Skip to main content
search
0

In de afsluitende workshop kunnen de leerlingen zelf kiezen voor electronica solderen, 3D ontwerpen en 3D printen. Ze maken per leerling een keuze voor één of meerdere van deze onderwerpen.

We vinden het mooi als er op deze manier nieuwe combinatie projecten ontstaan. Bij sommige klassen is het handig om samen één duidelijke opdracht te kiezen vanuit het keuzemenu. Wanneer geen duidelijke keuze gemaakt wordt, dan moeten ze aan de slag met de moeilijkste opdracht: een eigen ontwerp van de Junior IOT fidget spinner.

In de loop van de workshop blijkt al snel dat een aantal leerlingen alle Makerspace vaardigheden voldoende beheerst, op een niveau dat ze in principe zelf verder kunnen. Met een kort interview bevestigt de leerling dat deze de vaardigheden herkent. Deze leerlingen verdienen dan een Makerspace Certificaat. Dit zullen niet meteen alle leerlingen zijn.

Interview vragen:

  • Snap je de veiligheid en let je ook op andere werkers?
  • Kan je goed solderen en kan je het aan een ander uitleggen?
  • Kan je goed samenwerken en kan je elkaar helpen?
  • Lukt het je om zelf iets te 3D printen?

Het doel is dat een aantal leerlingen op de school in staat zijn om zelfstandig, met toezicht vanuit de school, met de apperatuur te werken. Deze leerlingen kunnen dan de andere leerlingen kunnen. Het is handig om nu ook aan iemand van de school uit te leggen hoe bijvoorbeeld filament wissel werkt, en om te vertellen hoe de school de machines zelf verder kunnen gebruiken.

De rest van de leerlingen werkt door aan de projecten.

 

Close Menu