Basisschool de Kerkuil start in schooljaar 2020/21 met het Junior IOT project ‘Samen Technologie Ontdekken’, een maatwerkprogramma voor de leerlingen om te groeien in technologie, 21e eeuwse vaardigheden en het zelf- en samenwerken. Ruim één dag per week werken we op de school met de leerlingen van groep 5-6-7-8. Per halve klas groeien we in onze vaardigheden, om telkens samen meer nieuwe dingen aan te kunnen. Zo krijgt elke leerling om de week één uur Junior IOT technologie.

Doel van het programma

Het doel van dit programma is het versterken van vaardigheden in het algemeen. Dit betekent het bij de zwakkere groep het opbouwen van vaardigheden,  en bij sterkere leerlingen het achtergebleven potentieel naar boven te halen. We richten ons daarnaast op het opbouwen van een krachtige verbinding tussen verschillende soorten leerlingen, in de klas en over de bovenbouwgroepen heen.

We herstellen het techniekprogramma wat op de Kerkuil in begin 2020 was afgebroken vanwege de coronastop. We leggen nog meer de focus op project, proces, samenwerken en jezelf te leren ontwikkelen. De nadruk ligt dan op de beleving en ervaring, en minder op prestatie en het meten van de eindresultaten. We willen zien dat de kinderen met trots naar buiten treden; dat de ouderbetrokkenheid groeit; en dat vooral iedereen er weer van geniet om naar school te gaan. We willen het onderwijs weer in de gewenste vorm terugbrengen.

Vanuit het Junior IOT aanbod werken we aan ‘Samen technologie ontdekken’, ‘Centrale 3D printer werkplaats’, ‘Technologie inloop na school’ en ‘Technologie timmerdorp’ of ‘De buitenwerkplaats’. Dit programma is gericht op de leerlingen en versterkt de 21e eeuwse vaardigheden en geeft tegelijk middels teach-the-teacher handvatten voor de leerkrachten om zelf te groeien in deze vaardigheden. Junior IOT verzorgt het programma in samenwerking met de leerkrachten inclusief benodigde machines en materialen.

Samen met Junior IOT

De Kerkuil heeft de wensen opgesteld volgens welke dit programma is opgesteld met Junior IOT. We nemen gezamenlijk de regie over de verschillende uitvoeringsstappen in het schooljaar. Gaandeweg voegen we meer details toe. De kern is om het mooiste te kunnen realiseren voor de kinderen op de Kerkuil.

Het programma wordt gerealiseerd vanuit een centrale subsidie, welke wordt verworven en verantwoord via Stichting Junior IOT. Een verplicht punt daarbij is de uitvoering tussen 1 oktober 2020 en 31 augustus 2021.

Programma onderdelen

Junior IOT – Samen Technologie Ontdekken op School, groep 5-6-7-8, lessen en inloop

Voor de leerlingen van groep 5-6-7-8 is er elke twee weken een les van ongeveer één uur. De lessen gaan per halve groep, en het betreft daarmee 7 groepen. Junior IOT zorgt voor de benodigde gereedschappen en materialen, het gebruik van bestaande labs en lessen, en teach-the-teacher ondersteuning tijdens de lessen.

Er is binnen de huidige corona-regels (september/oktober) geen ruimte voor de na-schoolse inloop. We nemen deze dan ook niet op in de planning.

3D printen op school / inrichten van de 3D Print Werkplaats

Aansluitend op het lesprogramma verzorgt de inrichting van de 3D Print werkplaats. Hiervoor kiezen we altijd de Prusa mini 3D printer, waarvan we er twee gaan inzetten. Indien nodig maken we hiervoor nog de afsluitbare kasten. Deze inrichting blijft van de school en is naar verwachting meerdere jaren herbruikbaar.

Junior IOT Solderen en programmeren op school / inrichten van de soldeerwerkplaats

Junior IOT verzorgt de iinrichting van het soldeer lab, met de Labkist met 15 mooie werkplekken voor electronica solderen. Deze is naar verwachting meerdere jaren herbruikbaar. We voorzien ook in de verbruiksmaterialen voor solderen en programmeren gedurende het project.

We gebruiken hierbij de laptops welke beschikbaar zijn in de school.

De Junior IOT werkplaatskast

De Junior IOT werkplaatskast zal worden ontworpen als een ruige meubel. Ruig, met het Junior IOT logo groot en brutaal op de buitenkant, samen met het logo van de school. Stevig en degelijk, met een mooie werkbank aan de binnenkant. Na gebruik wordt de werkplaatskast dichtgeklapt en op slot weggezet. De werkplaatskast past makkelijk door een gewone deur. Met stevige wielen is de kast zowel binnen als buiten goed te verplaatsen.

Onder de werkbank is plek voor de opbergplanken om spullen voor verschillende variaties en inzetmogelijkheden op te bergen. De labkist van de soldeerwerkplaats kan hier een plek vinden, en ook de kratten met spullen van de buitenwerkplaats. De werkplaatskast wordt afgesloten met een deur welke gelijk dient als achterwand en gereedschap rek.

Meerdere uitvoeringen zijn mogelijk. De buiten versie wordt gemaakt van een iets meer weervast materiaal, maar ook deze zal binnen of overdekt moeten worden opgeborgen.

Bij de binnen versie kunnen we het ontwerp zo maken dat met trots de laatste gemaakte werkstukken kunnen worden getoond aan de ouders. Optioneel is er een afsluitbaar compartiment te maken om de leerlingen zelfstandig met de 3D printer te laten werken.

We willen de kast zo ontwerpen dat deze met eenvoudige instructie door de school zelf gebouwd kan worden.

Voor de Kerkuil valt de keuze op een degelijke ‘binnen’ versie. We overwegen nog om deze als onderdelenpakket samen met de leerlingen te bouwen ter bevordering van het eigenaarschap. Deze kast is naar verwachting meerdere jaren herbruikbaar.

Inrichten van de buitenwerkplaats

Buiten aan de slag, met echte gereedschappen. De inrichting is om met zo’n 30 leerlingen aan de slag te kunnen: hamers, zagen, rolmaten, stiften, kwasten, rollers, kinderverf, spijkers, schroevendraaiers; maar wellicht ook scheppen en tuinspullen. Elektrisch gereedschap laten we voorlopig nog even weg. Zonder kast. Deze inrichting is naar verwachting meerdere jaren herbruikbaar.

De Kerkuil naar buiten week

De ‘naar buiten week’ is de kroon op ons werk. We zoeken nog aanvullend budget voor dit deel van het programma.

In de buitenweek gaan telkens een aantal groepen met de eigen leerkracht buiten op het schoolplein aan de slag. De gereedschappen zijn reeds gebudgetteerd onder de post ‘buitenwerkplaats’. De werkplaatskast krijgt een mooie plek op het plein. Extra gereedschappen worden geleend van Stichting Junior IOT. Vanuit Stichting Junior IOT wordt indien mogelijk voorzien in een buitenpodium, voor zelf muziek maken, en voor junior DJ sessies. We zorgen indien mogelijk en indien toegestaan,  voor een kleine vuurschaal voor een afsluiting met marshmellows, gepofte appels, worstjes. De school voorziet in limonade, bekertjes en verdere catering. We vragen ouders om resthout, houten pallets, onderdelen etcetera te verzamelen.

Wellicht is het mogelijk om met groepen 5 en 6 te werken aan plantenbakjes, of een andere buitenactiviteit met een semi-permanent resultaat.

We richten ons voor de timmer/technologie activiteit vooralsnog op groep 7 en 8. We bouwen geen hutten, maar vooral objecten die ingewikkelder zijn, karren op wielen, constructies van twee verdiepingen, noem het maar op. Bij het werken met hout, pallets en andere materialen op het schoolplein is het gebruik van spijkervrije zooltjes belangrijk. De kosten zijn €10 per leerling, en we zoeken een manier om dit deels mee te financieren. De zooltjes zijn door de leerlingen herbruikbaar, maar kunnen niet door de school worden ingenomen.

We kunnen eventueel daarnaast nog derde partijen aantrekken welke ook bij ons junior25 programma hebben meegewerkt. Zo ontstaan er extra belevings-bubbels. Denk aan Lichtatelier Alkmaar, Duco met harnassen en tingieten, maar dit alles is afhankelijk van resterend budget. Ook kunnen ouders een beleving inrichten.

We willen de ouders vragen voor hulp bij de activiteiten, met aan- en afvoer van materialen, het afbreken van bouwsels, etcetera

Voorzichtig doen met het budget

Onze voorlopige programma schets geeft aan dat we voorzichtig moeten doen. Om de buitenweek voor onszelf te verdienen moeten we nadrukkelijk de andere kosten in de gaten houden.

Zo snel mogelijk beginnen?

We gaan graag zo snel mogelijk aan de slag. Per eind september zijn we reeds actief met de detailplanning om direct na de herfstvakantie te beginnen met 3D ontwerpen en 3D printen. Dit is in de week van 19 oktober. Alles staat er al klaar voor.

Terwijl we wachten op de officiële goedkeuring van de budgetten, vinden we dat we alvast moeten beginnen. We willen samen met de kinderen snel aan de slag met ons spannende en volle programma!

Reactie van de school 25/9: “Het programma inhoudelijk ziet er prachtig uit!
Een prachtig programma en fijn voor de leerkracht die hiermee de tijd heeft om met een halve groep te werken; dat alleen werkt natuurlijk al fantastisch om aan te sluiten bij de niveau’s van de kinderen.
In de roosters zijn nu de dinsdag en de woensdag de meest geschikte dagen omdat andere dagen worden gebruikt voor gym en muziekles. Op dinsdag is het handvaardigheidlokaal bezet, we plannen het programmeren in de aula en het solderen buiten. Het maken van het rooster wordt een uitdaging omdat leerkrachten hun roosters al klaar hebben en ook vaak groepsdoorbrekende roosterafspraken hebben.”

Jaarplanning ‘Samen Technologie Ontdekken’

We herkennen op hoofdlijnen de volgende planning.

blok 1, tussen zomervakantie en herfstvakantie, 17 aug – 9 oktober. 8 lesweken.

Hier geen Junior IOT inzet.

blok 2, tussen herfstvakantie en kerstvakantie, 19 oktober – 18 december. 9 lesweken.

Doelen blok 2:

  • Junior IOT op school: introductie 3D tekenen, 3D printen.    (en inventarisatie voorgaande techniekprogramma)

Planning blok 2

De kalender delen we in met de woensdag volgens een twee-weeks rooster, per twee weken 5 dagdelen aan lestijd. De lesdag is van 8.45 tot 14.30, en op woensdag van 8.45 tot 12.30. Buitenspeeltijd en leerkrachten lunchpauzes: Groep 7/8 en 8: 11.50 tot 12.20; Groepen 6a, 6b en 7: 12.25 tot 12.55; Groepen 5: 13.00 tot 13.30. Schoolagenda verder volgens https://www.mijnkerkuil.nl/school/praktisch/kalender

Dinsdag, iedere week, lesdag van 8.45 tot 14.30,:

  • 8:45 – 9:45, groep 5a  (halve groep a / b)
  • 9:45 – 10:45, groep 5b  (halve groep a / b)
  • 10:45 – 11:45,  groep 6a  (halve groep a / b)
  • 11:50 – 12:10 en 12:55-13:30 groep 6b (halve groep a / b)
    • 11:50 – 12:20 (pauze 7/8 en 8)
    • 12:25 – 12:55 (pauze 6a, 6b)  
  • 13:30 – 14:30, groep 7  (halve groep a / b)
    • 13:30 (pauze 5a, 5b) 

Woensdag, om de week, lesdag van 8.45 tot 12.30:

  • 8:45 – 9:45, groep 7/8 (halve groep a)
  • 9:45 – 10:45, groep 7/8 (halve groep b)
  • 10:45 – 11:45, groep 8 (halve groep a)
  • 11:45 – 12:30 kort, groep 8 (halve groep b)

les 1 per halve klas – Samenwerken in de werkplaats, wat is 3D op de 3D printer, TinkerCad inlog aanmaken en eerste tekening

Dinsdag 20 oktober – halve groep a

Woensdag 21 oktober – halve groep a + halve groep b     (afspraak Marco, kan worden verplaatst?)

Dinsdag 27 oktober – halve groep b

Woensdag 28 oktober  SKIP

Les 2 per halve klas – TinkerCad opnieuw inloggen, hulp en herstel. Tekenen in TinkerCad. Hoe werkt de 3D printer: een voorbeeld 3D print.

Dinsdag 3 november – halve groep a

Woensdag 4 november – halve groep a + halve groep b

Dinsdag 10 november – halve groep b

Woensdag 11 november  SKIP

Les 3 per halve klas – TinkerCad inloggen en elkaar helpen. Zelf één print maken (één per klas)

Dinsdag 17 november – halve groep a

Woensdag 18 november – halve groep a + halve groep b      (afspraak Marco, kan worden verplaatst?)

Dinsdag 24 november – halve groep b

woensdag 25 november  SKIP (studiedag op school, alle kinderen vrij)

Les 4 per halve klas

Dinsdag 1 december – halve groep a

Woensdag 2 december – halve groep a + halve groep b

Dinsdag 8 december – halve groep b

Woensdag 9 december  SKIP

Les 5  –> ter overweging: jaarafsluiting met gehele klas tegelijk als samenwerk les?

Dinsdag 15 december – halve groep a+b?

Woensdag 16 december – halve groep a + halve groep b     (afspraak Marco, kan worden verplaatst?)

Dinsdag 22 december (kerstvakantie)

Woensdag 23 december (kerstvakantie)

blok 3, tussen kerstvakantie en voorjaarsvakantie, 4 januari – 19 februari, 7 lesweken.

Doelen blok 3:

  • Junior IOT op school: introductie 3D tekenen, 3D printen
  • introducties rond Zelfstandig leren werken met de 3D printer
  • inrichten van de 3D printer werkplaats
  • optioneel: na-schoolse inloop (in overleg ivm regels rond corona)
  • optioneel: bouw het werkplaatsmeubel voor de Kerkuil (binnen- of buiten variant)

Planning blok 3:

les 1 per halve klas

Dinsdag 5 januari

Woensdag 6 januari

Dinsdag 12 januari

Woensdag 13 januari SKIP

les 2 per halve klas

Dinsdag 19 januari

Woensdag 20 januari

Dinsdag 26 januari

Woensdag 27 januari SKIP

les 3 per halve klas

Dinsdag 2 februari

Woensdag 3 februari

Dinsdag 9 februari

Woensdag 10 februari SKIP

les 4 per halve klas

Dinsdag 16 februari

Woensdag 17 februari

Dinsdag 23 februari  voorjaarsvakantie

Woensdag 24 februari voorjaarsvakantie

blok 4, tussen voorjaarsvakantie en meivakantie, 1 maart – 30 april, 9 lesweken.

Junior IOT op school: introductie solderen en electronica

3D lab: Zelfstandig kunnen werken met de 3D printer

inrichten van de Soldeerwerkplaats voor in de klas

optioneel: na-schoolse inloop (in overleg ivm regels rond corona)

blok 5, tussen meivakantie en zomervakantie, 17 mei – 9 juli, 8 lesweken.

Junior IOT op school: introductie electronica, Arduino programmeren, programmeer robots

3D lab: Zelfstandig kunnen werken met de 3D printer

optioneel: inrichten van de buitenwerkplaats

optioneel: na-schoolse inloop (in overleg ivm regels rond corona)

optioneel: Kerkuil naar buiten week: Technologie timmerdorp, eventueel extra activiteiten