Skip to main content
search

Voor de scholen in het voortgezet onderwijs ontwikkelt Junior IOT een mooi technologie inspiratie programma. Hiermee leggen we het laatste puzzelstukje tussen het uitgebreide aanbod in het PO en de keuzevakken die we hebben uitgeschreven voor het MBO.

Doe mee met Junior IOT op het voortgezet onderwijs.

Op de VO scholen (VMBO, Havo, VWO, Atheneum) richten we ons op:

  • We leveren het Junior IOT technologie basis lesprogramma om de leerlingen vaardig te maken voor eigen projecten in de inloop makerspace, met solderen, electronica, programmeren, 3D ontwerpen en 3D printen. Hierbij leveren we de machines, materialen én de Junior IOT vakdocent die de workshops geeft. De betreffende school mag natuurlijk ook zelf de workshops geven.
  • We helpen bij het opstarten en inrichten van de Junior IOT makerspace als inloop plek voor technologie inspiratie binnen het onderwijs. Hierin komt 3D ontwerpen, 3D printen, solderen, electronica, en/of het werken met de lasersnijder aan de orde. We hebben een eigen selectie in de machines en materialen.
  • We geven ook graag de instructie aan jullie docenten op school. Zo kan je vanuit jullie eigen team het basis lesprogramma en de Junior IOT technologie makerspace toepassen.

Daarnaast werken we samen met het VMBO voor bijvoorbeeld:

  • We leveren de soldeerwerkplaatsbox, soldeermaterialen en lesprogramma aan de VMBO scholen, waarmee de docenten van deze school de leerlingen op de basisscholen kunnen inspireren voor techniek. Regelmatig wordt deze mogelijkheid ingezet voor de besteding van de STO gelden.
  • We geven workshops en lezingen ter inspiratie van docenten en studenten binnen het VMBO.

Voor het VSO, SBO en SO hebben we een separaat aanbod. Ook hierbij `geeft de Junior IOT vakdocent onze workshops op jullie school.

Doel: leerlingen krijgen de regie over hun eigen schoolcarrière

We kiezen voor een speciale aanpak. Begeleiden waar het moet, en loslaten waar het kan. Leerlingen van alle leeftijden werken aan belangrijke skills als samenwerken, onderzoeken en ontdekken, uitleggen, en maken. Ze ontdekken wat ze zelf willen bereiken, en stellen daartoe duidelijke vragen.

Ongemerkt ontdekken deze leerlingen hun interesse voor wetenschap en technologie, en nemen ze de regie over hun eigen leerloopbaan.

Onderdeel van het Junior IOT landschap

Om deze leerlingen de ruimte te geven voor hun persoonlijke technologie ontwikkel-pad, richten we een uitgebreid Junior IOT landschap in. Min of meer zelfstandige onderdelen in het landschap versterken elkaar. Door de losse binding tussen de onderdelen wordt het landschap minder afhankelijk van individuele keuzes/budgetten/beschikbaarheid. Het landschap is daarmee robuust opgezet.

De PO en VO scholen vormen daarom losse onderdelen binnen het landschap. De eigen Junior IOT inloop makerspaces zijn zoveel mogelijk onafhankelijk opgezet van deze scholen. Extra partners, makerspaces, kunst- en cultuurlocaties worden uitgenodigd om het Junior IOT aanbod aan te bieden en zo het landschap verder te versterken.

Kunnen leerlingen na de basisschool op het VO verder met Junior IOT?

Jazeker, ook op de VO school kunnen de kinderen verder met de Junior IOT werkplaats. In overleg met de betreffende school richten we de werkplaats in. Een locatie met VMBO onderwijs kan hiervoor bijvoorbeeld de STO-gelden inzetten. Wanneer we in deze stad een goed aantal basisscholen in de PO/VO subsidie hebben, kan dit soms zelfs voor een deel vanuit dit PO/VO budget.

We kunnen ook op het VO de begeleiders trainen, en geven graag les aan de leerlingen die nog niet bekend zijn met Junior IOT.

Invulling van T&T, O&O, techniekonderwijs voor jouw school

Vraag:

Dag Marco, komend jaar starten we met een techniek instroom /  O&O in de onderbouw / T&T in bovenbouw mavo, havo / technologie in 4 havo, VWO. We hebben nog niet zoveel voortgang bij het schrijven van opdrachten. Schrijf/ ontwikkel jij ook dit soort opdrachten?

Antwoord:

We vullen nu een mooie opdracht in voor het VMBO op d’Ampte. Graag schrijf ik ook voor een lessenserie uit op basis van de huidige Junior IOT labs en opdrachten. Onze vakdocent komt deze dan graag uitvoeren. Je team kan meekijken voor teach-the-teacher. De aanpak is gericht op het aanleren van een basis aan vaardigheden om samen te werken met onze moderne technologie, en daarna komt meer vrijheid voor eigen aanpak en creativiteit.

Als vakdocent hebben we vaak zelf ook een carriére in de tech wereld. We stappen dan naadloos in de rol van externe opdrachtgever om de leerlingen écht in de eigen regie te zetten.

Ik heb eerder meerdere (v)MBO keuzevakken uitgewerkt en uitgevoerd door het hele land. Soms wordt dit uitgevoerd door ons, soms door het team, en in andere gevallen door de leerlingen zelf. Je hoeft zelf inhoudelijk geen eisen te stellen, onze onderwerpen staan al voor je klaar!

Met extra buitenschools aanbod in een niet-schoolse omgeving

Junior IOT streeft ernaar om door het hele land het Junior IOT aanbod ook via onze eigen niet-schoolse inloop locaties beschikbaar te maken. Hiervoor ontwikkelen we nu nieuwe Junior IOT makerspaces, die een mooie versterking geven voor de PO en VO leerlingen/ Deze leerlingen willen zich buiten de schoolomgeving nog verder ontwikkelen in deze onderwerpen.

We zoeken daarnaast partners in techniek, kunst en cultuur. Ook op deze bestaande locaties krijgt het Junior IOT inloop aanbod een plek. Het is mooi om te zien hoe ons landschap groeit om écht meer impact te maken!

 

Doe mee met Junior IOT – in vier mooie stappen

We hebben nu meerdere manieren om mee te doen met Junior IOT:

  • Als basisschool kan je ons Junior IOT jaarprogramma aanvragen: https://junioriot.nl/basisscholen/
  • Als nieuwe inlooplocatie geef je ruimte aan de kinderen in jouw regio: https://junioriot.nl/locaties/
  • Als vakdocent breng je de Junior IOT inspiratie voor technologie naar basisscholen in jouw regio: https://junioriot.nl/vacature/
  • Nieuw na de NOT 2023: VO scholen gaan graag aan de slag met de Junior IOT makerspace in de school, de lessen en labs, de technologie machines en materialen, en onze training voor vakdocenten. Op een toegankelijke manier voegen we zo onze technologie inspiratie toe naast jullie bestaande lessen.

Doe je mee? Stuur ons gerust een mailtje: [email protected]

Close Menu