Skip to main content
search
0

Het programma met 10 workshops per leerling bestaat in het eerste jaar uit de workshops:

1. Introductie soldeerwerkplaats. https://junioriot.nl/soldeeroefening/
2. Solderen met ledjes en schakelaars. https://junioriot.nl/soldeeroefening/
3. Solderen RGB led met schakelaars. https://junioriot.nl/rgb-lichtorgel/
4. Introductie TinkerCad, accounts aanmaken. https://junioriot.nl/tinkercad-login/
5. Vervolg TinkerCad ontwerpen. https://junioriot.nl/dobbelsteen/
6. Bestandsoverdracht via USB en 3D printen op de Prusa Mini printer. https://junioriot.nl/3d-printen/
7. 3D printen en het Makerspace certificaat. https://junioriot.nl/makerspace-certificaten-stemup/
8. Makerspace certificaat les en 3D doolhof https://junioriot.nl/knikkerdoolhof/
9. Makerspace certificaat les en door elkaar geprint https://junioriot.nl/dubbelwoord/
10. Makerspace certificaat les 3D printen en solderen https://junioriot.nl/stoplicht/

In het tweede jaar wordt dit:

1. Introductie soldeerwerkplaats. https://junioriot.nl/soldeeroefening/
2. Solderen verdieping https://junioriot.nl/soldeerplus-stemup/
3. Circuits op een ‘breadboard’ (prikbord). https://junioriot.nl/breadboard/  én/of https://junioriot.nl/breadboard-stemup/
4. Vervolg TinkerCad ontwerpen https://junioriot.nl/letters-op-schroefdraad/
5. Kennismaking met programmeren, Tosti robot https://www.codekinderen.nl/tosti-robot/
6. Programmeren, Pixel tekenen en Binaire codes https://www.codekinderen.nl/kraak-de-code/ én/of https://www.codekinderen.nl/schrijfjenaambinair/
7. KodeKraker en Blockly Games  https://kodekraker.watnou.nl/  en  https://blockly.games/
8. Introductie PictoBlox Maken en Programmeren, visueel op het scherm https://junioriot.nl/juniorblocks/
9. Makerspace certificaat les solderen en printen https://junioriot.nl/3d-samenwerk-opdrachten/
10. Makerspace certificaat les 3D printen en solderen https://junioriot.nl/3d-samenwerk-opdrachten/

In het derde jaar kunnen we dan verder met onder meer:

1. Herhaling en verdieping soldeerwerkplaats
2. Herhaling en verdieping Breadboards, transistors
3. Programmeer een lichtje en RGB met blokjesprogrammeren PictoBlox https://junioriot.nl/blocks-desktop-arduino-nano/
4. Programmeren met inputs: drukknop, potmeter en lichtsensor
5. Programmeren met actuatoren: motors, servo’s (en geluid?)
6. Programmeren: combinaties maken, rijdende robot/slagboom/brug.
7. Makerspace groepjes keuzeproject, gekozen met school
8. Makerspace groepjes keuzeproject, gekozen met school
9. Makerspace groepjes keuzeproject, gekozen met school
10. Makerspace groepjes keuzeproject, gekozen met school

De Makerspace keuzeprojecten worden samen met de school gekozen, passend bij de vaardigheden van de leerlingen en de betreffende vakdocent. In deze serie hebben we voorbereid:

– Solderen met transistors of andere ingewikkelde schakelingen
– Makerspace: combinatie van solderen, 3D ontwerpen, 3D printen: stoplicht
– Nog in ontwikkeling: Licht en lenzen
– Nog in ontwikkeling: Licht en afbeeldingen maken
– Ter verdere ontwikkeling: Microscoop en micro-electronica bekijken

In het vierde jaar kunnen we verder gaan met: Combinatieprojecten van één of meerdere dagen en zelfstandig gebruik van de makerspace. Groepsgedragen projecten:

– Herhaling en verdieping waar nog nodig
– Breadboard en Arduino
– Kruispunt en verkeerslicht
– Ultrasoon sensor en mobiliteit
– Verrassingsprojecten
– In ontwikkeling: Weerstation in losse onderdelen
– In ontwikkeling: Microscoop en micro-electronica aansluiten

Close Menu