Lessen en workshops, partnertarief vanaf €300 per dagdeel.

Junior IOT gaat niet alleen over technologie. We vinden het vooral belangrijk om onze deelnemers te helpen om meer samen te werken, en om ze de vaardigheden op te laten bouwen waarmee ze actiever hun eigen doelen kunnen nastreven. Natuurlijk krijgt technologie hiermee ook weer een stevigere plek in de maatschappij. Help je mee, we kunnen dit niet alleen!

Bij Junior IOT zeggen we altijd ‘Dit kan je best zelf’. Een dappere uitspraak, en we doen onze best om dit waar te maken. Dit kenmerkt onze aanpak, naar de deelnemers en naar de betrokken scholen. Daarom bieden we workshops, in de vorm van train-de-trainer, lessen aan leerlingen op scholen, team workshops, en kennismakingsmomenten op evenementen. Nieuw is ons draaiboek waarmee we een ready-made les agenda leveren inclusief ondersteuning aan de docent.

  1. Lessen op scholen – aan studenten én aan leerkrachten

Onze aanpak is de technologie interesse te gebruiken om te werken aan de de mindset van samenwerken en samen ontdekken. Binnen je organisatie kan je van deze aanpak leren en toepassen in andere vakgebieden.

Losse lessen en workshops op scholen vormen als kennismaking een mooie start. Daarnaast geven we onze aanpak bij voorkeur een blijvend karakter. Leerlingen raken geïnspireerd en willen méér!

Onze workshops en labs bundelen we graag tot een blijvend aanbod jullie op school. Onze praktijk cases zijn inmiddels uitgevoerd onder de noemer van verschillende keuzevakken (MBO) en als een meer-jaren traject (PO). Voor verschillende scholen en diverse studierichtingen stellen we een passende lessenseries samen. Het aanbod vormt zich naar de wensen, behoeftes en de mogelijkheden binnen jullie specifieke situatie.

Bij een nieuwe lessenserie heeft het onze voorkeur om zelf voor de klas te staan als Junior IOT leerkracht. We kiezen dan voor bewegingsvrijheid binnen ons materialen budget om de labs en lessen af te stemmen op de actuele vragen binnen de groep. We gebruiken hiervoor onze reeds uitgewerkte labs, en vaardige deelnemers ontdekken zelf soms ook nieuwe toepassingen.

Na afronding van een serie wordt de aanpak uitgewerkt als draaiboek waarmee we leerkrachten ondersteunen en trainen. In combinatie met onze lab materialen zal dit draaiboek de leerkracht verder ontzorgen, vooral door de agenda en de technologie keuzes reeds vast te leggen. We reiken ondersteunende informatie aan voor de leerkracht, en online- en/of offline lesmateriaal voor de deelnemers. De leerkracht krijgt zo de ruimte om een activerende benadering te ontwikkelen, ook voor zijn of haar andere lessen op jullie school.

We bieden de deelnemers vooral de vrijheid om zelf hun leertraject in te vullen. Deelnemers leren om zelf hun les ervaring te vormen naar hun eigen behoefte. Zowel de losse workshops als de lessen volgend ons draaiboek volgen onze de kenmerkende flexibiliteit met variaties en extra uitdagingen. Voor verbreding en verdieping vragen we de deelnemers elkaar te helpen en ook om nieuwe labs te ontwikkelen voor ons lesprogramma. Er is ruimte voor de deelnemer die meer herhaling vraagt.

Hoe kan ik als school beginnen?

Als school kan je met onze lessen aan de slag. Dit kan op meerdere manieren, met elk een eigen kostenplaatje. En daarna is het nog de keuze om een afspraak te maken voor één dagdeel, een heel jaar, of iets er tussen in. Hiervoor stuur je een email naar: [email protected]

  • Dag of dagdeel voor de klas. Junior IOT geeft lessen of workshops in de klas in kleine groepjes. We delen onze inspiratie met de school.
  • Junior IOT als leerkracht voor jullie keuzevak. We leveren een zzp leerkracht en onze Junior IOT labs, lessen en materialen. We verzorgen zo de agenda én de invulling voor jullie keuzevak, bijvoorbeeld MBO ‘Programmeren met de microcontroller’ in twee blokken van elk 10 weken, in een nieuw in te richten Junior IOT lab omgeving in de school.
  • Train de trainer voor onze Junior IOT lestrajecten, workshops, technologie vaardigheden en 21e eeuwse vaardigheden.
  • Lessen en labs voor jullie keuzevak. We leveren de labinrichting, de materialen en de beschrijving van de labs. De eigen leerkrachten vullen hiermee zelf het lesprogramma in. We beginnen met een algemene Junior IOT training aan de leerkrachten.
  • Draaiboek voor technologie op school. Junior IOT voorziet de school van een draaiboek voor technologie op school. We leveren een afgestemde lesagenda, de labinrichting, de materialen en de beschrijving van alle lessen en labs. Het lesprogramma is hierbij voor de leerkracht reeds uitgewerkt inclusief de kenmerkende flexibiliteit met variaties en extra uitdagingen. We beginnen met een algemene Junior IOT training aan de leerkrachten, en geven een blijvende support en afstemming.
  • Jullie doen het zelf. Leerkrachten mogen ook zonder onze tussenkomst zelf aan de slag met onze labs en/of online of offline lesmaterialen. Hiervoor sluiten we een licentieovereenkomst af met de school en/of de leerkracht.

Lessen en labs zijn passend gemaakt voor kdv, basisschool, VO, SBO, SVO

Junior IOT komt bij jou in de klas. De groepsgrootte hangt af van jullie deelnemers en van de les inhoud. Zo is de hands-on workshops voor programmeren en electronica ontworpen voor 5 tot 10 deelnemers. In de 3D printer lessen kan eventueel een grotere groep worden bediend. De exacte invulling blijft maatwerk: afhankelijk van de doelgroep kunnen we 1 uur, twee uur of een hele middag aan de slag. In de regel kunnen we na een aantal lessen de groep wat groter maken.

De lessen zijn prima geschikt voor de basisschool, op het kinderdagverblijf. We onderzoeken met welke specifieke aanpak we zelfs de kinderen in groep 3 en 4 kinnen inspireren. Vanaf groep 5 gaan we aan de slag met solderen, electronica, programmeren en 3D tekenen.

Onze lessen passen daarnaast goed op het VO: VMBO, HAVO, VWO en Atheneum. We geven een aanvulling op de bestaande lespakketten en geven een vervanging voor onder meer computational- en ict vaardigheden, samenwerken, ontwerpen en onderzoeken. Voor het MBO hebben we de lessen gestroomlijnd als invulling van meerdere ICT keuzevakken.

Voor een afspraak te maken om de mogelijkheden te verkennen, stuur je een email naar: [email protected]

Pop-up workshop of demo bij evenementen

In een workshop of demo laten we zien wat technologie en innovatie in de regio kan betekenen. We we sluiten hiermee graag aan op jouw evenement. Zo geven we een goede invulling voor de termen zoals ‘economische innovatie’, ‘educatie en vernieuwing’, ‘jongeren participatie’, ‘technologie innovatie’, ‘ict en arbeidsmarkt’, ‘citizen science’, ‘smart city’, ‘internet of things’, ‘empowerment’ en burger participatie. Onze driver hierbij is dat we samen de inspiratie voor technologie een breder draagvlak geven. Stuur een email naar: [email protected]

Als stichting proberen we onze gewone activiteiten tegen zo toegankelijk mogelijke kosten te doen, en daarmee is het noodzakelijk om een factuurbedrag of onkostenvergoeding af te stemmen welke past bij het budget en de doelgroep van het evenement. Je helpt ons hiermee onze activiteiten mogelijk te maken.

Een voorstel van de kosten staat verderop bij https://junioriot.nl/trainingen/#kosten

Pop-up workshop, maatschappelijke versie

Met de pop-up makerspace komen we ook graag naar gelijkgestemden om de inspiratie voor technologie te delen. Aan maatschappelijke organisaties, CoderDojo’s, makerspaces worden waar mogelijk geen kosten gerekend, wanneer we herkennen dat jullie je kennis en vaardigheden ook graag delen.

Technologie als bedrijfsactiviteit

Maatwerk is mogelijk als aanvulling op jouw bedrijfsactiviteit – we laten ons graag inspireren door jullie wensen. Stuur een email naar: [email protected]

Workshop IOT voor Beginners: solderen, arduino en Internet of Things

In onze maandelijkse training ‘IOT voor Beginners’ komen dezelfde onderwerpen aan bod als we ook de leerlingen op school aanbieden. We gaan echter nog véél verder. In drie avonden laten we je de fijne kneepjes zien van electronica, data en meten, draadloze communicatie; en dat allemaal met iets wat je op de eigen keukentafel in elkaar kunt zetten.

Iedereen kan hieraan meedoen, en voorkennis is niet nodig. Onder ons publiek zien we dames en heren met een beginnende interesse in programmeren, soms ook leraren of bijvoorbeeld CoderDojo instructeurs, tieners, maar ook wetenschappers en softwarespecialisten. We willen hiermee bijdragen aan nieuwe technologie inspiratie, de prijs voor drie avonden is daarom beperkt tot € 90. Via de pagina  ‘IOT voor Beginners’ schrijf je je in.

IOT Café – een netwerk moment

Om de maand ben je op de zaterdag avond welkom op ons IOT Café. Dit is het moment om met ons én met elkaar kennis te maken. We zien gesprekken over de vraag hoe we met elkaar meer mogelijk kunnen maken in het bestaande onderwijs. En op deze avond zien we ook de citizen science mensen uit de binnenstad verder werken aan hun technologie toepassing met IOT. De leerlingen van onze zaterdag inloop laten hun projecten zien, en geven trots een tour door ‘hun’ werkplaats.

Dit is ook een goed moment om iets nieuws te ontdekken, en aanvullende vragen te stellen. Er is altijd wel iemand met een passend antwoord.

Deelname is gratis. Maar je betaalt er wel voor: door je kennis met elkaar te delen, en je helpt ons al enorm door te netwerken. Om grote verrassingen in bezoekersaantallen op te vangen vragen we je heel ludiek om een hapje en drankje mee te nemen. Wij zorgen natuurlijk voor een basis voorraadje. Schrijf je in via de pagina ‘IOT Café‘.

Leerkrachten studiedag STOO – Ontdekkend leren: van solderen tot programmeren in de klas

Geniet van een comfortabele training van één dag, samen met leerkrachten van andere scholen. Deze studiedag wordt gegeven op een bijzondere locatie op een centrale plaats in Nederland, bijvoorbeeld in de ontmoetingsplek ANNE in Utrecht. De kosten zijn €210 per persoon (2019) inclusief koffie, thee, lunch en materialen.

Bij voldoende interesse, minimaal 8 deelnemers, kiezen we een datum om de studiedag in te plannen. Informatie en een aanmeldformulier vind je op STOO.

Docententeam workshop in Alkmaar, of op locatie

We maken graag maatwerk om de school te helpen bij het toepassen van onze lessen. Reken op twee dagdelen voor de beheersing van soldeer lessen en de programmeer instructie.

Een training in onze eigen werkplaats in de Star Wars bus in Alkmaar is mogelijk bij 3 tot 12 deelnemers. Op verzoek, en bij grotere groepen wijken we uit naar een andere plek. We trainen jullie docententeam ook graag op jullie eigen locatie.

De prijs voor deze training is €350 per persoon (2020) voor twee dagdelen of twee avonden, en een abonnement voor meer lessen is ook mogelijk. In deze prijs is reeds een onderwijskorting verwerkt. Doorgaans wordt de training betaald vanuit het studie budget. Stuur een email naar: [email protected]

Vrijwilligerstraining en CoderDojo

We geven graag instructie en training aan gelijkgestemden om de inspiratie voor technologie te delen. Voor maatschappelijke organisaties, CoderDojo’s, vrijwilligers worden waar gewenst geen kosten gerekend, wanneer we herkennen dat jullie je kennis en vaardigheden ook graag delen.

Kosten voor losse lessen, lessenseries en workshops

All-in tarieven per dagdeel en per dag voor losse lessen, lessenseries en workshops

Gaan wij de lessen of workshops geven? Dat doen we graag. We plannen per aaneengesloten dagdeel van circa 3 uur, per schooldag van circa 6 uur en per gehele dag van 8 uur. Voor de inzet van één persoon namens Junior IOT geldt:

  • Voor bedrijven en voor commerciële inzet, € 450 per dagdeel, € 750 gehele dag.
  • Voor de inzet in één of twee workshops, € 450 per dagdeel, € 750 gehele dag.
  • Als partnertarief voor een langere lessenserie, een 10+ strippenkaart of een jaarprogramma, € 300 per dagdeel, € 450 voor een PO schooldag (circa 6 uur), € 600 voor een gehele dag (circa 8 uur). Hierbij een speciale PO afspraak van € 500 voor een gehele dag met laatste 2 uur als toezichthouder in ons technologie school-lab. Reken voor een schooljaar circa 40 weken (dat is 52 weken – 6 zomervakantie – 6 overige vakanties = 40)

Het tarief houdt rekening met / is inclusief:

  • kilometerkosten indien niet meer dan 50 km per dag
  • licentie kosten
  • eventueel gebruik van machines, gereedschappen
  • kleine materialen tijdens de workshops indien minder dan € 25 per dagdeel
  • algemene lesvoorbereiding, één uur voorbereiding en één uur afbouw van het lab.

Bij regulier onderwijs rekenen we hierop 0% BTW, en in alle andere gevallen is dat 21%.

Met deze tarieven proberen we de organisatie te ontzorgen, wilt u de schone uurprijs weten om te vergelijken met andere aanbieders? Kies dan voor facturatie per uur, en lees dan hieronder verder.

Zelf rekenen met de uurprijs voor losse lessen, lessenseries en workshops

We sluiten met deze tarieven aan bij de deskundigheid welke past bij de doelstelling om binnen jullie omgeving nieuwe inzichten en/of een nieuw onderwijs te laten ontstaan. Het genoemde tarief geldt voor het geven van de workshops op scholen (en op evenementen) waarbij de leerkracht wordt uitgenodigd actief mee te werken. Bij een gerichte ‘train de trainer’ en voor een mini-kwartiermaker rol geldt het commerciële tarief van € 750 per dag of dagdeel. Wanneer sprake is van langere reistijd, vaak wisselende locaties en/of meer op- en afbouw tijd, dan rekenen we met gehele dagen. Op evenementen berekenen we ook eventuele ‘wachttijd’ tussen opbouwen, workshops en afbouwen.

Voor het opzetten van een lesprogramma (agenda) of nieuwe Junior IOT lessenseries berekenen we daarnaast nog één of twee dagen als specifieke voorbereiding.

We gaan uit van de prijs per dagdeel, ook bij kortere afspraken dan 3 à 4 uur. De diverse kosten zijn zoals genoemd opgenomen in het bijbehorend tarief. Daarmee nodigen we jullie uit om voldoende tijd in te delen in het rooster van de deelnemers. Indien toch een berekening per uur is gewenst, rekenen we met voorbehoud in de planning tot vijf dagen voor de workshop, per lesmoment nog minimaal 2 uur voor voorbereiding en afbouw; pauzes en tussen periodes worden meegerekend. We berekenen dan €75 per uur (partnertarief € 60) – je kunt dit zelf omrekenen naar een effectief uurtarief.

Reserveren en afzeggen

Reserveringen en boekingen: Bij aanvraag maken we een reservering in de agenda. Als opdrachtgever neem je dan een optie. We werken volgens mondelinge afspraken volgens de prijzen zoals hier beschreven, of met een schriftelijke offerte. We gaan er vanuit dat twee weken van te voren de aanvraag definitief wordt, wat betekent dat een reservering dan wordt omgezet in een definitieve boeking welke zal worden gefactureerd. In overleg kan een reservering tot ruim twee weken van te voren nog worden afgezegd.

Bij grotere workshops en op evenementen kunnen we in overleg voor extra assistenten een half tarief toepassen, als aanvulling op de genoemde bedragen. Wanneer wij er zelf voor kiezen een extra persoon toe te voegen (‘stagiair’) dan worden daarvoor geen kosten in rekening gebracht.

Subsidie en korting op lessen en workshops

Stichting Junior IOT regelt op dit moment nog geen specifieke subsidie of korting voor onze inzet op scholen. Via andere kanalen kunnen hiervoor wel mogelijkheden bestaan. We zullen deze lijst aanvullen met jullie feedback.

  • In bepaalde gevallen kan je als PO een voordeligere afspraak maken voor een ‘consulent digitale vaardigheden’ via het BOS programma van jullie lokale bibliotheek. De programma’s kunnen, afhankelijk van de consulent, een geheel verschillende invulling hebben. De school betaalt in het BOS programma een bijdrage, en een aanzienlijk deel van de kosten wordt gedragen door subsidies welke door de bibliotheek worden georganiseerd.
  • Bovenschoolse voorzieningen. In bepaalde gevallen kan de school aanspraak maken op een pionierspot om blijvende veranderingen in gang te zetten.
  • Doelgroep bijdrage. Onze workshops leggen een verbinding tussen verschillende doelgroepen binnen de leeromgeving. Hiervoor kunnen wellicht subsidies worden aangesproken.

 

Extra mogelijkheden

Train-de-trainer voor Junior IOT labs en lessen – een pakket als nascholing

Voor leerkrachten die zelfstandig aan de slag gaan met onze lessen bieden we een train-de-trainer serie. We bieden dit graag aan als nascholing, waaronder dan de factuur wordt opgemaakt voor het totaal van training, materialen, gereedschappen en machines, support en licentiekosten.

We gaan er van uit dat de leerkrachten technisch vaardig zijn in de vakinhoud, en ook ervaren in het lesgeven van de doelgroep. In deze gevallen zal de train-de-trainer sessie bestaan uit één dagdeel (middag) voor een gedegen kennismaking met onze werkwijze en onze materialen. Waar van toepassing wordt de ochtend gereserveerd voor gerichte vakinhoudelijke train-de-trainer sessies.

De train-de-trainer dag (of dagdeel) kost €350 per leerkracht, met een minimum van €800 per dag.

Indien dit in één factuur wordt verrekend, wordt met de supporturen een licentiekorting van 15% verdiend.

Support uren voor train-de-trainer

Het train-de-trainer pakket wordt aangeboden met extra support uren.

  • Het train-de-trainer jaarpakket (nominaal 6-8 uren) van €400 is voldoende voor vakinhoudelijke support voor één leerkracht (of koppel). Indien het budget ruimte toelaat kunnen resterende uren omgezet in een gastles.

Indien dit in één factuur wordt verrekend, wordt met de supporturen een licentiekorting van 15% verdiend.

Licentiekosten op lesmateriaal

Je mag in overleg onze workshops en/of online en/of offline geschreven lesmateriaal gebruiken, zolang het niet wordt aangepast en ons logo er op blijft staan. Bij gebruik op school zijn hier licentiekosten aan verbonden, welke voor een deel wordt weggestreept tegen andere posten op dezelfde factuur.

Kijk hier voor de details: https://junioriot.nl/licentiekosten/

Aanschaf van Junior IOT boeken ‘samen technologie ontdekken’

We leren in de labs vanuit online les agenda’s. De leergang die we op deze maner ontdekken leggen we vast in onze instructie boeken ‘samen technologie ontdekken’ voor de deeelnemers. Deze sluiten aan op de verschillende onderdelen pakketten in onze shop. Voor de leerkracht maken we onze draaiboeken ‘draaiboek samen technologie ontdekken’ waarin alle voorbereiding voor deze lessenserie is samengebracht.

Boeken kunnen digitaal of op papier worden geleverd. Indien dit in één factuur wordt verrekend wordt met de aanschaf van gedrukte boeken een licentiekorting van 30% verdiend.

Aanschaf van materialen, machines en gereedschappen

In onze Shop pagina’s is te zien welke sets gereedschappen we beschikbaar hebben. We passen de samentelling van de sets regelmatig aan om aan de behoefte te blijven voldoen.

Vraag om een passend aanbod of kijk in onze shop: https://junioriot.nl/Categorie/shop/

  • Voor een lessenserie van twee blokken gebruiken we in het eerste blok een arduino startset, met in het tweede blok een project uitbreiding naar keuze. Een Arduino startset komt op €25 per leerling, en een vervolgpakket zal iets meer zijn. Kijk in de shop voor meer mogelijkheden.

Indien dit in één factuur wordt verrekend wordt met de aanschaf van materialen, machines en gereedschappen een licentiekorting van 10% verdiend.

 

Onderdelen in het aanbod ‘Draaiboek’

Meerdere onderdelen van ons aanbod zijn gericht op onderwijs trajecten van enkele maanden of nog langer. We noemen deze mogelijkheden onder het kopje ‘draaiboek’. Deze kunnen ook afzonderlijk worden aangevraagd, al kan daarbij een andere prijs van toepassing zijn.

Lees hierover verder op: https://junioriot.nl/draaiboek/

 

Train-de-trainer – een pakket als nascholing

Voor leerkrachten die zelfstandig aan de slag gaan met onze lessen bieden we een train-de-trainer serie. We bieden dit graag aan als nascholing, waaronder dan de factuur wordt opgemaakt voor het totaal van training, materialen, gereedschappen en machines, support en licentiekosten.

We gaan er van uit dat de leerkrachten technisch vaardig zijn in de vakinhoud, en ook ervaren in het lesgeven van de doelgroep. In deze gevallen zal de train-de-trainer sessie bestaan uit één dagdeel (middag) voor een gedegen kennismaking met onze werkwijze en onze materialen. Waar van toepassing wordt de ochtend gereserveerd voor gerichte vakinhoudelijke train-de-trainer sessies.

De train-de-trainer dag (of dagdeel) kost €350 per leerkracht, met een minimum van €800 per dag.

Licentiekosten op lesmateriaal

Je mag in overleg onze workshops en/of online en/of offline geschreven lesmateriaal gebruiken, zolang het niet wordt aangepast en ons logo er op blijft staan. Hier kunnen licentiekosten aan verbonden zijn. Globaal kan je rekenen op:

  • Bij maatschappelijke inzet waarbij (in de gehele keten) geen omzet wordt gedraaid anders dan vrijwilligers vergoeding, en bij incidenteel gebruik zonder verdienmodel – geen kosten. (lees de details)
  • Bij andere inzet: licentiekosten moeten worden afgedragen, denk aan 5% van de omzet cq het uurtarief van de professional (bij onduidelijkheid is het referentietarief €300 per dagdeel)

Kijk hier voor de details: https://junioriot.nl/licentiekosten/

We richten ons bij voorkeur op een uitgebreide samenwerking. Daarbij komt een groot deel van de licentiekosten te vervallen. Indien dit in één factuur wordt verrekend, wordt met verschillende factuurposten een licentiekorting verdiend.

Gebruik van machines en gereedschappen

Junior IOT leent graag de machines en gereedschappen uit aan onze leerkrachten om technologie inspiratie beter mogelijk te maken, voor zover beschikbaar. We vragen een bijdrage:

  • Bij maatschappelijke inzet waarbij (in de gehele keten) geen omzet wordt gedraaid anders dan vrijwilligers vergoeding – bijdrage aan Stichting Junior IOT in overleg
  • Bij andere inzet 15% van de omzet cq het uurtarief van de professional (bij onduidelijkheid is het referentietarief €300 per dagdeel)

Aanschaf van materialen, machines en gereedschappen

In onze Shop pagina’s is te zien welke sets gereedschappen we beschikbaar hebben. We passen de samentelling van de sets regelmatig aan om aan de behoefte te blijven voldoen.

Vraag om een passend aanbod of kijk in onze shop: https://junioriot.nl/Categorie/shop/

  • Doorgaans beginnen de eerste lessen met drie soldeeroefeningen per leerling, voor 30 leerlingen € 100. Een Arduino startset komt op €25 per leerling, en een vervolgpakket zal iets meer zijn. Kijk in de shop voor meer mogelijkheden.

Indien dit in één factuur wordt verrekend wordt met de aanschaf van materialen, machines en gereedschappen een licentiekorting verdiend.

Startup- en support uren bij het draaiboek programma

Bij de start-up van jullie draaiboek wordt tijd gereserveerd voor het aanpassen van lesmateriaal en/of draaiboek details, en bijvoorbeeld het samenstellen van jullie online les-agenda. Er worden uren gereserveerd voor offline leerkracht support op deze onderdelen.

  • Een offline jaarpakket (nominaal 6-8 uren) van €400 is voldoende voor één draaiboek lessenserie: het aanpassen van lesmateriaal en/of draaiboek details, het samenstellen van jullie agenda, en voor offline leerkracht support op deze onderdelen.

Indien dit in één factuur wordt verrekend, wordt met de supporturen een licentiekorting verdiend

Support uren voor train-de-trainer

Het train-de-trainer pakket wordt aangeboden met extra support uren.

  • Het train-de-trainer jaarpakket (nominaal 6-8 uren) van €400 is voldoende voor vakinhoudelijke support voor één leerkracht (of koppel). Indien het budget ruimte toelaat kunnen resterende uren omgezet in een gastles.

Indien dit in één factuur wordt verrekend, wordt met de supporturen een licentiekorting verdiend.

Praktijkvoorbeelden

Voorbeeld: technologie lessen, de gehele school het gehele jaar één dag per week

Hieronder laten we een voorbeeld jaarplanning zien van een basisschool. Gedurende één jaar zijn we een aantal maanden actief met solderen en programmeren; en een paar maanden met de 3D printer lessen. Een paar weken werken we in carrousel vorm om de materie te laten samenkomen. En in de na-schoolse inloop zorgen we voor een verbinding tussen de verschillende leeftijden. Het programma inspireert om verdere aanvulling te geven in andere lessen, en vervult zelfs een rol die op andere scholen in een plusklas wordt opgevangen.

Voorbeeld: introductie workshop, één uur voor elke klas

Het geven van één of twee workshops aan de kinderen is vaak al voldoende als eerste introductie van techniek of technologie op de school. Vanuit onze lessenserie is het de voorkeur om dan te kiezen voor één les in solderen, en één les in programmeren. Om de samenhang tussen deze twee lessen duidelijker te maken kan je daarna verder overwegen om een vervolg serie in te plannen.

We plannen onze tijd dan in dagdelen of in gehele dagen.

Voorbeeld: themaprogramma met technologie op maat

Soms heb je als school al een thema ingepland, en heb je alleen nog de technologie lessen en workshops nodig. In overleg ontwerpen we de juiste invulling, waarbij programmeren of ontwerpen een rol zal spelen. De lessen op jouw locatie plannen we in dagdelen of gehele dagen.

Voorbeeld: pop-up Junior IOT inloop

Bij workshops voor een wisselend publiek zullen we werken volgens de context van onze eigen ‘makerspace’. De wekelijkse zaterdag inloop van Junior IOT loopt nu al drie jaar, en het is goed mogelijk eenzelfde invulling te geven op een andere plek. Wij doen het een tijdje voor, en zodra het goed loopt nemen jullie het deels van ons over.

Onze inzet voor het inrichten, opstarten en draaien van een dergelijke inloop rekenen we in dagdelen of gehele dagen;

Een uitgewerkt voorbeeld programma – op een basisschool

Op basisschool Atalanta zijn we in december 2018 begonnen met onze aanpak. Inmiddels is het een deel geworden van de roosters, maar vooral ook van de visie van de school. Trots vertellen we hier meer over op: Wetenschap- en techniekonderwijs met Junior IOT op het Atalanta.

De voorbeelden die we hieronder beschrijven zijn gevormd vanuit deze ervaring. We horen graag jullie op- en aanmerkingen.

Electronica en programmeren, wekelijks één dag

Voorbeeld planning op de basisschool:

Gedurende een half jaar plannen we een vaste dag in de week. Verdeeld over de dag tussen 8.30 tot 14.15 worden 5 workshops van een uur ingeroosterd voor groep 5-6-7-8. In elke workshop komen 8 leerlingen, dus bij een klas tot 32 leerlingen komt elk één keer in de maand aan de beurt. Na schooltijd plannen we een open inloop, dan kunnen de geïnteresseerden vrijblijvend extra terug komen om te verdiepen en te verbreden.

Afhankelijk van leeftijd en vaardigheden voegen we in de lessen meer of minder uitdaging toe aan de lesinhoud van die dag. Elke les pakken we één, soms twee van de volgende onderdelen op. Een half jaar voor electronica en programmeren ziet er dan als volgt uit:

  • De eerste les doen we een introductie in fijne electronica door het bouwen van een trilrobot uit een voorraad kleine onderdelen. Het gemaakte werkje nemen ze trots mee naar huis.
  • Daarna volgt de trilrobot met schakelaar, waarbij de leerlingen elkaar ook leren te helpen.
  • Vervolgens wordt een RGB-led orgel gemaakt: met schakelaars kiezen ze de kleuren rood, groen, blauw, of een mix daarvan.
  • Dan is het tijd om de eerste stappen te zetten in het programmeren van de Arduino, en we maken een Blink.
  • Vervolgens leren we een bestaand programma aan te passen door het toevoegen van losse led’s en uiteindelijk ook een RGB-led die ze op dezelfde manier programmeren. De arduino met gesoldeerde leds gaat ook trots weer mee naar huis.

In het lesjaar dat hierop volgt, herhalen we deze onderwerpen in een meer compacte vorm. Zo kunnen we nadruk toevoegen op het beter samenwerken met elkaar, en er ontstaat ruimte om nieuwe onderwerpen te ontdekken. Leerlingen leren bovendien beter zelfstandig hun weg te vinden, en hierdoor wordt een verdere verbreding mogelijk.

Wekelijks een na-schoolse inloop, gratis voor de leerlingen

Na schooltijd hebben we een open inloop. Leerlingen van verschillende klassen door elkaar kunnen zonder afspraak meedoen. Het is gratis, maar leerlingen betalen er wel voor, door wat ze leren weer aan een ander door te geven. De inloop is een instrument van de school om een verbinding tussen de leerjaren te laten ontstaan, om de leerkrachten later meer steun te bieden vanuit de leerlingen.

  • In de na-schoolse inloop maken ze dezelfde dingen als in de lessen, maar dan wellicht met extra finesse waar ze door de drukte niet aan toe kwamen.
  • Leerlingen kunnen nu al aardig met voorbeeld programma’s overweg. Ze kunnen één of meer servo’s programmeren. We laten zien hoe dit een begin kan worden van een grotere robot.
  • Als aardigheid kunnen kinderen nu ook een OLED display programmeren, of wat ze nemen, een mini televisie. Ze verzinnen hun eigen tekst (wel even controleren)
  • De leerlingen willen dan nóg meer, en daarvoor hebben we het licht stokje, een strip waarbij ze een kleur heen en weer laten bewegen door een strip met 8 programmeerbare meerkleuren leds. Deze werkjes blijven op display op school.
  • Daarna is het mogelijk om licht effecten te programmeren op een ledstrip van 5 meter. Als school wil je immers ook trots laten zien wat ze kunnen!

In het lopende jaar zie je dat leerlingen die in de inloop komen, ook in deze lessen met de klas meer helpen. Ze vragen bovendien of ze ook mogen helpen bij lessen in een andere klas.

3D printer lessen, wekelijks één dag

Voorbeeld planning op de basisschool:

Gedurende een half jaar plannen we een vaste dag in de week. Verdeeld over de dag tussen 8.30 tot 14.15 worden 3 workshops van anderhalf uur ingeroosterd voor groep 6-7-8. De les is voor een halve- of een hele klas. Bij een hele klas blijft de eigen leerkracht erbij. Na schooltijd plannen we een open inloop, dan kunnen de leerlingen hun werkjes 3D printen en extra dingen ontwerpen.

We breiden de lessen uit met ontwerpen, 3D tekenen en 3D printen. Deze lessen kunnen met een halve of een hele klas tegelijk. De school heeft één of meerdere 3D printers of schaft een goede en voordelige Prusa 3D printer aan. De school zorgt ervoor dat de laptops van de klas toegang hebben tot TinkerCad op het internet, en dat de printer software is geïnstalleerd. We geven 6 tot 8 lessen:

  • Wat is een 3D printer, welke onderdelen herken je.
  • Introductie TinkerCad, inloggen, wachtwoord opschrijven en een eerste naamkaartje tekenen.
  • Introductie 3D printer software, we doen voor hoe je een ontwerp klaar maakt voor de printer.
  • TinkerCad verder werken, en voor vaardige leerlingen een vrije oefening.
  • Thingiverse, zoek een printbaar ontwerp.
  • TinkerCad, teken een meer uitdagend ontwerp.

Op het na schoolse moment kunnen leerlingen zelf de 3D printer bedienen (de school budgetteert jaarlijks één vervanging). De school voorziet in een redelijke voorraad filament. leerlingen zullen onderling hulp zoeken waarbij ook een koppeling tussen de klassen ontstaat.

Leerkrachten introductie in de koffiekamer

Zodra een aantal lessen zijn gegeven in de klas, kunnen we de leerlingen meenemen naar de koffie kamer. Samen richten we snel de werkplekken in en wordt het leraren team meegenomen in het zelf maken van dezelfde werkstukjes als de leerlingen. We zien dat de leerlingen de inspiratie goed op de leerkrachten kunnen overbrengen.

Carrousel in de klas

Indien ook voor 3D printer lessen wordt gekozen kunnen we na enkele lessen een carrousel organiseren. Het is goed om hiervoor de twee weken voor de kerst en de twee weken voor de zomer vakantie in te plannen. We zijn hier met de klas een hele ochtend of middag mee bezig. De eigen leerkracht blijft erbij om ook mee te genieten van de passie van de klas. De leerlingen zijn dan voldoende vaardig, en weten waar hun interesse ligt. We maken van de tafels in de klas werkeilanden voor solderen, programmeren en voor 3D tekenen. Leerlingen werken waar mogelijk samen, en helpen elkaar binnen de grotere groep.

Ervaringsleren voor de leerkracht

Het hands-on moment in de koffiekamer, wat later in het jaar wordt gevolgd door een carrousel in de klas; dit zorgt voor een soepele introductie van onze technologielessen bij de leerkracht. Daarnaast maakt een deel van de leerlingen zichzelf op de inloop meer vaardig, en oefent in het elkaar aanleren van deze lessen. De carrousel in de klas laat zien hoe we met de lessen omgaan. We ondersteunen deze inleving door in de school producten te laten zien, maar ook via publicatie in de nieuwsbrief aan ouders, en in de wekelijkse berichten aan de leerkrachten.

Een aantal leerkrachten raakt vanzelf geïnteresseerd in de materie. Het leraren team is samen met de sterkere leerlingen op een gegeven moment in staat om onze ondersteuning in deze lessen voor een deel van ons over te nemen.