Op Basisschool Atalanta mogen de leerlingen in schooljaar 2024-25 aan het werk met de Junior IOT opdrachten. Op verzoek van de school werken we met halve groepen. De andere helft blijft met de eigen leerkracht in de klas. Vanaf het begin van het schooljaar plannen we één dag in de week in. Het traject wordt mede mogelijk gemaakt door A+O Metalektro.
De basis van de lesaanpak is de Junior IOT makerspace lessenserie. Junior IOT breidt het aanbod uit met bijvoorbeeld programmeren met de MagicBit en wellicht pneumatiek.
Gedurende het jaar maken we voor ouders en leerkrachten zichtbaar welke extra waarde deze lesinhoud heeft voor de leerresultaten. De school zorgt ervoor dat deze informatie verder wordt overgebracht naar leerkrachten en uiteindelijk de ouders. Dit wordt vooral dit jaar een speerpunt binnen de aanpak.
Leerinhoud en leerwaarde van het Junior IOT materiaal is inzichtelijk via het Junior IOT SLO document. De directie van Atalanta helpt gedurende het jaar de match te maken met de zichtbare resultaten. Bijvoorbeeld: Hoe past het maken van het lichtje bij de leerdoelen van de school.
Meetbaar maken van de leerresultaten van de leerlingen kan door de school worden verzorgd door gerichte korte enquêtes, welke door de leerkrachten worden opgesteld, en door de leerlingen ingevuld. De leerkrachten raken hiermee meer betrokken en geïnteresseerd. Dit proces wordt door de school georganiseerd. We stellen voor om per klas de samenleving als dorp of stad-op-schaal op te bouwen als zichtbare diorama in de klas, wat bovendien bijdraagt aan de samenwerking en betrokkenheid. De andere onderwerpen krijgen automatisch ook een plek in deze uitstalling.
Duurzaamheid wordt benoemd als het verder adopteren van de onderwerpen door de leerkrachten, en het door de leerkrachten laten opnemen in het aanbod binnen de klas. Vanuit de school wordt de leerkracht begeleid om hier meer aandacht aan te geven. Junior IOT maakt ter ondersteuning hiervan extra informatiebladen op de website. Het plaatsen van tastbare resultaten binnen het diorama draagt bij aan de zichtbare samenwerking en betrokkenheid.
In dit lestraject ondersteunt Duco de verdere integratie in de lesprogramma’s. Lesonderwerpen kunnen ook ‘duurzaamheid’ als werk- en denkgebied omvatten, met bijvoorbeeld multimeters en zonnepanelen. Hij kan in overleg de onderwerpen ook uit de actualiteit halen. De leerkrachten kunnen zelf de Junior IOT vaardigheden inzetten voor thema’s binnen de klas.
We ontwikkelen informatiebladen als inspiratie voor zichtbare projectjes, waarmee we de koppeling laten zien met de echte wereld. Een voorbeeld is de vraag ‘hoeveel computers heb je in huis’ waarbij ze ontdekken dat overal een computer in zit. De leerling wordt bewust hoe de onderwerpen in onze workshops matchen met onderwerpen in de wereld om hun heen.
We overleggen nog met de school of we opdrachten klaarzetten voor de leerkrachten om zelf in de klas bijvoorbeeld eens in de maand een specifieke les te geven. Op deze manier kunnen we de leerkrachten ondersteunen bij onderwerpen die dichter bij de eigen leerkrachten passen, zoals mediawijsheid.
Waar van toepassing werken we een beetje toelichting en/of theorie uit die passen bij de Junior IOT workshops, zoals ‘wat is een halfgeleider’ en bijvoorbeeld uitleg over tekens voor electronica componenten – vrijblijvend voor wie interesse heeft. We zorgen er daarbij voor dat we telkens aanvullend, maar niet vervangend zijn voor bijvoorbeeld de natuurkunde lessen die gebruikelijk op de scholen worden gegeven.
Het lesprogramma staat hieronder. De Junior IOT vakdocent stemt de inhoud gedurende het jaar af op de ontwikkelingen en de voortgang. Per les wordt de diepgang en aanpak van het betreffende onderwerp aangepast op de mogelijkheden binnen de aanwezige groep leerlingen.
Differentiatie is binnen het programma opgenomen voor leerlingen die verder zijn, of reeds in eerdere jaren met Junior IOT hebben gewerkt.
Rooster
We hebben de inzet met de school afgestemd:
Datum | klas bereid voor | inzet Junior IOT | info |
zondag 1 september 2024 | (INFO) – zomervakantie | ||
vrijdag 6 september 2024 | Junior IOT les 1, eerste helft | ||
vrijdag 13 september 2024 | Junior IOT les 1, tweede helft | ||
vrijdag 20 september 2024 | Junior IOT les 2, eerste helft | ||
vrijdag 27 september 2024 | Junior IOT les 2, tweede helft | ||
vrijdag 4 oktober 2024 | Junior IOT les 3, eerste helft | ||
vrijdag 11 oktober 2024 | Junior IOT les 3, tweede helft | ||
vrijdag 18 oktober 2024 | studiedag | (INFO) – studiedag | |
vrijdag 25 oktober 2024 | Junior IOT les 4, eerste helft | ||
zaterdag 26 oktober 2024 | (INFO) – herfstvakantie | ||
zondag 3 november 2024 | (INFO) – herfstvakantie | ||
vrijdag 8 november 2024 | Junior IOT les 4, tweede helft | ||
vrijdag 15 november 2024 | Junior IOT les 5, eerste helft | ||
vrijdag 22 november 2024 | Junior IOT les 5, tweede helft | ||
vrijdag 29 november 2024 | Junior IOT les 6, eerste helft | ||
vrijdag 6 december 2024 | studiedag | (INFO) – studiedag | |
vrijdag 13 december 2024 | Junior IOT les 6, tweede helft | ||
vrijdag 20 december 2024 | Junior IOT les 7, eerste helft | ||
zaterdag 21 december 2024 | (INFO) – kerstvakantie | ||
zondag 5 januari 2025 | (INFO) – kerstvakantie | ||
vrijdag 10 januari 2025 | Junior IOT les 7, tweede helft | ||
vrijdag 17 januari 2025 | Junior IOT les 8, eerste helft | ||
vrijdag 24 januari 2025 | Junior IOT les 8, tweede helft | ||
vrijdag 31 januari 2025 | Junior IOT les 9, eerste helft | ||
vrijdag 7 februari 2025 | Junior IOT les 9, tweede helft | ||
vrijdag 14 februari 2025 | (INFO) – studiedag | ||
zaterdag 15 februari 2025 | (INFO) – voorjaarsvakantie | ||
zondag 23 februari 2025 | (INFO) – voorjaarsvakantie | ||
vrijdag 28 februari 2025 | Junior IOT les 10, eerste helft | ||
vrijdag 7 maart 2025 | Junior IOT les 10, tweede helft | ||
vrijdag 14 maart 2025 | – | ||
vrijdag 21 maart 2025 | – | ||
vrijdag 28 maart 2025 | – | ||
vrijdag 4 april 2025 | – | ||
vrijdag 11 april 2025 | – | ||
vrijdag 18 april 2025 | (INFO) goede vrijdag | ||
zaterdag 19 april 2025 | (INFO) – advies extra meivakantie | ||
vrijdag 25 april 2025 | (INFO) – – advies extra meivakantie | ||
zaterdag 26 april 2025 | (INFO) – meivakantie | ||
zondag 4 mei 2025 | (INFO) – meivakantie | ||
vrijdag 9 mei 2025 | – | ||
vrijdag 16 mei 2025 | – | ||
vrijdag 23 mei 2025 | – | ||
donderdag 29 mei 2025 | (INFO) – hemelsvaart | ||
vrijdag 30 mei 2025 | – | ||
vrijdag 6 juni 2025 | – | ||
maandag 9 juni 2025 | (INFO) – pinksteren | ||
vrijdag 13 juni 2025 | – | ||
vrijdag 20 juni 2025 | – | ||
vrijdag 27 juni 2025 | – | ||
maandag 30 juni 2025 | vanaf nu groep 8 activiteiten en uitzwaaien? | (INFO) – vanaf nu groep 8 activiteiten en uitzwaaien? | |
vrijdag 4 juli 2025 | – | ||
vrijdag 11 juli 2025 | – | ||
zaterdag 12 juli 2025 | (INFO) – zomervakantie |
Te bespreken betreffende rooster indeling
Van week 1 tot 20 werken we aan de Junior IOT onderwerpen:
Week 1-4 electronica solderen
Week 1: Leerkracht van school geven de leerlingen voorafgaand aan onze les een toelichting over Junior IOT, en laat een enquete invullen, zie: ____(url)___
Week 1+2 Lesinhoud Junior IOT les 1: Start met solderen, electronica, hoe maak ik ookalweer een…?
Week 3: Leerkracht vertelt hoe solderen en electronica past in de wereld om ons heen. Zie voor de tekst per groep (5, 6, 7, 8): ____(url)___
Week 3+4 Lesinhoud les 2
Week 5-6 buffer
Week ?
Programmeeropdrachten TinkerCad
Programmeeropdrachten Arduino of MagicBit
Programmeeropdracht voor diorama
Persoonlijk printplaatje Junior IOT schooljaar 2024-25 knipperlichtje met transistors of stoplicht met schakelaars voor mee naar huis
Optioneel gaan we in week 21-40 verder met: