Skip to main content
search

Dit heb je al gedaan:

Handige afspraken in TinkerCad:

  • We gebruiken in TinkerCad een persoonlijk account.
  • Bij onze voorbeelden maken we alles zelf van basisvormen. Soms noemen we in de uitleg een bijzondere vorm, die je dan ook mag gebruiken.
  • Bij de meeste leerlingen is alle tekst in TinkerCad in het Nederlands, soms in het Engels. Dat maakt niets uit voor hoe alles werkt.

Ga naar TinkerCad en log in

Op het internet ga je naar de pagina van TinkerCad.

  • Open je internet browser.
  • In de adresbalk typ je: tinkercad.com
  • Druk rechtsboven op de groene knop ‘inloggen‘ of’ ‘Log in’, dit is de tweede knop van rechts.

Nu ben je klaar om in te loggen met de TinkerCad inlog die je al eerder hebt gebruikt.

  • Klik op de donker blauwe knop ‘Persoonlijk account‘ of ‘Personal accounts’.
  • Klik op de zwarte knop ‘email or username’.
  • Vul het email adres in wat je al eerder hebt gebruikt.
  • Vul het wachtwoord in. Als je dit niet meer weet, kan je proberen: ikbenlief1.

Je komt nu in je dashboard.

Begin je eerste tekening in TinkerCad

Je ziet in je dashboard de tekeningen die je eerder hebt gemaakt. In dit voorbeeld willen we een nieuwe tekening maken.

  • Klik op ‘Create’.
  • Kies ‘3D Design’.

Je komt nu in een leeg werkveld in de 3D teken omgeving van TinkerCad.

Wat zie je in jouw TinkerCad werkveld

In je 3D tekenomgeving zie je een heleboel dingen.

  • In het midden zie je het werkblad. Hier plaats je alle dingen waar je mee werkt.
  • Links boven zie je de ‘vierkante regenboog’. Met deze knop ga je terug naar het dashboard. Je tekening wordt dan opgeslagen.
  • Naast de vierkante regenboog zie je de naam van je tekening. Het is handig om daar in te typen wat je gaat maken.
  • Aan de rechter kant zie je de basisvormen die je op je werkblad kunt zetten.
  • Aan de onderkant zie je dat TinkerCad werkt in millimeters.

Er is nog veel meer te ontdekken. We vinden het handig om eerst een tekening te maken.

Bestaat de wereld om ons heen uit basisvormen?

Kijk maar eens goed naar de dingen die je om je heen ziet. Heel veel dingen zijn gemaakt van uitgerekte rechthoeken, cirkels en ballen. Soms zit daar dan een vierkant of een rond gat in.

In TinkerCad werk je met basisvormen

Dit zijn dan ook de eerste dingen die je kunt gebruiken in de lijst bij TinkerCad. Je kunt bijna alles maken door deze dingen aan elkaar te plakken. Je kunt ook gaten maken in allerlei vormen!

  • Probeer maar eens wat vormen op je werkblad te gooien.
  • Tik een blokje aan op je werkblad.

Je ziet nu dat het rode blokje is geselecteerd. De hoeken hebben witte puntjes. Deze kan je pakken en verschuiven om het dingetje groter of kleiner te maken.

  • Pak een wit hoekpuntje en maak het dingetje wat groter.

Tip over afmetingen invullen: Als je de afmetingen aan het veranderen bent, dan zie je een getalletje meebewegen. Je kunt dan ook op dat getalletje klikken. Daar kan je invullen hoe groot je het precies wilt hebben.

De witte puntjes kan je ook gebruiken om iets platter te maken.

  • Pak het witte puntje bovenop het dingetje en maak het dingetje wat platter.

Je ziet ook een zwarte optil pijl. Daarmee kan je het dingetje omhoog en omlaag duwen. Dat is handig als je het ergens op wilt zetten.

  • Probeer een dingetje op je scherm een stukje op te tillen.

Er zijn ook drie gebogen pijltjes. Hiermee kan je jouw object draaien en kantelen. Dit mag je ook even proberen.

Tips over afmetingen en andere instellingen

Als je een dingetje hebt aangetikt, dan zie je ook een lijst van instellingen. Bij het blok kan je dit ook gebruiken om het groter en kleiner te maken.

Soms zijn er extra mogelijkheden. Bij het blokje kan je de hoeken afronden door bij Radius het getal 0 te veranderen in bijvoorbeeld 4.

  • Tik een blokje aan.
  • Tik bij Radius op het getal 0
  • Typ dit getal: 4
  • Druk op enter

Het blokje heeft nu afgeronde hoeken gekregen. Je kunt altijd even met deze getallen spelen om te ontdekken wat je er allemaal mee kunt doen.

Tip over afgeronde hoeken: Als je mooie afgeronde hoeken wilt maken, dan is het handig om de afmetingen van het blokje on te stellen met de instellingen in dezelfde lijst.

Dingen selecteren en aan elkaar maken

Als je tekent is het fijn als de dingen aan elkaar blijven zitten. Daarvoor zie je boven je werkblad een samenvoeg knop.

  • Zet een paar dingen op je werkblad en schuif ze een beetje tegen elkaar aan.

  • Ga nu rechts onder deze dingen staan en druk jouw linker muisknop in. Houd deze ingedrukt.
  • Beweeg je muis naar links boven. Nu vang je alle objecten met het rode selectie vierkantje.

  • Laat nu de muisknop los.

De dingen binnen het rode vierkant zijn nu allemaal geselecteerd.

Omdat je meer dan één object hebt geselecteerd, zie je nu boven je werkblad dat de samenvoegknop gebruikt kan worden.

  • Tik op de samenvoegknop. De losse dingen worden nu samen één object.

Tip over ont-samenvoegen: Als je een samengevoegd blok selecteert dan wordt bovenaan de ont-samenvoeg knop zichtbaar. Deze zit rechts van de samenvoeg knop.

Bekijken wat je hebt gemaakt

Het is leuk om even om je object heen te kijken. Misschien wil je een ding wat groter in beeld brengen of van een andere kant bekijken. Soms heb je dat ook nodig omdat je het dingetje nog een beetje wit veranderen.

  • Zet je muis of je vinger op een lege plek op het werkblad. Sleep het naar een andere plek.

Zo kan je makkelijk jouw beeld draaien.

  • Zet twee vingers op het werkblad op je scherm. Als je geen touch-screen hebt doe je dit op het touchpad van je laptop.
  • Schuif je vingers uit elkaar om in te zoemen.
  • Schuif je vingers naar elkaar om uit te zoemen

Als je lekker bezig bent, weet je soms niet meer hoe je alles weer kunt zien.

  • Druk aan de linker kant op huisje om het werkblad weer recht te zien.
  • Druk op de knop onder het huisje om alle objecten netjes in beeld te krijgen. Deze knop heet ‘Fit’.

Je tekening een naam geven en opslaan

Boven je werkgebied staat een naam voor je tekening.

  • Tik op de zwarte letters bovenaan je werkgebied.
  • Typ een handige naam voor wat je hebt getekend. In dit voorbeeld is een handige naam: Rommelblob.

Nu heeft jouw tekening een mooie naam. De tekening is opgeslagen.

  • Druk op de vierkante regenboog linksboven om terug te gaan naar je dashboard waar je al jouw tekeningen kunt zien.

Wat kan je hierna doen?

Hierna kan je een sleutelhanger tekenen in TinkerCad: https://junioriot.nl/sleutelhanger-in-tinkercad/

 

Close Menu