De leerlingen van o.b.s. Atalanta in Heerhugowaard hebben inmiddels twee blokken van een half jaar met Junior IOT gewerkt.

In de tweede helft van schooljaar 2018/2019 heeft groep 5-6-7-8:

  • Kennis gemaakt met de soldeergereedschappen, electronica, programmeren, in groepjes van 8 leerlingen.
  • 3D lessen over de Ultimaker en TinkerCad, met de hele klas tegelijk.

De eerste helft van schooljaar 2019/2020 werkten deze leerlingen verder in groepjes van 8.

  • Groep 5 kreeg nu voor het eerst lessen in solderen en programmeren.
  • Een afsluiting van dit blok in december, met voor elke groep in de klas een halve dag een ‘rotonde’: een LAB in de klas waarbij de 30 leerlingen kunnen kiezen tussen solderen, programmeren en 3D tekenen.
  • Na school hadden we bovendien een naschoolse inloop LAB voor de leerlingen die zelf wat extra willen doen. Ze programmeren speciale projecten, en hebben met kerst ook de ‘programmeerboom’ ingericht. Ze vinden het bijzonder leuk om hun eigen ontwerpen zelf uit te printen op de Prusa 3D printer.

De eerste helft van schooljaar 2019/2020 maken we gebruik van deze stevige basiskennis. We werken vanaf nu met 30 leerlingen tegelijk, in de klas. De eigen docent blijft erbij om zo ook de materie te leren beheersen.

  • 3D helden. Groepen 5, 5/6 en 6 werken maandelijks in een les van anderhalf uur met 3D ontwerpen en de 3D printer. Leerlingen leren het lokaal in te richten tot de juiste inrichting. Leerlingen leren zelf de 3D printer te bedienen.
  • Solderen en programmeren. Groepen 7, 7/8 en 8 werken maandelijks in een electronica lab. Ze leren om samen het lokaal in te richten tot een lab, en helpen elkaar met de veiligheid en de vaardigheden die ze nodig hebben. We bouwen enkele soldeeroefeningen -die ze al beheersen- om het zelfstandig samenwerken te oefenen. Zodra dat goed gaat, kunnen we aan de slag met electronica en programmeren.

De school heeft inmiddels de spullen aangeschaft voor een Junior IOT electronica lab in de klas. Daarnaast kunnen we met trots onze nieuwe ‘Prusa mini’ 3D printer laten zien!

De wervende teksten voor deze mooie programma’s:

Programmeren met licht
Leerlingen ontdekken de stroomkring met batterij en licht, en leren hun eigen ontwerpen in de praktijk te realiseren. Extra verbreding en verdieping met lichtorgel. Gemaakte ontwerpen gaan vol trots mee naar huis.
Leerlingen ontdekken wat programmeren betekent, leren met tekst op het scherm om te gaan, en kunnen zelfstandig een programma maken met meerdere knipperlichten. Optioneel extra werk middels programmeerbare meerkleuren led, wat eigenlijk de één pixel televisie is. Gemaakt resultaat gaat mee naar huis.
We willen de leerlingen uitdagen de moderne multi-led, de NeoPixel aan te sturen. Deze kan als demo worden gewisseld met een ledstrip van 5 meter.
Onze 3D helden
Leerlingen leren hun 3D ontwerp vaardigheden, en leren elkaar te inspireren en te helpen. Kleine ontwerpjes printen ze zelfstandig uit.
We dagen ze uit om zichzelf als 3D held digitaal uit te werken en uit te printen. Dit kan resulteren in een sleutelhanger met hun naam, of in meer complexe werken. Verbreding en verdieping wordt zodoende door leerlingen zelf gekozen.
De naschoolse inloop wordt nu gericht op het thema 3D printen, om juist de geïnteresseerde leerlingen ook buiten de klas de kans te geven met de machine te werken.
Samen 3D tekenen en 3D printen 
In de klas leren we hoe we een eerste 3D ontwerp maken in TinkerCad – maar soms wil je nét even meer. In deze naschoolse workshop help je elkaar om nog mooiere ontwerpen te maken. Samen print je jouw eigen ontwerpen op de 3D printer.

Agenda januari – april

De tijden voor de sessies op de woensdagen t/m april zijn telkens:
9:00-10.30 groep 5/6 – – 10:45-12:15 groep 6 – – 12:30-14:00 groep 5 – – 14:30-17:00 LAB
9:00-10.30 groep 7 – – 10:45-12:15 groep 7/8 – – 12:30-14:00 groep 8 – – 14:30-17:00 LAB

22 JAN –  5, 5/6, 6, 3D Helden – les 1 en 2, TinkerCad opnieuw met je eigen login, Prusa printer
  •    9:00-10.30   groep 6, sessie 1
  •   10:45-12:15  groep 6, sessie 2
  •    12:30-14:00  groep 5, sessie 1
  • 14:30-17:00 inloop LAB Junior IOT: solderen, programmeren, 3D tekenen en 3D printen

5 FEB – 5, 5/6, 6, 3D Helden – les 1 en 2, TinkerCad opnieuw met je eigen login, Prusa printer

  • 9:00-10.30 groep 5/6, sessie 1
  • 10:45- 11:20 groep 5/6, sessie 2
  • 12:30-14:00 groep 5, sessie 2
  • 14:30-17:00 inloop LAB Junior IOT: solderen, programmeren, 3D tekenen en 3D printen
12 feb – Groepen 7, 7/8, 8 , Solderen en programmeren – We richten het lab in, trilrobot en lichtorgel
  •    9:00-10.30   groep 7, sessie 1
  •   10:45-12:15  groep 7/8, sessie 1
  •    12:30-14:00  groep 8, sessie 1
  • 14:30-17:00 inloop LAB Junior IOT: solderen, programmeren, 3D tekenen en 3D printen

26 feb – Groepen 5, 5/6, 6, 3D Helden – les 3, zelf van TinkerCad naar de 3D printer

  •   9:00-10.30   groep 5/6, sessie 3
  •   10:45-12:15  groep 6, sessie 3
  •    12:30-14:00  groep 5, sessie 3
  • 14:30-17:00 School LAB Junior IOT: 3D tekenen en 3D printen

maart – Groepen 5, 5/6, 6, 3D Helden – les 4, zelf van TinkerCad naar de 3D printer

  •   9:00-10.30   groep 5/6
  •   10:45-12:15  groep 6
  •    12:30-14:00  groep 5
  • 14:30-17:00 School LAB Junior IOT: 3D tekenen en 3D printen

Hierna zijn de scholen gestopt.

Agenda na herstart mei en juni

De school is open voor telkens de helft van de kinderen, de A en de B groepen. De ene groep kinderen komt op maandag en woensdag, de andere op dinsdag en donderdag. Vrijdag is een wissel dag.

Tot de zomer zullen de kinderen van elke groep nog drie keer een technologie sessie meedoen. Als verlengstuk op de eerdere lessen in 3D ontwerpen en 3D printen werken we nu met het programma https://junioriot.nl/spatmasker-op-school/. Lees een verslag van de eerste dag: https://www.rodi.nl/regio/heerhugowaard/177387/leerlingen-atalanta-maken-spatmaskers-voor-mensen-in-cruciale-ber

vrijdag 8.45-9.45 9.45-10.45 10.45 -11.45 11.45-12.45 12.45-13.45
15 mei

5/6

5

7 NAP

6

29 mei

5/6

5

7 NAP

6

Groep 7 (7/8)

5 juni

5/6

5 

6 Piet

7 NAP Astrid

(optie groep 7 van 7/8)

12 juni

5/6

5

7 NAP

6

Groep 7 (7/8)

19 juni

5/6

5

7 NAP

6

Groep 7 (7/8)

26 juni

5/6

5 

7 NAP

6

 De lessen kunnen iets korter zijn ivm het verplaatsen naar een andere groep.

Lokalen:

8 7/8 7 6
4 5/6 3/4 5