Op de Roald Dahl School in Zwaag zetten we begin 2021 een groep leerlingen ‘extra’ aan het werk. Anita heeft daarvoor met een team enthousiaste instructeurs een activerend programma gemaakt, van januari tot juni 2021. We beginnen met passende activiteiten in de online lessen, om snel door te starten zodra de school weer open is.

In schooljaar 2021/22 krijgt het programma een vervolg: https://junioriot.nl/rd2022/

De doelgroep van deze lessen zijn de meer-kunners in de school. De sessies zijn daarom snel en inspirerend. De leerling ontdekt in iedere sessie iets nieuws. Het is daarom relevant om vooraf een aantal programmaonderdelen te selecteren en voorbereiden.

Lessen en labs van Junior IOT

Junior IOT sessies in deze serie zijn in een snelle en compacte agenda samengebundeld. Voor de online lesmomenten maken we dankbaar gebruik van TinkerCad voor het 3D ontwerpen en voor het bouwen van electronica schema’s. Via het scherm gaan we ook aan de slag met de electronica op het breadboard: met priksnoertjes, schakelaars, ledjes en een voeding worden de leerlingen échte licht-en-electronica kunstenaars.

Techno: Tijdens de techno-lessen worden de kinderen uitgedaagd om vanuit de basiskennis ‘stroomkring’ nieuwe ideeën en toepassingen te ontwerpen en uit te proberen, om vandaaruit aan het werk te gaan met programmeertaal. De aangeboden activiteiten zullen de kinderen uitdagen tot het inzetten en vergroten van de verschillende denkvaardigheden, w.o. opnemen en toepassen van instructie, ervaren leerkuil, kritisch zijn op eigen werk, probleemoplossend denken, verantwoordelijkheid nemen en samenwerken, toepassen en creëren.

Resultaten

Met deze lessenserie willen we deze kinderen laten kennismaken met een aantal nieuwe dingen. De drempel wordt lager om nieuwe ervaringen te omarmen, zelf dingen te doen en kleine problemen op te lossen, en om zelf ook bij elkaar om hulp te vragen.

  • Kennismaking electronica – met trots werken ze aan ledlichtje en andere objecten
  • De soldeerwerkplaats – ‘gevaar’ is niet altijd een reden om iets niet te doen. Leerlingen helpen elkaar en maken met electronica onderdelen eigen creaties waar ze trots op zijn.
  • TinkerCad – werken met de computer is altijd leuk. Ze maken nu zelf 3D objecten.
  • Bewegende onderdelen – 3D ontwerpen die kunnen bewegen. Leerlingen kunnen waar mogelijk verder met een uitdagende ontwerp opdracht.
  • 3D printer – Leerlingen leren terloops om zelf de printer te bedienen. Helaas niet met hun eigen ontwerp.
  • Electronica circuits – We ontdekken een snellere ontwerp manier voor electrische schema’s.
  • Programmeren – We gebruiken de Arduino in plaats van een schakelaar. Zo worden onze electronica ontwerpen programmeerbaar.

Maar het gaat in deze lessenserie niet alleen om techniek. Deze nieuwe werkgebieden gebruiken we ook om jezelf te leren kennen. Een eenvoudig voorbeeld: ‘ik ben mijn chromebook vergeten’, mijn antwoord is dan: ‘ik heb geen idee hoe je dit zelf kunt oplossen’. De leerling vindt nu makkelijker zijn of haar eigen weg. Aan het eind van de lessenserie kunnen ze zichzelf meer activeren en zien ze hoe ze zichzelf helpen hun eigen pad te kiezen. Werken met technologie helpt om deze aandacht vast te houden.

 

Lesagenda

Er worden 40 46 zakjes Arduino Bag-of-Fun aan de deelnemende kinderen uitgedeeld om in de online lessen te gebruiken.

Iedere week zijn er beknopte lessen, en wordt huiswerk gegeven. Ze hebben een map om de opdrachten te bewaren.

De Junior IOT lestijden en logistiek

Groep 7 is ongeveer 15 leerlingen, groep 8 wordt verdeeld in een sessie van 10, en een sessie van 11 leerlingen. De leerlingen vinden zelfstandig hun weg naar de teamkamer, waar we werken met een groot scherm.

  • Maandag 10.00-10.45 – Techronde met circa 15 kinderen
  • Maandag 11.00-11.45 – Techronde met circa 15 kinderen
  • Maandag 12.00-12.45 – Techronde met circa 15 kinderen

Online lessen?

Onze mogelijkheden voor online lessen hebben we in dit traject niet hoeven in te zetten. Deze lessen houden we vooralsnog op reserve. In deze online lessen maken we een TinkerCad inlog aan, en werken we aan verschillende uitdagende opdrachten.

Online optie, les 1. Beginnen met 3D tekenen in TinkerCad.

Benodigdheden: online meeting, webbrowser voor TinkerCad

Kennismaking online. Kort, want een login aanmaken kan soms een half uur duren. Wat willen we tot de zomer bereiken met deze serie. Door elkaar kletsen in de online werkplaats, wanneer wel en wanneer niet.

Inloggen in TinkerCad. We nemen de tijd om samen, allemaal op dezelfde manier, je eigen account aan te maken. Volg mijn stem en loop niet vooruit.  https://junioriot.nl/tinkercad-login/

geboortedatum: 1/1/1999

email: [email protected]

Paswoord: ikbenlief1

Daarna maak je jouw eerste 3D tekening.

Opdracht: Sleutelhanger. Rechthoekig plaatje met hupsakee je naam erop. Gaatje in een hoekje. Ik doe het even voor.

Opdracht voor deze week: Maak je sleutelhanger van een mooiere vorm. Gaatjes met hartjes, bedenk het maar.

Online optie, les 2. Uitdagingen met 3D tekenen in TinkerCad.

Benodigdheden: online meeting, webbrowser voor TinkerCad. Als voorbeeld de 3D geprinte slang.

Korte uitleg: We tekenen voor de 3D printer. Uitleg X-Y-Z dansje. Plastic wordt in laagjes neergelegd en dat gaat helemaal niet zo snel. Naambordje met naam als gaatjes gaat sneller, wie heeft dat al gedaan?

Opdracht: Naambordje, extra plat. Letters als gaatjes, versieren met allerlei gaatjes. Gaatjes bestaan uit lucht, en dat print lekker snel.

Opdracht voor deze week: Mega vervelende opdracht. De 3D geprinte slang is eigenlijk een ketting. Verschillende onderdelen die samen, door elkaar worden geprint. Deze teken je door bijvoorbeeld twee rondje te maken en deze te draaien en in elkaar te schuiven. Er zijn verschillende soorten rondjes die je kunt gebruiken. Het rondje kantel je dan even, ik doe het even voor. Kopje en staartje eraan. Bij een paar kinderen is het al gelukt.

Online optie, les 3. Online beginnen met electronica.

Benodigdheden: online meeting, Junior IOT zakje bij elke leerling.

Electronica. Doe voorzichtig met je spulletjes, vraag een bakje met deksel of een broodtrommeltje.

Je maakt nu eerst de led-op batterij. Dat is ‘licht maken zonder solderen’ van de soldeeroefening: https://junioriot.nl/soldeeroefening/ – Omdat niet iedereen thuis een soldeerbout heeft klaargelegd, bewaren we de rest van de oefening voor op school.

Wel kunnen we verder met het breadboard, ik leg het even uit: https://junioriot.nl/breadboard/

Op het breadboard kan je met jumpers, of springdraadjes, makkelijk je eigen circuit maken. Wat is dat? We beginnen met deze oefeningen: https://junioriot.nl/circuit-ontwerp/

Opdracht voor deze week: Vergeet de weerstand niet tussen led en batterij. Maak op het breadboard een schakeling met een led en twee drukknoppen. De led is alleen aan als je allebei de drukknoppen indrukt.

Dubbel moeilijk voor deze week: Vergeet de weerstand niet tussen RGB led (langste pootje) en batterij. De RGB led sluit je met langste pootje aan met de weerstand op de plus of de min? De drie andere pootjes gaan met een drukknop naar de andere aansluiting van de voeding. Maak paars met deze lichtpiano.

Online optie, les 4. Individuele keuze, verder met 3D uitdaging en/of electronica.

Benodigdheden: online meeting, Junior IOT zakje bij elke leerling. Micro 3D print voorbeelden (mag ook via website)

Variatie les als terugkoppeling. Keuze tussen electronica schema’s en 3D ontwerp.

Voor wie dat niet thuis heeft gedaan, alsnog deze oefening:

Bouw je lichtpiano op het breadboard. Vergeet de weerstand niet tussen RGB led (langste pootje) en batterij. De RGB led sluit je met langste pootje aan met de weerstand op de plus of de min? De drie andere pootjes gaan met een drukknop naar de andere aansluiting van de voeding. Maak paars met deze lichtpiano.

Ondertussen kan ik vertellen over 3D micro ontwerp.

Opdracht voor deze week: Kijk eens of je de schema’s ook in TinkerCad kunt bouwen: https://junioriot.nl/circuits-in-tinkercad/

Maandag 22 februari – skip, voorjaarsvakantie t/m 26 februari


Lesprogramma op school

In de online lessen hebben we gezien op welke snelheid deze groep wil werken. Hoe mooier ze elkaar helpen, hoe steviger we ze kunnen uitdagen. We hebben nog ongeveer 10 lessen te gaan. De beschikbare labs en lessen verdelen we tijdens de voortgang over de agenda van het programma.

  • Circa 2-4 lessen: Soldeerbout en veiligheid. Solderen van de trilrobot, RGB orgel, eigen schema op een printplaat. We gebruiken onderdelen uit de Arduino Bag-of-Fun. https://junioriot.nl/soldeeroefening/
  • Circa 2-3 lessen: 3D ontwerpen en 3D printen: letterstapel, uitdagende 3D objecten en een samenwerkingsproject.
  • 2-3 lessen extra als onderdeel van de 3D lessen: De 3D printer komt misschien ook naar school. Dit kan je zelf. Hoe gaat dit? Zelf kleine prints maken tijdens de les. Micro ontwerpen, draaibare mini windmolen. Dit kan jij ook. Sommige deelnemers verdienen misschien een 3D print certificaat. Extra uitdagingen: https://junioriot.nl/prusa-mini-troubleshooter/
  • Circa 1-2 lessen. Circuits en electronica. Hoe werken electrische schema’s eigenlijk. Zelf bouwen op het prikbord. We gebruiken onderdelen uit de Arduino Bag-of-Fun. https://junioriot.nl/circuit-ontwerp/
  • Circa 3-4 lessen. Kennismaking Arduino programmeren: Laptop en Arduino instellen, en je eerste blink. Headers solderen aan de Arduino – dat doen we waarschijnlijk voor je. Headers solderen aan andere componenten. Arduino op breadboard met leds. Servo bewegen. Ledstrip. Matrix. Joystick. We gebruiken onderdelen uit de Arduino Bag-of-Fun. We pakken een paar lessen uit de MBO serie: https://junioriot.nl/electronica-arduino-cursus/
  • Er zijn veel meer lessen mogelijk: Aan de slag met de andere componenten in de werkset. Combinatie projecten bedenken. Spellen programmeren op het matrix display. https://junioriot.nl/arduino-nano-startset/
    Meester, mogen we ondertussen 3D tekenen? Ja dat mag ook.

Opdracht voor deze week: Mini prints. De 3D prints zijn vaak meerdere centimeters groot. Dat is groot genoeg dat alles gewoon werkt. Je hoeft dan geen rekening te houden met hoe de machine het precies maakt. Maar wij gaan de grenzen opzoeken. Denk eraan dat de plastic draden 0,4 of 0,5 mm breed zijn, en 0,2 mm dik. De eerste laag is 0,25 mm dik. Je zorgt er meestal voor dat alle details zeker twee of drie strepen breed, en een paar strepen dik zijn. Details dunner dan één à anderhalve streep vallen vaak weg. Ontdek hoe fijn je de details kunt maken in TinkerCad.

Opdracht deze week: Bewegende prints. Als ik kleine objecten print, dan doe ik er meestal een paar tegelijk. Nu heb je met de ketting gezien dat je ook een object kunt maken wat doorelkaar loopt, waardoor het kan scharnieren. Zelf heb ik een mini draaimolen gemaakt. Daarbij hou je één streep ruimte tussen de onderdelen van je object. Ontwerp een bewegend object.

Maandag 1 maart – Introductie op school, zonder kinderen erbij. We beginnen nog niet met het lesprogramma op school

Het eerste blok: Solderen en Electronica

Circa 2-4 lessen: Soldeerbout en veiligheid. Solderen van de trilrobot, RGB orgel, eigen schema op een printplaat. https://junioriot.nl/soldeeroefening/

Maandag 8 maart. Solderen en electronica les 1.

Vandaag gaan we doen: Soldeerbout en veiligheid. Solderen van je eerste apparaat: de led op de batterijhouder.

Huiswerk: onderzoek de opdrachten op deze pagina: https://junioriot.nl/soldeeroefening/

Hoe ging deze les:

Meester Marco stelt zich voor, en de kinderen beginnen te begrijpen ‘hey deze is anders’.

We hebben het even over de bedoeling van de les; samen besluiten jullie dat je niet zit te wachten op extra uitleg. Vinger opsteken is in de werkplaats niet altijd nodig. Bij het samenwerken zal je wat geluid maken, en als de meester iets belangrijks zegt, dan zal het meteen stil worden, help elkaar daarmee. Één van de kinderen merkt oprecht op dat dit verwarrend kan zijn met de gewone les; makkelijk is dan om te onthouden dat dit een werkplaats is en geen echt klaslokaal.

We kijken even vooruit naar de mogelijke onderdelen in het programma. Programmeren, dat hebben per groep maar drie kinderen gedaan; en het lijkt ze erg leuk. Het 3D tekenen wordt met enthousiasme ontvangen, dus we proberen dat in het programma te houden. Electrische schema’s en solderen? Dat zegt ze nog niet zoveel. Maar het is nu wel duidelijk: ze hebben er veel zin in!

De uitlegstem van meester gaat verder. Vooral de uitleg over het gevaar is belangrijk. Gevaar? In het verkeer laat je zien dat je veilig kunt werken door rechts te fietsen. Dat doe je ook als er geen vrachtwagen aankomt. Zo ziet iedereen dat je het snapt. Ook in de werkplaats is dit belangrijk: geen grappen met de soldeerbout, help elkaar daaraan te denken, net als in het verkeer. Het gevaar van de soldeerbout leg ik uitgebreid uit, maar dit gevaar is misschien toch kleiner dan fietsen langs de weg. De kinderen kunnen dit nu ook goed uitleggen. De werkplekken waar eerst werd gefeest gaan nu ook netjes om met de apparatuur. Af en toe zie ik ze elkaar helpen om aan de veiligheid te denken.

Iedere leerling werkt met een eigen zakje met onderdelen. Ik ben erg benieuwd hoeveel moeite het gaat kosten om de spullen dan ook compleet te houden!

Na een oefening met de led en de batterij solderen we ons eerste apparaat. Hier en daar doe ik het voor, en de kinderen helpen elkaar. Je ziet hoe dit nog even moet wennen. Een enkel kind zie ik  nog aarzelen om hulp te vragen. Gelukkig is er ook één werkplek waar nog wat geleerd kan worden, omdat ze helemaal niet hebben geluisterd, solderen ze dapper direct op de batterij. Het is niet toevallig dat hier nét even te veel soldeer-rookwolkjes waren, en dat beide heren even de vinger hebben bezeerd. Bijzonder is dat ook deze plek vergeet de eigen spullen op te ruimen. Hoera, we kunnen nog wat leren!

Trots nemen de kinderen hun eerste zelfgemaakte machine mee naar huis. Als huiswerk mogen ze kijken welke oefeningen ze de volgende keer gaan doen. Als ze dit huiswerk iedere keer goed doen, dan kunnen ze verdienen dat we in de lessenserie sneller vooruit komen, en dat we uiteindelijk meer labs en oefeningen kunnen doen!

Maandag 15 maart – skip

Maandag 22 maart. Solderen en electronica les 2.

Solderen van lichtje met schakelaar. Wegens vergeten voorbereiding komen we nog niet toe aan: de trilrobot, en misschien een RGB orgel.

De leerlingen zijn enthousiast, en willen aan de slag. De weektaak is niet gedaan, en dat betekent dat ze de uitleg voor de komende les niet hebben doorgelezen. Dat geeft niet, maar dat betekent wel dat ik wat meer tijd besteed aan vertellen hoe alles moet. Volgende keer beter?

De oefeningen maak je nu vanaf de website, wat betekent dat je zelf uitzoekt hoe het moet, zelfs als je het liever eerst aan de meester vraagt. De leerlingen zijn duidelijk enthousiast – en een paar stuiteren druk in het rond. Ze maken dan de opdracht, leggen het de anderen uit, enspelen trots met hun resultaat. Zonder uitzondering werken ze een kwartiertje extra door. Bij een enkeling is ‘zelf uitzoeken’ een grote stap, en als groep komt alles goed.

Aan het einde van de les doe ik een interview ‘hoe vond je deze les’. En waarom vind je dit dan zo leuk? Wow, wat een mooie antwoorden!

Het is goed dat ik deze mooie antwoorden heb genoteerd, want via de wandelgangen hoor ik toch één of twee kinderen mopperen, we zoeken nog even uit wat er speelt. Het is een indicatie dat het nodig is wat we doen.

Heb je de weektaak gedaan? Nee, met als reden soms: kon de website niet vinden.

Nieuwe taak: Laptop meenemen. De gehele soldeeroefening pagina voorbereiden zodat ik geen uitleg hoef te geven. https://junioriot.nl/soldeeroefening/

Maandag 29 maart. Solderen en electronica les 3.

Solderen van het RGB orgel, en ontwerp een eigen schema op een printplaat.

De kinderen hebben er zin in. Als weektaak hebben ze gelezen welke oefeningen we vandaag willen gaan doen. Hoera, dat scheelt uitleg, en zo kunnen we snel beginnen! De keuze is vandaag een RGB orgel, trilrobot en PCB circuit. Ze maken een eigen keuze en werken in tweetallen vanaf hun eigen scherm. Hulp nodig? Ze weten dat ze alleen in uitzonderlijke gevallen mijn hulp kunnen vragen, want ze helpen elkaar.

Het advies ‘begin eenvoudig’ wordt niet altijd gevolgd, ze zoeken soms extra uitdaging. Ze ervaren nu dat door hun eigen keuze het werkje dan niet altijd af komt, maar dat geeft niet. De enquete geeft aan: Het was super tof want we mogen zelf kiezen wat we leuk vinden!

Een enkeling geeft aan de weektaak niet te hebben gedaan, iets met tijdgebrek. Ik vertel nog een keer dat dit ook wel jouw eigen keuze is, je kiest zo wat voor jou belangrijk is. De komende weektaak laat zien wat we volgende keer gaan doen. Wow, dat vinden ze gaaf. Ik verwacht dat ze zich daarom goed gaan voorbereiden.

Weektaak: Voorbereiden, doorlezen, en in gedachten maken van de oefeningen op: https://junioriot.nl/tinkercad-login/

Maandag 5 april – skip, tweede paasdag

Het tweede blok: 3D ontwerpen in TinkerCad

Circa 2-3 lessen: 3D ontwerpen en 3D printen: letterstapel, uitdagende 3D objecten en een samenwerkingsproject.

Vervallen: Maandag 12 april.

Maandag 19 april. TinkerCad 3D ontwerpen les 1.

Er staan twee 3D printers te zoemen in de klas. Leerlingen hebben deels hun weektaak gedaan en zich voorbereid op TinkerCad. Het aanmaken van een account gaat makkelijk omdat alle leerlingen werken vanuit een google account. Ik laat zien welke 3D bewegingen de printer maakt, en de kinderen krijgen de opdracht om iets te ontwerpen wat ook echt op de 3D printer geprint kan worden.

Weektaak voor volgende keer: Maak in TinkerCad een mooi ontwerp wat printbaar is: verschillende onderdelen die aan elkaar vastzitten. Help iemand anders met TinkerCad.

Maandag 26 april – skip, meivakantie t/m 7 mei

Maandag 3 mei – skip, meivakantie

Maandag 10 mei – skip, sportdag groep 4-7, kamp groep 8? Update 10/5: Anita en Jur blijken deze dag wel workshops te willen geven, helaas vervalt daarmee deze dag.

Maandag 17 mei. TinkerCad 3D ontwerpen les 2.

Weektaak: Maak in TinkerCad een mooi ontwerp: verschillende onderdelen die aan elkaar zitten, maar toch kunnen scharnieren of bewegen. Help iemand anders met TinkerCad.

Door omstandigheden (met de planning) heb ik vorige week overgeslagen. De eerste leerlingen die binnen komen verklaren meteen redenen dat ze afgelopen weken geen tijd hadden voor de weektaak. Dat is flauw, want een paar weken is echt genoeg tijd! Maar misschien kunnen ze het zonder huiswerk? Hoe activeren we de leerlingen? Deze week kies ik ervoor om ‘leuke dingen’ te herkennen in onze lessen, met een opdracht waar ze zelf buiten de les aan verder willen werken.

Ik besluit om mijn trotse voorbeelden te laten zien. We hebben het even over social media. Ik gebruik Linked-in om de trotse dingen met andere mensen te delen.

Het eerste voorbeeld is de soldeeroefening met kinderen van 7 en 8 jaar oud. Deze meiden werken met dezelfde gereedschappen als jullie. Wie heeft er ook met zo’n printplaatje gewerkt? Was dat leuk om te doen? Dat je dit kunt komt natuurlijk doordat je eerst de trilrobot oefening gemaakt hebt. Van mij heb je dit geleerd- maar veel belangrijker vind ik dat je daarmee leert zelf stappen te zetten. https://www.linkedin.com/posts/marcovanschagen_junioriot-activity-6797533350723629056-bBQn

Het tweede voorbeeld is de 3D ketting, gemaakt door een meisje van ongeveer 10 jaar. Wie is er tien of ouder? Wie is er een meisje? Jullie kunnen dit ook. Kijk maar eens: https://www.linkedin.com/posts/marcovanschagen_junioriot-activity-6797844980820914176-pVBm

Vandaag tekenen jullie een mooi object, bestaande uit meerdere losse onderdelen. Ondertussen staat de 3D printer kleine printjes te maken. Er is alleen geen tijd om jullie ontwerpen te 3D printen. We kiezen een BFF ontwerp wat op een andere school is gemaakt, en jullie mogen voor jezelf met ‘reprint’ nieuwe printjes maken.

Weektaak volgende keer: denk na over mooi 3D ontwerp. Tekenen in TinkerCad

Het derde blok: Zelf electrische circuits ontwerpen

Circa 1-2 lessen. Circuits en electronica. Hoe werken electrische schema’s eigenlijk. Zelf bouwen op het prikbord. We gebruiken de Arduino Bag-of-Fun. https://junioriot.nl/circuit-ontwerp/

Alternatief: Zelf werken met de 3D printer. Dit past alleen in het programma indien de school beschikt over één of twee Prusa Mini 3D printers.

Maandag 24 mei – skip, tweede pinksterdag

Maandag 31 mei. Circuits les 1.

We gaan aan de slag met het prikbordje:

Weektaak:

Het vierde blok: Arduino programmeren

Circa 3-4 lessen. Kennismaking Arduino programmeren: Laptop en Arduino instellen, en je eerste blink. Headers solderen aan de Arduino – dat doen we waarschijnlijk voor je. Headers solderen aan andere componenten. Arduino op breadboard met leds. Servo bewegen. Ledstrip. Matrix. Joystick. We gebruiken onderdelen uit de Arduino Bag-of-Fun. We pakken een paar lessen uit de MBO serie: https://junioriot.nl/electronica-arduino-cursus/

Maandag 7 juni. Arduino programmeren les 1.

Beginnen met Arduino (advanced): https://junioriot.nl/voorbeeld-uploaden/

En we beginnen misschien ook met programmeren met leds: https://junioriot.nl/blink-dubbel-extreme/

Dit is een moeilijke les, en ik ga heel veel uitleggen. Luister mee, of wacht tot ik rondloop. Ik moet echt even de groep menemen om samen dit te kunnen. Ik stuur dus sterk op volgen van mijn aanwijzingen.

De meeste kinderen hebben in hun weektaak gekeken naar de lijst met Arduino spulletjes. “Meester, we snappen er niet zo veel van” – dat geeft niet, want nu kan ik alles uitleggen.

Weektaak: Het was zo’n pittige les, we doen nu even geen nieuwe wektaak. Je onderzoek naar de Arduino spulen van vorige week is goed genoeg.

Maandag 14 juni. Arduino programmeren les 2.

De vorige keer hebben jullie voor het eerst gewerkt met het programmeren van de Arduino. Dat was best lastig! Maar bij deze school zie ik dat jullie enthousiast zijn en graag nog meer willen. Nou, dat kan!

De vorige keer zijn we gekomen tot het knipperlichtje met één extra led, bij de opdracht van de blink dubbel extreme. Bij sommige kinderen zag ik ook al extra ledjes, super knap!

Deze oefening doen we nu nog een keer. Maar dan ook met Leds de andere kant op – weet je nog, stroom gaat één kant op door een led. En als het lukt, dan doen we ook de RGB led erbij.

Hoe ervaren jullie deze les?

Weektaak: Kijk eens naar de wereld om je heen. Zie je dingen waar misschien een software programma in zit?

Maandag 21 juni. Arduino programmeren les 3.

We kijken terug op twee ontzettend mooie lessen Arduino programmeren, waarbij jullie aangeven dat het interessant, maar wel moeilijk is. Ik zie ook dat jullie in deze les echt elkaar helpen, en dat je deze bijzondere uitdaging goed aankunt.

Daarom nu een extra uitdaging:

Ik ontdek dat jullie zelf al heel goed dit moeilijke lab uitvoeren. Iedereen is zelf bezig, helpt elkaar of zoekt hulp. Hier en daar leg ik rustig wat uit, en doe ik wat voor. Er blijft best veel tijd over voor mijn hobby: kletsen en koffiedrinken. Ik vertel nog dat jullie het zelf hebben uitgezocht, de saaie les over programmeren heb ik overgeslagen.

Gespeeld wanhopig roep ik nog: voordat je professioneel programmeur wordt, kan je beter eerst je basisschool afmaken. Maar het is al te laat.

 

Maandag 28 juni –> Marco niet wegens buitenweek. Anita en Jur willen wel en stellen een ander schema voor aan de school.

Maandag 5 juli. De laatste les: leuke dingen opnieuw?

Ook: dit is de laatste week op school. Update 9/5 Marco heeft in de middag diploma uitreiking van zijn dochter. Anita is niet zeker of ze in de laatste schoolweek door willen gaan, maar het zou volgens een ander schema wel kunnen.

(8 juli – laatste schooldag)

 

 

 



 


 

Roald Dahl

Overige foto’s