In TinkerCad kan je mooie dingen maken. We willen je uitdagen om iets te engineeren: iets te ontwerpen wat op de juiste maat moet worden gemaakt. Hiervoor kiezen we vandaag de knikker achtbaan. Hiervoor heb je zelf al eens helemaal het knikkerdoolhof met deksel ontworpen en geprint: https://junioriot.nl/knikkerdoolhof/

We zoeken hiervoor metalen balletjes zoals worden gebruikt in een kogellager. Deze zijn er in verschillende maten. In de industrie zie je bij ons vooral metrische afmetingen. De kogeltjes die wij gebruiken zijn 4 millimeter.

Het is handig om je achtbaan zo te ontwerpen dat je knikkers ongeveer 1 millimeter ruimte hebben. Je mag later verschillende uitvoeringen maken om te onderzoeken welke ruimte het lekkerste werkt.

We willen dat je bij deze oefening met meerdere leerlingen in één tekening werkt. De oefeningen op deze pagina zijn bedoeld om over meerdere lessen te worden verdeeld.

Wat heb je al gedaan?

Voordat je deze oefening goed kunt doen, heb je de volgende vaardigheden al geoefend:

  • Je hebt al eerdere ontwerpen gemaakt in TinkerCad.
  • Je hebt de uitleg gelezen bij elk van de knoppen in de uitleg. Je hebt elk van de knoppen in deze uitleg al gebruikt.
  • Je begrijpt dat je zelf ontwerpt vanuit de basisvormen, geen coole Ferrari uit de library. Ontwerpen die niet van jezelf zijn, tellen niet mee.
  • Je kunt blokjes op maat maken, bijvoorbeeld 2 millimeter breed en 5 mm hoog.
  • Je kunt optillen, stapelen en samenvoegen. Je kunt onderdelen op zijn plek zetten. Je kunt gaten maken.
  • Je hebt ontdekt hoe je moet samenwerken met de knop ‘poppetje plus’.
  • Je hebt het knikkerdoolhof gemaakt, mét deksel

Ontwerp samen je eerste knikker achtbaan

Je opdracht:

  • In dit voorbeeld is het de bedoeling om gangetjes en gaten te maken van 5 millimeter breed en hoog. Zo kunnen we onze knikkerwereld straks gebruiken voor een knikker van circa 4 millimeter.
  • De grondplaat kies ik 5 x 5 centimeter, en één millimeter dik. Maak deze allemaal hetzelfde, omdat we dan straks de knikkerwerelden kunnen combineren.
  • Je maakt nu op de grondplaat een echte 3D wereld, met een hoof startpunt, gangen en loopings zoals in een achtbaan.
  • Probeer eens een print uit om te kijken of de kogels er goed doorheen rollen.

Let op: De afmetingen en de opdrachten die we hier noemen geven je een voorbeeld. Je mag samen beslissen om de opdracht te veranderen.

Jouw ontwerp kan je buiten de les ook echt 3D printen. Nu doen we dat nog even niet. (leerlingen krijgen nu zin om met de printer te mogen werken)

Onze ervaring is dat het printen van een achtbaan  van 5x5x5 cm meerdere uren duurt. Hoeveel groepjes kunnen dan in één week een wereld printen?

[hier komt het plaatje van het eerste groepje die een 3D knikker achtbaan maakt]

 

Thema wereld

Hoe zou je een thema kunnen verwerken in je wereld?

Bedenk bijvoorbeeld een team naam en zet deze ergens in je wereld.

 

Knikkerwerelden combineren tot een grotere  uitbreiding

Stel je voor, in de verschillende groepjes worden allemaal verschillende werelden gemaakt. Kan je er twee (of meer) naast elkaar leggen, waardoor de wereld doorloopt? Welke afspraken moet je maken om werelden te kunnen combineren?

Je mag je ontwerp aanpassen of een nieuwe maken.

–> we plaatsen nu nog geen voorbeeld foto’s, zodat je écht je eigen ontwerp bedenkt

Transparante deksels

We hebben transparante A4 vellen, die wel worden gebruikt als kaft van een zelfgemaakt papieren boekwerkje. Deze kan je samen op maat knippen (ongeveer 5 x 5 cm)  en in jouw ontwerp verwerken. Deze spullen moet je samen ergens regelen. (onderzoeksvraag: hoe doe ik dat, wat heb ik nodig?)

–> we plaatsen nu nog geen voorbeeld foto’s, zodat je écht je eigen ontwerp bedenkt.

 

Kan ik nog meer?

Als je dit goed kan, dan vragen we je eerst om bij de andere werkjes mee te helpen.