In het voorjaar van 2021 heeft Junior IOT in samenwerking met de Bibliotheek een mooie lessenserie opgestart op de Vroonermeerschool in Alkmaar. Trots gaan we daarna ook door in het nieuwe schooljaar: https://junioriot.nl/vroo-2022/

=-=-=–

In voorjaar 2021 begint de eerste sessie als dagprogramma met solderen en electronica. En daarna gaan we (vanuit de afspraak met de bibliotheek) verder met nog 7 dagdelen over electronica, 3D ontwerpen en de 3D printer. De lessen zijn goed bruikbaar voor de thema’s in de school.

De programma’s

Het dagprogramma en de verdere Junior IOT Technologie lessen zijn op de donderdag van ongeveer 10.00 tot 14.00. Hierdoor past het goed naast het schema voor de gymlessen. De 15 kinderen van groep 3-4-5 hebben eerst een workshop van 2 uur, en daarna volgt groep 6-7-8 met ook ongeveer 15 kinderen.

Drie of vier dagen aan de slag met Solderen en electronica

De eerste dag is, zoals reeds een jaar eerder is beloofd, een cadeau workshop dag voor de kinderen op de Vroonermeerschool. De andere dagen worden verzorgd via de bibliotheek. Machines en gereedschappen zijn vandaag natuurlijk te leen vanuit Junior IOT. Materialen en onderdelen worden aangeschaft door de school. Na de eerste cadeau les worden de verdere lessen gefinancieerd vanuit de bibliotheek/CMK. De school besluit bovendien om een 3D printer aan te schaffen inclusief een kast zodat de kinderen hier na het programma mee door kunnen werken.

Het lesschema:

  • 10.00 – 12.00: groep 3-4-5, dit zijn kinderen vanaf 6 jaar, in hun eigen klas naast de bibliotheek
  • 12.00 – 14.00: groep 6-7-8, in hun eigen klas

Samen hebben we gekozen om te werken aan solderen en electronica. De oefeningen lees je hier: https://junioriot.nl/soldeeroefening/

We laten zien dat de leeerlingen van groep 3-4-5 hetzelfde kunnen als de bovenbouw.

De groep volgt in deze periode een techniekthema: energie, beweging, natuurkrachten en zal naast deze lessen werken aan een knikkerbaan of een oorzaak/gevolg kettingreactie. Licht maken met batterijen en schakelaars – dat past natuurlijk enorm goed bij het thema onderwerp energie!

Vier weken vervolg: Ons 3D printer programma

We gaan deze weken aan de slag met ontwerpen in TinkerCad, 3D printen, en het verzinnen van mooie toepassingen. Tijdens de workshop zijn één of meer 3D printers aanwezig van Junior IOT.

De 3D printer zal daarna een welkome aanvulling geven op de mogelijkheden om met de nieuwe thema’s in de school te werken. De leerlingen kiezen zelf hoe ze dit gaan inzetten, van het maken van naamkaartjes in de tuin tot techniekonderdelen. De opdrachten worden door de kinderen zelf bedacht en passen bij hun thema.

Enkele leerlingen uit de bovenbouw lukt het om zonder veel hulp verder te werken met het ontwerpen en 3D printen. Een paar kinderen verdienen een 3D printy certificaat om later écht zelf aan de slag te mogen met de (eventuele) 3D printer van school. Leerkrachten uit andere scholen kunnen komen kijken naar de makerspace-formule die zo uit de kinderen ontstaat.

Lessen worden gefinancieerd vanuit de bibliotheek/CMK, materialen en machines vanuit de school. Machines en gereedschappen in overleg te leen vanuit Junior IOT.

Agenda

Donderdag 11 maart – Solderen en electronica – startdag van Junior IOT

Solderen, is dat gevaarlijk? We vertellen hoe wij omgaan met dit gevaar. Daarna ontdekken we de verwondering van kleine electronica. Kinderen maken zelf een eigen apparaat, waarbij creatief ectra mogelijkheden worden ontdekt. https://junioriot.nl/soldeeroefening/

Marco van Schagen, Marco M, Nadine, groep 3-4-5, en groep 6-7-8. Totaal 2 lessen van 2 uur, met elk 15 kinderen.

Wow, wat was dit een heerlijke lesdag. De kinderen pakken het samen goed op! Je ziet vooral hoe trots ze zijn dat ze zelf iets kunnen maken. Het valt mij op dat vooral de jongere groep echt serieus en enthousiast aan het werk gaat.

Bij de oudere kinderen gaat toch nog wat meer aandacht naar ‘veilig werken’ en ‘konten in de stoelen’. Op andere scholen is dat overigens ook zo. De leerkracht (dat is ook een Marco) fluistert mij toe dat hij de leerlingen met deze les op een andere manier kan gaan zien. Kinderen komen nu op een manier los, wat hem met andere ‘tools’ niet zou lukken. Kijk, dat is een mooi compliment!

Overslaan: 18 maart niet wegens W&T Café

Donderdag 25 maart – solderen – zelf electronica machines maken

De kinderen werken verder met de electronica opdrachten. We vragen ze om de laptop erbij te pakken om zelf vooruit te kijken. Zo maken ze een eigen keuze voor makkelijkere of meer uitdagende oefeningen. Hoever waren we gekomen, kijk maar eens naar ledje met een schakelaar. En dan mag je zelf aan de slag met de trilrobot en het RGB lichtorgel… maar die extra oefeningen zoeken jullie samen even uit. Ik heb het namelijk ontzettend druk, met koffiedrinken.

In de les vraag ik de kinderen samen te werken, en na een eerste uitleg op hun eigen scherm zelf naar de oefeningen te kijken. De kinderen in groep 3-4-5 gaan heerlijk aan de slag. Je ziet de verwondering en de succesmomentjes. Bij steeds meer kinderen zie je dat het ze ‘pakt’, ze maken iets moois en helpen elkaar.

Oeps – dan ontdek ik dat het helemaal niet kan wat ik van ze vraag. Juf Nadine zegt: hey de kinderen in groep 3 kunnen dit nog niet zelf lezen. Oei! Ik besef dat de kinderen dit niet kunnen, maarrr… dat hadden we niet verteld aan deze groep. Onbewust van het idee dat ze dit niet kunnen werken ze onverstoorbaar verder, en bouwen ze hun nieuwste uitvindingen. Ik heb vandaag een boel geleerd!

Bij groep 6-7-8 gaat het vandaag een heel eind soepeler. Ook hier ziet de meester dingen ontstaan die hij bij de specifieke leerlingen niet mogelijk dacht. Geconcentreerd volgen ze de voorbeelden op hun eigen scherm, en ze bedenken hun eigen variaties. Hey wat heb jij, dat wil ik ook maken!

Technisch gezien hebben we de voorraad onderdelen nu wel opgebruikt. Maar volgende week zorg ik voor een nieuwe zak batterijtjes om dan nog meer uitvindingen te bouwen! We hebben namelijk het PCB bordje nog niet laten zien 🙂

Donderdag 1 april – electronica die je zelf kunt bedenken

De kinderen mogen de tweede zak onderdelen gebruiken om extra mooie machines te maken.

 Overslaan: 8 april wegens W&T Café

Donderdag 15 april – prikbordje, of nog een soldeerdag met extra uitdaging

Keuze, electronica bouwen op het prikbord, of circuits solderen.

Donderdag 22 april – 3D dag 1 / beginnen met TinkerCad

TinkerCad: Samen maken we een inlog aan. School geeft toestemming aan ieder kind om te werken met TinkerCad, en daarom kunnen we als geboortejaar 1999 invullen. https://junioriot.nl/tinkercad-login/

Kinderen helpen elkaar. We maken op het scherm een naambordje, een sleutelhanger en misschien ook een lettertoren. Enkele leerlingen kunnen tijdens de les een paar kleine ontwerpen printen. De werkstukjes gaan mee naar huis.

Overslaan: 29 april, 6 mei wegens meivakantie; 13 mei wegens hemelsvaart

 

Donderdag 20 mei – 3D dag 2 / zelf tekenen

We oefenen nog een keer met inloggen. Kinderen verzinnen zelf wat ze nog meer willen tekenen, en ze beginnen elkaar daarmee te helpen. We maken op het scherm een naambordje, een sleutelhanger en misschien ook een lettertoren. Enkele leerlingen kunnen tijdens de les een paar kleine ontwerpen printen. De werkstukjes gaan mee naar huis. Bovenbouw kinderen met een 3D print certificaat mogen helpen.

(iets eerder einde wegens Marco/BSO)

Overslaan: 27 mei wegens W&T Café

Donderdag 3 juni – 3D dag 3 / zelf printen

Bijna de laatste dag. Kinderen werken nu heel goed samen, en weten hoe ze de leerkrachten uitleggen hoe alles werkt.

Kinderen werken samen redelijk zelfstandig verder. Indien de school kiest om na deze lessen verder te gaan met 3D printen, dan is dit ook een goed moment om de kinderen een 3D print certificaat te laten verdienen.

Overslaan: 10 juni wegens cito

Overslaan: 17 juni wegens school vrij

Donderdag 24 juni – varia: 3D dag 4 / zelfstandig 3D tekenen en printen of zelf solderen

De laatste dag. Kinderen werken samen, en weten hoe ze de kennis aan elkaar doorgeven.

Kinderen werken samen redelijk zelfstandig verder. Indien de school kiest om na deze lessen verder te gaan met 3D printen, dan is dit ook een goed moment om de kinderen een 3D print certificaat te laten verdienen.

Ook de soldeerwerkplekken liggen klaar. De kinderen maken zelf een keuze.

Wat is dit bijzonder om te zien: de kinderen gaan samen rustig hun gang. Zelf overleggen ze, ze helpen elkaar en zorgen ervoor wie er eerst aan de beurt is. De printwerkplekken weten ze zelf neer te leggen. Hier en daar is nog een algemene uitroep ‘het lukt niet’, waar we liever een gerichte vraag horen; maar de groep weet dit goed op te pakken.

Deze dag is stiekem ook een eindtoets. Ik zie zelfstandig werkende kinderen, die op een rustige en positieve manier zelf steun bij elkaar weten te vinden. Het lukt ons om meer aandacht te geven aan onze eigen hobby: kletsen en koffie drinken. In mijn ogen is daarmee onze missie geslaagd!