De leerlingen van o.b.s. Atalanta in Heerhugowaard hebben per medio 2020 inmiddels drie blokken van een half jaar met de labs en materialen van Junior IOT gewerkt. Samen ontdekken we nieuwe manieren om de leerlingen nieuwe skills te laten vormen rond technologie en de 21e vaardigheden. In schooljaar 20/21 werken we hiermee verder. Het schema van het vorige schooljaar zie je hier: https://junioriot.nl/atalanta2020jan/
Al eerder hebben we in de tweede helft van schooljaar 2018/2019 de volgende activiteiten gedaan met groep 5-6-7-8:
- Kennis gemaakt met de soldeergereedschappen, electronica, programmeren, in groepjes van 8 leerlingen.
- 3D lessen over de Ultimaker en TinkerCad, met de hele klas tegelijk.
De eerste helft van schooljaar 2019/2020 werkten deze leerlingen verder in groepjes van 8 leerlingen.
- Groep 5 kreeg nu voor het eerst lessen in solderen en programmeren.
- Een afsluiting van dit blok in december, met voor elke groep in de klas een halve dag een ‘rotonde’: een LAB in de klas waarbij de 30 leerlingen kunnen kiezen tussen solderen, programmeren en 3D tekenen.
- Na school hadden we bovendien een naschoolse inloop LAB voor de leerlingen die zelf wat extra willen doen. Ze programmeren speciale projecten, en hebben met kerst ook de ‘programmeerboom’ ingericht. Ze vinden het bijzonder leuk om hun eigen ontwerpen zelf uit te printen op de Prusa 3D printer.
De tweede helft van schooljaar 2019/2020 maken we gebruik van deze stevige basiskennis. We werken vanaf nu met 30 leerlingen tegelijk, in de klas. De eigen docent blijft erbij om zo ook de materie te leren beheersen. De school heeft inmiddels de spullen aangeschaft voor een Junior IOT electronica lab in de klas. Daarnaast kunnen we met trots onze nieuwe ‘Prusa mini’ 3D printer laten zien!
- 3D helden. Groepen 5, 5/6 en 6 werken maandelijks in een les van anderhalf uur met 3D ontwerpen en de 3D printer. Leerlingen leren het lokaal in te richten tot de juiste inrichting. Leerlingen leren zelf de 3D printer te bedienen.
- Solderen en programmeren. Groepen 7, 7/8 en 8 werken maandelijks in een electronica lab. Ze leren om samen het lokaal in te richten tot een lab, en helpen elkaar met de veiligheid en de vaardigheden die ze nodig hebben. We bouwen enkele soldeeroefeningen -die ze al beheersen- om het zelfstandig samenwerken te oefenen. Zodra dat goed gaat, kunnen we aan de slag met electronica en programmeren.
- De naschoolse inloop wordt nu gericht op het thema 3D printen, om juist de geïnteresseerde leerlingen ook buiten de klas de kans te geven met de machine te werken.
In schooljaar 2020/2021 gaan we verder met ons nieuwe serie Samen Technologie Ontdekken op de Basisschool op Basisschool Atalanta
We gaan aan de slag met de volgende onderwerpen:
-
- Internet of Things (lesboek IoT, sensors, 21st century skills)
- 3D printen
- Arduino en electronica (eventueel met erkend Arduino certificaat?)
- Solderen
Ik schrijf nu een lesboek over Internet of Things, programmeren, sensors en 21st century skills. We werken daarin met een afwisseling tussen kleine verhaaltjes en labs die we als groep doen. Atalanta kan dit jaar hierin mijn pilot zijn.
In het eerste kwartaal gaan we aan de slag met de nieuwe 3D printer. Het is mijn bedoeling dat deze 3D printer al snel de hele week door de kids gebruikt kan worden. Ze moeten hiervoor eerst een certificaat verdienen. Daarmee halen ze de sleutel op voor de printer. Volgens mij willen alle leerlingen van groep 5-6-7-8 hiermee aan de slag. Ze leren zo ook samenwerken, afspraken maken en plannen.
Atalanta heeft ook een soldeerwerkplaats aangeschaft. Het lijkt mij goed in ieder geval een kwartaal te werken aan borstelbots en printplaatjes, voor groep 5-6-7 en wellicht ook groep 8.
Ook ben ik in mijn werk gevraagd iets te doen met de officiële arduino. Dit is een les in elektronica en programmeren. Deze lessen kunnen we ook uitvoeren met onze voordeligere sets van de programmeerspullen. Ik heb de lessen nog niet uitgewerkt in deze vorm. Leerlingen kunnen er zelf ook nog voor kiezen om voor €30 een officieel arduino certificaat te halen, maar ik heb wel gezien dat dit heel erg moeilijk zal zijn. Deze lessen kunnen we overwegen voor enkele leerlingen uit de hoogste groep.
Daarbij komt in schooljaar 2020/21 een serie aanvullende BSO lessen bij Forte op het Atalanta.
Agenda 2020/2021
Jaarplan: 40 lesweken in 4 blokken. Leerlingen komen elk om de week aan de beurt. Hiermee hebben we 4 à 5 opdrachten per blok. Elk blok heeft een vaste basis en heeft extra uitdaging voor wie daar zin in heeft. In een blok kunnen de leerlingen een bepaalde zelfstandigheid aanleren, waarmee een aantal leerlingen in een volgend blok zelf met dezelfde lesstof door kunnen gaan, zonder dat we er in de lessen echt aandacht aan besteden.
- BLOK 1: 3D tekenen en 3D printen
- BLOK 2: solderen en programmeren / Electronica en de introductie in de Arduino
- BLOK 3: programmeren met sensors en robots / Combinatie opdrachten en eigen creativiteit met de Arduino
- BLOK 4: Nieuwe uitdagingen, extra kansen, IoT lesboek – indien genoeg spullen aanwezig
Klas indeling:
2e verdieping: | 2LL = 8 Keizersmantel Esther, Josien |
2LR = 7/8 Landkaartje Paul, Bente |
2RL = 6/7 Nachtpauwoog Piet |
2RR = Engels/ zelf | |
1e verdieping: | 1LL = 4 Zandoogje Richard, Hill |
1LR = 5 Regenboog vlinder Machteld |
1RL = 4/5 Dambordje Marjolein, Salinda |
1RR = 6 Atlasvlinder Astrid |
De tijden voor de sessies op de vrijdagen zijn afwisselend:
Selectie week 1:
- 8:45-9:45 groep 7 nap van 6/7 2RL
- 9:45-10:45 groep 8 kei/a 2LL
- 10:45-11:45 groep 8 kei/b 2LL
- 11:45-12:45 groep 8 kei/c 2LL
- 12:45-13:30 groep 6 atl/a 1RR
- 13:30-14:15 groep 6 atl/b 1RR
Selectie week 2:
- 8:45-9:45 groep 6 nap van 6/7 2RL
- 9:45-10:45 groep 7 lk/a van 7/8 2LR
- 10:45-11:45 groep 7 lk/b van 7/8 2LR
- 12:00-12:45 groep 5 re/a 1 LR
- 12:45-13:30 groep 5 re/b 1LR
- 13:30-14:15 groep 5 da van groep 4/5 1RL
BSO:
- Eens in de maand op maandag 14.30-17.30, lokaal voor zelfstandig werken
- Eens in de maand op donderdag 14.30-17.30, lokaal voor zelfstandig werken
- Eens in de maand op vrijdag 14.30-16.30, lokaal voor zelfstandig werken
BLOK 1 – 3D ontwerpen en 3D printen
21 augustus: opdrachten 3D deel 1 met selectie 1
- Herhaling TinkerCad: inloggen, nieuwe wachtwoorden waar nodig, samenwerken, helpen. We volgen de online uitleg van Junior IOT met plaatjes, dus dit kan je thuis ook! Dit is nieuw voor groep 5, herhaling voor 6-7-8. In alle groepen moeten we toch enkele TinkerCad wachtwoorden resetten en/of nieuwe accounts aanmaken omdat ze de oude zijn vergeten. Meer leerlingen hebben hulp nodig dan de leerkracht kan bieden, dus vraag eerst aan de leerling naast je. Voordat leerling begint te tekenen kijkt ze of leerling naast je nog hulp nodig heeft.
- Tekenopdracht: een plat bordje, met je naam erop, en een gaatje erin. Dit is een sleutelhanger. Leerlingen hebben de vrijheid om eigen keuzes te maken, geef nadat tekening gemaakt is een toelichting aan betreffende leerlingen: zwevende objecten, grote ontwerpen, Minecraft huizen zullen niet uit de 3D printer komen.
- Herhaling 3D print instructie: indien inloggen en tekenen succesvol verloopt, verzamelt één leerling enkele tekeningen en print deze uit. We leren dat niet iedereen aan de beurt komt, hoe ga je daar mee om? Zelf printen in de les!
- Afspraak met Juf Ans/Sandra: de Prusa Mini 3D printer in kast mag worden gebruikt door de leerlingen. Ze moeten daarvoor wel een 3D print certificaat verdienen. Kunnen dan de sleutel halen bij juf Sandra.
- Voorbereiding thema: je mag als uitdaging ook objecten tekenen die met je thema te maken hebben.
- Geef toelichting: Samen Technologie Ontdekken. Samen = elkaar helpen. Technologie = iets met computers of machines? Ontdekken = dat je zelf verzint wat je wilt doen.
- Toelichting: Als leerkracht vertel ik één keer aan iedereen hoe je iets doet. Op dat moment luister je. (1) Als er groepjes leerlingen staan te dansen dan kan ik niet goed uitleggen en dan ga je terug naar de klas. (2) Als je iets wilt vragen dan kan dit, maar het verhaal dat je dit weekeinde je kat paars hebt geschilderd is nu niet nodig. (3) Als je ervoor kiest om niet op te letten dan vraag je het straks aan elkaar.
- Als je ervoor kiest om iets te doen wat ik niet heb uitgelegd, dan gaan dingen anders dan ik uitleg. Veel kinderen bedenken zelf dat ze al op de inlog knop drukken, en vragen hulp over wat erna komt – deze wachten even tot de uitleg zover is. Kids die een ander email of wachtwoord kiezen dan we vertellen, die kan ik later ook minder goed helpen. Een eigen avatar instellen is leuk, maar is geen deel van de uitleg dus ik ga er niet bij helpen. Het mag allemaal wel, en dan leer je ook je eigen weg te vinden. Ik help je dan als ik daar zin in heb en zodra ik er tijd voor heb.
- Als een leerling dat wil, dan mag hij of zij helpen in een volgende groep. Dit mag iedere keer, in overleg met de eigen leerkracht.
28 augustus: opdrachten 3D deel 1 met selectie 2
4 september, opdrachten 3D deel 2 met selectie 1
- Zelfstandig TinkerCad inloggen volgend de online Junior IOT uitleg. Zelf tekenen, elkaar helpen. Groep 5 zal het password en de inlog zijn vergeten, en dit zal ook in de andere klassen nog bij een enkeling gebeuren.
- In de klas 3D printen –> toelichting over certificaat ‘zelf printen’.
- Groep 5 maakt naambordje. Groep 6-7-8 kan thema opdracht doen: Archeologie, bijvoorbeeld een schepje of dinosaurus botjes.
- Extra: Zodra samenwerken goed gaat, ontstaat er tijd voor iets extra voor enkele leerlingen die dit willen: Oefenen voor het certificaat, zelfstandig van TinkerCad naar PrusaSlicer, naar 3D printer. Zelfstandig de printer bedienen.
11 september, opdrachten 3D deel 2 met selectie 2
18 september, opdrachten 3D deel 3 met selectie 1
- Iedereen: Zelfstandig verder werken aan je ontwerp
- Extra, voor wie het wil: Oefenen voor 3D print certificaat, uitreiking certificaten
25 september, opdrachten 3D deel 3 met selectie 1
2 oktober, opdrachten 3D deel 4 met selectie 1
- Iedereen: Zelfstandig verder werken aan je ontwerp
- Extra, voor wie het wil: Oefenen voor 3D print certificaat, uitreiking certificaten
- Extra, voor de groepen die al een jaar solderen hebben gedaan, en het zelfstandig kunnen: zelfstandige soldeer werkplaats. –> Leerlingen van groep 6-7-8 juichen enthousiast en gaan bijna allemaal solderen, se maken de trilrobot en RGB licht met schakelaars
9 oktober, opdrachten 3D deel 4 met selectie 2
SKIP: 16 oktober HERFSTVAKANTIE
BLOK 2 – Solderen en programmeren / Electronica en de introductie in de Arduino
We gaan aan de slag met de soldeer werkplaats. De eerste les is (een herhaling van) de introductie, veiligheid, samenwerken, en hoe werkt het solderen eigenlijk. We maken vanuit een kleine onderdelen set een trilrobot, een licht orgel, een eigen PCB circuit. Afhankelijk van materialen en kosten gaan we na een paar weken verder met Arduino programmeren: een knipperlicht en eventueel een servo. We merken dat groep 6-7-8 dit al heeft gehad en daar schakelen we sneller door. Hiervoor hebben we labs met een 8 pixel lichtstrip, en enkele andere oefeningen met losse componenten.
Maandag 19 oktober BSO 14.30-17.30, solderen en 3D printen met Junior IOT
Vrijdag 23 oktober, opdrachten Solderen deel 1 met selectie 1 –> begin met blok 2: solderen en programmeren
Vrijdag 23 oktober BSO 14.30-16.30, solderen en 3D printen met Junior IOT
Vrijdag 30 oktober, opdrachten Solderen deel 1 met selectie 2
Donderdag 5 november BSO 14.30-17.30, solderen en 3D printen met Junior IOT
Vrijdag 6 november, opdrachten Solderen deel 2 met selectie 1
Vrijdag 13 november, opdrachten Solderen deel 2 met selectie 2
Maandag 16 november BSO 14.30-17.30, solderen en 3D printen met Junior IOT
Vrijdag 20 november, opdrachten Solderen deel 3 met selectie 1
Vrijdag 20 november BSO 14.30-16.30, solderen en 3D printen met Junior IOT
Vrijdag 27 november, opdrachten Solderen deel 3 met selectie 2
Donderdag 3 december BSO 14.30-17.30, solderen en 3D printen met Junior IOT
Vrijdag 4 december, SKIP wegens viering SINTERKLAAS.
Vrijdag 11 december, opdrachten Solderen deel 4 met selectie 1 –> circuits ontwerpen op breadboard
Maandag 14 december BSO 14.30-17.30, solderen en 3D printen met Junior IOT
Vrijdag 18 december, corona sluiting t/m dinsdag 19 januari 2021
dit was: opdrachten Solderen deel 4 met selectie 2
Vrijdag 18 december BSO 14.30-16.30, solderen en 3D printen met Junior IOT, corona sluiting t/m dinsdag 19 januari 2021
Skip 25 december – KERSTVAKANTIE
Skip 1 januari – KERSTVAKANTIE
BLOK 3: programmeren met sensors en robots / Combinatie opdrachten en eigen creativiteit met de Arduino
Donderdag 7 januari BSO 14.30-17.30, solderen en 3D printen met Junior IOT, corona sluiting t/m dinsdag 19 januari 2021
Vrijdag 8 januari –> begin met blok 3, corona sluiting t/m dinsdag 19 januari 2021
Vrijdag 15 januari, corona sluiting t/m dinsdag 19 januari 2021
Vrijdag 15 januari BSO 14.30-16.30, solderen en 3D printen met Junior IOT, corona sluiting t/m dinsdag 19 januari 2021
Vrijdag 22 januari
Vrijdag 29 januari
Vrijdag 5 februari
Vrijdag 12 februari
Skip 19 februari REFL EN IPC VOORBEREIDING STUDIEDAG?
Skip 26 februari VOORJAARSVAKANTIE
Vrijdag 5 maart
Vrijdag 12 maart
Vrijdag 19 maart MEESTERS EN JUFFENDAG
Vrijdag 26 maart
Vrijdag 2 april (goede vrijdag gewoon school)
BLOK 4: Nieuwe uitdagingen, extra kansen, IoT lesboek – indien genoeg spullen aanwezig
Vrijdag 9 april –> ongeveer hier beginnen we met blok 4
Vrijdag 16 april
Vrijdag 23 april
Skip 30 april MEIVAKANTIE
Skip 7 mei MEIVAKANTIE
Skip 14 mei HEMELSVAART
Vrijdag 21 mei
Vrijdag 28 mei
Vrijdag 4 juni
Vrijdag 11 juni
Skip 18 juni REFL EN OVERDRACHT STUDIEDAG?
Vrijdag 25 juni kamp groep 8
Vrijdag 2 juli –> deze dag Marco naar de Kerkuil buitenweek?
Skip 9 juli LAATSTE DAG FEEST
Skip 16 juli ZOMERVAKANTIE