Hier staan de eerste stappen om te beginnen met 3D tekenen in TinkerCad. We vertellen daarna hoe je jouw ontwerp in TinkerCad op de 3D printer krijgt. Voor wie daar écht zin in heeft ontdek je ook hoe de 3D printer werkt en hoe je verschillende uitdagingen kunt oplossen.

We breken de lesstof op in blokjes. Met een groep tot 15 deelnemers van groep 5-6-7-8  kan je elk blok prima doen in ongeveer één uur.

Je eerste keer in TinkerCad: een account aanmaken

Om te werken in TinkerCad moeten we eerst een account aanmaken.

Als we dit met een hele klas doen dan moet je op één stap goed opletten. TinkerCad is vooral bedoeld voor basisschool leerlingen. Maar deelnemers jonger dan 14 jaar moeten extra toestemming krijgen, en dat gaat dan via lastige invulformulieren via de ouders. Als school doen we dat anders. TinkerCad hoeft echt je geboortedatum niet te weten, en daarom vullen we daar 1999 in. Dit is belangrijk, anders gaat dat in je browser op slot en kan je vandaag geen account aanmaken. Let daarom goed op de uitleg.

Aan de leerkracht: Als we dit met een hele groep tegelijk doen, dan merk je dat dit wel lastig kan zijn. Om te zorgen dat dit op tijd af is, vertellen we eerst even hoe we aan het werk gaan: Volg gewoon allemaal precies de uitleg stapjes van de meester of de juf. Als je dan zelf een stapje hebt gedaan dan ga je niet verder, maar je wacht gewoon even tot de volgende stap wordt uitgelegd. En leerlingen die iets willen vertellen wat niet aansluit op de uitleg, die zullen daar even mee moeten wachten. We hoeven ook niet te weten dat je al klaar bent, in plaats daarvan kan je bij elk stapje stilletjes een ander helpen. Pas als iedereen zover is, dan gaat de uitleg verder.

Met deze aanpak leren we als groep zelfstandig te werken. Dit mag je ook uitleggen aan je groep. Leerlingen leren daarmee zelf schakelen tussen de twee vormen: luisteren naar uitleg, en rustig samenwerken.

Leerlingen werken rustig samen. Een deel van de les ben je elkaar als groep aan het helpen. Overleggen is dan gezellig, en wat geroezemoes is echt de bedoeling. Loop rond en check onopvallend of iedereen goed is begonnen. Bij een vraag voor herhaling verwijs je ze eerst naar elkaar. Een vraag om nieuwe toelichting, die beantwoordt je het liefst centraal – maar alleen voor wie toevallig oplet.

Leerlingen luisteren naar uitleg. Af en toe leg je de groep wat uit. Ik vind het passen bij onze werkplaats aanpak dat vragen soms gewoon worden gesteld. Vinger opsteken is dan niet helemaal nodig. Ze kunnen zo ook leren dat niet elke vraag nu een antwoord krijgt, bijvoorbeeld omdat de vraag niet past bij de uitleg.

Overschakelen naar uitleg. Het is de bedoeling dat leerlingen aanleren om van nature deze overschakeling te maken. Zodra de leerkracht een uitlegstem gebruikt dan let iedereen op. De eerste keren geven we daar nog wat meer aandacht aan, maar al snel is een ‘ahum’ voldoende om de omschakeling te maken. We vragen de leerlingen elkaar te helpen met opletten door elkaar er aan te herinneren dat ze even stil moeten zijn.

Nu gaan we samen een account maken op TinkerCad. Na de uitleg tonen we nog een voorbeeld object dat je kunt gaan tekenen. Ga nu naar de uitleg: https://junioriot.nl/tinkercad-login/

Om te ontdekken hoe alles werkt, gaan we één of twee lessen aan de slag met TinkerCad. Maak een combinatie van vormen.

Leerlingen ontdekken hoe ze zelf de werkjes maken op de 3D printer. Om dat goed te doen zijn de ontwerpen zo gemaakt dat ze goed op het printbed liggen. In PrusaSlicer maken we de objecten kleiner tot de printtijd binnen de 10 minuten past.

 

Meer uitdagingen en lessen

Het maken van de inlog voor elke leerling is de grootste uitdaging in de eerste les. Daarna mag iedereen TinkerCad ontdekken: Teken maar wat je leuk vindt. Bij twijfel kiezen we voor een naambordje: een plat plankje met een naam erop. Met een gaatje in het hoekje wordt dit een sleutelhanger.

De tweede les kan je uitleggen dat een 3D print best veel tijd kost. De printer is lang bezig met het neerleggen van het plastic. Je kunt de letters van je naam ook maken als gat. Een gat betekent minder plastic, dat is sneller klaar. Hieronder staat een voorbeeld.

De derde les vraag ik om losse letters te draaien en aan elkaar te plakken. Een 3D letter-object dat dan zelf kan blijven staan. Maar iets anders kan ook. Ik laat een spannend object zien, bijvoorbeeld een slang die als een ketting in één keer is geprint. Kunnen ze dat ook? Kleinere prints zijn beter, want dat is sneller klaar.

De lessen daarna kan je richten op engineering thema’s zoals een printbare ketting. Of een samenwerking, dat de groep een vakantiedorp maakt, waarbij ze zelf overleggen welke dingen ze willen maken.

Hieronder zie je hoe we de volgende les al voor jouw klas hebben uitgewerkt.

Een echt technisch ontwerp maken in TinkerCad

De volgende teken opdracht is om iets te maken wat kan bewegen. Denk aan een deurscharnier: twee tonnetjes met een gat erin, en dan een pennetje die net wat dunner is. Of je verzint zelf iets.

Op het grote scherm doen we een paar stappen voor om wat handigheidjes uit te leggen:

  • meerder objecten neerzetten
  • een rond gaatje van 10 groot maken in een object, door de juiste maat in te typen
  • het gaatje mooi in het midden uitlijnen met de zijkant/midden knop
  • het ene object optillen om het op de andere object te kunnen zetten. Optillen gaat met de optil pijl, en door een goed getal in te vullen.
  • Objecten netjes boven elkaar te centreren, weer met zijkant/midden knop
  • een asje van 9 maken, die maak je ook wat langer
  • asje en objecten netjes bij elkaar te centreren, weer met zijkant/midden knop

En daarna leg je alle objecten netjes naast elkaar op het tekenvlak om ze te kunnen printen. In PrusaSlicer verklein je tot je printje past binnen de 10 minuten.

 

 

 

Zelf leren 3D printen

Met de Prusa Mini als 3D printer kan jouw klas makkelijk zelf de 3D prints maken. De vakdocent legt het graag uit.

Bij het 3D printen kan heel veel mis gaan. Daar leren we van hoe het echt moet. De pagina waar we vertellen over alle problemen en oplossingen gebruiken we ook om je uit te leggen hoe het echt werkt. Het is vooral handig voor je vakdocent om de details van deze pagina door te nemen: https://junioriot.nl/prusa-mini-troubleshooter/

Bij sommige workshops kunnen leerlingen een 3D Print Certificaat verdienen als ze laten zien dat ze het helemaal zelf kunnen. Mensen met zo’n certificaat helpen ook de anderen bij het 3D printen.

Extra uitdaging

Nu je wat hebt geoefend in TinkerCad, ben je misschien ook op zoek naar een extra uitdaging. Met de volgende voorbeelden kom je misschien op extra ideeën.