Self-paced Online cursus – Samen technologie ontdekken met Junior IOT

Een online Junior IOT cursus geeft je vakgerichte lessen en labs om zelfstandig of samen technologie te ontdekken. Een docent of coach helpt je de informatie en de spullen te vinden, en de vaktechnische informatie haal je zelf uit onze online beschrijvingen. We leggen je stap voor stap alles uit om kennis te maken met het betreffende onderwerp. Zo kan je zelf aan de slag en je weet genoeg om zelf op zoek te gaan naar verdieping en verbreding.

Mag ik als school deze lessenserie aan mijn leerlingen geven?

Als school heb je altijd een Junior IOT licentie nodig voordat de leerlingen met onze online lessen en labs aan de slag mogen. Dit geldt ook voor andere partijen. ROCvF heeft een geldige licentie.

De details lees je op: https://junioriot.nl/licentie/

Leerlingen van ROCvF kunnen direct aan de slag!

Deze cursus is ontworpen voor ROCvF. De labs en lessen passen bij leerlingen in de MBO opleiding op niveau 2, 3, 4. Ook thuisgebruikers kunnen ook direct aan de slag met deze lessen.

De labs en lessen kan je thuis, op school en ook remote uitvoeren. Hoe je dit doet, spreek je af met de docent/coach op school. Let op dat je wel de juiste spullen en gereedschappen weet te vinden.

Je kiest zelf het moment wanneer je met deze cursus begint, en met welke snelheid je aan de slag gaat. Met jouw vakdocent spreek je af wanneer deze de tijd heeft om je te helpen.

Het onderwijs van de opleiding waar deze cursus wordt gebruikt kent drie pijlers:

  • Elke student kiest zijn/haar eigen leerweg
  • Vanuit de praktijk naar de praktijk
    • elke cursus begint daarom met een praktijk casus
  • Intensieve maatwerk begeleiding

Jullie als deelnemer hebben aangegeven wat je belangrijk vind voor zo’n cursus:

  • Je kunt in de cursus ook de informatie vinden die je nodig hebt om het goed te begrijpen
  • De informatie is compleet
  • Goede, duidelijke uitleg
  • Stappenplan om er te komen
  • Hulp kunnen krijgen
  • Extra reserve onderdelen voor als je iets kwijt bent of voor als iets mislukt
  • Tijdschema en deadlines

Om aan te sluiten bij de wensen van de school voegen we daar nog aan toe:

  • Voor verschillende niveaus: Prikkelende opdrachten voor wie dat kan, duidelijke instructie voor wie dat nodig heeft. Opdrachten geschikt voor niveau 2, 3, 4 geel/oranje/paars
  • Cursussen sluiten aan bij kwalificatie dossier Smart Industries, Engineering, WTB, Installatie techniek.
  • Je volgt de cursus op eigen snelheid volgens nieuwe aanpak NTO20 bij ROCvF.
  • Bouwen is belangrijk.
  • De cursus geeft aan welke theorie belangrijk is om te begrijpen wat je doet.
  • De cursus integreert in de leeromgeving in Teams/Canvas. Daar vind je dan het ‘Cursusblad’ als A4/pdf/docx met doorverwijzing naar de online omgeving

Bij Junior IOT vinden we het belangrijk dat we technologie vooral heel leuk maken:

  • Inspiratie en passie
  • Samenwerken en samen de problemen oplossen
  • Aan een ander kunnen uitleggen wat je hebt geleerd
  • Ruimte om te ontdekken wat je zelf belangrijk vindt
  • Proberen op hoeveel manieren iets verkeerd kan gaan
  • Durven proberen is belangrijker dan het technische resultaat

Uitleg en uitdaging aangepast aan wat jij wilt!

Op je eigen snelheid maak je kennis met elk onderdeel in deze set. Bij de labs kan je alle spullen meer dan één keer gebruiken. Sommige opdrachten helpen je met een duidelijke uitleg, en andere opdrachten geven wat meer uitdaging. In de labs worden extra opdrachten voorgesteld, die passen bij de uitdaging die jij wilt volgen. Zo is er op elk moment een passende keuze voor elk niveau in de opleiding:

Geel. Uitvoerend, goed gedefinieerd. De belangrijkste opdrachten hebben een duidelijke uitleg. Je volgt de stap voor stap instructies om de basisvaardigheden te leren die essentieel zijn voor deze cursus. De gewone tekst en de gele blokken zijn voor alle leerlingen.
Oranje. Sturend en extra uitzoekwerk. In herhalingsopdrachten gaan we er van uit dat je de belangrijkste details al kent. Met korte aanwijzingen volg je de stappen om de opdracht af te maken.
Paars. Ontwerpend en zelfstandige ontdekkers. Verdiepingsopdrachten om zelf op zoek te gaan welke kennis en vaardigheden je moet combineren om de opdracht af te maken. Hoe maak je een ontwerp en betrek je de rest van je team bij de uitvoering? Deze uitdagingen zijn voor zelfstandige ontdekkers.
Waar nodig, geven we een toelichting voor de leerkracht in een anderen kleur.
Docent. In blokken van deze kleur vind je tips en informatie om als coach/docent jouw leerlingen verder te ondersteunen.
Op de Junior IOT website zie je geel, oranje en paars door elkaar. De school kopieert het cursusblad naar hun eigen leeromgeving, en maakt daar de drie separate versies voor geel, oranje en paars. In de paarse versie van het cursusblad zit een instructie aan de leerlingen om de inhoud te toetsen met de actuele versie bij Junior IOT.

Zelf je weg vinden en samenwerken

Jouw interesse en jouw nieuwsgierigheid helpt je om nieuwe dingen te ontdekken. We proberen niet alles voor te zeggen, om je uit te nodigen om zelf je weg te vinden. Na een goede voorbereiding kan je zelf verder ontdekken hoe alles werkt waar jij interesse in hebt.

We vinden samenwerken echt het aller- aller belangrijkste van onze aanpak. Bij het samenwerken is het super belangrijk om het doel niet uit het oog te verliezen: als leerling wil je snappen wat je aan het doen bent, en je wilt deze lesstof zelf ook goed beheersen. Dit betekent dat je elkaar mag helpen om de lessen te begrijpen, en je moet elkaar wel de ruimte geven om zelf de projecten bouwen.

Een blijvende link tussen leersysteem en de website van Junior IOT

De labs en de lessen op de Junior IOT website worden telkens aangepast aan de laatste inzichten. Deze inhoudelijke labs en oefeningen blijven maar op één plaats: de Junior IOT website. Het cursusblad en de lesagenda voor een specifieke school kan wel worden overgenomen naar het leersysteem van de betreffende school. De uitgebreide uitleg:

…de kleine lettertjes

Voor elke Junior IOT cursus voor ROCvF beschrijft een beknopt cursusblad het lesoverzicht met een samenvatting, leerdoelen en andere specifieke details. De lesagenda geeft daarbij het ritme en de volgorde van de onderwerpen, labs en theorie met links naar de bijpassende labs en content. Deze tekst en links worden doorgaans gekopieerd naar het leersysteem van de school – waarbij de school zorgdraagt voor het regelmatig overnemen van correcties en aanvullingen. De ‘auteur’ van de pagina geeft helder aan welke pagina’s op deze manier zijn bedoeld voor het leersysteem bij ROCvF: https://junioriot.nl/author/rocvf/

De Junior IOT pagina’s met labs en theorie onderwerpen zijn doorgaans geschreven buiten de strikte context van de school. Deze inhoudelijke pagina’s worden regelmatig gecorrigeerd en aangevuld, en zijn daarmee bedoeld en geschikt voor ons bredere publiek. Deze content wordt niet gekopieerd naar de school, en wordt door de deelnemers altijd gebruikt vanaf de Junior IOT website.

ROCvF heeft daarnaast afgesproken om de continuïteit te mogen borgen middels een print-to-pdf offline kopie van alle aangelinkte labs en content. Deze kopie is niet online toegankelijk voor leerlingen en docenten, en dient enkel als offline backup voor het geval de Junior IOT website onverhoopt definitief zou wegvallen.