Skip to main content
search

Lab – TinkerCad inloggen – 3D tekenen voor thuis en op school

Versie 1 door: Johannes van Staveren, Januari 2020
Aanvullingen en actuele versie door: Marco van Schagen en Maarten van Schagen

Met deze uitleg help je als docent je leerlingen om samen de inlogs maken voor TinkerCad. Je volgt precies de uitleg en de leerlingen helpen elkaar zachtjes. Wie sneller is, helpt eerst de anderen even. Zo lukt het om in één keer samen allemaal een account te maken. Leerlingen waar het echt niet lukt moeten even wachten tot je met de grotere groep klaar bent.

De tweede les kun je de inloginformatie nog een keer op het scherm zetten om opnieuw in te loggen. Leerlingen kunnen het elkaar dan even uitleggen. Met een paar ontwerpvoorbeelden gaan de leerlingen zelf aan de slag. De leerlingen helpen elkaar, en als leerkracht kijk je tevreden toe.

Een account maken

Om te beginnen met TinkerCad moeten we een account aanmaken. Als je al een account hebt kun je naar beneden scrollen om een uitleg te krijgen over hoe we in kunnen loggen.

Stap 1: Open de site

  • We willen naar de site gaan, daarom open je nu het internet (Chrome, Firefox, Microsoft Edge, etc)
  • Met de adresbalk ga je vervolgens naar: tinkercad.com

Stap 2: Taal wijzigen

Om de taal op Nederlands te zetten scrollen we nu helemaal naar beneden en klikken we op ‘English (Default)’ en kiezen we ‘Nederlands’ uit het menu.

Stap 3: Registreren
Deze uitleg gaat ervan uit dat je nog geen account hebt, deze gaan we nu aanmaken.

Klik rechtsboven op de knop: “Registreren” of “Register”.

Stap 4: Een persoonlijk account maken

Klik op: “Een persoonlijk account aanmaken” of “Create a personal account”

Stap 5: Inlogmethode kiezen

Nu moeten we kiezen welke manier van inloggen we gebruiken. De docent zal aangeven welke we willen gebruiken. Klik nu waarop de docent zegt dat we moeten klikken. Het kan zijn dat je op ‘Meer aanmeldopties moet klikken om de door jouw docent gekozen optie te kiezen.

Stap 6: Land en (niet) geboortedatum

Vul hier de volgende tekst in.

Let op: Als je jonger bent dan 18 jaar moeten je ouders toestemming geven, en dan moet er een heleboel extra geregeld worden. Dat duurt te lang voor deze les. Daarom is het belangrijk dat je als jaar “2000” invult. Omdat anders een heleboel extra geregeld moet worden. De leerkracht geeft hiervoor de goedkeuring.

Soms gebeurt het toch dat iemand een verkeerde datum invult. In die browser zal het vandaag niet meer lukken om dit te corrigeren. Je moet het dan opnieuw doen in een andere browser of op een andere computer. Na het aanmaken van het account kan je wel weer inloggen op je eigen computer.

Stap 7: Email

Als we inloggen met Google of Microsoft, dan zul je dit scherm niet zien. Sla deze stap dan over.

Waarschuwing: Gebruik je inlog wat eindigt op @junioriot.nl alleen voor je tinkerCad inlog. Via de mailbox van Junior IOT lezen we de mail die naar dit adres wordt verstuurd. Gebruik het dus niet op andere websites.

Pak pen en papier en schrijf op wat je bij deze stap invult. Zonder het Email en Password wat je hier vandaag invult kun je volgende les niet mee doen. Op de plekken 1 – 2 – 3 – 4 in het plaatje hieronder doe je dit:

  1. Gebruik je eigen e-mailadres.
  2. Kies een mooi zelf verzonnen wachtwoord.
  3. Klik het vinkje om toestemming te geven.
  4. Klik op “CREATE ACCOUNT” om een account te maken.
  5. Vergeet je e-mailadres en wachtwoord niet voorzichtig over te schrijven.

Stap 8: Account klaar

Om nu je account te maken moeten we alleen nog op “DONE” klikken.

Stap 8: Begin een nieuw ontwerp.

Klik op “+ Maken” en dan op “3D-ontwerp” om aan de slag te gaan met jouw eerste eigen 3D-tekening in TinkerCAD.

 

Stap 9: Aan de slag!

Als je dit scherm ziet, ben je klaar om te Tinkeren! (Oftewel: Knutselen!)

Ga lekker aan de slag. Op een rustige manier kan je elkaar helpen. Vergeet niet om je inlognaam en wachtwoord op te schrijven, zodat je thuis verder kan werken. Ook thuis of in de klas kun je deze instructie nog eens rustig nalezen.

Als leerkracht leg je de volgende keer nog een keer uit hoe je deze instructie kunt vinden: In de adresbalk ga je naar junioriot.nl, dan tik je rechtsboven op het zoek-dingetje, typ: tinkercad inlog, en ga naar de uitleg. Of sneller: google naar junioriot tinkercad inlog

Natuurlijk wil je na deze eerste stappen nog meer tekenen. Kijk dan snel verder op: https://junioriot.nl/3d-basis/

Inloggen

Als je naar de tinkercad.com gaat en je ziet dat je niet ingelogd bent, kun je de volgende instructies volgen om opnieuw in te loggen.

Stap 1: Aanmelden

Rechts boven klik je op de ‘Aanmelden’ knop.

Stap 2: Persoonlijk account

Om dan in te loggen met jouw persoonlijke account klik je op ‘Persoonlijke accounts’.

Stap 3: Inlog methode

Dan klikken we op de inlogmethode die we ook hebben gebruikt voor het maken van ons account.

Stap 4: Email

Als we bij stap 3 ‘E-mailadres of gebruikersnaam’ hebben gekozen vullen we nu ons e-mailadres in. Anders gaan we direct naar stap 6.

Stap 5: Wachtwoord

Nu vullen we ons wachtwoord in.

Stap 6: Je kunt nu aan de slag!

We zijn ingelogd! Nu kunnen we weer lekker aan de slag.

Meer uitdagingen en lessen

Het maken van de inlog voor elke leerling is de grootste uitdaging in de eerste les. Daarna mag iedereen TinkerCad ontdekken: Teken maar wat je leuk vindt. Bij twijfel kiezen we voor een naambordje: een plat plankje met een naam erop. Met een gaatje in het hoekje wordt dit een sleutelhanger.

De tweede les kan je uitleggen dat een 3D-print best veel tijd kost. De printer is lang bezig met het neerleggen van het plastic. Je kunt de letters van je naam ook maken als gat. Een gat betekent minder plastic, dat is sneller klaar. Hieronder staat een voorbeeld.

De derde les vraag ik om losse letters te draaien en aan elkaar te plakken. Een 3D letter-object dat dan zelf kan blijven staan. Maar iets anders kan ook. Ik laat een spannend object zien, bijvoorbeeld een slang die als een ketting in één keer is geprint. Kunnen ze dat ook? Kleinere prints zijn beter, want dat is sneller klaar.

De lessen daarna kan je richten op engineering thema’s zoals een printbare ketting. Of een samenwerking dat de groep een vakantiedorp maakt, waarbij ze zelf overleggen welke dingen ze willen maken.

Close Menu