Skip to main content
search

In het eerste en tweede blok van schooljaar 2020/2021 wordt in het gebouw van de NDC Media Groep het Junior IOT programma wederom ingezet als invulling van het MBO-keuzedeel ‘Programmeren met Microcontrollers’. Het IOT-lab wat afgelopen jaar is ‘verdiend’ binnen het NDC wordt een blijvende lab-ruimte. We zien dat we deze ruimte zelf nog wat verder kunnen aankleden!

Hands-on ervaring is belangrijk, want:

Hoe kan je jezelf ontwikkelen door zelf dingen te ontwerpen

Junior IOT ontwikkelt een aansprekende lessenserie. Cijfervorming mag via theorie toetsen of middels lab opdrachten. We streven naar een voltooiing met een eindproject. De leerlingen zijn verplicht het keuzevak te voltooien, al telt het niet mee als examencijfer.

Cijfer of beoordeling

Update 25/11: In deze serie zullen we niet langer het eindcijfer mede laten bepalen door de resultaten van je achtereenvolgende pitches. De pitch resultaten geven je wel een indicatie of je op de goede weg zit. De school maakt een keuze hoe jouw cijfer tot stand komt.

Materialen

Materialen en soldeergereedschap wordt door Junior IOT geregeld, in overeenstemming met de gekozen labs.

Eindproject

Voor dit keuzedeel wordt aan het eindproject een aantal criteria gesteld.

Per persoon (eventueel duo) een project te bedenken, uitwerken tot een product of prototype, criteria:

  • Redelijke complexiteit
  • Drie sensoren, of meer
  • Drie aangestuurde onderdelen/data elementen, of meer
  • Eventueel remote bediend of uitgelezen
  • Interactie cq meet-conclusie
  • Software (of delen hiervan) aantoonbaar zelf bedacht, geprogrammeerd
  • Sls er sprake is van een prototype dan moet aantoonbaar worden gemaakt dat het werkt, of zou kunnen werken

Tevens

  • Journaal van activiteiten, cq serie labtoetsen/pitches –> we kiezen in 20/21 wederom voor wekelijkse pitches
  • Overdrachtsdocument van project –> in 20/21 vervangen we dit door de interactieve eindpitch

Afronding met ‘criteria gericht interview’ = presentatie (eventueel incl. check portfolio aanwezig) –> in 20/21 vervangen we dit door de interactieve eindpitch

Pitch scores verdien je over 5 perspectieven

Met het geven van de pitches tijdens de les bootsen we jouw toekomstige werkomgeving na. De manager van je baas loopt langs en is benieuwd wat er gebeurt. Hij/zij stelt nieuwsgierige vragen om je te helpen, zoals in het echte werk ook gebeurt. In gedachten wil de manager ook wel weten of het bedrijfsbudget voor dit lab en de mensen erin nuttig wordt besteed. De manager heeft interesse in een positief verhaal, en als het te lang duurt dan gaat hij/zij met zijn telefoontje spelen.

Het kan zijn dat je even de aandacht van de manager moet vragen. Als je niet pitcht, dan ben je niet gezien – en dat is niet handig voor je carrière. Als je in de les geen pitch doet dan heb je helaas geen beoordeling (een pitch met onvoldoende inhoud is dus altijd beter dan géén pitch). Let zelf op!

We gebruiken de volgende vijf perspectieven:

  • Techniek – gebruik in de uitleg de juiste beschrijvingen en benamingen
  • Beknopt – een minuut of twee is genoeg, de manager heeft geen tijd voor lange kletsverhalen
  • Volledig – vergeet geen relevante dingen
  • Passie en samenwerken – toon je oprechte interesse, en deel je de kennis en vaardigheden
  • Resultaat – is het gelukt om een deel te maken van wat de bedoeling was

Maar een klein deel van de beoordeling gaat over het idee dat iets af moet zijn. Het is veel belangrijker dat je kunt laten zien dat je begrijpt waar het over gaat. Als jij iemand kunt uitleggen hoe het werkt, dan zit je wel goed.

Inhalen en herstel cijfers…

Het geven van je beoordeling gaat eigenlijk heel soepel. Het belangrijkste in je toekomstige baan is dat je meedoet, en een positieve bijdrage levert, en dat zien we via de pitches en eventueel je lab-logs. De pitches zijn binnen ‘dit team’ de afgesproken manier om te volgen of je op het goede spoor zit…

             … inhalen betekent: overtuigen dat je de besproken stof zeer ruim beheerst

Om in ‘dit team’ een goede bijdrage te leveren is het belangrijk dat je er op de afgesproken tijden bent! Mocht het je door omstandigheden niet lukken om voldoende pitches te maken, dan hoop ik dat je een positieve relatie hebt met je manager (de leerkracht). Hij heeft in principe alleen tijd voor je in de les. Probeer met hem te overleggen, en kom zelf met een voorstel hoe jij alsnog mag overtuigen dat je ‘beyond-and-above’ de stof ruimschoots beheerst.

Voor de afsluiting van elk blok wordt een les besteed aan de resultaten van ‘dit team’. Jouw beoordeling (ter indicatie van je voortgang) zit daar ook bij, en iedereen luistert mee. Misschien is er in die sessie nog tijd voor een aller- allerlaatste kans om je manager te overtuigen dat je de besproken stof beheerst. Soms laten we je dan de lesstof uitleggen aan een medeleerling om aan te tonen wat je weet.

Locatie

NDC Mediagroep, Sixmastraat 15 in Leeuwarden –> het Junior IOT Lab / HackLab

Deelname

Naar verwachting sluiten circa 15 leerlingen zich aan vanuit twee scholen:

  • Friesland College
  • ROC Friese Poort

In deze ronde zijn het alleen leerlingen van FC.

 

Weekindeling voor de studenten

De tijden zijn: 13:00 verzamelen voor NDC gebouw. Theorie en lab: 13:15-16:45.

(A1) Donderdag 10 september, NDC gebouw, start van keuzedelen – Kick-off, en welkom.

Eadric geeft de introductie in IOT en programmeren.

(A2) Donderdag 17 september – lab introductie en eerste lab.

Eadric / Marco. Locatie: NDC.
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w01

  • 5 min Check-in, iedereen aanwezig check, agenda voor deze les
  • Welkom, wat hebben jullie hiervoor gedaan, hoe was dat
  • Wat willen wij met dit vak, hoe kunnen we dit samen regelen
  • Om dit voor elkaar te krijgen – hoe houden we dan rekening met elkaar –> leerkracht als coach of teamleider, of toch liever als directeur? Hoe centrale aandacht vragen, goede spirit maakt meer dingen mogelijk
  • 5 min Check-out naar pauze

 

  • Lab, hoe werkt dat – samenwerken, hoe vragen we om centrale aandacht in het lab
  • Lab inrichten met spullen
  • –> Lab heeft verlengsnoeren, Wifi en scherm nodig, we lossen dit nu tijdelijk op
  • Unboxing: Arduino Bag of Fun, het eerste zakje: https://junioriot.nl/arduino-nano-startset/
  • Eerste lab activiteit, borstelbot en RGB orgel https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w01
  • Oefening mini pitches, niet aan de leraar, maar aan de manager van je baas. Je bent zelf verantwoordelijk om een pitch te doen, roep dat dan even. Niet je stem laten horen is geen pitch en deze week geen cijfer.
  • Afwezig? Laat het tijdig weten. Cijfers krijg je in de les, je mag er maximaal twee of drie missen. Bij te weinig cijfers krijg je geen eindcijfer voor het keuzedeel!
  • Afgelopen jaar ging het lab online/remote, en dit kan dit jaar weer gebeuren. Wel als gehele klas, dus dit is geen uitnodiging om weg te blijven, want je zou je pitches missen en dan heb je geen cijfer.
  • Aandacht voor corona veiligheid en ruimte in het lab –> we mogen komende weken extra ruimte maken
  • 5 min Check-out naar volgende week –> Arduino IDE installeren

(A3) Donderdag 24 september – Circuits en een eerste schakeling – stoomcursus hoe programmeren we de Arduino Nano, en eigen PCB

Eadric / Marco. Locatie: NDC.
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w02

  • Deze les focus op de stem van Marco, volgende weken zal je met Eadric meer samen/zelfstandig de lessen volgen. Daarom nu een mix-up van deze en de volgende lesstof.
  • Lab inrichten met spullen
  • –> Lab heeft verlengsnoeren, Wifi en scherm nodig, we lossen dit nu tijdelijk op
  • de online agenda: We lezen even terug wat er de vorige les is besproken
  • Wat heb je gedaan, leg eens uit? Pitches!
  • Keuze: maken jullie liever iedere week een lablog of iedere week een mini-pitch? Wat betekent het als je jouw pitch vergeet te doen?
  • Cijfers: iedere week een cijfer. 25/11: cijfer is een voortgangsindicatie. Je bent zelf verantwoordelijk. Mis je een les, dan geen cijfer, overleg dan even! […]
  • Soldeeroefening PCB
  • Arduino IDE.
  • Unboxing: Arduino Bag of Fun, het tweede zakje: https://junioriot.nl/arduino-nano-startset/
  • Blink Extreme: keuze: LEDS solderen op de Arduino? Liever niet. We kiezen ervoor om de leds los in de Arduino te steken.
Arduino. Soms moest er nog even Arduino of een driver worden geïnstalleerd. Dit doen we vanaf de links die hier staan: https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w02
We programmeren samen de Arduino blink met de RGB led. https://junioriot.nl/arduino-nano/
Je kan deze oefening ook doen op het breadboard. https://junioriot.nl/blink-extreme-breadboard/
Jullie leggen het elkaar uit en doen het aan elkaar voor (pitch cijfers). Zo controleren we of iedereen wel meekomt. Je mag gerust om hulp vragen. Na vandaag hebben de meeste hun Arduino werkend.
Hiermee kunnen jullie de komende weken verder. Marco is er niet bij. Let erop dat je iedere week een pitch geeft!

(A4) Donderdag 1 oktober – DIY: Circuits en een eerste schakeling – headers solderen – Programmeren op de Arduino Nano

Eadric. Locatie: NDC.

Afgelopen week hoorden we een vraag: Waarom staat voor de les-instructie een deel van de informatie op deze pagina, terwijl een ander deel centraal staat op https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w03.
Antwoord: Op de pagina die je nu leest geven we jullie per datum wat we verwachten te gaan doen. Tijdens onze labs voegen we stappen toe die voor jullie handig zijn. Soms is de snelheid of de volgorde voor jullie daarmee anders dan de centrale beschrijving. Hieronder staat een voorbeeld om voor jullie de link te leggen naar de Arduino certificering. Waarschijnlijk verplaatsen we de extra’s na één of twee keer proberen naar de centrale beschrijving.

https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w03

Basiscomponenten en schema:

Toelichting van basiscomponenten en hun symbolen:  verbinding (draad), batterij, schakelaar, LED, diode, weerstand, condensator. Basisschema kunnen lezen.

Stukje theorie over de Arduino voordat we beginnen:

Jullie hebben nu kennis gemaakt met de Arduino. De populaire Atmel chip op het bordje geeft je de mogelijkheden om tegen lage kosten al snel heel veel mogelijkheden te ontdekken van de microprocessor in het algemeen. Het hardware ontwerp van de Arduino is open source. Dit betekent in dit geval dat iedereen het ontwerp kan gebruiken, namaken, uitbreiden. Je ziet daarom nu veel verschillende clones en variaties, die soms voor ontzettend lage prijs worden aangeboden.

De Arduino met officieel logo zijn door betere productie en controles wel duurder dan de clones. Bij een professionele toepassing kies je liever voor goede kwaliteit. Maar de goedkope clones mogen gewoon worden toegepast.

Soms is niet-open source handiger. De lessenserie van Junior IOT is bijvoorbeeld niet open-source, mensen moeten een goede afspraak maken om deze te mogen gebruiken – op de site staan dan de afspraken. Dit helpt Junior IOT om deze lessen verder te ontwikkelen.

Met of zonder open source zie je bij een populair ontwerp als de Arduino al snel variaties ontstaan. Op deze foto heb ik een aantal prints op mijn tafel liggen. Van links naar rechts, van boven naar beneden:

    • Lora32u4 (Lora) met accu laad circuit, Arduino Uno remake met micro USB, Arduino UNO remake met mini USB, Arduino UNO (remake?)
    • Sodaq One (Lora), Arduino micro clone, Arduino nano clone, Digispark variant, Digispark variant, vermoedelijk een ESP variant met scherm
    • Sodaq Explorer (Lora), ESP D1 variatie op de Arduino Uno, Wemos D1, een ESP variant met accu aansluiting

Het Arduino platform heeft inmiddels een enorm sterke naam. Inmiddels geven ze ook een certificaat uit: Arduino Fundamentals certification. Voor jullie willen we een aantal (optionele) onderdelen toevoegen aan deze lessenserie om de vaardigheden aan te leren voor dit certificaat. Het certificaat halen kost zo’n €30, wat je dan zelf betaalt. Het hoort niet bij je school resultaat, en het is je eigen keuze om hier aandacht aan te besteden. Tip: het kan je eventueel een extra cijfer opleveren.
Labs, we herhalen de blink zodat iedereen op hetzelfde punt komt. Daarna stappen we door naar de headers.
Vorige week hebben jullie nog wat gesoldeerd aan kleine electronica componenten, en daarna hebben jullie met instructie de eerste Blink op de Arduino geprogrammeerd. Sommigen kregen dan de blink in orde, terwijl anderen een hele drie kleuren discotheek hebben gebouwd.
We beginnen met een snelle herhaling. Dit doe je zelf. Let op, help elkaar eerst nog even voordat je aan een moeilijkere oefening begint.
Je programmeert nu zelf weer dezelfde Arduino blink met de RGB led, en zorg met elkaar dat het bij iedereen werkt. https://junioriot.nl/arduino-nano/
Vervolgens volg je de oefening van de Blink op het breadboard: https://junioriot.nl/blink-extreme-breadboard/ –> je komt dan vanzelf bij de uitleg hoe je de headers op het breadboard soldeert.
Jullie leggen elkaar uit en doen het aan elkaar voor (pitch cijfers). Zo controleren we of iedereen wel meekomt. Je mag gerust om hulp vragen. Na vandaag heeft iedereen hun Arduino werkend mét headers eraan.
Als je daar mee klaar bent, kijk dan voor extra programmeer inzicht eventueel ook even naar: Blink no Delay –  https://junioriot.nl/blink-no-delay/
 Na een korte pauze gaan we een stap verder.
25/11: opmerking over cijfervorming is verwjderd; info volgt vanuit school.
Kijk of iedereen de stappen heeft voltooid en iedereen de headers aan beide Arduino’s heeft. Help elkaar zodat niemand achterblijft. Tip: vraag de docent om mee te kijken als je iemand uitlegt hoe iets werkt. Het kan weer tellen als een pitch cijfer ter indicatie van je voortgang.
Is de Blink alles wat we in deze labs doen? Is dat niet een beetje simpel? Oh, we doen gerust nog meer uitdagingen… We kunnen verder met de Neopixel, waarbij je ziet hoe je een library toevoegt: https://junioriot.nl/arduino-neopixel/
Je kunt al snel ook een Arduino Sweep maken met de servo: https://junioriot.nl/arduino-sweep/
En deze oefening kan ook met een joystick: https://junioriot.nl/lab-joystick-servo/
Onze 9 jarige Ties heeft in Alkmaar de joystick matrix gemaakt. Hij heeft zelf de plaatjes bedacht. Dat kunnen jullie later ook proberen. Zijn voorbeeld staat hier: https://junioriot.nl/ledmatrix-ties/
Met deze oefeningen zijn jullie hopelijk een paar weken bezig.

(A5) Donderdag 8 oktober –

Eadric. Locatie: NDC.

 https://junioriot.nl/arduino-bag-of-fun/

https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w04 – software structuren

Software structuren

Docent vertelt over software structuren – Setup en Loop functie in Arduino. If, While, Switch en verder. Variabele types zoals Int, unsigned long, float en wat je ziet gebeuren als je ze verwisselt.

Aankondiging electronica schema’s

Afgelopen week heb je gehoord over het Arduino certificaat. Daarbij hoort kennis die nog wat verder gaat dan wat wij in de eerste labs hebben gebruikt. Weerstanden, condensators, circuits; we houden het hier bij een korte kennismaking. Lees meer over circuits op: https://junioriot.nl/circuit-ontwerp/

Soms is het fijn om zelf met de electronica componenten te prutsen. En soms is het makkelijker om het prutsen op ons computerscherm uit te voeren. We bouwen bij deze sessies de schakelingen op ons breadboard, en waar we extra componenten nodig hebben gebruiken we TinkerCad als emulator. Let op, echte electronica ontwerp pakketten gaan veel verder dan TinkerCad. Maak de labs op: https://junioriot.nl/circuits-in-tinkercad/

Aankondiging eigen projecten

Jullie hebben nu verschillende circuits gemaakt met fijne electronica. Je bent allemaal een persoonlijk lablog begonnen, of jullie hebben iedere week je mini pitch gemaakt.  Maar denk alvast na over je eigen project in blok 2:
Arduino walktrough labs. Jullie bouwen wekelijks een aantal verschillende oefeningen met de verschillende spullen. Hierbij wordt je uitgedaagd om verschillende onderdelen te combineren.
Extra uitdaging in volgend blok. In het volgende blok wordt je gevraagd om zelf een project te verzinnen. Je combineert daarvoor verschillende onderdelen, en dit is dan je keuze project. Je mag daarbij samenwerken, maar ieder maakt een eigen project. Eindcijfer gaat weer middels pitches, elke week. Ook dan geldt dat gemiste weken geeft risico op geen eindcijfer.
Extra uitdaging op tijd kiezen. Deze extra uitdaging moet je op tijd kiezen. We bestellen in overleg met Junior IOT daarvoor extra spullen.
Een paar mensen willen echt een pijnlijk moeilijk project. En anderen willen liever laten zien dat ze de eerdere oefeningen goed beheersen. Wat je ook kiest, elk project is geschikt voor thuis, “voor op de keukentafel”.
De mogelijkheden cq voorbeelden voor de nieuwe projecten zie je op: https://junioriot.nl/arduino-nano-project-aanvulset/
Labs
Iedereen kan nu een Arduino Sweep maken met de servo: https://junioriot.nl/arduino-sweep/
En deze oefening kan ook met een joystick: https://junioriot.nl/lab-joystick-servo/
Onze 9 jarige Ties heeft in Alkmaar de joystick matrix gemaakt. Hij heeft zelf de plaatjes bedacht. Dat kunnen jullie later ook proberen. Zijn voorbeeld staat hier: https://junioriot.nl/ledmatrix-ties/
25/11: Een product ontwerpen – Studenten proberen nog wel eens een product ontwerp proces ‘achterste voren uit te voeren’. Dan zoeken ze een instructie of project resultaat op het internet die ze willen aanpassen aan hun project. Dat kan een handige strategie zijn, maar we willen eigenlijk een andere aanpak voorstellen.
Product ontwerp stappen
  • Bedenk een project of opdracht, dit is de titel en pitch. Overleg met opdrachtgever voor goedkeuring.
  • Bedenk wat het product moet doen, dit is het functioneel ontwerp. Overleg met opdrachtgever of je het goed hebt begrepen.
  • Bedenk welke techniek componenten je nodig hebt. Dit is je technisch ontwerp. Overleg met je techniek mensen of inkoop afdeling of deze beschikbaar zijn.
  • Voor elk van de techniek componenten los, maak je de code om aan te tonen dat het werkt en dat je hem kan bedienen. Dit is een zogenaamde unit test waarmee je kijkt of elk onderdeel los werkt. Als het niet in redelijke tijd werkt, besteed het dan uit, of vraag om hulp.
  • Redesign je ontwerp zodat de moeilijke onderdelen niet meer nodig zijn. Bevestig met opdrachtgever of ‘product owner’ dat deze vereenvoudigde versie voldoende is voor een eerste versie.
  • Bedenk een volgorde om software onderdelen samen te brengen, en bouw één voor één de onderdelen samen. Dit is integratie. Tegelijk start je de volgende stap.
  • Nieuw redesign? Overleg weer met opdrachtgever of er genoeg overblijft voor een MVP
  • Het totaal is dan je proof-of-concept om aan te tonen dat het eindproduct zou kunnen werken.
  • Probleem: de opdrachtgever is vanaf nu op vakantie.
  • Start tegelijk met de start van software bouw, het denkproces over welke hardware, inbouwkast, frames je nodig hebt om de hardware samen te brengen. Detail design.
  • De software integratie neemt veel tijd, en tegelijk voer je hardware ontwerp en realisatie uit. Productie fase.
  • Als je alle software bij elkaar hebt, dan heet dat ‘feature complete‘, daarna ga je het debuggen.
  • Als je daarna features toevoegen dan heet dat feature creap of scope creap, doe dit niet in de laatste twee weken voor oplevering.
  • Stabiliseren en opleveren.
  • Presentatie

Skip wegens herfstvakantie: 10 – 18 oktober

 

(A6) Donderdag 22 oktober –

Eadric / Marco. Locatie: NDC.

Labs die je vandaag afmaakt: https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w05

Theorie: Digitaal, dat ken je nu, maar ken je ook PWM en analoog. Programmeerstructuren zoals genoemd bij w05

Preps afronden blok 1:

25/11, aangepast: De afsluiting van het eerste blok komt er bijna aan. Dit is belangrijk omdat we op tijd de discussie over de volledigheid van je voortgang moeten aangaan. Niet alle labs gedaan? Haal ze in je eigen tijd in, dat past ruim binnen de studiebelasting.

Preps voor het beginnen van blok 2:

In het volgende blok ga je zelf aan de slag om een project te bouwen. Afhankelijk van je interesse, en van de doelstelling van het keuzevak kan je een vervolg opdracht kiezen. Dit kan meer gaan over hard-core retro game programmeren, mechatronica, verkeersregeltechniek, of misschien meer over data en IOT. Zorg als jij of jouw groep een idee voor je project doorgeeft aan Junior IOT, zodat de spullen op tijd geleverd kunnen worden.

Voor blok 2 kies je vandaag een uitdaging met bijpassende opdracht. De actuele keuzelijst staat op https://junioriot.nl/arduino-nano-project-aanvulset/

Daarnaast mag je ook je eigen uitdaging bedenken, met een aangepaste set. overleg met de leverancier Junior IOT of jouw keuze binnen het budget past. Stuur een mail aan [email protected]; of vraag aan je docent het 06 nummer om via whatsapp te overleggen. Het 06 nummer staat ook op het kaartje wat je in je eerste onderdelenset hebt gekregen.

Bij elke set hoort een soort opdracht. Afgelopen jaar waren dit de opdrachten:

Verzamel je wensen en geef deze door aan [email protected] (update 25/11: niemand heeft deze optie gebruikt, waardoor niet altijd een passende keuze)

De mensen die vandaag al wat verder zijn, kunnen kiezen voor nog meer labs:

 

(A7) Donderdag 29 oktober – de laatste dag van blok 1

Eadric / Marco. Locatie: NDC.

Cijfers en voortgang

25/11, aangepast: Vandaag ronden we bijna blok 1 af. Dit is belangrijk omdat we op tijd de discussie over de volledigheid van je voortgang moeten aangaan. Een incomplete serie labs betekent dat je in blok 2 moeite gaat krijgen met je project. Maak zelf een planning om dit nu in te halen.

Kijk daarom even naar je eigen pitches en voortgang (informeer bij de docent). Wil je misschien een spontane extra pitch geven? Het is aan jou om dit aan te sturen. Overigens, dat kan in goed overleg gewoon iedere week.

25/11, stuk over cijfers en inhalen weggehaald.

 

Klaarmaken voor de labs van blok 2

Jullie hebben vorige week gekeken welke projecten je kunt kiezen voor blok 2. Natuurlijk valt jullie keuze op projecten die niet meer leverbaar zijn. In overleg kunnen we zien wat er nog mogelijk is. Geef daarom vandaag je eerste keuze, en je tweede keuze door aan je docent. Mocht het met beide keuzes niet lukken, of wordt er niets doorgegeven, dan wordt het automatisch de Bag of Fun Extender – dat is misschien wel de leukste!

Labs voor vandaag

Je mag verder met labs van 06 t/m 09: https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w06, en vooral deze:

 

(2 november is de periode overgang)

 

(A8) Donderdag 5 november – De reserve Labdag 8

Eadric. (marco niet aanwezig wegens afspraak) Locatie: NDC.

Als de bestelling nog niet is geplaatst, dan is dit wel het aller-allerlaatste moment. Regel dit dan nu direct. Als vandaag de setjes al zijn besteld, dan pakken we gewoon nog wat labs op.

25/11, stukje over cijfers weggehaald.

25/11, aangepast: Vandaag ronden we blok 1 af. Dit is belangrijk omdat we op tijd de discussie over de volledigheid van je voortgang moeten aangaan. Labs nog niet compleet? Haal deze in in je eigen tijd, dit past binnen de studiebelasting. Als je labs hebt gemist wordt je blok 2 veel moeilijker voor je.

 

Donderdag 12 november – Lab vervalt wegens toetsen

(B1) Donderdag 19 november – de eerste dag van blok 2

Eadric. Marco. Locatie: NDC. Vervolgsetjes zijn deze week afgeleverd bj het NDC

    • 1x Fun Extender
    • 8x Retro Game –> bijna gelijk aan Fun Extender, nu met heel eenvoudige houder voor matrix en joystick
    • 1x warm koud meten op afstand
    • 1x verkeersknooppunt
    • 1x micro EXP robotwagen 2020 wifi mini robot –> nu meerdere opties toegevoegd, met het verzoek om van jouw resultaat ook een lab instructie te maken.

De meeste setjes hebben een iets andere invulling dan wat op de pagina stond. Vooral bij nieuwe setjes is dat gebruikelijk. In sommige gevallen ontbreekt een optioneel onderdeel, en in veel gevallen vind je meer of betere onderdelen in je pakket.

    • 1x extra’s. Voor Eadric wat reserve onderdelen en dingetjes om te laten testen. Tevens een Groove Arduino testset met built-in sensors, waarmee we extra labs en lessen zullen maken.

Blok 2: Wie dat al kan, begint vandaag aan het eigen project. Bekijk je spullen en lees nogmaals je opdracht. Heb je alles of moet je jouw opdracht aanpassen? Kies nu welke opdracht en welke variant jij gaat doen, en maak alvast een stappenplan. https://junioriot.nl/arduino-nano-project-aanvulset/

De anderen doen ondertussen wat extra oefeningen. Wie niet verder kan, oefent relevante labs uit het vorige blok. Werk samen, help elkaar, maar iedereen voert zelf met het eigen setje het eigen project uit.

In het lab hebben we mogelijkheden om je spullen te solderen. Maak daarvan gebruik om de pinnetjes van onderdelen in je nieuwe setjes te monteren waar nodig. Bij de meeste projecten zal je een stuk of 5 soldeerpuntjes moeten leggen om wat pinnetjes te solderen, en ook de Arduino headers soldeer je. Na het solderen bouw je jouw project verder op met het breadboard en jumpers.

Let op: we willen ons voorbereiden op een eventueel ‘leren op afstand’. Zodra nodig vanwege Corona kunnen we via Teams verder werken. Dit is geen vrijbrief om op andere momenten niet naar het lab te komen, dus iedereen is iedere keer aanwezig totdat de school dit voor iedereen anders afspreekt.

Zorg ervoor dat je vandaag het belangrijkste soldeerwerk af hebt.

 

(B2) Donderdag 26 november – maak je eigen planning

Eadric en Marco. Locatie: NDC.

Een product ontwerpen – Studenten proberen nog wel eens een product ontwerp proces ‘achterste voren uit te voeren’. Dan zoeken ze een instructie of project resultaat op het internet die ze willen aanpassen aan hun project. Dat kan een handige stratefie zijn, maar we eillen eigenlijk een andere aanpak voorstellen.
Product ontwerp stappen
  • Bedenk een project of opdracht, dit is de titel en pitch. Overleg met opdrachtgever voor goedkeuring.
  • Bedenk wat het product moet doen, dit is het functioneel ontwerp. Overleg met opdrachtgever of je het goed hebt begrepen.
  • Bedenk welke techniek componenten je nodig hebt. Dit is je technisch ontwerp. Overleg met je techniek mensen of inkoop afdeling of deze beschikbaar zijn.
  • Planning welke expertise en vaardigheden je nodig hebt
  • Voor elk van de techniek componenten los, maak je de code om aan te tonen dat het werkt en dat je hem kan bedienen. Dit is een zogenaamde unit test waarmee je kijkt of elk onderdeel los werkt. Als het niet in redelijke tijd werkt, besteed het dan uit, of vraag om hulp.
  • Redesign je ontwerp zodat de moeilijke onderdelen niet meer nodig zijn. Bevestig met opdrachtgever of ‘product owner’ dat deze vereenvoudigde versie voldoende is voor een eerste versie.
  • Bedenk een volgorde om software onderdelen samen te brengen, en bouw één voor één de onderdelen samen. Dit is integratie. Tegelijk start je de volgende stap.
  • Nieuw redesign? Overleg weer met opdrachtgever of er genoeg overblijft voor een MVP redesign
  • Het totaal is dan je proof-of-concept om aan te tonen dat het eindproduct zou kunnen werken.
  • Probleem: de opdrachtgever is vanaf nu op vakantie.
  • Start tegelijk met de start van software bouw, het denkproces over welke hardware, inbouwkast, frames je nodig hebt om de hardware samen te brengen. Detail design.
  • De software integratie neemt veel tijd, en tegelijk voer je hardware ontwerp en realisatie uit. Productie fase.
  • Als je alle software bij elkaar hebt, dan heet dat ‘feature complete‘, daarna ga je het debuggen.
  • Als je daarna features toevoegen dan heet dat feature creap of scope creap, doe dit niet in de laatste twee weken voor oplevering.
  • Stabiliseren en opleveren.
  • Presentatie

Van instructie naar zelfredzaamheid? In alle labs heb je alle onderdelen al een keer gebruikt. Heb je een lab overgeslagen, dan weet je waar je hem kunt vinden. Op Junior IOT zijn sommige dingen niet tot in detail uitgewerkt, dat doen we expres om te ontdekken hoe je jouw eigen informatie kan vinden.

(ergens een uitleg over bussen; one wire, serial, i2c, spii)

Evaluatie momentje. Als voorbeeld lees je hier de tekst die we afgelopen jaar besproken hebben:

Bij het bespreken van de onderdelen in jullie werksetjes merk ik dat er nog veel verschil bestaat tussen de verschillende deelnemers. Bij een aantal van jullie is het ambitie niveau heel hoog, en daar hoor ik plannen om Pong en Snake te programmeren op de Arduino. En de meesten van jullie kunnen elkaar de onderdelen goed uitleggen die je al eerder hebt gebruikt en hoe alles werkt – hiermee scoor je extra punten! Helaas is er ook nog een groepje die elkaar niet kan vertellen hoe je Arduino installeert en een eerste Blink maakt. Van deze leerlingen ben ik wel benieuwd of ze nog kunnen aantonen dat ze voldoende hebben geleerd uit onze lessen.

In de week na deze les hoor ik van enkele leerlingen dat ze de komende weken bezig zijn met examens. Als deze zijn ingeroosterd op de dagen dat we lab hebben, dan zal je zelf moeten inplannen wanneer je aan jouw eindopdracht werkt. Vertel dit ook aan mij, en hou mij dan wekelijks op de hoogte van de voortgang. Immers, jij moet er wel voor zorgen dat ik je een cijfer kan geven.

Een aantal leerlingen kunnen helaas geen cijfer meer halen voor dit vak. We hebben vanaf het allereerste begin in de lessen en in de emails benadrukt hoe je een cijfer krijgt, dus dit kan geen verrassing meer zijn. Het Friesland College zal daarover met drie leerlingen contact opnemen. Twee andere leerlingen staan bij mij op ‘in overleg’.

Dit deel van het schooljaar loopt bijna op z’n einde. We maken nu een planning om dit tweede blok op tijd af te ronden:

    • 26/11, vandaag
    • 3/12 volgende week, –> werk aan je project, let op jouw planning, pitch
    • 10/12 overvolgendeweek  –> werk aan je project, let op jouw planning, pitch
    • 17/12 -> werk aan je project, voorbespreken eindproduct
    • 24/12 vakantie
    • 31/12 vakantie
    • 7/1  vakantieverlenging of doorgangs lab –> bespreken, laatste pitches en presentaties, aan het eind van de dag moet docent scope complete gezien hebben
    • 14/1 afronding voor de oplevering – want mensen gaan diplomeren en hebben per volgende week resultaat nodig voor alle keuzedelen
    • 21/1  met Marco – afronding

 

(B3) Donderdag 3 december – blok 2 dag 3 – werk aan je project, let op jouw planning, pitch

Eadric. Marco. Locatie: NDC.

Feedback van Marco:

Vorige week zag ik een klein groepje, lekker bezig met de eigen opdracht. Volgens mij had niemand echt de labs van blok 1 af. Ik zag dat dit dan een uitdaging geeft in je stappen in je eigen project. Sla je labs over, dan heb je de realisatie van je project lastiger gemaakt. Maak daarom alles van blok 1 af, alle labs, omdat die in deze volgorde zijn neergezet om je te helpen. Zoek je een makkelijker overzicht om alle labs in te halen, kijk dan hier: https://junioriot.nl/electronica-arduino-cursus/

Een incomplete serie labs betekent dat je nu in blok 2 moeite gaat krijgen met je project. Maak zelf een planning om de gemiste labs in te halen. Je hebt daarvoor ruim voldoende tijd binnen de studiebelasting voor dit keuzevak.

Je project betekent dat je product ontwikkeling gaat doen. Kijk naar de notities van afgelopen week welke stappen ik daarvoor heb uitgelegd. Hiermee maak je de realisatie van je project een stuk makkelijker.

Al deze steun, tips, labs op deze pagina zijn er om je een soepele ervaring te geven. Ik vergeleek het met de productie van een ijsje in een hoorntje – vergeet je het hoorntje of het bolletje ijs, dan zal de ervaring niet helemaal hetzelfde zijn. En je resultaat zal ook niet helemaal meer aansluiten bij de originele vraag. Dat is waarom we je in deze training een recept geven.

Doe je het toch anders? Dan wens ik je evengoed veel succes!

Let nog even op de succescriteria. Waar denk je dat het resultaat van je project aan moet voldoen? Het is natuurlijk niet voldoende om een labje uit blok 1 te laten zien, maar wat dan wel? Daar wil je geen verrassing over. Daarom maak je een projectplannetje, en biedt je dat ruim op tijd ter goedkeuring aan, aan je docent/opdrachtgever. Vergeet je dat te doen, dan kan het zijn dat je niet genoeg bouwt. Je maakt hierin je eigen keuzes.

Afgelopen week zijn er al een paar persoonlijke keuzes gemaakt in de projecten. Is het te lastig? Dan kan je jouw opdracht aanpassen. Dat is ook onderdeel van de voorgestelde project aanpak. Maar je moet weel voldoen aan de succescriteria.

 

(B4) Donderdag 10 december – blok 2 dag 4 – werk aan je project, let op jouw planning, pitch

Eadric. Locatie: NDC.

Hoe ver zijn we nu gekomen? Kunnen jullie nog iemand wat extra hulp geven? Heb je geen planning gemaakt, dan krijg je het nu lastig – hoe weeet je dat je op schema bent? Hoeveel weken heb je nog?

(B5) Donderdag 17 december – blok 2 dag 5 – werk aan je project, voorbespreken eindproduct

Eadric. Locatie: NDC.

 

Skip wegens kerstvakantie: 24 december

Skip wegens kerstvakantie: 31 december

(B6) Donderdag 7 januari – blok 2 dag 6 –   vakantieverlenging of doorgangs lab

–> bespreken, laatste pitches en presentaties, aan het eind van de dag moet docent scope complete gezien hebben

Eadric. Locatie: NDC.

 

 

(B7) Donderdag 14 januari – blok 2 dag 7 – afronding voor oplevering

afronding voor oplevering – want mensen gaan diplomeren en hebben volgende week resultaat nodig voor alle keuzedelen

(B8) Donderdag 21 januari – blok 2 dag 9 – oplevering en resultaten

met Marco.

21 januari moeten de resultaten duidelijk zijn. Dit is de allerlaatste dag daarvoor.

diplomeren voor de tussentijdse uitstroom in februari (drie deelnemers).

 

(B9) Donderdag 29 januari – blok 2 dag 10 – afterparty

De cijfers zijn allang ingeleverd. Afterparty!

Close Menu