Met dank aan Domien Olyslaegers, Campus013 voor het eerste voorbeeld.
Dit heb je al gedaan:
- Een gratis account maken in SketchUp: https://junioriot.nl/3d-ontwerpen-stemup/
- Beginnen met SketchUp: https://junioriot.nl/beginnen-met-sketchup/
Handige afspraken:
- Werk altijd in millimeters.
- Kies voor ‘architectural’ zodat je onze ontwerp oefeningen goed kunt uitvoeren.
Dit voorbeeld gaat er vanuit dat je op de pagina van SketchUp ‘SketchUp Free’ hebt gekozen onder ‘Personal use’. De afbeeldingen zijn gemaakt vanuit de web-versie die iedereen kan gebruiken.
Een sleutelhanger maken in SketchUp
In SketchUp kan je heel makkelijk een sleutelhanger tekenen. Door verschillende vormen sleutelhangers te ontwerpen, ontdek je al snel de verschillende mogelijkheden van het 3D tekenen.
In dit voorbeeld kan je een sleutelhanger maken van 30 millimeter breed, 120 millimeter lang en 5 millimeter dik. We laten zien hoe je op de sleutelhanger een tekst maakt die 3 millimeter uitsteekt.
Begin een nieuwe tekening
- In de webbrowser ga je naar SketchUp. In SketchUp log je in. Je ziet dan het overzicht van al jouw tekeningen. https://app.sketchup.com/app
- Kies ‘Create New’ en dan ‘Decimal – Milimeters’ om een nieuwe tekening te beginnen.
Maak een cirkel met radius van 10 millimeter
In dit voorbeeld beginnen we met een cirkel wat later het gat van de sleutelhanger wordt. Bij het tekenen van een cirkel moet je de radius van de cirkel opgeven. De radius is de afstand van de rand van de cirkel tot het middelpunt van de cirkel. We kiezen dan 10 millimeter.
De diameter van het gat is de afstand van één kant van de cirkel tot de overkant. Als de radius 10 millimeter is, dan is de diameter 20 millimeter. Dat is een mooie maat voor een gat van een sleutelhanger.
- Druk bij de gereedschappen onderaan op de puntjes om meer gereedschappen te zien.
- Kies de cirkel.
In dit voorbeeld teken je de cirkel tekenen vanaf punt 0, 0, 0. Dit zien we als het kruispunt tussen gekleurde de X-as, Y-as en de Z-as, en dit punt noemen we de orgin.
- Wijs het kruispunt aan tussen gekleurde de X-as, Y-as en de Z-as. Dit wordt het middelpunt van de cirkel.
- Beweeg nu je muis opzij om de radius van de cirkel te zien…
- Je gaat het getal voor de radius van de cirkel nu zelf typen. Typ dit in: 10.
- Druk op enter.
Er is een cirkel getekend met een radius van 10 millimeter.
Tip over Undo: Als je iets hebt gedaan wat je niet wilt, dan kan je een stapje terug door op je toetsenbord de knop ‘Ctrl’ in te drukken en tegelijk z in te drukken. We schrijven dit meestal als ctrl-z. Ook kan je in plaats daarvan de knop ‘pijltje terug’ gebruiken die bovenaan je werkveld staat.
Tip over de gereedschappen lijst: de gereedschappen die je net hebt gebruikt, blijven soms zichtbaar onder aan de gereedschappen lijst.
Zoom extents
Jouw cirkel is misschien zo klein getekend dat je het eigenlijk naast ons poppetje moeilijk kunnen zien. Je wilt jouw object beter kunnen bekijken, daarom willen we inzoomen.
Als je nu het poppetje weghaalt, kan je makkelijker inzoomen.
- Kies bij gereedschappen bovenaan het zwarte pijltje.
- Wijs het poppetje aan.
- Druk op delete.
Nu kan je makkelijker inzoomen op alles wat je in je tekening hebt.
- Onderaan de lijst van gereedschappen druk je op de puntjes.
- Kies dan ‘Zoom Extents’.
Jouw cirkel staat nu duidelijk in beeld.
Een nieuwe cirkel met radius 15
Maak nu nog een cirkel, maar dan met een radius van 15 millimeter.
- Kies het gereedschap voor de cirkel.
- Wijs het kruispunt aan tussen de gekleurde X-as, Y-as en de Z-as. Dit wordt het middelpunt van de cirkel.
- Beweeg nu je muis opzij om de radius van de cirkel te zien.
- Typ dit getal: 15.
- Druk op enter.
Je ziet nu twee cirkels.
Een recht vlak voor de sleutelhanger
De sleutelhanger krijgt ook een recht vlak. Dit is om straks de tekst op te zetten. We maken dit even breed als de cirkel, en 105 millimeter lang. Zo wordt de hele sleutelhanger 120 millimeter lang. In dit voorbeeld tekenen we het vlak vanuit rechte lijnen.
De eerste lijn van het vlak
- Kies het potloodje als gereedschap.
- Wijs naar het punt aan waar de cirkel de groene as kruist. Je krijgt dan een groen helper blokje waaraan je ziet dat je een bijzonder punt aanwijst. Klik dit punt aan.
Wijs naar rechts om de richting van de lijn gelijk te laten lopen met de rode as.
- Typ nu het getal: 105.
- Druk op enter.
Je hebt nu een lijn getekend. Daarmee is je tekening zo groot geworden dat deze niet meer in beeld past. Je wilt wel je hele tekening zien om verder te kunnen werken.
- Kies bij gereedschappen voor ‘Zoom Extents’ om je hele tekening te zien.
Het is nu handig om nog een beetje uit te zoemen zodat er op je scherm wat ruimte zit rond je tekening.
- Onderaan gereedschappen kies je de puntjes.
- Kies voor het vergrootglas ‘Zoom’.
- Klik midden op je tekening.
- Beweeg omhoog of omlaag om in of uit te zoomen.
- Klik nog een keer om aan te geven dat het beeld zo goed staat.
De tweede lijn van het vlak
Nu kan je de andere lijnen tekenen. Deze willen we beginnen op de cirkel, tegenover de andere lijn.
- Kies het potlood gereedschap.
- Wijs naar de rand van de cirkel tot je een groen hulp puntje ziet. Zoek dan even de plek op de cirkel waar de cirkel snijdt met de groene as. Klik dit punt aan.
Het is nu niet erg als je een ander punt op de cirkel hebt gekozen. Je sleutelhanger krijgt dan een andere vorm. Vandaag vinden we het prima als jouw tekening misschien een andere vorm heeft.
- Beweeg naar rechts zodat je nieuwe lijn de kleur krijgt van de rode as.
- Typ het getal: 105.
- Druk op enter.
Je hebt nu een rechte lijn getekend, en SketchUp blijft doorgaan met het potloodje.
De derde lijn van het vlak
- Klik nu ook het eind van je eerste lijn aan.
SketchUp heeft nu de derde lijn getekend. Hiermee is jouw vorm mooi gesloten.
SketchUp wil doorgaan met tekenen, maar dat hoeft nu niet.
- Druk op je toetsenbord linksboven op de ‘Esc’ toets, zodat SketchUp stopt met het potloodje.
De buitenrand van je vorm is klaar.
We willen nu nog het boogje weghalen wat niet bij de buitenrand hoort.
- Kies bij gereedschappen bovenaan het gummetje.
- Wijs het boogje aan van de buitenrand wat we niet meer nodig hebben.
SketchUp heeft nu het boogje weggehaald.
De vorm 3D maken
De platte vorm kunnen we nu dikker maken. We willen het 5 millimeter dik. En het rondje voor het gat moet dan een gat worden.
- Kies bij gereedschappen het gereedschap om een vlak op te tillen.
- Wijs het rechthoekige deel van je sleutelhanger aan. Je ziet dat dit vlak blauw gestippeld wordt.
- Klik dit vlak aan.
- Beweeg je muis omhoog.
- Typ het getal: 5.
- Druk op enter.
Je hebt nu een sleutelhanger gemaakt met een dikte van 5 millimeter.
Je naam erop zetten
Nu wil je natuurlijk je eigen naam op jouw sleutelhanger! Daarvoor kiezen we het gereedschap ‘3D Text’.
- Bij gereedschappen klik je onderaan op de puntjes.
- In het overzicht kies je voor ‘3D Text’.
Je krijgt nu een invulveld waarmee je jouw tekst kunt instellen.
- Je kunt hier je eigen naam invullen!
- In dit voorbeeld kies je verder nog voor het volgende:
- Font: ‘Open Sans’ en ‘Bold’.
- Heigth: 18.
- Text filled: aangevinkt.
- Text extruded: aangevinkt.
- extrude: 3.
- Klik op ‘Ok’.
Nu laat SketchUp jou kiezen op welk vlak je de tekst wilt plaatsen.
- Plaats de tekst netjes op het bovenvlak.
- Je kunt de tekst dan nog verplaatsen tot je het goed vind staan.
Geef je object op jouw scherm een kleur
Om jouw object nog wat mooier te maken kan je het nu een kleur geven.
- Kies bij gereedschappen aan de linker kant de verf emmer.
- Kies een kleur.
- Wijs een vlak aan wat je wilt kleuren.
- Herhaal dit voor de vlakken die je een kleur wilt geven.
Bekijken wat je hebt gemaakt
In de lijst van gereedschappen aan de linker kant zie je onder de verf emmer twee knoppen om het beeld te veranderen. De knop om het beeld te draaien heet ‘Orbit’. De knop om het beeld te verschuiven is ‘Pan’.
- Gebruik deze knoppen en bekijk jouw object van alle kanten.
Tip over het bekijken: In de gereedschappen lijst zie je bij de knoppen ook welke knop op jouw toetsenbord je kunt gebruiken voor deze functie. Als je wijst naar de knop waarmee je het beeld draait, dan zie je de tekst ‘Orbit (O)’. Dit betekent dat je op je toetsenbord de letter O kunt aantikken om dit gereedschap te starten.
Een naam geven en opslaan
Bovenaan je werkblad staat de naam van je tekening. In dit voorbeeld is dat ‘Untitled’. Door op de naam te tikken, of door op ‘Save’ te klikken kan je jouw werk opslaan.
- Druk boven je werkblad op ‘Save’.
- Het kan zijn dat hij vraagt om ongebruikte dingen te purgen. Bevestig dan deze vraag.
- Kies Europa als plek in de cloud om op te slaan.
- Geef jouw tekening een naam, bijvoorbeeld: ‘Mijn eerste sleutelhanger’
Tip over samenwerken: Naast de ‘Save’ knop zie je ook een knop om en persoon toe te voegen. Je kunt hiermee een link maken, die je naar iemand kunt sturen. Wie op deze link klikt kan meekijken in jouw tekening.