(bron: Handson-skills)

Retro Game Arcade | Lessenserie

Onlangs heb ik een onderwijs review gemaakt over een aantal opdrachten die vanuit Junior IOT worden aangeboden. Dit inspireerde mij om een lessenserie te maken gebaseerd op enkele opdrachten van Junior IOT  waarbij het doel is om stap-voor-stap toe te werken naar de eindopdracht: Retro Game Arcade.

De lessenserie is vormgegeven in een PDF-bestand en wordt ondersteund door 12 lesvideo’s.  De lesvideo’s zijn bereikbaar via QR-codes welke ook zijn voorzien van een hyperlink zodat het document zowel digitaal als uitgeprint te gebruiken is.

Het doel van de lessenserie is om leerlingen verschillende kennis en vaardigheden te laten opdoen waarna ze deze moeten toepassen om een daadwerkelijk product te maken.  Aan het einde van de lessenserie bevindt zich dan ook eindopdracht van een opdrachtgever met bijbehorende ontwerpeisen. Van de leerling wordt verwacht dat deze de ontwerpcirkel doorloopt en binnen de gestelde kaders de eigen creativiteit te laten spreken om zo tot een uniek eindproduct te komen.

In dit hele proces is de begeleiding van de docent een belangrijke factor – wanneer niet zul je denken 😉 -. Om de docent meer tijd te geven om de leerlingen te helpen zijn er 12 lesvideo’s ter ondersteuning. Op deze manier hoeft de leerling niet direct de docent om uitleg te vragen, maar kan gebruik maken van de lesvideo’s.

Lesvideo’s

Youtube asfpeellijst van de 12 video’s: https://www.youtube.com/playlist?list=PLdMnIMz9uaKeEK67aN3AnQsmIPUdnWRP0

  • Wat is een LED? link
  • Wat is solderen? link
  • LED-schakeling in Tinkercad. link
  • Wat is een RGB LED? link
  • Wat is een PCB? link
  • Wat is een Arduino? link
  • Arduino Uno programmeren in Tinkercad. link
  • Arduino code uploaden. link
  • Arduino in Tinkercad 2 LED’s. link
  • Pin headers solderen. link
  • Wat is een LED matrix? link
  • Arduino IDE bilbiotheken. link

Er zijn 2 PDF-bestanden. In kleur en een meer printvriendelijke versie waarbij de meeste kleur is vervangen door zwart-wit.

Het interessante aan de lessenserie is tweeledig. Enerzijds wordt er gestart met analoge schakelingen en wordt er uiteindelijke geëindigd met een eindproduct dat beschikt over een programmeerbare digitale schakeling. Anderzijds zijn er de digitale vaardigheden zoals het werken in Tinkercad welke één-op-één aansluiten op de praktische opdrachten.

De lessenserie leent zich er dan ook voor om als docent zelf te bepalen op welke zaken een grotere focus ligt. Wil je met leerlingen werken aan 21e eeuwse vaardigheden -bijvoorbeeld zelfregulering en ICT-basisvaardigheden-, de leerlingen meer vaardig maken in het werken met de diverse mogelijkheden binnen Tinkercad of juist meer de theoretische kennis achter elektrische schakelingen.

Er kan dus vrij eenvoudig van de in het document vastgelegde leerdoelen worden afgeweken of aan toegevoegd worden.

En een docx met voorbeeld code die je zelf kunt aanpassen vind je hier: http://handson-skills.nl/wp-content/uploads/2021/02/Snake.docx