Skip to main content
search

Met een eenvoudig bouwpakket maken de leerlingen zelf licht. Met een handwieltje drijven ze met snaarwielen en elastiekjes zelf een dynamo aan. De opgewekte energie gaat naar een USB converter, en daarmee laten we onze USB-ledlamp branden!

De onderdelen

Op speciaal verzoek bestellen we een aantal werkpakketjes.

Het bouwspel – bouwen met ‘lekker handige’ instructies

Je kan volgens de foto’s hieronder het werkje natuurlijk zelf lekker snel in elkaar zetten. Maar we hebben bedacht hoe we hier een echte team-bouw-workshop van maken. Teambuilding dus.

Iets bouwen, dat gaat niet alleen om techniek. Ik ben benieuwd of dit spel helpt om te ontdekken wat ik bedoel.

Werken in groepjes – wie gaat wat doen tijdens het bouwspel

Bij Junior IOT zien we graag de verschillen tussen de mensen in een groep. In dit project zijn ook verschillende activiteiten te verdelen.

  • De leidinggevers mogen deze beschrijving voorlezen. Een belangrijke taak, dus ze laten niemand meelezen, tenzij de beschrijving zegt dat het moet. Ze kunnen verder niets, Ze hoeven verder niets te doen, dus ze mogen niets in het werk aanraken. Open de beschrijving op https://junioriot.nl/generator/
  • De verbeteraars kijken alvast vooruit in de beschrijving, of er fouten in de instructie zitten. Ook deze mensen mogen niets aanraken. Help op tijd het proces te verbeteren. Let op de grijze blokken.
  • De tijdrunners zijn altijd precies op tijd, moeten daarin nog oefenen. Ze zorgen dat op tijd de spullen nodig klaarliggen die in de volgende stap nodig zijn. Als deze mensen beslissen dat we naar de volgende stap gaan, dan is dat ook zo.
  • Alle techniekmensen: Jullie mogen niet de instructie lezen, tenzij de beschrijving zegt dat het moet. Jullie luisteren naar alle hulp, en bouwen het project. Andere mensen vertellen steeds dat ze er meer verstand van hebben, en je wilt niet de schuld krijgen dat het mis gaat. Dus je wacht in dit spel tot duidelijk wordt verteld wat je moet doen. Vergaderen is niet jullie ding. Pas op: jullie doen precies wat jullie wordt verteld en niets anders.
    • De gatenmaker is een echte vakmens met de schaar om gaatjes te boren. Niet rennen met de schaar. Techniekmens.
    • Bouwers, jullie kijken wat er moet gebeuren met het hout van de machine en leggen het op zijn plek.
    • Samenstellers en pers afdeling. Deze techniekmensen zijn de lijmerds en aandrukkers.
    • Solderen en lassen. Werken met hete gereedschappen is alleen voor deze specialisten.
    • Probleemoplossers werken op afstand. Iedereen die geen techniekmens is, en toch wil adviseren, die zegt ’tring tring’ en wacht tot een techniekmens wil luisteren en de telefoon oppakt.
  • Kwaliteitscontrole. Jullie rol is om te controleren dat de spelregels worden gevolgd. Dit is best lastig, misschien heb je wel twee controleurs nodig.

Met een grote groep heb je meer mensen die dezelfde rol hebben. Bij een kleine groep hebben sommige mensen meerdere petten op. Net als in het echt.

De Spelregels van het bouwspel

Voor het hele blok heb je per groep 45 minuten. Een deel van deze tijd is al voorbij gegaan aan vergaderen en uitleg.

  • Jullie bouwen een generator om electriciteit te maken. Deze moet volgens de plannig 5 minuten voor het einde van de workshop klaar zijn.
  • Iedereen heeft een rol, en je weet wat je moet doen. Lees anders nog een keer wat je moet doen. Tijdens het spel mag je van rol wisselen.

Hoe werkt het in het echt, bij het drukken van een krant

In het echte werk gaat het in dit voorbeeld om het drukken van een krant. Dit is werk wat iedere dag opnieuw gedaan moet worden. Daarvoor zijn iedere dag veel mensen aan het werk, en ze doen allemaal iets anders. Op een of andere manier weet iedereen wat van hun wordt verwacht, en zo zorgen ze ervoor dat ze ook goed zijn in hun vak.

  • De reporters schrijven het nieuws, en daarna wordt het door de redacteurs verzameld.
  • De magazijnmensen zorgen ervoor dat er altijd genoeg papier en drukinkt is om de volgende krant te drukken.
  • De technische mensen zorgen ervoor dat de machines altijd klaar staan om meteen goed te werken.
  • De klanten willen om 7:00 in de ochtend de krant in de brievenbus hebben
  • De kranten moeten daarom vanaf 5:00 in de ochtend naar de verdeelpunten worden gebracht.
  • Bijvoorbeeld om 23:00 moet de drukpers worden gestart om op tijd de krant af te hebben.
  • Als er tijdens het drukken iets misgaat, dan wordt er heel veel door elkaar geroepen om te helpen. Weet iedereen dan wie het probleem moet oplossen?

Dat is een hoop werk.

En er moet tussendoor ook nog koffie worden gedronken. Daarmee bedoel ik, je moet eraan denken dat je jouw werk ook écht leuk kunt vinden. Welk werk zou bij jou passen?

Gebruiksaanwijzing

Bij deze werkpakketjes zit een gebruiksaanwijzing in het chinees. Deze legt ons waarschijnlijk duidelijk uit wat we precies moeten doen.

In de advertentie vonden we ook wat handige foto’s.

Hieronder bouwen we het stap voor stap voor jullie na.

 

Beginnen: Monteer de assen en wielen

Je voeten lijmen

De gereedschapsmens moet even ontdekken hoe de tube lijm opengaat.

Lijm op de vier voetjes. De voetjes gaan op de hoeken van het grote plankje.

Teken met een stift af waar de witte motorhouder komt. Boor twee gaten om straks de tie-wrap doorheen te halen.

Grijs: We hebben geleerd dat de motorhouder eigenlijk nog wat verder opgeschoven moet worden. De punt van de schaar op de foto mag nog 2 cm naar rechts. Als je alleen van de foto werkt, dan heb je deze tekst niet gelezen.

Zet de motor vast. We gebruiken de electromotor als generator. Dit betekent dat we met beweging zelf stroom kunnen maken. Op een fiets heet dit een dynamo.

Bouw het frame.

Grijs. Je ontdekt straks dat je 15 minuten moet wachten. Sommige mensen gaan dan toch rommelen, dus het kan handiger: Verderop zie je hoe je met een grote tie-wrap alles in één keer vastzet. Het is handig om daarvoor nu alvast twee gaatjes te maken. Het schuine balkje mag weg. Als je dit niet op tijd leest, dan heb je straks een uitdaging.

Lijm het frame aan de grote plaat.

Grijs. Tip. Het maakt niet uit of je handwieltjes aan de verkeerde kant zitten. Het kan evengoed werken. En je mag het later aanpassen.

En hou het 15 minuten vast zonder te bewegen.

Als je dit nu pas leest, dan heb je misschien 15 minuten verprutst. Ondertussen mag je alvast verder gaan. De lijm is na 15 minuten nog maar half droog.

Je krijgt een uitleg van de vakdocent hoe je veilig kunt solderen. Daarna zet je de soldeerbout aan.

Zoek tussen je spulletjes het USB-bordje op. Kijk even of je bij de twee gaatjes op de hoeken een plus en een min ziet.

Het plastic van het eind van het rode en zwarte draadje van de motor is er al af gehaald. Het metalen deel steek je in het gaatje. Zwart gaat in min, en rood in plus.

Solderen doe je door de soldeerbout op je werkje te houden en pas daarna doe je het krinkeldraadje soldeertin er tegenaan. Het is makkelijk om de soldeerbout samen met het snoertje in het gaatje te drukken.

Grijs. Tip, plastic kan je niet solderen. Hout ook niet.

Grijs. Probleemoplossers geven als tip: het maakt niet uit of de rood en zwart verkeerd om zit, want je kan ook de andere kant op draaien.

In het zakje zaten twee plakstripjes. Daarmee kan je nu het USB dingetje vastzetten.

Kijk eens of het werkt?

Misschien valt het je op dat op deze foto een extra tie-wrap is gebruikt. Kijk verderop naar de uitleg waarom deze handig is.

Tips en aanpassingen

Elastiekjes op handige plek

Je mag zelf even uitzoeken hoe je de elastiekjes het beste kunt plaatsen.

Door met de grote en kleine wieltjes te spelen kan je jouw draaisnelheid versnellen of juist vertragen. Zet met een stift een streepje op de wielen en onderzoek of je aandrijving sneller gaat, of juist langzamer.

Kies kortere elastiekjes als je aandrijving niet goed blijft zitten, of te veel slipt.

Ongeduldige gasten

Het is niet handig om te wachten tot de lijm droog is. En met ongeduldige mensen in de buurt valt het apparaat steeds uit elkaar. Met twee gaten en een extra tie-wrap kan je het frame toch stevig vast etten.

Je mag deze les ook op jouw school geven

Je kunt deze les ook op jouw school geven. Dat hoef je niet aan ons te vragen. Het onderdelenpakketje kan je zelf bestellen, zoek dan eens op ali-express.

Voor deze les telt: de content mag je gebruiken vanaf onze website. Ook mag je deze tekst en afbeeldingen kopiëren of overtypen, als je er altijd duidelijk bij vertelt dat de originele tekst op onze site staat: juniorIOT.nl/generator. Voeg dan ook ons logo toe. Maar het liefst hebben we dat je de les gebruikt vanaf de website.

Om andere content van Junior IOT te gebruiken overleg je eerst met ons: [email protected]

 

Veel plezier!

 

Close Menu