Als afsluiting van het technologieprogramma in schooljaar 2020/2021 organiseert basisschool de Kerkuil een spannende buitenweek.
Het gaat dan om de één na laatste week voor de zomervakantie: de week van maandag 28 juni t/m vrijdag 2 juli. Via Junior IOT zijn er telkens twee, drie, vier vaste mensen die jullie helpen met de workshops: Marco, Duco, Saskia, Tijl, Casper en Herman.
De week past naadloos in het technologie, inhaal- en ondersteuning jaarprogramma, kijk maar eens op: https://junioriot.nl/kerkuil2020/#buitenweek
Team Junior IOT.
We willen voor deze week allerlei te gekke spullen en apparatuur van Junior IOT naar het schoolplein slepen. Niets is te gek. Timmeren en bouwen, met hout, wielen en technologie. Metaal bewerken, ambachtelijke technieken en de romeinse tijd. Ontdekken en onderzoeken met schaduw en licht. Een podium waar de kinderen zelf hun kunsten laten zien. Timmerspullen, audio en karaoke, de workshops en apparatuur. En natuurlijk onze junior makerspace met alle W&T oefeningen en experimenten om samen technologie te ontdekken.
Dit hebben we allemaal bij Junior IOT al eens gedaan, en doen we nu gewoon nog een keer. Maar dan nog gekker!
Voor hout, pallets en allerlei andere spullen vragen we de ouders en de school. We hebben alles al geregeld, en/of we bepalen het wel last minute. Zo gaat dat bij ons.
Vrijwilligers!
Naast team Junior IOT hopen we nog op veel vrijwilligers, juniors, ouders en de mensen vanuit de school. Help je mee? Je kunt nu zelf al aangeven wat je het liefst doet: borstelbotjes, leds, drones, timmeren, knutselen, koffiedrinken en limonade schenken, algemene hulp, of iets anders… Details zijn afhankelijk van hoeveel vrijwilligers er meedoen.
Ook aan de leerlingen vragen we om een rol als vrijwilliger te kiezen: wat jij hebt geleerd vertel je weer aan de volgende kinderen.
Tijden voor de workshops en de leerlingen
Alle dagen zijn de kinderen er van 8:45 tot 14:30. De woensdag is van 8:45 tot 12:30; maar we reserveren deze dag voor wen-uurtje, de musical en de kennismaking met onze ridder.
Groepen 5-6-7-8 doen mee volgens een roulatie schema. De eigen leerkracht brengt de eigen groep naar de vlek waar je bent ingedeeld. De leerkracht houdt overzicht op de eigen groep en de losse activiteiten rond de eigen vlek. Een aantal leerlingen gaan wellicht even naar elders voor een workshop.
De groepen worden door ons alvast ingeroosterd, en binnen jouw groep moet je soms nog kleine groepjes maken voor de workshops. Dit zie je in je schema, bijvoorbeeld ’touw 15k’ betekent 15 kinderen moeten naar de touwslager. De workshop is meestal bij de vlek waar je met de leerkracht aanwezig bent. Let op, een workshop die je mist kan je niet meer inhalen.
Bij de workshops krijg je een uitleg. Het is belangrijk om deze goed te begrijpen. Iets goed begrijpen werkt niet zo goed als je gillend heen en weer rent, dus let goed op. Het kan zijn dat je niet aan een workshop mee kunt doen als je de uitleg hebt gemist – dat is niet zo erg want er is verder nog genoeg te doen.
Bij ‘inloop’ workshops kijken de leerlingen zelf wat ze willen doen en of er een plekje vrij is. Ook daar kunnen de kinderen samenwerken en elkaar helpen. Voor sommige ‘inloop’ opdrachten moet je eerst een uitleg hebben gevolgd.
Gevaar? Soms krijg je een uitleg over iets wat best spannend kan zijn. We hebben met de school overlegd hoe we met eventuele gevaren om zullen gaan. We helpen je natuurlijk waar dat nodig is. Zo kunnen we allemaal genieten van een spannende, en vooral inspirerende week!
Tijden voor ons team, en de vrijwilligers
Vrijwilligers helpen bij het uitvoeren van een aantal overzichtelijke workshops. Je krijgt daarvoor voldoende uitleg.
Voor iedere dag begint zullen we alle spullen klaarzetten, en elkaar voorbereiden op de workshops van die dag. En na schooltijd is er meestal nog tijd om met de ouders te blijven praten en daarna nog op te ruimen.
We kunnen dit niet zonder vrijwilligers. Team Junior IOT en de vrijwilligers zijn daarvoor van circa 8:00 tot circa 16:00 aanwezig, en op woensdag van 9:30 tot 12:30. Voor het begin van de dag verzamelen we in de grote tent.
Planning
De planning kan je hier ophalen:
- planning 3-4
- planning 5a
- planning 5b
- planning 6a
- planning 6b
- planning 7
- planning 8
- planning 78
- planning mensen en plekken
- En alles in één keer bij elkaar: planning
In de planning voor je groep zie je in de bovenste regel waar je als leerkracht met je klas naar toe gaat. Vanaf die locatie verdeel je jouw leerlingen over de genoemde activiteiten.
Legenda:
- Smid: Duco ontvangt op de aangegeven tijden een derde van je klas, dus circa 10 leerlingen per keer. Voorzichtig gaan ze aan het werk met verschillende onbekende technieken. Als je niet aan de beurt bent, dan werk je aan de andere opdracht waarvoor je bent ingeroosterd.
- Licht. Met Saskia verken je de mogelijkheden van schaduw en licht. In groepjes van 10 leerlingen, dus een derde van de klas, krijg je eerst een toelichting en uitleg. Nadat iedereen uitleg heeft gehad mag je samen de oefeningen verder doen.
- Touw. Met Herman als opper werk je als groep van circa 15 leerlingen aan de lijnbaan. Je maakt een echt schooltouw, wow dat is gaaf!
- Laser? Misschien nemen we een bijzonder apparaat mee naar jullie school, met onze hulp maak je op de lasersnijmachine je eigen naamplaatje.
- Binnen racebaan. Vanuit het PET event komt de mega binnnen racebaan naar ons toe. Versier je eigen racewagen en kijk of je de wedstrijd kunt winnen!
Bij een aantal activiteiten is toezicht van de eigen leerkracht:
- Timmer. In het timmerdorp ga je zelf aan de slag. Tiezicht van je eigen leerkracht.
- Muziek podium. Hier mag je met de apparatuur spelen om muziek te maken, mist, karaoke, beatboxen, samples in de knoppenbox. Ontdek je eigen talenten! Toezicht van je eigen leerkracht.
- 3D print, solderen. Na de W&T (Wetenschap en technologie) lessen van afgelopen jaar kan je dit best zelf. Toezicht van je eigen leerkracht.
- Knutselen. Aan het einde van het schooljaar is het tijd om de knutselspullen van de school op te ruimen. En dat betekent dat jullie samen lekker mogen knutselen! Toezicht van de eigen leerkracht.
- Overal. Soms mogen leerlingen zelf even rondkijken, dan mogen ze langs alle activiteiten snuffelen.
Het kasteel, spannende geschiedenis
Groep 3-4, ridders op woensdag ochtend
De kinderen van de vier groepen 3-4 (circa 6 en 7 jaar oud) gaan in de ochtend op visite bij de smid voor het ridderthema.
De makerspace, zelf onderzoeken en ontdekken
Doe het lekker zelf: in de technologie makerspace kan je zelf aan de slag. Om rekening te houden met de musical is dit sommige dagen buiten, en soms in de aula en het techniek lokaal.
In de Aula en misschien ook het techniek lokaal hebben we een aantal activiteiten ingericht. Voor een paar activiteiten krijg je een tijd wanneer je mee mag doen. En andere activiteiten kan je ondertussen zelf doen. Lees hieronder verder. |
Solderen van electronica: de led en de trilrobot. Zelf aan de slag.
De kinderen kunnen dit best zelf. We richten de werkplekken in en onder toezicht van de leerkrachten van de school gaan leerlingen zelf aan de slag. Leerlingen zoeken de oefening op op de eigen laptop. Leerlingen helpen elkaar.
3D printen en TinkerCad tekenen. Zelf aan de slag.
De kinderen kunnen dit best zelf. We richten de werkplekken in, en onder toezicht van de leerkrachten van de school gaan leerlingen zelf aan de slag. Gebruik je eigen laptop, zoals je dat gewend bent. Wie een 3D print certificaat heeft, die helpt de andere kinderen.
Werken met electronica schema’s: prikbordje. Zelf aan de slag.
De kinderen kunnen dit best zelf. We richten de werkplekken in en onder toezicht van de leerkrachten van de school gaan leerlingen zelf aan de slag. Ze zoeken de oefening op op de eigen laptop, en de leerlingen helpen elkaar.
Knutselen met spullen van school
Knutseltafel met de overgebleven spullen van de school. De vrijwilligers vanuit school helpen hiermee.
Schaduw en licht
De speciale schaduw-en-licht tent (3,20 meter hoog) is een duidelijk object bij onze buitenweek. De donkere tent zie je buiten, of in de aula (3,25 meter hoog). Hier vind je spannende opdrachten, die je na een korte uitleg zelf mag doen. De leerlingen van groep 5-6-7-8 werken in tweetallen samen aan verschillende activiteiten om licht en schaduw te ontdekken. Alle 190 leerlingen komen aan de beurt voor de uitleg rondes.
In groepjes van 10 leerlingen krijg je telkens ongeveer 10 tot 20 minuten uitleg van Saskia bij de verschillende tafels en activiteiten. Nadat de hele klas uitleg heeft gehad, dan begint jullie inloop.
Bij de inloop mogen jullie een aantal activiteiten kiezen om zelf te doen, dit regel je allemaal zelf. Saskia en een vrijwilliger (in de schaduw tent) helpen bij de inloop. Op een opdrachtenblad streep je aan welke oefeningen je hebt gehad. Het opdrachtenblad geeft nog extra uitleg, dus lees dat goed door! Na 10 minuten ga je door naar de volgende oefening.
- Gekleurde schaduwen in de tent
- Handschaduwen in de tent
- Kaleidoscoop
- Water in glas met licht en kleur
- Cyanotype, fotopapier (buiten of binnen met UV lampen en bril)
- Zand en zontafel (dit doe je zelfstandig buiten als de zon er zin in heeft)
Omdat tijdens de uitlegrondes en in de inloop niet iedereen tegelijk aan de slag kan, zijn er in de aula ook knutseltafels. Hier mag je gewoon wat knutselen. Je mag ondertussen ook aan de slag met solderen en 3D tekenen.
Nodig: Ruimte van 3×3 voor tent, ongeveer twee werktafels (van school) voor elk 6 personen. Stroompunten.
De PET racebaan (gymzaal)
We weten het niet zeker! Maar misschien kan de racebaan een dagje naar ons toe komen.
Timmerdorp, zelf aan de slag (schoolplein)
Het timmerdorp en het muziekpodium zien we als pauzeplek, of rustpunt tussen alle workshops.
Van hout, pallets, wielen en andere onderdelen maak jij je eigen creatie. Bouwen jullie als groep een gebouw, een raar ding, of een technologie object met beweging? Je mag het zelf weten. Je maakt het verder mooi met uitwasbare schoolverf.
School en ouders regelen pallets, en wij zorgen voor spijkers en gereedschap (hamers, tangen, kwasten, en ook de figuurzaagmachine van Duco). We zorgen voor genoeg materiaal, maar niet zoveel dat kinderen in de spijkers kunnen stappen.
Meerdere vrijwilligers en/of de eigen docenten houden toezicht op timmerdorp en podium.
Muziekpodium (schoolplein)
Het timmerdorp en het muziekpodium zien we als pauzeplek, of rustpunt tussen alle workshops. Dit wordt een heerlijke plek om uit te rusten tussen de workshops door.
De school bouwt buiten het podium op, of Junior IOT neemt het spectaculaire junior muziekpodium mee. Junior IOT zorgt voor de audio apparatuur, microfoon, knoppenbox, lichtrobots, rook machines. Indien nodig nemen we ook 4 stuks biertafels en bankjes mee.
Meerdere vrijwilligers en/of de eigen docenten houden toezicht op timmerdorp en podium.
De smid: vergeten maaktechnieken
Speciaal uit de romeinse tijd hebben we onze eigenaardige metaalbewerker uitgenodigd.
Dit wordt een variatie van workshopjes om met verschillende technieken te werken. Met deze losse workshops bouw je uiteindelijk aan enkele verschillende technieken om bijvoorbeeld je eigen tabula te versieren (onder voorbehoud).
Een tabula, of wax bordje, werd in de romeinse tijden gebruikt om notities te maken en te rekenen. Dit was een belangrijk middel om bijvoorbeeld handel mogelijk te maken. Ken je een moderne versie van zo’n plat rechthoekig apparaatje?
De groepen zijn telkens 10 leerlingen. Alle 190 leerlingen 5-6-7-8 komen aan de beurt. Het is een verrassing met welke technieken je gaat werken! Elke workshop is 40 of 50 minuten. Het is nog een verrassing met welke technieken jij gaat werken!
Tijdens het wachten zijn de andere kinderen van je klas bij het podium en het timmerdorp. Kijk op je schema om te zien waar je heen moet.
Concrete technieken
- Metaal drijven en repouseren
- Metaal etsen
- Hout of glas gritstralen
- Hout inleggen
- Tin gieten plaatje
- Hout etsen met een vloeistof
- Graferen
Duco vrijdagmiddag is Knaldag, introductie gieten.
Dit durven we alleen met goedgekeurde kinderen uit 7-8. Hameren, slijpen, smeden. Demo metaal smelten. Of misschien iets heel anders. Als het maar extra gevaarlijk is.
LET OP: DIT IS GEVAARLIJK. Daarom leggen we duidelijk uit wat je wel en niet mag doen. Zo leer je op een nette manier met het gevaar om te gaan. We spreken met de school af hoe we omgaan met gevaar en veiligheid, en hoe ouders hierover worden geïnformeerd.
Touwslagerij.
Herman verlelt je hoe je als groep verschillende rollen oppakt om samen een touw te maken. Op vrijdag ga je daarom aan de slag op de lijnbaan.
Met groepen van 10 tot 15 kinderen vanaf groep 5 of 6, krijgt elk kind een taak in de lijn-baan. Na een introductie gaan ze aan de slag, en we maken in ongeveer 15 minuten een touw op een middeleeuwse lijnbaan. Het touw mag de school houden want het is een fantastisch springtouw.
Naast de middeleeuwse baan staat een apparaat uit 1900, om mooi de voortgang van de techniek te laten zien over de eeuwen heen.
We hebben per blok ongeveer 20 tot 30 minuten nodig. Met een 25/20 minuten schema met 15 kinderen per keer komt iedereen aan de beurt. Tijdens het werk wisselen de kinderen binnen hun groepje elkaar af.
Kijk op je planning wanneer je aan de beurt bent!
Wat vragen we nog van de school
Vraag: wat hebben de kinderen van groep 3-4 voor de workshop al gedaan aan het ridder thema?
Limo, koekjes en cake organisaeren
Rest knutselmateriaal verzamelen voor de extra doe het zelf workshops (was niet meer nodig)
Met ouders: verzamelen karton, pallets, timmerspullen
Met ouders: inzamelen Aluminium, blikjes, oude aluminium spullen wat gesmolten kan worden
Met leerkrachten het reeds ingevulde rooster verder afstemmen.
Vrijwilligers en ouders zoeken.
Veiligheidsafspraak met de ouders.
+-+-+-++++ maandag. -+-+–+–+
+-++-+- Dinsdag -+-+–+++
-+-++-+- Woensdag Ridderdag ++-+-+-
-+-++-++- Donderdag ++-+-++++++
+-+-++-+++– Vrijdag Knaldag -+++–++
-+-++-++ sfeer foto’s vooraf -+-++-++-