Lessenserie – Basis 3D in TinkerCad en 3D printen met de Prusa Mini

1 november 2020 november 19th, 2020 Lessenseries

Hier staan de eerste stappen om te beginnen met 3D tekenen in TinkerCad. We vertellen daarna hoe je jouw ontwerp in TinkerCad op de 3D printer krijgt. Voor wie daar écht zin in heeft ontdek je ook hoe de 3D printer werkt en hoe je verschillende uitdagingen kunt oplossen.

We breken de lesstof op in blokjes. Met een groep tot 15 deelnemers van groep 5-6-7-8  kan je elk blok prima doen in ongeveer één uur.

1. Je eerste keer in TinkerCad: een account aanmaken

Om te werken in TinkerCad moeten we eerst een account aanmaken.

Als we dit met een hele klas doen dan moet je op één stap goed opletten. TinkerCad is vooral bedoeld voor basisschool leerlingen. Maar deelnemers jonger dan 14 jaar moeten extra toestemming krijgen, en dat gaat dan via lastige invulformulieren via de ouders. Als school doen we dat anders. TinkerCad hoeft echt je geboortedatum niet te weten, en daarom vullen we daar 1999 in. Dit is belangrijk, anders gaat dat in je browser op slot en kan je vandaag geen account aanmaken. Let daarom goed op de uitleg.

Aan de leerkracht: Als we dit met een hele groep tegelijk doen, dan merk je dat dit wel lastig kan zijn. Om te zorgen dat dit op tijd af is, vertellen we eerst even hoe we aan het werk gaan: Volg gewoon allemaal precies de uitleg stapjes van de meester of de juf. Als je dan zelf een stapje hebt gedaan dan ga je niet verder, maar je wacht gewoon even tot de volgende stap wordt uitgelegd. En leerlingen die iets willen vertellen wat niet aansluit op de uitleg, die zullen daar even mee moeten wachten. We hoeven ook niet te weten dat je al klaar bent, in plaats daarvan kan je bij elk stapje stilletjes een ander helpen. Pas als iedereen zover is, dan gaat de uitleg verder.

Met deze aanpak leren we als groep zelfstandig te werken. Dit mag je ook uitleggen aan je groep. Leerlingen leren daarmee zelf schakelen tussen de twee vormen: luisteren naar uitleg, en rustig samenwerken.

Leerlingen werken rustig samen. Een deel van de les ben je elkaar als groep aan het helpen. Overleggen is dan gezellig, en wat geroezemoes is echt de bedoeling. Loop rond en check onopvallend of iedereen goed is begonnen. Bij een vraag voor herhaling verwijs je ze eerst naar elkaar. Een vraag om nieuwe toelichting, die beantwoordt je het liefst centraal – maar alleen voor wie toevallig oplet.

Leerlingen luisteren naar uitleg. Af en toe leg je de groep wat uit. Ik vind het passen bij onze werkplaats aanpak dat vragen soms gewoon worden gesteld. Vinger opsteken is dan niet helemaal nodig. Ze kunnen zo ook leren dat niet elke vraag nu een antwoord krijgt, bijvoorbeeld omdat de vraag niet past bij de uitleg.

Overschakelen naar uitleg. Het is de bedoeling dat leerlingen aanleren om van nature deze overschakeling te maken. Zodra de leerkracht een uitlegstem gebruikt dan let iedereen op. De eerste keren geven we daar nog wat meer aandacht aan, maar al snel is een ‘ahum’ voldoende om de omschakeling te maken. We vragen de leerlingen elkaar te helpen met opletten door elkaar er aan te herinneren dat ze even stil moeten zijn.

Nu gaan we samen een account maken op TinkerCad. Na de uitleg tonen we nog een voorbeeld object dat je kunt gaan tekenen. Ga nu naar de uitleg: https://junioriot.nl/tinkercad-login/

2. Tweede keer in TinkerCad, een ontwerp uitdaging