In de tweede challenge hebben we het Lora experimenteer bord van Sodaq, de Sodaq Explorer gebruikt voor onze zelf gemaakte Smart City meters. Doordat dit bord in de vorm van een arduino is opgezet is dit een goed hulpmiddel om de toegepaste techniek te begrijpen. De ingebouwde Lora mogelijkheden zijn makkelijk te gebruiken. Je kunt de Explorer bijvoorbeeld programmeren via de Arduino IDE, en dan merk je dat het soms net even anders werkt dan de eenvoudigere arduino’s.

Bij deze opdracht ga je zelf aan de slag met de volgende onderzoeksvragen. Vanuit Sodaq en Microchip hebben we een aantal sets ontvangen met de Sodaq Explorer en het sensoring opzetstuk.

  • Bekijk de Sodaq Explorer, welke componenten zie je? Wat verwacht je dat je met deze componenten kunt doen?
  • Bekijk de sensoring shield. Welke componenten en welke mogelijkheden zie je?
  • Zoek van beide onderdelen de officiële specificatie op. Wellicht zijn er meer mogelijkheden dan je had verwacht.

De shield zal met stacking headers op de Explorer worden aangesloten.

  • Sluit de Explorer aan, en programmeer een blink.
  • Voor één van de sensors die al op de Explorer zit zoek je een voorbeeld programma, en maak het werkend.
  • Kijk of je onze voorbeeld code van de JunorIOTchallenge Sodaq Explorer kunt vinden op github. Welke libraries hebben we gebruikt? Lees de toelichting.
  • Via TTN willen we een informatie pakket ontvangen, vraag instructie. Als je voor het databericht hetzelfde format aanhoudt als in onze eerdere challenge dan kan je straks ook de Game map gebruiken om je Explorer op de kaart te volgen.
  • Op de shield zit een GPS, zorg dat locatie gegevens in het bericht naar TTN worden opgenomen.

De stacking header zorgt ervoor dat je nog steeds extra randapparatuur kunt toevoegen. In ons voorbeeld hebben we een SDS021 stofmeter gebruikt.

  • Onderzoek waar de SDS021 voor gebruikt wordt en hoe je deze kan aansluiten. Komt het werkvoltage overeen?
  • Sluit de stofmeter aan, voeg meerwaarden toe aan je Lora bericht.

Als je lora bericht voldoende overeen komt met dat wat we in de tweede challenge hebben gebruikt dan kunnen we je sensor op de game map tonen.

Extra uitdaging:

  • Maak de github versie vanuit de tweede challenge werkend op je sensor.
  • Ontwerp in Fusion 360 een houder voor je meetapparaat en maak dit op de 3D printer
  • Monteer je sensor, en demonstreer dat deze werkt.