In dit lab laten we een servo bewegen.

Je hebt een Arduino nodig, een servo, een mini breadboard en wat puntje-puntje jumper wires. Het is handig om de jumper wires in dezelfde kleur te kiezen als de drie draden die aan de servo zitten.

Open het servo voorbeeld programma

In de Arduino IDE open je voorbeelden > servo > sweep

Herken je welk pootje van de Arduino door het programma wordt gebruikt? In het voorbeeld programma dat je net hebt geopend lees je dat de servo wordt aangesloten op pin 9

myservo.attach(9); // attaches the servo on pin 9 to the servo object

Zet de Arduino in het breadboard

Om de Arduino later opnieuw te kunnen gebruiken, solderen we de servo niet direct aan de Arduino. Steek de headers vanaf de onderkant met de kortste pootjes in de Arduino gaatjes. Soldeer de headers netjes aan de Arduino. –> Als je nog even wilt weten hoe dit werkt dan kijk je hier: https://junioriot.nl/blink-extreme-breadboard/

Zet de Arduino nu in de breadboard.

Sluit de servo aan

De drie jumper wires sluit je aan op de stekker van de servo. Dan breng je de kleuren naar de Arduino:

  • Zwart of bruin gaat naar de GND van de Arduino.
  • Rood gaat naar +5V.
  • Oranje is het signaal, deze gaat naar de pin die in het programma is genoemd.

Sluit de Arduino met een USB kabel aan op de computer.

Programmeer de Arduino

Stuur je programma naar de Arduino. Als het goed is dan gaat er wat bewegen.

Extra

Verander het programma eens, zodat hij langzamer beweegt?

Op twee plaatsen staat het getal 180; verander deze allebei eens in 90?

Verander het eens zodat hij zo beweegt

  • Rustig van 0 naar 90.
  • Iets sneller van 90 naar 0.
  • Rustig van 0 naar 180.
  • Iets sneller van 180 naar 0.