende grombeer

  • Ga in jouw internet browser naar https://pictoblox.ai/
  • Klik op ‘Blocks’
  • Probeer het volgende programma te maken.

Kan je in jouw programma zien wat de beer zou moeten doen? Maakt de beer ook geluiden? Lukt het om jouw beer te laten bewegen?

Blocks voorbeelden ontdekken

  • Ga in jouw internet browser naar https://pictoblox.ai/
  • Klik op ‘Blocks’
  • In het menu kies je File / Examples

Je ziet nu verschillende voorbeelden. We vinden het doolhof een mooi voorbeeld. Dit voorbeeld willen we onderzoeken.

Blocks voorbeeld: Het doolhof

  • Open het voorbeeld van het doolhof
  • Speel het spel
  • Bekijk de code

Kan je uitleggen wat elk stukje programma probeert te doen?

  • Verander de code zodat er een geluid komt bij elke stap.

Blocks Web met de gele Arduino Nano

We kunnen deze manier van programmeren ook gebruiken om allerlei hardware te bedienen. Daar zijn we bij Junior IOT erg enthousiast over!

Headers solderen aan de gele Arduino Nano

Je gebruikt de Arduino Nano meestal samen met een breadboard. Zo kan je er makkelijk allerlei extra dingen op aansluiten. Om de Arduino Nano in het breadboard te zetten, moet je er soms nog even headers aan solderen.

   

Meer hulp over headers solderen vind je hier: https://junioriot.nl/headers-op-arduino-nano-solderen/

De gele Arduino Nano aansluiten op PictoBlox Blocks Web

LET OP: PictoBlox Stage Mode werkt goed bij de gele Arduino Nano van Junior IOT. Het is dan wel nodig om er de nieuwe firmware of bootloader op te zetten, bijvoorbeeld via PictoBlox Desktop. Doordat de 168 processor van de rode Arduino Nano geen direct mode ondersteunt, kunnen we deze niet gebruiken voor Stage Mode. De gele versie heeft een 328P processor, en hier werkt het wel goed mee.

Je krijgt een mooi leeg werkveld.

Nu willen we gaan werken met boards. In het menu zie je daarvoor de opties ‘Board’ en ‘Connect’.

  • Kies in het menu voor ‘Board’

Je krijgt nu een overzichtsscherm.

Je ziet hier dat je met Blocks Web allerlei boards kunt bedienen.

    • Evive
    • Quarky
    • Wizbot
    • Arduino Uno
    • Arduino Mega
    • Arduino Nano
    • ESP32
    • t-Watch
    • micro:bit
    • LEGO EV3
    • LEGO BOOST
    • LEGO WeDo 2.0
    • Go DFA

Let op: PictoBlox kan deze boards vanuit de browser bedienen. Dit werkt op Windows en op Chromebooks voor Chrome, Firefox, Safari en Edge (we moeten nog goed controleren of dit allemaal klopt). Belangrijk is dan wel dat de USB poorten op jouw computer open staan.

Let op: Bij Junior IOT gebruiken we een gele en een rode Arduino Nano. Dit voorbeeld werkt alleen met de gele Arduino Nano met de nieuwe bootloader. Het is handig als er geen ander programma op de Arduino Nano zit.

Ga nu verder:

  • Kies in het menu voor ‘Board’
  • Kies Arduino Nano

Het scherm toont nu het werkveld, en scrollt naar de Arduino Nano programmeer blokjes.

De volgende stap is om te verbinden met de Arduino Nano. Sluit deze met de USB kabel aan op de USB poort van je computer.

In het menu op je scherm zie je bij ‘Connect’ de volgende opties.

  • Kies in het menu voor ‘Connect’ en dan ‘Serial’

Als je meerdere keuzes hebt, ontdek dan even welke keuze hoort bij je Arduino Nano. Meestal is dat de verbinding met het laagste nummer.

  • Kies de regel die hoort bij je Arduino Nano en klik op ‘Connect’

Het plaatje in het menu verandert om aan te geven dat het apparaat verbonden is.

Arduino Nano bedienen in Stage Mode – in PictoBlox Web

In Stage mode kan je Arduino Nano opdrachten toevoegen aan je programma. Het programma draait eigenlijk op jouw computer. Zo kan je sommige Arduino programmeer blokken gebruiken.

Led bedienen op de Arduino Nano

In dit voorbeeld maak je een programma waarmee je de beer laat lopen. Je bedient de beer met pijltjestoetsen links en rechts op het toetsenbord. Als de beer achteruit gaat geeft deze een waarschuwingsgeluid, en de led gaat aan op de Arduino Nano.

  • Sluit de Arduino Nano aan

  • Maak dit programma:

  • Druk op de groene vlag om je programma te starten
  • Gebruik de links/rechts pijltjes toetsen om de beer te laten lopen

Lukt het om het ledje aan te laten gaan bij het achteruit lopen?

Servo bewegen

Bij dit voorbeeld is het handig om de Arduino Nano in het breadboard te plaatsen. Zo kan je de servo goed aansluiten. Je hebt daarvoor nog een paar m-m jumperwires nodig. Gebruik deze aansluitpunten op de Arduino Nano:

    • Bruin –> GND
    • Rood –> 5V
    • Oranje –> 10

Nadat je deze aansluitingen hebt gemaakt, kan je jouw programma maken.

  • Pas je programma aan:

Lukt het je om de servo te laten bewegen?

Een sensor uitlezen

 

Motors bedienen met een motorcontroller aan de Arduino Nano

 

Arduino Nano programmeren in Upload mode – dit kan nu alleen in PictoBlox Desktop

Aan de bovenkant van je scherm zie je Mode: Stage / Upload

  • Klik op ‘Upload’

PictoBlox toont je opnieuw programmeeromgeving en geeft je nu de mogelijkheden om een programma te schrijven voor de Arduino Nano in Upload mode.

  • Kies de blokjes en maak onderstaand programma

PictoBlox toont naast het programma de c++ code welke naar de Arduino Nano gestuurd kan worden. Het Uploaden werkt goed in PictoBlox Desktop, maar niet in PictoBlox Web.

LET OP: Als je klaar bent, is het handig om een leeg programma op je Arduino Nano te zetten. Zo is de Arduino Nano weer klaar voor Stage mode.

 

Close Menu