Onze 3D helden

Leerlingen leren hun 3D ontwerp vaardigheden, en leren elkaar te inspireren en te helpen. Kleine ontwerpjes printen ze zelfstandig uit.
We dagen ze uit om zichzelf als 3D held digitaal uit te werken en uit te printen. Dit kan resulteren in een sleutelhanger met hun naam, of in meer complexe werken. Verbreding en verdieping wordt zodoende door leerlingen zelf gekozen.
Voor een goede uitvoering van deze lessenserie is een 3D printer permanent beschikbaar voor de leerlingen. Dit spoort ze aan om ook buiten de les om verder te werken aan eigen ontwerpen. We kiezen bij Junior IOT voor de Prusa S3 of de Prusa Mini, omdat deze printer zichzelf laat instelt, en daarmee door jonge leerlingen bediend kan worden.
Voor het 3D ontwerpen werken we op de basisschool met Tinkercad, voor de oudere leerlingen bevelen we Fusion360 aan.
Klaslokaal-
In het klaslokaal beschikken de leerlingen elk over een laptop of chromebook, waarmee ze kunnen werken met Tinkercad.com
Materialen per leerling-
Voor de 3D printer zijn verschillende kleuren filament aanwezig
De 3D printer wordt tijdens de uitleg in de klas getoond.

Les 1. Kennismaken 3D tekenen

Wat is 3D

We leggen uit wat 3D is. Met X trappelt de hele klas heen en weer, bij Y wandelen we heen en weer, en bij Z bewegen we op en neer.

Zelfregulatie en samenwerken

We werken in de klas met een grote groep leerlingen. Vooral wanneer we werken we aan interessante nieuwe dingen is het fijn als de leerlingen leren samen te werken. Spreek af hoe je om stilte vraagt, en spreek af dat in zo’n doe-les graag een beetje geluid is – maar wel op een vriendelijk volume.

De lessen van Junior IOT leren de deelnemers om soepel samen te werken in een groep. Hiermee wordt de invulling van de les uiteindelijk minder afhankelijk van de energie en kennis van de begeleiders.

We vragen de begeleiders om nadrukkelijk de vragen ‘meester!’, ‘juf!’ om te buigen: breng de klas (voorzichtig maar strikt) tot stilte, en dan vraag je ‘Wie heeft dit al af? Deze kinderen kunnen nu de anderen nog even helpen.’

Draai deze vraag ook eens om: ‘Wie heeft nog niet ingelogd? De anderen mogen deze kinderen nog even helpen tot het iedereen is gelukt’. Loop rond, en leerlingen die lang zitten te puzzelen op het inlog scherm, die help je nog even. Vragen van leerlingen die al verder zijn parkeren we tot iedereen is ingelogd.

Account aanmaken in TinkerCad

Alle leerlingen maken een account op TinkerCad. Lees de gedetailleerde uitleg daarvoor op: https://junioriot.nl/tinkercad-login/

Beginnen met tekenen in TinkerCad

De eerste keer kom je in een voorbeeld tekening. Klik op het 9 blokjes TINKERCAD om naar het hoofdmenu te komen, en daar kies je ervoor een nieuw ontwerp te maken.

Opnieuw inloggen in TinkerCad

Als je opnieuw TinkerCad in komt dan kies je voor Inloggen. Je moet niet opnieuw aanmelden en een inlog aanmaken, want dan zou je de melding krijgen dat dit al bestaat.

Wachtwoord of inlog vergeten?

Als je het wachtwoord bent vergeten dan is er een mogelijkheid om dit via de email te resetten. Als je een eigen email adres hebt gebruikt, dan kan je dit zelf regelen. Maar als je een inlog hebt met @junioriot.nl dan kan alleen meester Marco een nieuw wachtwoord voor je kiezen.
Omdat de klas ook zonder meester Marco te laten werken is het handig als jouw juf of meester op whatsapp aan meester Marco kan vragen om een wachtwoord reset.

Les 2. TinkerCad naar 3D printer

Voorbereiding: op je laptop installeer je voor de Prusa printer een slicer: we gebruiken PrusaSlicer; installeer de laatste versie. Stel deze bij het installeren in voor de Prusa MK3 met 0,4 mm nozzle, en de Prusa mini met 0,4 mm nozzle. Daardoor komen deze mogelijkheden in de lijst waar je straks je printer kan kiezen.

Teken een sleutelhanger met je naam

Leerlingen maken een ontwerp. We hoeven niet uit te leggen waar alle mogelijkheden in TinkerCad voor zijn, omdat de leerlingen dit op het scherm prima zelf kunnen ontdekken.

Een sleutelhanger is vaak een plaatje met een gaatje erin, en de letters van je naam er op,

Een eerste 3D print

Voor de eerste leerlingen brengen we in deze les het ontwerp naar de 3D printer. We leggen uit dat het een paar uur duurt om een kleine print af te maken, hoe veel tijd hebben we tot het einde van de dag?

Leerlingen verzamelen de 3D objecten: In TinkerCad kies je voor export -> STL. Er volgt een download, die je op een usb stick zet.  Let op, als je zelf de PrushaSlicer op de computer hebt dan is de USB stick niet nodig.

Centraal verzamel je de 3D objecten en zet je ze op het werkblad in de slicer. Elk ontwerpje wordt tot een vriendelijke afmeting verkleind. Voor de zekerheid zet je ‘support vanaf bed’ aan om zwevende objecten te ondersteunen. Maak de printfile voor de 3d printer en zet deze op de memory kaart (of usb stick) van de printer.

De memory kaart (of usb stick) gaat nu naar de printer. Een leerling kiest in het menu dat deze laatste file geprint moet worden. De printer gaat een aantal uren aan het werk.

In het print resultaat zal je zien dat er een aantal objecten niet helemaal goed geprint worden. Letters hangen onder het plaatje, objecten ontbreken, details staan op een andere plek dan verwacht. Hier leren we van!

Les 3.

Les 4.

Les 5.

Les 6.