Op het internet kan je veel vinden: foto’s, teksten en zelfs ontwerpen van andere mensen. Deze dingen zijn met een bepaald doel op het internet gezet, en als bezoeker mag je er naar kijken. Maar wat mag je er nog meer mee? En hoe zit dat met de zaken op onze eigen website?

Wat je vind mag je niet altijd gebruiken

Voor alle dingen geldt een copyright – waardoor je moet nadenken wat je er mee mag doen. Soms zou je bijvoorbeeld een foto gratis mogen gebruiken, maar het kan ook zijn dat je er (achteraf) misschien voor moet betalen. Er zijn vervelende voorbeelden van mensen die een hoge rekening moesten betalen nadat ze een foto van het internet op hun website hadden geplaatst. Als je je eigen foto’s gebruikt heb je dat probleem niet.

Op onze website vind je ook veel informatie die van andere sites afkomstig is. Ik laat duidelijk zien dat we dit niet zelf hebben gepubliceerd. Je ziet hier daarom altijd een bronvermelding, en ik ben voorzichtig met foto’s waar ik zelf niet mee te maken heb. Bovendien doe ik dit voornamelijk met artikelen die we zelf geschreven hebben of die direct over ons of onze bus gaan.

Dit betekent dat ik niet bij alle bronnen heb nagevraagd of gecontroleerd of ik de tekst mag gebruiken. En ondertussen doe ik alsof het toch een goed idee is, is dat wel verstandig?

Publiceer niet iets van een ander als het niet open beschikbaar is

Om de informatie handboeken van onze bus te gebruiken hebben we een persoonlijke inlog code gekregen van de website van de fabrikant. Daar staat mooie oude documentatie die we graag willen laten zien. Als je niet weet of dat van de fabrikant mag, dan moet je er op rekenen dat je deze documenten niet zomaar op het internet mag publiceren.

Op deze website geef ik daarom de links waar je alleen bij kan als je daar de juiste inlog hebt. Maar die mooie documenten zelf deel ik niet op deze site. Een klein stukje tekst wat ik tegen kom achter de inlog zie ik als ‘mijn informatie’ over de bus, die mag je wel van mij zien.

Publiceer geen geheimen van jezelf

Je ziet bij de informatie over onze bus ook een lang registratie nummer staan. Van je eigen auto moet je dat nummer altijd geheim houden omdat het de geheime code is voor het overschrijven van een voertuig als het verkocht wordt.

Onze bus is niet meer op de weg geregistreerd, en ik heb gemerkt dat het geheime registratie nummer van onze bus allang op internet staat. Hier doen we niet moeilijk meer over, dat mag je zien.

Ook je eigen foto’s mag je niet altijd op internet zetten

De foto’s die je zelf maakt kan je ook niet altijd zomaar op het internet zetten. Als er personen prominent in beeld komen dan moet je bijvoorbeeld schriftelijk toestemming vragen. Er zijn nieuwe regels over wat wel en niet mag, je merkt ook bij andere groepen en bedrijven dat iedereen hier nog erg aan moet wennen.

Op onze website zie je voornamelijk foto’s die we zelf hebben gemaakt. Soms zie je dan ook heel prominent één of twee mensen in beeld. Als ik zo’n foto maak dan vraag ik aan de mensen of ze het goed vinden als ik de foto ook op internet gebruik. En als ik het niet mag gebruiken verwijder ik de foto meteen van mijn telefoon of camera, zodat deze niet per ongeluk ergens terecht kan komen.

Het kan gebeuren dat ik per ongeluk iets post waar iemand het niet mee eens is, of je vindt achteraf dat je niet op de foto zichtbaar wilt zijn. Als je dat aan ons laat weten dan maken we dat meteen in orde.

Mag iemand onze informatie gebruiken?

Je mag in overleg best informatie van onze site gebruiken, maar er moet altijd een bronvermelding bij staan. Hoe meer mensen onze verhalen zien, hoe beter. Zorg dan altijd dat duidelijk is dat je het niet zelf hebt verzonnen.

Foto’s waar iemand erg duidelijk in beeld komt mag je niet gebruiken, totdat je echt ook toestemming van de persoon zelf hebt.

Onze materialen delen?

Lesmaterialen en andere materialen bied ik hier of op github aan als open source. Gebruik ze voor je eigen projecten, en laat mij weten wat je ervan vindt. Zo delen we onze ervaringen.

Data die we produceren is ook open beschikbaar. Dat is dan bijvoorbeeld IOT meetdata die voortdurend wordt gegenereerd. Op dit moment bestaat dat nog maar uit enkele test-meetpunten met elk zo’n 300 metingen per dag.

Commercieel hergebruik van (delen van) onze materialen is niet de bedoeling. Eerlijk is eerlijk, mocht dat wel gebeuren dan moet je een evenredig deel van de omzet delen. Als je niet vooraf overlegt dan gelden voor zo’n verdeling onze harde regels – en die weet je dan nog niet. Daarom is overleg altijd een goed idee, ik kan dan de materialen aanpassen en aanvullen voor het doel waar je ze voor wilt gebruiken.