In het eerste en tweede blok van schooljaar 2020/2021 wordt in het gebouw van de NDC media groep het Junior IOT programma wederom ingezet als invulling van het MBO keuzedeel ‘Programmeren met Microcontrollers’. Het IOT lab wat afgelopen jaar is ‘verdiend’ binnen het NDC wordt een blijvende lab-ruimte. We zien dat we deze ruimte zelf nog wat verder kunnen aankleden!

Hands-on ervaring is belangrijk, want:

Hoe kan je jezelf ontwikkelen door zelf dingen te ontwerpen

Junior IOT ontwikkelt een aansprekende lessenserie. Cijfervorming mag via theorie toetsen of middels lab opdrachten. We streven naar een voltooiing met een eindproject. De leerlingen zijn verplicht het keuzevak te voltooien, al telt het niet mee als examen cijfer.

Materialen

Materialen en soldeergereedschap wordt door Junior IOT geregeld, in overeenstemming met de gekozen labs.

Eindproject

Voor dit keuzedeel wordt aan het eindproject een aantal criteria gesteld.

Per persoon (eveentueel duo) een project te bedenken, uitwerken tot een product of prototype, criteria:

  • redelijke complexiteit
  • drie sensoren, of meer
  • drie aangestuurde onderdelen/data elementen, of meer
  • eventueel remote bediend of uitgelezen
  • interactie cq meet-conclusie
  • software (of delen hiervan) aantoonbaar zelf bedacht, geprogrammeerd
  • als er sprake is van een prototype dan moet aantoonbaar worden gemaakt dat het werkt, of zou kunnen werken

Tevens

  • journaal van activiteiten, cq serie labtoetsen/pitches –> we kiezen in 20/21 wederom voor wekelijkse pitches
  • overdrachtsdocument van project –> in 20/21 vervangen we dit door de interactieve eindpitch

Afronding met ‘criteria gericht interview’ = presentatie (eventueel incl check portfolio aanwezig) –> in 20/21 vervangen we dit door de interactieve eindpitch

Pitch scores verdien je over 5 perspectieven

Met het geven van de pitches tijdens de les bootsen we jouw toekomstige werkomgeving na. De manager van je baas loopt langs en is benieuwd wat er gebeurt. Hij/zij stelt nieuwsgierige vragen om je te helpen, zoals in het echte werk ook gebeurt. In gedachten wil de manager ook wel weten of het bedrijfsbudget voor dit lab en de mensen erin nuttig wordt besteed. De manager heeft interesse in een positief verhaal, en als het te lang duurt dan gaat hij/zij met zijn telefoontje spelen.

Het kan zijn dat je even de aandacht van de manager moet vragen. Als je niet pitcht, dan ben je niet gezien – en dat is niet handig voor je carrière. Als je in de les geen pitch doet dan heb je helaas geen beoordeling (een pitch met onvoldoende inhoud is dus altijd beter dan géén pitch). Let zelf op!

We gebruiken de volgende vijf perspectieven:

  • Techniek – gebruik in de uitleg de juiste beschrijvingen en benamingen
  • Beknopt – een minuut of twee is genoeg, de manager heeft geen tijd voor lange kletsverhalen
  • Volledig – vergeet geen relevante dingen
  • Passie en samenwerken – toon je oprechte interesse, en deel je de kennis en vaardigheden
  • Resultaat – is het gelukt om een deel te maken van wat de bedoeling was

Maar een klein deel van de beoordeling gaat over het idee dat iets af moet zijn. Het is veel belangrijker dat je kunt laten zien dat je begrijpt waar het over gaat. Als jij iemand kunt uitleggen hoe het werkt, dan zit je wel goed.

Inhalen en herstel cijfers…

Het geven van je beoordeling gaat eigenlijk heel soepel. Het belangrijkste in je toekomstige baan is dat je meedoet, en een positieve bijdrage levert, en dat zien we via de pitches en eventueel je lab-logs. De pitches zijn binnen ‘dit team’ de afgesproken manier om te…

             … inhalen betekent: overtuigen dat je de besproken stof zeer ruim beheerst

Om in ‘dit team’ een goede bijdrage te leveren is het  is het belangrijk dat je er op de afgesproken tijden bent! Mocht het je door omstandigheden niet lukken om voldoende pitches te maken, dan hoop ik dat je een positieve relatie hebt met je manager (de leerkracht). Hij heeft in principe alleen tijd voor je in de les. Probeer met hem te overleggen, en kom zelf met een voorstel hoe jij alsnog mag overtuigen dat je ‘beyond-and-above’ de stof ruimschoots beheerst.

Voor de afsluiting van elk blok wordt een les besteed aan de resultaten van ‘dit team’. Jouw beoordeling zit daar ook bij, en iedereen luistert mee. Misschien is er in die sessie nog tijd voor een aller- allerlaatste kans om je manager te overtuigen dat je de besproken stof beheerst. Soms laten we je dan de lesstof uitleggen aan een medeleerling om aan te tonen wat je weet.

Locatie

NDC Mediagroep, Sixmastraat 15 in Leeuwarden –> het Junior IOT Lab / HackLab

Deelname

Naar verwachting sluiten circa 15 leerlingen zich aan vanuit twee scholen:

  • Friesland College
  • ROC Friese Poort

In deze ronde zijn het alleen leerlingen van FC

Junior IOT

 

Weekindeling voor de studenten

De tijden zijn: 13:00 verzamelen voor NDC gebouw. Theorie en lab:  13:15-16:45.

(a1) Donderdag 10 september, NDC gebouw, start van keuzedelen – Kickoff, en welkom.

Eadric geeft de introductie in IOT en programmeren.

(a2) Donderdag 17 september – lab introductie en eerste lab.

Eadric / Marco. Locatie: NDC.
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w01

  • 5 min Check-in, iedereen aanwezig check, agenda voor deze les
  • Welkom, wat hebben jullie hiervoor gedaan, hoe was dat
  • Wat willen wij met dit vak, hoe kunnen we dit samen regelen
  • Om dit voor elkaar te krijgen – hoe houden we dan rekening met elkaar –> leerkracht als coach of teamleider, of toch liever als directeur? Hoe centrale aandacht vragen, goede spirit maakt meer dingen mogelijk
  • 5 min Check-out naar pauze

 

  • Lab, hoe werkt dat – samenwerken, hoe vragen we om centrale aandacht in het lab
  • Lab inrichten met spullen
  • –> Lab heeft verlengsnoeren, Wifi en scherm nodig, we lossen dit nu tijdelijk op
  • Unboxing: Arduino Bag of Fun, het eerste zakje: https://junioriot.nl/arduino-nano-startset/
  • Eerste lab activiteit, borstelbot en RGB orgel https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w01
  • Oefening mini pitches, niet aan de leraar, maar aan de manager van je baas. Je bent zelf verantwoordelijk om een pitch te doen, roep dat dan even. Niet je stem laten horen is geen pitch en deze week geen cijfer.
  • Afwezig? Laat het tijdig weten. Cijfers krijg je in de les, je mag er maximaal twee of drie missen. Bij te weinig cijfers krijg je geen eindcijfer voor het keuzedeel!
  • Afgelopen jaar ging het lab online/remote, en dit kan dit jaar weer gebeuren. Wel als gehele klas, dus dit is geen uitnodiging om weg te blijven, want je zou je pitches missen en dan heb je geen cijfer.
  • Aandacht voor corona veiligheid en ruimte in het lab –> we mogen komende weken extra ruimte maken
  • 5 min afbouwen
  • 5 min Check-out naar volgende week –> Arduino IDE installeren

(a3) Donderdag 24 september – Circuits en een eerste schakeling – stoomcursus hoe programmeren we de Arduino Nano, en eigen PCB

Eadric / Marco. Locatie: NDC.
https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w02

  • Deze les focus op de stem van Marco, volgende weken zal je met Eadric meer samen/zelfstandig de lessen volgen. Daarom nu een mix-up van deze en de volgende lesstof.
  • Lab inrichten met spullen
  • –> Lab heeft verlengsnoeren, Wifi en scherm nodig, we lossen dit nu tijdelijk op
  • de online agenda: We lezen even terug wat er de vorige les is besproken
  • Wat heb je gedaan, leg eens uit? Pitches!
  • Keuze: maken jullie liever iedere week een lablog of iedere week een mini-pitch? Wat betekent het als je jouw pitch vergeet te doen?
  • Cijfers: iedere week een cijfer. Je bent zelf verantwoordelijk. Mis je een les, dan geen cijfer, overleg dan even! Bij twee of drie gemiste cijfers, geen eindcijfer, en dan haal je dit vak dus niet!  (inhaal mogelijkheden??)
  • Soldeeroefening PCB
  • Arduino IDE.
  • Unboxing: Arduino Bag of Fun, het tweede zakje: https://junioriot.nl/arduino-nano-startset/
  • Blink Extreme: keuze: LEDS solderen op de Arduino? Liever niet. We kiezen ervoor om de leds los in de Arduino te steken.
Arduino. Soms moest er nog even Arduino of een driver worden geïnstalleerd. Dit doen we vanaf de links die hier staan: https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w02
We programmeren samen de Arduino blink met de RGB led. https://junioriot.nl/arduino-nano/
Je kan deze oefening ook doen op het breadboard. https://junioriot.nl/blink-extreme-breadboard/
Jullie leggen het elkaar uit en doen het aan elkaar voor (pitch cijfers). Zo controleren we of iedereen wel meekomt. Je mag gerust om hulp vragen. Na vandaag hebben de meeste hun Arduino werkend.
Hiermee kunnen jullie de komende weken verder. Marco is er niet bij. Let erop dat je iedere week een pitch geeft!

(a4) Donderdag 1 oktober – DIY: Circuits en een eerste schakeling – headers solderen – Programmeren op de Arduino Nano

Eadric. Locatie: NDC.

Afgelopen week hoorden we een vraag: Waarom staat voor de les-instructie een deel van de informatie op deze pagina, terwijl een ander deel centraal staat op https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w03.
Antwoord: Op de pagina die je nu leest geven we jullie per datum wat we verwachten te gaan doen. Tijdens onze labs voegen we stappen toe die voor jullie handig zijn. Soms is de snelheid of de volgorde voor jullie daarmee anders dan de centrale beschrijving. Hieronder staat een voorbeeld om voor jullie de link te leggen naar de Arduino certificering. Waarschijnlijk verplaatsen we de extra’s na één of twee keer proberen naar de centrale beschrijving.

https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w03

Basiscomponenten en schema:

Toelichting van basiscomponenten en hun symbolen:  verbinding (draad), batterij, schakelaar, LED, diode, weerstand, condensator. Basisschema kunnen lezen.

Stukje theorie over de Arduino voordat we beginnen:

Jullie hebben nu kennis gemaakt met de Arduino. De populaire Atmel chip op het bordje geeft je de mogelijkheden om tegen lage kosten al snel heel veel mogelijkheden te ontdekken van de microprocessor in het algemeen. Het hardware ontwerp van de Arduino is open source. Dit betekent in dit geval dat iedereen het ontwerp kan gebruiken, namaken, uitbreiden. Je ziet daarom nu veel verschillende clones en variaties, die soms voor ontzettend lage prijs worden aangeboden.

De Arduino met officieel logo zijn door betere productie en controles wel duurder dan de clones. Bij een professionele toepassing kies je liever voor goede kwaliteit. Maar de goedkope clones mogen gewoon worden toegepast.

Soms is niet-open source handiger. De lessenserie van Junior IOT is bijvoorbeeld niet open-source, mensen moeten een goede afspraak maken om deze te mogen gebruiken – op de site staan dan de afspraken. Dit helpt Junior IOT om deze lessen verder te ontwikkelen.

Met of zonder open source zie je bij een populair ontwerp als de Arduino al snel variaties ontstaan. Op deze foto heb ik een aantal prints op mijn tafel liggen. Van links naar rechts, van boven naar beneden:

    • Lora32u4 (Lora) met accu laad circuit, Arduino Uno remake met micro USB, Arduino UNO remake met mini USB, Arduino UNO (remake?)
    • Sodaq One (Lora), Arduino micro clone, Arduino nano clone, Digispark variant, Digispark variant, vermoedelijk een ESP variant met scherm
    • Sodaq Explorer (Lora), ESP D1 variatie op de Arduino Uno, Wemos D1, een ESP variant met accu aansluiting

Het Arduino platform heeft inmiddels een enorm sterke naam. Inmiddels geven ze ook een certificaat uit: Arduino Fundamentals certification. Voor jullie willen we een aantal (optionele) onderdelen toevoegen aan deze lessenserie om de vaardigheden aan te leren voor dit certificaat. Het certificaat halen kost zo’n €30, wat je dan zelf betaalt. Het hoort niet bij je school resultaat, en het is je eigen keuze om hier aandacht aan te besteden. Tip: het kan je eventueel een extra cijfer opleveren.
Labs, we herhalen de blink zodat iedereen op hetzelfde punt komt. Daarna stappen we door naar de headers.
Vorige week hebben jullie nog wat gesoldeerd aan kleine electronica componenten, en daarna hebben jullie met instructie de eerste Blink op de Arduino geprogrammeerd. Sommigen kregen dan de blink in orde, terwijl anderen een hele drie kleuren discotheek hebben gebouwd.
We beginnen met een snelle herhaling. Dit doe je zelf. Let op, help elkaar eerst nog even voordat je aan een moeilijkere oefening begint.
Je programmeert nu zelf weer dezelfde Arduino blink met de RGB led, en zorg met elkaar dat het bij iedereen werkt. https://junioriot.nl/arduino-nano/
Vervolgens volg je de oefening van de Blink op het breadboard: https://junioriot.nl/blink-extreme-breadboard/ –> je komt dan vanzelf bij de uitleg hoe je de headers op het breadboard soldeert.
Jullie leggen elkaar uit en doen het aan elkaar voor (pitch cijfers). Zo controleren we of iedereen wel meekomt. Je mag gerust om hulp vragen. Na vandaag heeft iedereen hun Arduino werkend mét headers eraan.
Als je daar mee klaar bent, kijk dan voor extra programmeer inzicht eventueel ook even naar: Blink no Delay –  https://junioriot.nl/blink-no-delay/
 Na een korte pause gaan we een stap verder.
Reminder, cijfervorming: als je niet komt, en heb je al snel te weinig cijfers. Dat kan gewoon betekenen dat je het keuzedeel niet haalt, of dat je speciaal inhaalwerk moet vragen. Dit moet je ruim op tijd regelen. Geef dit ook door aan je medestudenten!
Kijk of iedereen de stappen heeft voltooid en iedereen de headers aan beide Arduino’s heeft. Help elkaar zodat niemand achterblijft. Tip: vraag de docent om mee te kijken als je iemand uitlegt hoe iets werkt. Het kan weer tellen als een pitch cijfer.
Is de Blink alles wat we in deze labs doen? Is dat niet een beetje simpel? Oh, we doen gerust nog meer uitdagingen… We kunnen verder met de Neopixel, waarbij je ziet hoe je een library toevoegt: https://junioriot.nl/arduino-neopixel/
Je kunt al snel ook een Arduino Sweep maken met de servo: https://junioriot.nl/arduino-sweep/
En deze oefening kan ook met een joystick: https://junioriot.nl/lab-joystick-servo/
Onze 9 jarige Ties heeft in Alkmaar de joystick matrix gemaakt. Hij heeft zelf de plaatjes bedacht. Dat kunnen jullie later ook proberen. Zijn voorbeeld staat hier: https://junioriot.nl/ledmatrix-ties/
Met deze oefeningen zijn jullie hopelijk een paar weken bezig.

(a5) Donderdag 8 oktober –

Eadric. Locatie: NDC.

 https://junioriot.nl/arduino-bag-of-fun/

https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w04 – software structuren

Software structuren

Docent vertelt over software structuren – Setup en Loop functie in Arduino. If, While, Switch en verder. Variabele types zoals Int, unsigned long, float en wat je ziet gebeuren als je ze verwisselt.

Aankondiging electronica schema’s

Afgelopen week heb je gehoord over het Arduino certificaat. Daarbij hoort kennis die nog wat verder gaat dan wat wij in de eerste labs hebben gebruikt. Weerstanden, condensators, circuits; we houden het hier bij een korte kennismaking. Lees meer over circuits op: https://junioriot.nl/circuit-ontwerp/

Soms is het fijn om zelf met de electronica componenten te prutsen. En soms is het makkelijker om het prutsen op ons computerscherm uit te voeren. We bouwen bij deze sessies de schakelingen op ons breadboard, en waar we extra componenten nodig hebben gebruiken we TinkerCad als emulator. Let op, echte electronica ontwerp pakketten gaan veel verder dan TinkerCad. Maak de labs op: https://junioriot.nl/circuits-in-tinkercad/

Aankondiging eigen projecten

Jullie hebben nu verschillende circuits gemaakt met fijne electronica. Je bent allemaal een persoonlijk lablog begonnen, of jullie hebben iedere week je mini pitch gemaakt.  Maar denk alvast na over je eigen project in blok 2:
Arduino walktrough labs. Jullie bouwen wekelijks een aantal verschillende oefeningen met de verschillende spullen. Hierbij wordt je uitgedaagd om verschillende onderdelen te combineren.
Extra uitdaging in volgend blok. In het volgende blok wordt je gevraagd om zelf een project te verzinnen. Je combineert daarvoor verschillende onderdelen, en dit is dan je keuze project. Je mag daarbij samenwerken, maar ieder maakt een eigen project. Eindcijfer gaat weer middels pitches, elke week. Ook dan geldt dat gemiste weken geeft risico op geen eindcijfer.
Extra uitdaging op tijd kiezen. Deze extra uitdaging moet je op tijd kiezen. We bestellen in overleg met Junior IOT daarvoor extra spullen.
Een paar mensen willen echt een pijnlijk moeilijk project. En anderen willen liever laten zien dat ze de eerdere oefeningen goed beheersen. Wat je ook kiest, elk project is geschikt voor thuis, “voor op de keukentafel”.
De mogelijkheden cq voorbeelden voor de nieuwe projecten zie je op: https://junioriot.nl/arduino-nano-project-aanvulset/
Labs
Iedereen kan nu een Arduino Sweep maken met de servo: https://junioriot.nl/arduino-sweep/
En deze oefening kan ook met een joystick: https://junioriot.nl/lab-joystick-servo/
Onze 9 jarige Ties heeft in Alkmaar de joystick matrix gemaakt. Hij heeft zelf de plaatjes bedacht. Dat kunnen jullie later ook proberen. Zijn voorbeeld staat hier: https://junioriot.nl/ledmatrix-ties/

Skip wegens herfstvakantie: 10 – 18 oktober

 

(a6) Donderdag 22 oktober –

Eadric / Marco. Locatie: NDC.

Labs die je vandaag afmaakt: https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w05

Theorie: Digitaal, dat ken je nu, maar ken je ook PWM en analoog. Programmeerstructuren zoals genoemd bij w05

Preps afronden blok 1:

De afsluiting van het eerste blok komt er bijna aan. Dit is belangrijk omdat we op tijd de discussie over de volledigheid van je cijfer moeten aangaan. Bij deelnemers waarvan nog niet voldoende pitches zijn genoteerd, kunnen we geen cijfer geven. Kijk nog eens wat er staat bij: https://junioriot.nl/ndc2021/#inhalen

Iedereen hoort vandaag welke score tot nu toe is opgebouwd

Preps voor het beginnen van blok 2:

In het volgende blok ga je zelf aan de slag om een project te bouwen. Afhankelijk van je interesse, en van de doelstelling van het keuzevak kan je een vervolg opdracht kiezen. Dit kan meer gaan over hard-core retro game programmeren, mechatronica, verkeersregeltechniek, of misschien meer over data en IOT. Zorg als jij of jouw groep een idee voor je project doorgeeft aan Junior IOT, zodat de spullen op tijd geleverd kunnen worden.

Voor blok 2 kies je vandaag een uitdaging met bijpassende opdracht. De actuele keuzelijst staat op https://junioriot.nl/arduino-nano-project-aanvulset/

Daarnaast mag je ook je eigen uitdaging bedenken, met een aangepaste set. overleg met de leverancier Junior IOT of jouw keuze binnen het budget past. Stuur een mail aan [email protected]; of vraag aan je docent het 06 nummer om via whatsapp te overleggen. Het 06 nummer staat ook op het kaartje wat je in je eerste onderdelenset hebt gekregen.

Bij elke set hoort een soort opdracht. Afgelopen jaar waren dit de opdrachten:

Verzamel je wensen en geef deze door aan [email protected]

De mensen die vandaag al wat verder zijn, kunnen kiezen voor nog meer labs:

 

(a7) Donderdag 29 oktober – de laatste dag van blok 1

Eadric / Marco. Locatie: NDC.

Cijfers en voortgang

Vandaag ronden we bijna blok 1 af. Dit is belangrijk omdat we op tijd de discussie over de volledigheid van je cijfer moeten aangaan. Een incomplete cijferlijst kan betekenen dat je voor het gehele keuzevak geen cijfer scoort, dus dit is een belangrijke check. Niet volledig? Geen cijfer, en keuzevak niet gehaald.

Kijk daarom even naar je eigen cijfers (informeer bij de docent). Wil je misschien een spontane extra pitch geven? Het is aan jou om dit aan te sturen. Overigens, dat kan in goed overleg gewoon iedere week.

Bonus inhaal cijfer? Het hangt altijd van de groep en de leerkracht af of vandaag tijdens het lab een bonus inhaal cijfer mogelijk is. De mensen met nog niet voldoende cijfers kunnen op een door hun zelf te organiseren manier laten zien dat ze de stof écht beheersen. Above and beyond. Een goede manier om dit aan te tonen is door één mooi lab van begin tot eind uit te leggen aan een deelnemer, die jouw instructies dan uitvoert en doet alsof die het nog niet weet. Je zorgt er dus zelf voor dat je op tijd vraagt of je dit mag doen, en het is bovendien niet zeker of er tijd voor is tijdens het lab.

Misschien:

Iedereen hoort vandaag hun voorlopige indicatieve cijfer voor blok 1

 

Klaarmaken voor de labs van blok 2

Jullie hebben vorige week gekeken welke projecten je kunt kiezen voor blok 2. Natuurlijk valt jullie keuze op projecten die niet meer leverbaar zijn. In overleg kunnen we zien wat er nog mogelijk is. Geef daarom vandaag je eerste keuze, en je tweede keuze door aan je docent. Mocht het met beide keuzes niet lukken, of wordt er niets doorgegeven, dan wordt het automatisch de Bag of Fun Extender – dat is misschien wel de leukste!

Labs voor vandaag

Je mag verder met labs van 06 t/m 09: https://junioriot.nl/sensors-programmeren-op-de-arduino/#w06, en vooral deze:

 

(2 november is de periode overgang)

 

(a8) Donderdag 5 november – De reserve Labdag 8

Eadric. (marco niet aanwezig wegens afspraak) Locatie: NDC.

Als de bestelling nog niet is geplaatst, dan is dit wel het aller-allerlaatste moment. Regel dit dan nu direct. Als vandaag de setjes al zijn besteld, dan pakken we gewoon nog wat labs op.

Iedereen hoort vandaag hun voorlopige indicatieve cijfer voor blok 1

Vandaag ronden we blok 1 af. Dit is belangrijk omdat we op tijd de discussie over de volledigheid van je cijfer moeten aangaan. Vandaag is dus de laatste dag voor je cijfer van blok 1.

Kijk even naar je eigen cijfers (informeer bij de docent). Zijn er genoeg cijfers genoteerd voor blok 1, of wil je misschien toch een spontane extra pitch geven? Het is aan jou om dit aan te sturen. Overigens, dat kan in goed overleg gewoon iedere week.

Bonus inhaal cijfer? Lees nog even terug wat we hier bij de vorige week over hebben geschreven.

 

(b1) Donderdag 12 november – de eerste dag van blok 2

Eadric. Marco brengt vandaag de setjes. Locatie: NDC.

Blok 2: Wie dat al kan, is begonnen aan het eigen project. De anderen doen ondertussen wat extra oefeningen. Wie niet verder kan, oefent relevante labs uit het vorige blok. Werk samen, help elkaar, maar iedereen voert zelf met het eigen setje het eigen project uit.

In het lab hebben we mogelijkheden om je spullen te solderen. Na het solderen bouw je jouw project verder op met het breadboard en jumpers. Bij de meeste projecten zal je een stuk of 5 soldeerpuntjes moeten leggen om wat pinnetjes te solderen, en ook de Arduino headers soldeer je.

Let op: we willen ons voorbereiden op een eventueel ‘leren op afstand’. Zodra nodig vanwege Corona kunnen we via Teams verder werken. Dit is geen vrijbrief om op andere momenten niet naar het lab te komen, dus iedereen is iedere keer aanwezig totdat de school dit voor iedereen anders afspreekt.

Zorg ervoor dat je vandaag het belangrijkste soldeerwerk af hebt.

 

(b2) Donderdag 19 november

Eadric. Locatie: NDC.

Evaluatie momentje. Als voorbeeld lees je hier de tekst die we afgelopen jaar besproken hebben:

Bij het bespreken van de onderdelen in jullie werksetjes merk ik dat er nog veel verschil bestaat tussen de verschillende deelnemers. Bij een aantal van jullie is het ambitie niveau heel hoog, en daar hoor ik plannen om Pong en Snake te programmeren op de Arduino. En de meesten van jullie kunnen elkaar de onderdelen goed uitleggen die je al eerder hebt gebruikt en hoe alles werkt – hiermee scoor je extra punten! Helaas is er ook nog een groepje die elkaar niet kan vertellen hoe je Arduino installeert en een eerste Blink maakt. Van deze leerlingen ben ik wel benieuwd of ze nog kunnen aantonen dat ze voldoende hebben geleerd uit onze lessen.

In de week na deze les hoor ik van enkele leerlingen dat ze de komende weken bezig zijn met examens. Als deze zijn ingeroosterd op de dagen dat we lab hebben, dan zal je zelf moeten inplannen wanneer je aan jouw eindopdracht werkt. Vertel dit ook aan mij, en hou mij dan wekelijks op de hoogte van de voortgang. Immers, jij moet er wel voor zorgen dat ik je een cijfer kan geven.

Een aantal leerlingen kunnen helaas geen cijfer meer halen voor dit vak. We hebben vanaf het allereerste begin in de lessen en in de emails benadrukt hoe je een cijfer krijgt, dus dit kan geen verrassing meer zijn. Het Friesland College zal daarover met drie leerlingen contact opnemen. Twee andere leerlingen staan bij mij op ‘in overleg’.

Dit deel van het schooljaar loopt bijna op z’n einde. We maken nu een planning om dit tweede blok op tijd af te ronden:

    • 2 zz–> werk aan je project, pitches voor een cijfer
    • 9 zz  –> werk aan je project, pitches voor een cijfer
    • 16 zz –> werk aan je project, pitch en presentaties, eerste serie eindcijfers, voorbespreken eindcijfer
    • 23 zz  –> bespreken, laatste pitches en presentaties, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren
    • 30 zz  –> extra reservedag, alleen in streng overleg met de school

 

(b3) Donderdag 26 november – blok 2 dag 3

Eadric. Marco. Locatie: NDC.

 

(b4) Donderdag 3 december – blok 2 dag 4

Eadric. Locatie: NDC.

Streng evaluatie momentje, hoe ver zijn we nu gekomen? Kunnen jullie nog iemand wat extra hulp geven? Indien nodig sturen we nu een strenge waarschuwing, zie voorbeeld tekst verder onderaan deze pagina.

Lijk even naar je eigen cijfers (informeer bij de docent). Zijn er genoeg cijfers genoteerd voor blok 1, of wil je misschien een spontane extra pitch geven? Het is aan jou om dit aan te sturen. Overigens, dat kan in goed overleg gewoon iedere week.

(b5) Donderdag 10 december – blok 2 dag 5

Eadric. Locatie: NDC.

 

(b6) Donderdag 17 december – blok 2 dag 6

Eadric. Locatie: NDC.

 

Skip wegens kerstvakantie: 21 december – 1 januari.

(b7) Donderdag 8 januari – blok 2 dag 7

Eerste week van januari is de stof stabiel tbv medio januari ingeleverde cijfers voor het diplomeren voor de tussentijdse uitstroom in februari (drie deelnemers). Het bouwen aan de projecten loopt voor de overige deelnemers door.

We maken de planning voor het laatste stukje:

  • Cijfer inleveren: … (3 weken voor vaststellingsdatum)
  • Laatste lesdag van de uitstromers: …
  • Laatste lesdag van dit keuzedeel: …
  • Datum van de periode overgang: …

(b8) Donderdag 15 januari – blok 2 dag 8

(b9) Donderdag 22 januari – blok 2 dag 9

(b10) Donderdag 29 januari – blok 2 dag 10

=-=-=-=-=-=-=-=-=–=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=–=-=-=-=-=-=-=-=

— voorbeeld informatie tegen het einde van het tweede blok. Pech is pech:

Hai allemaal,
Vanmiddag zijn we weer aan de slag geweest, het was een interessante en uitdagende les. Een aantal van jullie tonen nu al met gemak aan dat je alle stof in de praktijk beheerst.  Het schooljaar loopt bijna op z’n einde, we kijken dus iedere week vooruit naar de komende weken, om te zien hoe we het keuzevak gaan afronden.
Hieronder geef ik ook nog even aan hoe je eventueel een cijfer scoort voor dit keuzevak. Helaas weet ik nog niet van iedereen of ze het kunnen afronden, lees daarom de details over de cijfers en het inhalen. Dit geldt vooral voor:  (voornamen worden genoemd in de email)
Vandaag zag ik drie dingen:
    • Zelf werken met passie voor eigen project en voor elkaar: Gelukkig zie ik bij de meeste deelnemers een enorme passie, met een project inzet die duidelijk verder gaat als vervolg op ons eerste blok. Hiermee toon je aan dat je het eerste blok beheerst, en zelf verder bouwt op de materie. Extra plusjes worden makkelijk verdiend als je aantoont dat je elkaar helpt, vooral met hulp aan de mede lab deelnemers die nog wat achterstand hebben.
    • Soms een spannende inhaalslag: Een aantal aanwezigen is nog bezig met een inhaalslag. Vanuit de rest van de groep ontstaat nu extra steun voor deze mensen om ze te helpen alsnog de stof van het eerste blok te beheersen. Dat is belangrijk, want volgende week moet je een resultaat laten zien waarmee je overtuigen kan dat je zelf verder bent gegaan dan wat je in het eerste blok hebt geleerd.
    • Niet aanwezig? Het valt mij op dat zelfs in deze laatste weken van je opleiding er nog een aantal deelnemers niet aanwezig zijn. Nogmaals, als je er niet bent dan gaat het je niet lukken om mij te overtuigen van een goede score. Als je niet aanwezig was, maar alsnog een inhaalslag wilt maken, roep dan zsm om hulp bij je mede deelnemers via de whatsapp groep!
De planning om dit blok af te ronden:
      • 9 xyz  –> dat was vandaag, we hebben vanuit je pitches en techniek verhalen nieuwe cijfers genoteerd om je cijferreeks compleet te maken
      • 16 xyz –>
        • Wie geen sterk cijfer heeft Proef ‘presentatie’ voor je eindproject. Het is jouw verantwoordelijkheid om daar voldoende klaar voor te zijn.
        • Voor overige deelnemers:: ruimte voor ‘presentatie’ van eindproject, zodat je daar alvast maar vanaf bent.
        • Als ik dat aandurf: Voorbespreken van julle eindcijfers?
        • Werken aan je project.
        • Wie geen cijfer heeft voor blok 1 kan in deze les op eigen initiatief zelf aantoonbaar maken alle labs van blok 1 te beheersen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
        • Wie in blok 2 al twee cijfers heeft gemist, loopt de kans geen cijfer te kunnen scoren voor blok 2. Dat is niet de bedoeling, lees de details verder hieronder. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
        • Wie in blok 2 méér dan 2 cijfers heeft gemist scoort geen cijfer voor het tweede blok. Je zal op eigen initiatief hiervoor iets moeten regelen. Dit geldt voor (voornamen worden genoemd in de email)
      • 23 xyz  –> Definitieve ‘presentatie’ van het eindproject voor wie de week ervoor niet aan de beurt was of wie onvoldoende was. Bespreken eindcijfers, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren.
      • 30 xyz  –> extra reservedag, schoolhoofden overleg over voortzetting. inhalen gemiste kansen kan alleen in streng overleg met de school.
Je wekelijkse cijfer wordt nu steeds belangrijker voor het behalen van dit keuzevak. Voor de duidelijkheid geef ik aan hoe je scoort en welke ruimte er is voor eventueel inhalen:
    • Cijfer voor blok 1: Aan het einde van blok 1 heb ik je een cijfer toegekend aan de hand van de voortgangs cijfers in de losse lab momenten. Er was veel coulance voor afwezigheid en ziekte. We hebben je cijfer van het eerste blok besproken, en je hebt kunnen aangeven of het je ambitie is om nog hoger te scoren. Bij teveel missers heb je geen cijfer, dit is geen verrassing. Als je geen cijfer hebt voor het eerste blok dan zal je geen cijfer kunnen krijgen voor dit keuzevak.
    • Inhaal cijfer voor blok 1? Een aantal leerlingen schrokken van het idee dat ze dit keuzevak niet zouden scoren, en dat ze mede daardoor hun opleiding dit jaar niet kunnen afronden. Ik heb voorgesteld deze deelnemers zelf de regie kunnen pakken om alsnog overtuigend aan te tonen dat ze blok 1 beheersen. Dit gaat echter nog niet zo hard. Op 16 juni kan je zelf op eigen initiatief aantoonbaar maken dat je alle labs beheerst, dat is gezien de rest van de planning echt het uiterste. Dit inhaal cijfer is een extra gunst die je echt zelf moet verdienen. Je moet aantonen dat je ‘programmeren van microprocessors’ écht beheerst, above and beyond het eerste blok; een knipperlichtje is onvoldoende. We hebben dit vandaag besproken.
    • Cijfer voor blok 2: We naderen het einde van het tweede blok. Volgende week is de laatste kans dat ik je nog een pitch cijfer kan geven, en daarmee komen we in blok 2 op 5 cijfer momenten. Helaas zie ik al erg veel missers, dus ik moet de ruimte geven om twee van deze cijfers te missen.  Bij teveel missers heb je geen cijfer, dit is geen verrassing. Als je geen cijfer hebt voor het tweede blok dan zal je geen cijfer kunnen krijgen voor dit keuzevak.
    • Inhaal cijfer voor blok 2? Gelijk aan blok 1 moet ik nu al een kans geven om een gemist blok 2 te herstellen. Je zult op één van de resterende momenten op eigen initiatief moeten aantonen dat je blok 1 meer dan beheerst, en tevens een uitdagend project hebt gerealiseerd wat méér dan overtuigend voldoet aan de doelstellingen van dit keuzevak. Hierbij kijken we ook naar je volledig lablog voor blok 1 + 2 en/of een volwaardige lab instructie over jouw project.
    • Cijfer voor eind opdracht: Je hebt zelf een eindproject gekozen. Voor de mensen die reeds overtuigend hun voortgang hebben laten zien: jullie weten al dat er weinig mis kan gaan met je cijfer. Op 16 juni kan je je cijfer scoren. En als dat niet goed gaat kunnen we op 23 juni dat nogmaals doen. We lopen dan op de gebruikelijke manier door jouw activiteiten in je project en je krijgt een oordeel voor: techniek, beknopt, volledig, passie+teamwork, resultaat. Als dit netjes gaat is een lablog is niet nodig.
    • Inhaal cijfer eindopdracht? Als je eindopdracht niet wordt gescoord op 16 en 23 juni, dan is er voor de aller aller uiterste gevallen een kleine mogelijkheid om op eigen verzoek cc schooldirecties, tijd te reserveren in de vergadering met schoolleiders op 30 juni.
    • Eindcijfer: De cijfers voor de drie onderdelen bepalen je eindcijfer. Je hebt alle drie de onderdelen nodig om een cijfer te scoren voor dit keuzevak, en dat is geen verrassing. Per item zijn de inhaal mogelijkheden hierboven genoemd. Elk gemist onderdeel is daarmee dus alsnog in te halen.
    • Gemist eindcijfer? Geen eindcijfer betekent volgens mij dat je het keuzevak niet hebt gehaald. Lukt het niet, overleg dan met je school over de consequenties.
Korte versie over inhalen van gemiste cijfers: Als je iets gemist hebt dan moet je op eigen initiatief overleggen, een afspraak maken en zorgen dat je het gemiste aantoonbaar méér dan voldoende beheerst. Je resultaat moet dan écht above en beyond de gegeven leerstof staan.
Voor volgende week: Ik heb nu al zin in de sessie waarin jullie je projectresultaten laten zien. bedenk nog even, het is belangrijker om goed te kunnen vertellen over de voortgang en de techniek, je eindresultaat vormt maar een klein deel van je score.
Tot volgende week!
Groet,

 

 

 

—- Voorbeeld infobericht – je aller aller laatste kansje

“Wie geen cijfer heeft voor blok 1 kan in deze les op eigen initiatief zelf aantoonbaar maken alle labs van blok 1 te beheersen. Dit geldt voor mijnheer/mevrouw aa, bb, cc

en dan ook nog:

    • Wie in blok 2 al twee cijfers heeft gemist, loopt de kans geen cijfer te kunnen scoren voor blok 2. Dat is niet de bedoeling, lees de details verder hieronder. Dit geldt voor mijnheer/mevrouw aa, bb, cc
    • Wie in blok 2 méér dan 2 cijfers heeft gemist scoort geen cijfer voor het tweede blok. Je zal op eigen initiatief hiervoor iets moeten regelen. Dit geldt voor mijnheer/mevrouw aa, bb, cc

Let op: Donderdag 23 xx – ons laatst mogelijke lesmoment – bespreken, laatste pitches en presentaties, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren. Definitieve ‘presentatie’ van het eindproject voor wie de week ervoor niet aan de beurt was of wie onvoldoende was. Bespreken eindcijfers, aan het eind van de dag moet ik de eindcijfers kunnen inleveren.

Let op 2: Donderdag 30 zz – extra reservedag, alleen in streng overleg met de school. Extra reservedag, schoolhoofden overleg over voortzetting. inhalen gemiste kansen kan alleen in streng overleg met de school.