Op de Roald Dahl School in Zwaag gaan leerlingen van groep 4 t/m 8 in het voorjaar van 2022 aan de slag met technologie met Junior IOT. Dit als vervolg op het programma met meerkunners met Wijzerspel in de tweede helft van 2021 en het eerdere programma van januari tot juni 2021.

Het doel van de workshops en labs van Junior IOT is telkens de leerlingen meer zelfstandig te laten werken. Ontdekken, onderzoeken, en de vrijheid om je eigen keuzes te maken, we zien dat hiermee de meeste leerlingen zelf actief aan de slag willen.

Leerlingen verkennen populaite technologie onderwerpen zoals deze nu ook herkenbaar zijn in de industrie. De labs zijn altijd zo gekozen dat leerlingen dezelfde onderwerpen ook thuis verder kunnen ontwikkelen.

Workshops en labs van Junior IOT

Junior IOT sessies in deze serie zijn in een inspirerende agenda samengebundeld.

Tijdens deze techno-lessen verkennen de kinderen de mogelijkheden van de soldeerbout en het zelf maken van eigen ‘machines’. Ongemerkt worden ze uitgedaagd om vanuit de basiskennis ‘stroomkring’ nieuwe ideeën en toepassingen te ontwerpen en uit te proberen. Daarna hebben we nieuwe inspirerende onderwerpen paraat.

Met deze lessenserie willen we deze kinderen laten kennismaken met een aantal nieuwe dingen. Ze zien dat nieuwe dingen niet eng zijn, de drempel wordt lager om nieuwe ervaringen te omarmen, zelf dingen te doen en kleine problemen op te lossen, en om zelf ook bij elkaar om hulp te vragen. Dit is vooral prettig voor kinderen die bijna naar VO gaan.

In dit programma krijgt elke leerlingen circa 3 of 4 lessen. We gaan daarom aan de slag met electronica in de soldeerwerkplaats. Bij Junior IOT hebben we de daarnaast nog andere mogelijkheden. Naarmate leerlingen langer mee kunnen doen komen er na 5, 10 of 20 sessies steeds weer andere onderwerpen aan bod.

Andere workshops voor op school

In eerdere lesblokken ontdekken we op welke snelheid deze groep wil werken. Hoe mooier ze elkaar helpen, hoe steviger we ze kunnen uitdagen. De beschikbare labs en lessen verdelen we tijdens de voortgang over de agenda van het programma.

  • Circa 4-6 lessen: Soldeerbout en veiligheid. Solderen van de trilrobot, RGB orgel, eigen schema op een printplaat. We gebruiken onderdelen uit de Arduino Bag-of-Fun. https://junioriot.nl/soldeeroefening/
  • Circa 3-5 lessen: 3D ontwerpen en 3D printen: letterstapel, uitdagende 3D objecten en een samenwerkingsproject.
  • 2-3 lessen extra als onderdeel van de 3D lessen: De 3D printer komt misschien ook naar school. Dit kan je zelf. Hoe gaat dit? Zelf kleine prints maken tijdens de les. Micro ontwerpen, draaibare mini windmolen. Dit kan jij ook. Sommige deelnemers verdienen misschien een 3D print certificaat. Extra uitdagingen: https://junioriot.nl/prusa-mini-troubleshooter/
  • Circa 2 lessen. Circuits en electronica. Hoe werken electrische schema’s eigenlijk. Zelf bouwen op het prikbord. We gebruiken onderdelen uit de Arduino Bag-of-Fun. https://junioriot.nl/circuit-ontwerp/
  • Circa 3-4 lessen. Kennismaking Arduino programmeren. We gebruiken de Arduino in plaats van een schakelaar. Zo worden onze electronica ontwerpen programmeerbaar. Laptop en Arduino instellen, en je eerste blink. Arduino op breadboard met leds.
  • Arduino gevorderd. Servo bewegen. Ledstrip. Matrix. Joystick. We gebruiken onderdelen uit de Arduino Bag-of-Fun. We pakken een paar lessen uit de MBO serie: https://junioriot.nl/electronica-arduino-cursus/
  • Ontwerpen en engineering voor de 3D printer.
  • Ontwerpen en engineering voor de lasersnijder.
  • Er zijn veel meer lessen mogelijk: Aan de slag met de andere componenten in de werkset. Combinatie projecten bedenken. Spellen programmeren op het matrix display. https://junioriot.nl/arduino-nano-startset/
    Meester, mogen we ondertussen 3D tekenen? Ja dat mag ook.

Maar het gaat in deze lessenserie niet alleen om techniek. Deze nieuwe werkgebieden gebruiken we ook om jezelf te leren kennen. Een eenvoudig voorbeeld: ‘ik ben mijn chromebook vergeten’, mijn antwoord is dan: ‘ik heb geen idee hoe je dit zelf kunt oplossen’. Ze helpen elkaar eenvoudige en lastigere uitdagingen op te lossen. De leerling vindt nu makkelijker zijn of haar eigen weg. Aan het eind van de lessenserie kunnen ze zichzelf meer activeren en zien ze hoe ze zichzelf helpen hun eigen pad te kiezen. Werken met technologie helpt om deze aandacht vast te houden.

Lesagenda

Van januari tot juni 2022 werken we in twee blokken. De school heeft 11 groepen ingedeeld. We werken met halve groepen per keer.

  • Januari, februari, maart: groep 4a, 4b, 5a, 5b, 6a, 6b – in totaal 6 groepen
  • Maart, april, mei, juni: groep 7a, 7b, 7c, 8a, 8b – in totaal 5 groepen

De lestijden en data

De agenda van de school staat online op: https://www.roalddahlschool.nl/ag-17058-0/agenda

Lestijden zijn op vrijdag van 8.30 tot 12.30. We gebruiken een schema van 5 of 6 lessen op de vrijdag. We werken  met halve groepen, dus elke leerling is om de week aan de beurt. De wisseltijden zijn telkens de eerste 5 minuten.

De leerlingen komen zelf naar de lerarenkamer op de 1e verdieping. Bij de lessen gebruiken we de grote tv. Leerlingen nemen elk een chromebook mee om op eigen snelheid zelf door de workshops te werken.

Voor groepen 4, 5, 6 is het schema ingedeeld in 6 lessen. Halve groep per keer en 40 minuten per sessie.

  • 8.30-9.10, groep 4a
  • 9.10-9.50, groep 4b
  • 9.50-10.30, groep  5a
  • 10.30-11.10, groep 5b
  • 11.10-11.50, groep 6a
  • 11.50- 12.30, groep 6b

In groep 7/8 hebben we per dag 5 sessies van 45 minuten, halve groep per keer.

  • 8.30-9.15, groep 7a
  • 9.15-10.00, groep 7c
  • 10.00-10.45, groep 7b
  • 10.45-11.30, groep 8a
  • 11.30-12.15, groep 8b

 

 

De datums zijn verdeeld over de maanden vanaf januari 2022.

(Skip: vrijdag 7 januari, laatste week van de kerstvakantie)

Vrijdag 14 januari. Groepen 456, les 1 eerste helft van de leerlingen. We spreken vandaag verder af welke dagen we de workshops geven.

Vrijdag 21 januari. Groepen 456, les 1 tweede helft.

Vrijdag 28 januari. Groepen 456, les 2 deel 1

Vrijdag 4 februari. Groepen 456, les 2 deel 2. Vrijdag werkt Marco vanaf 14.00 op de Martinus techniek club dag

Vrijdag 11 februari. Groepen 456, les 3 deel 1. (vrijdag heeft marco vanaf 13.00 of 14.00 een meeting)

 Vrijdag 18 februari  Vrijdag geeft Marco de workshop aan winnaars Uilenburcht. Carnaval. Juffen en meesterdag.

Vrijdag 25 februari, voorjaarsvakantie. ISU?

Vrijdag 4 maart. Groepen 456, les 3 deel 2. Laatste keer 456 want deze kinderen gaan daarna naar thema geschiedenis.

 

Junior IOT past goed in het thema energie:

Vrijdag 11 maart. Groepen 7/8, les 1 deel 1

Vrijdag 18 maart. Groepen 7/8 les 1 deel 2

Vrijdag 25 maart. Groepen 7/8 les 2 deel 1…

Vrijdag 1 april.  Groepen 7/8 les 2 deel 2

Vrijdag 8 april. Groepen 7/8 les 3 deel 1

Vrijdag 15 april  deel van paasweekeind. ISU?

Vrijdag 22 april. 7/8 les 3 deel 2. Kan doorgaan.

(Skip: Vrijdag 29 april, meivakantie)
(Skip: Vrijdag 6 mei, meivakantie)

Vrijdag 13 mei. Vrijdag is Marco op rescheduled PET West-Friesland.

Vrijdag 20 mei. Groepen 7/8 les 3 deel 1. Is er vrijdag kamp groep 6-7. We doen geen workshops.

 Vrijdag 27 mei, hemelsvaartsweekeind

Vrijdag 3 juni. Groepen 7/8 les 4 deel 1. Vandaag keuze tussen zelf solderen en 3D pennen. De meeste kinderen kiezen voor de 3D pen, een paar leerlingen kiezen voor een extra spannend soldeerwerkje.

Vrijdag 10 juni. Les 4 deel 2. Zelf solderen en 3D pen.

Vrijdag 17 juni. Les 5 deel 1.

Vrijdag 24 juni. Geen lessen meer. Of: reserve/uitloop in overleg.

Vrijdag 1 juli. Marco organiseert buitendag op de Boomladder.

 vrijdag 8 juli. Deze week organiseert Marco de buitenweek op de Kerkuil.

Vrijdag 15 juli. Laatste week, geen workshops.

(zomervakantie begint 16 juli)

Het eerste blok: Solderen en Electronica

Meestal ruim 4 lessen: Soldeerbout en veiligheid. Solderen van de trilrobot, RGB orgel, eigen schema op een printplaat. https://junioriot.nl/soldeeroefening/

Solderen en electronica les 1.

Meester Marco stelt zich voor, en de kinderen beginnen te begrijpen ‘hey deze is anders’.

Vandaag gaan we doen: Soldeerbout en veiligheid. Solderen van je eerste apparaat: de led op de batterijhouder.

Vooral de uitleg over het gevaar is belangrijk. Gevaar? In het verkeer laat je zien dat je veilig kunt werken door rechts te fietsen. Dat doe je ook als er geen vrachtwagen aankomt. Zo ziet iedereen dat je het snapt. Ook in de werkplaats is dit belangrijk.

Trots nemen de kinderen hun eerste zelfgemaakte machine mee naar huis.

Foto’s