Trots! Deze week zijn vijf groepen leerlingen én het leraren team aan de slag gegaan. Technologie inspiratie is op het Atalanta erg besmettelijk!
Battle van de trilrobots (the movie)
Van de activiteiten heb ik een paar foto’s gemaakt – en een echte battle film van de leerling robots. De leerlingen willen graag dat deze battle film wordt gedeeld met alle leraren, bij deze! De resultaten van de leerlingen zie je hieronder in een trotse foto reportage.
Elkaar helpen…
Van elke groep mogen telkens één of twee helpers mee naar de volgende groep. Een meisje vroeg zelfs spontaan aan haar moeder of ze op school mocht blijven om te helpen bij de soldeersessie in de leraar kamer 🙂 Daarmee heeft ze een eigen soldeer-gereedschap-set verdiend, die ze trots mee naar huis heeft genomen! Ze heeft ook een werkbeschrijving mee om de robots ook zelf thuis te kunnen maken.
… en daarna nog een sessie in de lerarenkamer
De leerkrachten hebben zich dapper ingezet tijdens hun oefening – allemaal hebben we een trilrobot gemaakt. Iedereen vond het leuk en prima te doen. Ik hoorde als reactie “Zo begrijpen we ook wat de kinderen leuk vinden”, en “in de 15 minuten gesprekken kunnen we uitleggen waarom we dit doen”.
De leerkrachten vonden het echter niet nodig om als uitdaging hun model uit te breiden met een schakelaar. Dat kan ik goed begrijpen, we zijn dit niet gewend 😉 Zelf zie ik de fijnere draadjes ook net wat minder goed, en als groep merken we dat de uitdaging van het fijnere werk soms beter overgelaten kan worden aan de jongere generaties 🙂
Volgende week komt ik het team tegen op het NOT, misschien zie ik jou daar ook?
BOS consulent Digitale Geletterdheid via Bibliotheek Kennemerwaard
Atalanta heeft via Bibliotheek Kennemerwaard mij als BOS consulent Digitale Geletterdheid gevraagd te helpen met de digitale vaardigheden op school. Deze soldeerervaring past daar prima in. Het fijne soldeerwerk geeft een zelfvertrouwen ‘dat ze het zelf ook kunnen’.
En straks een vervolg met nog meer prikkelende uitdagingen…
Fijn solderen komt bovendien goed van pas als we doorstarten met een arduino – in plaats van de schakelaar zullen we een programma schrijven om het ledje aan en uit te laten gaan. Zelfredzaamheid, elkaar helpen en een snufje technisch inzicht is bovendien handig als ze zich willen bekwamen in 3D tekenen en 3D printen. Dit wordt een mooie reis!
“Meester, wil je dit delen met alle leraren?”