Op de basisschool Atalanta in Heerhugowaard geef ik via Bibliotheek op School één dag per week ondersteuning voor Digitale Geletterdheid. Vandaag was het zover, een eerste soldeermarathon om allemaal een trilrobot te bouwen!
In vijf sessies van acht leerlingen vanuit groepen 5-6-7 (en eerdaags ook groep 8) zetten we vandaag een eerste stapje in de verwonderende wereld van technologie. Deze toegankelijke soldeeroefening is een opwarmer om de kinderen te inspireren voor programmeren, onderzoeken, ontwerpen, 3D printen, en nog meer!
Vandaag gingen we na een uitgebreide veiligheidsinstructie aan de slag met de soldeerbout. Al snel ontwikkelden de leerlingen vaardigheden voor het fijne soldeerwerk, wat straks bij het bouwen van electronica goed van pas zal komen. Fijne draadjes van de trilmotortjes werden kundig aan de pootjes van de batterijhouder gesoldeerd. En zo ontstaat de trilrobot – die dan met veel plezier in een mini-battle over de tafel schuift!
Wat we hier doen gaat niet alleen over de technische vaardigheden. Sommige leerlingen zijn sneller klaar, en helpen dan de anderen. Vooral het elkaar kunnen en mogen helpen zorgt voor een andere dynamiek en betrokkenheid binnen de groep. Het is leuk om te zien hoe de rollen even lijken te veranderen. Bovendien mogen vanuit elke groep één of twee leerlingen terugkomen om de volgende groep te helpen. Tot mijn grote verrassing wilden écht alle kinderen hiervoor gekozen worden.
Na een mooie dag schrijf ik voldaan nog een paar leerpunten in het lesprogramma van de soldeeroefening.
Kindcentrum Atalanta heeft een mooie open indeling waardoor de verbinding tussen de klassen goed wordt benadrukt. Voor de sessie van vandaag hebben we de ronde tafel gebruikt in de centrale ruimte. De leerkrachten konden hierdoor ongezien mee kijken, en leverden achteraf ook bemoedigend commentaar. Ook de achtstegroepers keken af en toe wat er gebeurde, en nu willen ze ook mee doen!
De volgende marathon dag wordt iets langer – voor de leerkrachten plakken we er een extra middagsessie aan vast 🙂