Als onderdeel van het twee-jarig PO-VO traject bij basisschool de Boomladder in Heerhugowaard verzorgt Junior IOT in schooljaar 2021/22 de technologie workshops. We ontwertpen het programma naar voorbeeld van het programma van afgelopen schooljaar op de Kerkuil: https://junioriot.nl/kerkuil2020/

Adres: Rozenlaan 6, 1702 TG Heerhugowaard

Doelen

Het hoofddoel in de aanpak is om een brede ontwikkeling aan te bieden – waarbij we met deze aanpak het component voor techniek onderwijs kunnen toevoegen.

Om bij te dragen aan een soepele PO-VO overgang werken wij met de twee groep 8 klassen. Vanaf 30 augustus gaan deze leerlingen aan de slag in onze workshops. De school verzorgt verdere ondersteuning, welke door zal lopen in de brukklasperiode in het navolgende schooljaar.

Het aanbieden van deze vaardigheden staat los van het ontwikkelingsniveau van de betreffende kinderen. We breken hiermee bewust met een mogelijke gedachte dat techniek, hamers, zagen volgens sommigen meer zou passen bij kinderen die bepaalde denkvaardigheden missen – nee wij zien dat hier anders. Technologie, uitvinden, ontdekken; dat is voor iedereen. Zowel voor de mensen die houden voor herhaling, als voor de krachtige denkers.

Vanuit Junior IOT vinden we het daarnaast vanzelfsprekend om ‘terloops’ te werken aan moderne, 21e eeuwse vaardigheden. Samenwerken, zelfvertrouwen, weten wat je zelf wilt, wie ben jij – deze groeikans is een belangrijk deel van onze missie. We combineren deze elementen bovendien met computer- en internet gebruik, ontwerpen en onderzoeken. We verwachten dat leerlingen het eigenlijk zelf wel kunnen, en we vragen ze daarom ook het telkens aan elkaar uit te leggen.

Wat we zo leren willen we ook borgen voor de volgende jaren. De machines en gereedschappen die we gebruiken zijn bedoeld om ook het volgende schooljaar een start te geven aan deze workshops. Bovendien zijn deze in het vervolgjaar beschikbaar voor de brugklassers.

Deze voortzetting hoeft niet afhankelijk te zijn van Junior IOT of een andere externe partij. Met een uitdagende planning betrekken we de leerkrachten bij deze workshops.

Een belangrijke doelstelling is om het initiatief en de resultaten te behouden voor de school: Daarom worden de leerlingen van groep 7 ook bij deze workshops betrokken.

Een andere belangrijke doelstelling is de leerlingen van groep 8 echt duidelijk in hun kracht te zetten. We kiezen daarom voor een maandagmiddaginloop en/of na-schoolse activiteit op de maandagmiddag. De groep 8 leerlingen helpen andere leerlingen, bezoekers, geïnteresseerden met de in de les aangeleerde vaardigheden. De groep acht’ers geven zelf les!

Welke workshops

Junior IOT kent verschillende workshops. We maken een keuze:

  • Electronica, solderen en de soldeerwerkplaats
  • TinkerCad en 3D ontwerpen
  • 3D printen

Tijden van de workshops

De leerlingen van de twee groepen 8 gaan op de maandag ochtend aan de slag. De groepen hebben 24-25 leerlingen, en we werken met de gehele groep plus leerkracht.

Nadat deze leerlingen begonnen zijn, mogen op de maandagmiddag de groep 7 leerlingen meedoen.

In de aula vinden we een vrijere setting dan het eigen klaslokaal, als extra hulpmiddel om de groep een nieuwe dynamiek te kunnen laten vormen.

  • 8.30-10.00, groep 8 b (start maandag 30 augustus)
    • pauze 30 minuten
  • 10.30-12.00, groep 8 a
  • 12.00-13.00, groep 7 x (start een week later)
  • 13.00-14.00, groep 7 y
    • school uit om 14.00
  • 14.15-15.15, naschoolse (start nog een week later)

Agenda

Blok 1 – de soldeerwerkplaats

Leerlingen herkennen het verschil tussen klein gevaar (je boterhammen vergeten) en groot gevaar (vrachtwagen en de kreukelfiets). We begrijpen daarmee waarom we graag van een afstand willen herkennen dat we veilig met de soldeerbout omgaan. Daarna leren we de technische vaardigheden en helpen we elkaar. En we gaan aan de slag met onze eigen inzichten en creativiteit.

Gemaakte ontwerpen nemen de leerlingen mee naar huis om trots te laten zien wat ze op school hebben geleerd.

  • Maandag 30 augustus – les 1, start met de twee groepen 8. Kennismaking soldeerwerkplaats.
  • Maandag 6 september – groep 8 les 2, samenwerken. Groep 7 les 1.
    • (Skip maandag 13 september, studiedag)
  • Maandag 20 september – groepen 7 en 8. Eindwerkje groepen 8 RGB en Printplaat, zelfstandig op zoek naar de volgende opdracht. Groep 7 probeert vanaf eigen scherm de schakelaar en trilrobot.
    • (Skip maandag 27 september, kamp en vrije dag)
  • Maandag 4 oktober – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Gastendag voor de groepers 8. Groep 7 probeert zelf de schakelaar, rgb orgel. Start van de na-schoolse instuif 14.15-15.15.

Gastendag voor groep 8: Ieder kind mag een half uur na de start, één iemand meenemen (volwassene of groep 4 of hoger), deze gasten regelen ze zelf. Dit deel van de workshop duurt dan een half uur. Voor de eerste groep is de gastentijd  9:00-9:30, voor de tweede groep is dat 11:00-11:30. De achtste groepers leggen aan hun gast uit hoe het solderen werkt, inclusief veiligheidsuitleg. De gasten mogen dan aan het werk.

Na-schoolse instuif begint vandaag, groepers 8 mogen ook hier de instructeurs zijn. Iedereen kan zicht opgeven voor deze instuif, vraag bij de school naar de inschrijflijst.

–> deze gastendag is een leuke voorbereiding voor de buitendag (optie: vrijdag 1 juli) waarbij alle werkplaatsen naar buiten gaan!

Blok 2 – 3D tekenen in TinkerCad

Na een snelle intro over 3D printen gaan we aan de slag met TinkerCad. Inloggen gaat lekker snel middels je persoonlijke (school-) google account.

https://junioriot.nl/tinkercad-login/

  • Maandag 11 oktober – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Lessen: TinkerCad inlog. Groepen 8 toelichting over engineering en maten om passend te maken. Instuif, solderen en je mag ook zelf verder met TinkerCad.
    • (Skip maandag 18 oktober, herfstvakantie)
  • Maandag 25 oktober – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Extra: de lasersnijder, afspraken maken en elkaar helpen.
  • Maandag 1 november – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. We leren vandaag TinkerCad naar 3D printer. Volgorde bordjes.
  • Maandag 8 november – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Teken iets technisch/engineering of een leuke leefomgeving of een interessant voertuig. We regelen zelf wie aan de beurt is. De eerste 3D print certificaten worden vandaag verdiend!
    • (Skip. Maandag 15 november, Marco helpt Tijl op Montessori school)
    • (Skip maandag 22 november wegens Marco in USA)
    • (Skip. Maandag 29 november, Marco landt deze ochtend in Nederland)

Extra: Prikbordje en Arduino

  • Maandag 6 december – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif tweede ronde. Prikbordje!
  • Maandag 13 december – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Durven we de Arduino te programmeren?
  • Maandag 20 december – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif.
    • (Skip maandag 27 december, kerstvakantie)
    • (Skip maandag 3 januari, kerstvakantie)

Blok 3 – 3D printen en 3D print certificaat

We zijn allemaal weer terug na de kerstvakantie. Bij de meeste scholen werken we met halve groepen, en dan is elk kind 20 keer aan de beurt. Maar hier is elk kind iedere week aan de beurt geweest en is het jaarprogramma klaar – wat vonden jullie leuk, en wat zou je meer kunnen doen? Waarom hebben jullie dit geleerd?

Jullie kunnen alles nu zelf. Dat betekent dat we vanaf nu echt als makerspace kunnen werken. Je ontdekt dan wat je zelf leuk vind en je helpt elkaar.

  • Maandag 10 januari – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif.
    • (Skip maandag 17 januari, studiedag)
  • Maandag 24 januari – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. De eerste 3D printerkast staat nu op de school. Update: de twee groepen 8 slaan een dagje over, en de twee groepen 6 nemen hun plaats over (we doen dan de soldeerworkshops).
  • Maandag 31 januari – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Vandaag ontbreekt er een groep 7, en een groep 5 neemt hun plek in – hoera, solderen! De 3d lessen pakken we strenger aan, je moet echt aan het werk. We lopen de gehele instructie nog één keer door en kijken ook naar de extra uitdaging.
  • Maandag 7 februari – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Vandaag zijn groepers 7 en 8 naar het theater. Groep 7 is op tijd terug, en groep 8 wordt nu ingevuld door groep 6 (solderen). De leerkrachten regelen dit nu graag zelf. De 3d lessen pakken we strenger aan, je moet echt aan het werk. We lopen de gehele instructie nog één keer door en kijken ook naar de extra uitdaging.
  • Maandag 14 februari – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif.
    • (Skip maandag 21 februari, voorjaarsvakantie)

Blok 4 – zelf in de makerspace (empowerment, of zoek het lekker zelf uit)

Het is tijd voor een echt samenwerk project van meerdere weken. Leerlingen zijn vaardig geworden in de verschillende werkplaatsen. Ze zien in de werkplaats elkaars sterke punten. De vakdocent geeft meer ruimte.

Jullie gaan aan de slag met alle onderwerpen. Wat vind je het leukst om te doen? Help elkaar en maak zelf een gezellige (en rustige) workshop. Solderen, TinkerCad, prikbordje, 3D printen, 3D pennen. Uitleg 3D schaalmodellen en 3D knikkerbaan. Kies een eigen project en werk in groepen.

Dit is een mooi moment voor de kinderen om te ervaren dat ze het prima zelf kunnen. Een mooi woord hiervoor: empowerment

  • Maandag 28 februari – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Zoek het samen zelf evenuit, aan de slag met alle werkplaatsen.
  • Maandag 7 maart – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. De eerste groep 8 van vandaag heeft allemaal projecten bedacht. De andere groep 8 en de groepen 7 doen dat volgende week.
  • Maandag 14 maart – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif.
  • Maandag 21 maart – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif.
  • Maandag 28 maart – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. De meeste kinderen hebben goede focus op project, We sturen de aandacht in een enkele klas nog een beetje bij
  • Maandag 4 april – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Vervanging door meester Tijl.
  • Maandag 11 april – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. De aandacht gaat nu echt goed naar de projecten. Vandaag alle gereedschappen, inclusief lasersnijder. De groep 8 juffen bedenken spontaan een naambordjes vaderdag project.
    • (Skip maandag 18 april, tweede paasdag)
    • (Skip maandag 25 april, meivakantie)
    • (Skip maandag 2 mei, meivakantie)

Blok 5 – nog een eigen project, zelf je weg vinden

Na de vakantie beginnen we nu met het laatste blok. Voor de groepers 8:

De start van het laatste blok betekent weer een oerleg moment (minder dan 15 minuten want meester Marco praat anders te lang). Hoe was je vakantie, wat heb ik in de vakantie gedaan… En, vind je deze technologie lessen leuk? Kinderen vinden het erg leuk om met de technieken te werken. Bij onze lessen ben ik juist veel tijd bezig met koffie drinken, en jullie kunnen de techniek dingen nu best zelf. Het is gewoon geworden om elkaar te helpen en je kunt ook duidelijke vragen stellen. Klopt dat bij jullie allemaal? De leerlingen zijn het daar mee eens!

Hey wat denk je dat mijn werk is? Mijn werk is om jullie iets te leren, en ik heb een opdracht. Deze opdracht gaat niet over technologie. Mijn opdracht is om jullie alvast te helpen voordat je naar de nieuwe school gaat.

Op je nieuwe school moet je bijvoorbeeld naar lokaal 3268. En als je nieuw bent weer je niet waar dat is. Ik moet jullie leren dat je dan durft om een duidelijke vraag te stellen: Hallo, waar is lokaal 3268? Lokaal 3 duizend nogwat, dat lijkt ingewikkeld. Dat kan je gewoon vragen. En als je andere vragen hebt, dan durf je die ook te stellen. Zo help je elkaar. Zelf duidelijke vragen stellen, dat is eigenlijk het belangrijkste wat je in mijn lessen hebt geleerd.

We beginnen nu een nieuw blok. Dat betekent dat we een nieuw project moeten beginnen. Serieus samenwerken. Bedenken wat je wilt, en een plan maken. Je kunt nieuwe groepjes maken, of de leerkracht kan waar nodig de groepjes veranderen, we overleggen met elkaar en zien dat alle leerlingen elkaar beter kunnen helpen en allemaal een stapje naar voren hebben gedaan.
De leerlingen van de ‘nette klassen’ vinden het jammer dat ze niet verder mogen met hun vorige project. Ze stellen daar duidelijke vragen over. De oplossing is dat je nieuwe project hetzelfde mag zijn als het oude project, en je mag dezelfde spullen blijven gebruiken – maar officiëel noemen we dit wel een nieuw blok.

De leerlingen beginnen aan het nieuwe blok en helpen elkaar.

  • Maandag 9 mei – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. De lasersnijder is er weer bij.
  • Maandag 16 mei – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif.
  • Maandag 23 mei – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif.
  • Maandag 30 mei – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif.
    • (Skip maandag 6 juni, tweede pinksterdag)
    • (skip maandag 13 juni, Marco doet mini buitenweek Vroonermeerschool)
  • Maandag 20 juni – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif.
    • (skip maandag 27 juni, studiedag)
  • VRIJDAG 1 juli, buitendag, techniek presentatiedag.
  • Maandag 4 jul – Tijl vervangt meester Marco – groepen 7, 8 en na-schoolse instuif. Het is ook musical week.
    • (Skip maandag 11 juli, de laatste schoolweek, groep 8 heeft al schoolvakantie)
    • (zaterdag 16 juli begin zomervakantie)

Foto’s

Op de foto’s laten we trots zien hoe de leerlingen genieten van de workshops. We zorgen er meestal voor dat kinderen niet direct herkenbaar op de website komen. En als je jouw foto toch niet goed vind, dan halen we deze gewoon weg.

 

 

 

-++-+