bespreekstuk in het kader van ‘anti-0zittenblijf’ subsidie voor jouw school. Subsidieregeling: structureel voorkomen onnodig zittenblijven vo 2021–2023 https://www.dus-i.nl/subsidies/voorkomen-onnodig-zittenblijven
De korte versie: Leuke activiteiten voor de leerlingen tijdens de vakantie en tijdens school, voor de school een Junior IOT lab mét instructie en begeleiding. Financiering middels subsidie.
Vakantie is geen school
Bij Junior IOT geven we de leerlingen in de vakanties de ruimte om extra samen te zijn, te groeien, en te genieten van de eigen (ontwikkelings-) vrijheid. Soms is het daarvoor lekker om even weg te zijn van het schoolgebouw. De kinderen gaan in de vakantie actief op zoek naar leuke en interessante activiteiten.
Op de Junior IOT Zindagen (op zondag, een typo die is blijven hangen) en de zinweek van zomer 2020 zagen we de deelnemers groeien. Zin om te bouwen en te ontdekken – iets wat we daarna ook verder willen aanvullen en willen voortzetten gedurende de schoolweken.
Terwijl de deelnemers ravotten in onze vrije omgeving, bouwen, ontdekken, en daarna bij het kampvuur hun appels en marshmallows roosteren, zijn wij hard aan het werk. Activiteiten met kleur, licht treken de aandacht. Tijdens het tingieten vertellen we over harnassen en de verre geschiedenis van maaktechnologie. Spektakel is een belangrijk onderdeel. Doe-workshops komen telkens vanuit de achtergrond van wetenschap en technologie. Ook op de nieuwe zindagen willen we weer deze zinderende mix aanbieden!
Meer over het zin-programma: https://junioriot.nl/junior25-2020/
Technologie samenwerking tussen docenten en leerlingen
De interesse van de leerlingen voor technologie is voor ons erg belangrijk. Bij de programma’s op school zien we de docenten via de leerlingen meegenieten van de nieuwe ervaringen. Deze krachtige koppeling geeft ons de kans om deze interesse voor langere tijd te borgen.
Op school geven onze programma’s de leerlingen een goede start met verschillende technologie-onderwerpen. Zodra ze de basis herkennen, ontdekken ze zelf meer. Het zelfvertrouwen groeit. Nieuwe ontwerpen ontstaan: “Mag ik dit er ook bij maken?”
Het lukt ons blijkbaar om vaardigheden én deze passie in beknopte tijd op de leerlingen over te brengen. De leerlingen helpen elkaar én geven de kennis gemakelijk door aan de eigen docent. Samen helpen ze technologie een blijvende plek te geven.
Het inspireren van de docenten voor W&T is één van de nieuwe speerpunten van Junior IOT: https://junioriot.nl/wt-cafe-2021/
Om een blijvende voorsprong te creëren
Het leren beheersen van nieuwe uitdagingen, doorzettingsvermogen, groeide eigenwaarde, elkaar helpen en om hulp te durven vragen, een toelichting accepteren die helpt om een doel te bereiken – dit zijn de mogelijke persoonlijke ervaringen vanuit deze lessenserie.
Wij zijn overtuigd van de meerwaarde in de schoolcarriëre – voor leerlingen én de docenten 🙂
Een gepersonaliseerd vakantieplan
Samen maken we een plan wat past bij alle doelstellingen. Dit plan toetsen we met de financieringsmogelijkheden ‘voorkomen onnodig zittenblijven’. Het bedrag per leerling, en de extra investeringsmogelijkheden maken het ons samen mogelijk om deze stap vóóruit te kunnen nemen.
Waar mogelijk bouwen we het programma op uit de volgende onderdelen:
- Leerlingen melden zich aan voor de Junior IOT Zinvakantie. Ze hebben de keuze uit meerdere dagen. Hiervoor ontvangen ze in samenspraak met de school een strippenkaart. De strippenkaart geeft aan voor welk aantal dagen is ingeschreven, en geeft je 5 dagdelen voor de Zindagen én enkele Junior IOT workshops.
- De strippenkaart geeft ruimte voor een aantal persoonlijke uitdagingen. Door de strippenkaart vol te maken voltooïen de leerlingen het persoonlijke programma. Zo ontstaat, waar van toepassing, een maatwerktraject voor iedere leerling.
- Junior IOT voorziet in een spannend, uitdagend en inspirerend programma. Er wordt tijd besteed aan de persoonlijke uitdagingen. Onderdeel is een leuke introductie in electronica en/of 3D printen.
- De bij het programma passende docenten worden uitgenodigd om als leerling in de ‘klas’ plaats te nemen. Door de eigen leerlingen worden ze getraind in electronica en/of 3D printen. Flex jezelf in de klas.
- Optioneel een doorstartkit om het electronica soldeerlab en/of een 3D-printer werkplaats in te richten in de school. In overleg kunnen mogelijkheden bestaan om zelfs een lasersnijmachine mogelijk te maken.
- Samenwerkingsachterstanden worden weggewerkt middels de persoonlijke vlakken op de strippenkaart. Maar we gaan verder:
- Deze leerlingen worden als Junior IOT ambassadeurs onze instructeurs in het nieuwe lab op school, en zo worden ze als held ontvangen. Deze leerlingen hebben daarnaast de mogelijkheid om de vaardigheden ook te delen met de leerlingen van het PO onderwijs in de buurt.
- Op het eindmoment vieren we uitbundig de mooie resultaten. Leerling DJ en disco. Of wat jij als groep beslist. En een staande docentenborrel, want zittenblijven hoeft niet meer.
Hoe werkt dat dan:
- Leerlingen die willen meedoen, nemen contact op met de school.
- Samen met de school bespreken we de inhoud en de mogelijkheden van het programma. We zorgen samen voor een goede aansluiting met de subsidie voorwaarden.
- De school stimuleert ook meerdere leerlingen om deel te nemen. Elk leerlingaantal is goed, en met voldoende leerlingaantal kan de groep aanspraak maken op de en/of mogelijkheden voor apparatuur en verdere ondersteuing.
- De subsidie aanvraag en verantwoording gebeurt via onze ervaren specialist: Danielle. Het subsidiebedrag voor een lente- of zomerschool loopt met 450 euro per leerling op tot maximaal 10.000 euro per school/vestiging. Daarbij kan nog 15.000 euro worden verdiend middels aanvullende mogelijkheden, aanpassing van beleid, voor de blijvende groei- en ontwikkelingsmogelijkheden voor de leerlingen, voor zover dit binnen de subsidiewoorwaarden past. Deelname is voor de leerlingen gratis.
- Aanvraagperiode voor kalenderjaar 2021 is 10 maart t/m 30 april 2021, voor kalenderjaar 2022 is dat 8 maart 2022 t/m 1 mei 2022, en voor 2023 is dit 8 maart 2023 t/m 1 mei 2023. Om per 1 juni (ipv 1 juli) te kunnen beginnen dient de aanvraag vóór 1 april volledig te zijn ingediend. Activiteiten zijn afgerond vóór het einde van het kalenderjaar. https://www.dus-i.nl/subsidies/voorkomen-onnodig-zittenblijven
Zullen we beginnen?