Skip to main content
search

Op de Toermalijn in Wormerveer gaan de leerlingen in schooljaar 2021/2022 aan de slag met Junior IOT. We plannen 16 lesweken vanaf 1 maart 2022.

Adres: Marktstraat 22, 1521 DZ Wormerveer

Doelstellingen – samen technologie ontdekken

Als inhaalslag werken we middels de verschillende werkplaatsen aan de doelstellingen zelfvertrouwen, (her)activatie van executieve vaardigheden, samenwerken.

Met steun van onze vakdocenten en van elkaar ontdekken de leerlingen wat ze zelf leuk vinden. Bij het maken van hun projecten raken ze bekend met het volgen van online voorbeelden, waardoor meer ruimte ontstaat voor persoonlijke versnelling en verbreding.

Zo geven we betekenis aan elk woord van onze slogan: Samen technologie ontdekken.

Groepjes en lestijden

We maken groepjes van ongeveer 15 leerlingen. Elke leeftijd doorloopt dezelfde programmaonderdelen.

Het programma voorziet vanzelf in mogelijkheden om te verbreden of te verdiepen, zodat elk kind zelf zijn of haar eigen route kiest. Zodra een kind een onderwerp sneller oppakt vragen we deze om andere kinderen te helpen. We zien graag dat meerdere leeftijden elkaar helpen.

De vaardigheden hoeven niet altijd af te hangen van de leeftijd, hierin zien we nog een reden om leeftijden enigszins te mixen.

We werken met halve groepen, waarbij elk kind om de week een keer aan de beurt komt.

  • 8.30-9.30, groep 5 (de helft van 33 kinderen)
  • 9.30-10.30, groep 6 (de helft van 26 kinderen)
  • 10.30-12.00, groep 7 (de helft van 31 kinderen)
    • Pauze 12.00-13.15
  • 13.15-14.45, groep 8 (de helft van 29 kinderen)

Vakdocenten Junior IOT

Vanuit Junior IOT plannen we nu met drie vakdocenten: Marco en Tijl. We plannen deze serie in met Tijl als vakdocent. Als ervaren electro technieker, mechanisch engineer, ontwerper en tester van consumenten producten, onderzoeker en teamlead werkt Tijl nu met een eigen bedrijf aan het ontwikkelen van 3D technieken en IOT concepten. Na een jarenlange carriëre in technologie onderwerpen vindt Tijl het nu belangrijk dat de nieuwe generatie de inspiratie kan ervaren van de moderne technologie. De inspiratie die Tijl opdoet bij deze schoolopdracht deelt Tijl weer met de andere Junior IOT vakdocenten om onze lessen en workshops verder te laten groeien.

Lesschema

We werken in dit jaarprogramma met verschillende blokken. We maken een keuze uit de volgende onderwerpen, en in overleg kunnen we dit gedurende het schooljaar nog aanpassen.

  • Soldeerwerkplaats. Maak je eigen licht- en trilmachines machines, en ontdek hoe je deze met schakelaars laat doen wat jij wilt. Op een toegankelijke manier kennismaken met gevaar en verantwoordelijkheid. Zelf iets doen en afmaken.
  • 3D ontwerpen in TinkerCad. Je ontwerpt in dit tekenprogramma je eigen 3D vormen. Samenwerken en inspiratie.
  • 3D printen. Hoe werkt de 3D printer en hoe zorg ik dat mijn ontwerpen goed geprint worden. Een aantal deelnemers sluit af met een 3D Print Certificaat. Trots en elkaar willen helpen.
  • Lasersnijden. Hoe werkt de lasersnijder, en hoe maak ik mijn eigen ontwerpen voor deze mooie maakmachine. Engineering en uitdaging.

De volgende mooie onderwerpen houden we nog even op reserve:

  • (Wellicht in jaar 2) Electronica prikbordje. Het verder ontdekken en uitwerken van electronica schakelingen gaat nog sneller met een prikbordje. Online oefeningen helpen je om op jouw eigen snelheid de uitdaging te kiezen die bij jou past. Internetvaardigheden, en het zelf volgen van een instructie.
  • (Wellicht in jaar 2) Arduino programmeren. De schakelaar van de lichtmachine doen we nu met een programma. Volg de stem van de meester om middels duidelijke instructie je eigen lichtmachine te programmeren op de Arduino. ICT vaardigheden en gestructureerd werken.
  • (Idee, in ontwikkeling) Hout- en metaal bewerken. Met smid Duco werk je met vergeten technieken aan metaal- en houtbewerking om je eigen kunstobject te maken.
  • (Idee, nog te ontwikkelen) Digitale wereld. Met 3D artiest Tijl maak je mooie 3D ontwerpen en laat deze zien in de virtuele 3D wereld. Let op: deze module wordt nog ontwikkeld.
  • (Idee, in overleg) Schaduw en licht. Met Saskia van Lichtatelier Alkmaar maak je met schaduw en licht op verschillende manieren jouw eigen tijdelijke kunst. Let op: moet nog worden ontwikkeld.

Agenda

Dinsdagen in 2022, vanaf de voorjaarsvakantie tot week voor zomervakantie:

  • Week 9: 1 maart – les 1 voor de eerste helft van de groepen
  • Week 10: 8 maart – les 1 voor de tweede helft van de groepen
  • Week 11: 15 maart
  • Week 12: 22 maart
  • Week 13: 29 maart (aansluitend gaat Tijl naar Castricum 16.00)
  • Week 14: 5 april
  • Week 15: 12 april
  • Week 16: 19 april
  • Week 17 en 18: meivakantie (er is dan geen les)
  • Week 19: 10 mei
  • Week 20: 17 mei
  • Week 21: 24 mei (aansluitend gaat Tijl naar Castricum 16.00)
  • Week 22: 31 mei
  • Week 23: studiedag(er is dan geen les)
  • Week 24: 14 juni
  • Week 25: 21 juni
  • Week 26: 28 juni
  • Week 27: 5 juli (we missen Tijl vandaag bij de buitenweek in Limmen)

Foto’s

Tijdens de workshops zien we een heerlijke samenwerking waarbij mooie werkjes ontstaan. Hier delen we gedurende het jaar de foto’s.

Close Menu